Nest Thermostat (installatie i.c.m. Heat Link)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Sinds begin deze maand kan je de Nest Themostat ook officieel bestellen en richting Belgie verschepen. Alleen... het is in de eerste plaats gericht op de UK markt. Zo komt ie bv. met een UK plug (zeer overkomelijk uiteraard), maar ook met een "Heat Link", dewelke je in je boiler inwerkt (zie handleiding).

Vooral dat laatste werkt een beetje intimiderend... Vraag me alles over PC's e.d., maar liefst niets over elektronica. Dat, gekoppeld met het feit dat mijn gasketel dateert uit 1993 (Radson HR 327 GR+TO), doet me hier een oproep lanceren: iemand een ideetje of dit überhaupt zou werken en zo ja, door wie ik dit eventueel in Belgie kan laten installeren en wat het me gaat kosten? Nest zelf heeft helaas enkel "certified" installers in de UK (kostprijs meestal £99 voor de installatie, wat ik schappelijk vind). Of misschien is er iemand onder jullie handig genoeg? :mrgreen:

:beerchug:
Laatst gewijzigd door meon 07 okt 2014, 09:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Titel aangepast, 't is theRmostat :)
ooh. shiny.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Veel zal afhangen van of je de handleiding van je ketel nog hebt :-) die Heat Link aansluiten is simpel genoeg, je moet alleen het juiste contact vinden ;-) In principe kan diegene die je CV komt onderhouden dit wel doen. Het is niet anders dan een nieuwe thermostaat installeren. Als je niet te ver uit de richting woont wil ik er ook wel eens naar komen kijken.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die heatlink komt in de plaats van je huidige kamerthermostaat.
In veel gevallen zijn dat gewoon 2 draden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Mathy schreef:Veel zal afhangen van of je de handleiding van je ketel nog hebt :-)
Daar kan ik kort over zijn: neen. :? Zal eens zoeken of ik die nergens online kan vinden...
Mathy schreef:die Heat Link aansluiten is simpel genoeg, je moet alleen het juiste contact vinden ;-)
Dat is het probleem ja. :mrgreen:
Mathy schreef:In principe kan diegene die je CV komt onderhouden dit wel doen. Het is niet anders dan een nieuwe thermostaat installeren. Als je niet te ver uit de richting woont wil ik er ook wel eens naar komen kijken.
Ik ben van Schilde. Zal eens eerst bij Nest zelf horen of dit met enige zekerheid kan werken. Als dat zo is, laat ik iets weten. Hoeveel bakken Duvel gaat me dat kosten, trouwens? :beerchug:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Die heatlink komt in de plaats van je huidige kamerthermostaat.
In veel gevallen zijn dat gewoon 2 draden.
Dat is de "klassieke" installatie voor de VS. Maar voor de UK hebben ze dat dus gewijzigd. Zie:

Afbeelding

Het is dus de installatie van die "Heat Link" waarvoor ik schrik heb... :oops:
ooh. shiny.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Die "heat link" is gewoon een draadloze verbinding... je thermostaat kan je eender waar plaatsen en de heat link in de onmiddellijke omgeving van je brander.
Daar moet je hem gaan verbinden met de 2 draadsaansluiting van je vroegere schakelcontact van je oude thermostaat....

Aan je brander komen er normaal steeds 2 aansluitkabels toe, eentje met zeker 3 draden op 230 volt(fase+N+aarding) en eentje met 2 draden (evt +aarding) voor het schakelcontact..

Op de heat link is blijkbaar tevens nug een knop voorzien om bij problemen de brander manueel op te starten (eigenlijk te thermostaat te overbruggen)

De "heat link" zou blijkbaar op 12 volt dienen te worden aangesloten, waarom die 4 draden dan dienen weet ik ook niet....sommige gewone thermostaten werken op 220 volt , al dan niet met backup batterij, andere uitsluitend met een batterij....

Al bij al veronderstel ik dat dit heel eenvoudig op eender welke installatie bruikbaar is.....welke meerwaarde? besparing dit opleverd? van op afstand eens je verwarming aan/uitzetten.....maar tot je de investering bespaard hebt zal je verwarming al regelmatig mogen opstaan wanneer niemand thuis is...
Wat ik doe is de verwarming op 18 graden zetten en pas wanneer ik thuiskom ze manueel op 21 plaatsen en na een uurtje terug op 20 en bij het slapengaan terug op 18...
levert al meer op in de portemonnee voor een kleine moeite :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Zoals anderen al zeiden, dat is gewoon 2 draden aansluiten. Modernere ketels (althans die van mij) hebben soms meer complexe controllers maar allemaal hebben ze wel ergens een stuurcontact voor "klassieke" thermostaten. Het is gewoon kwestie van dat contact te identificeren.

En Schilde is niet ver van mijn werk, maar ik lust wel geen Duvel :P

@ laroyj, ik denk eerder dat het voor de factor luiheid / gimmick is dan om energie te besparen ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Honeywell heeft het Evo Home systeem ook uitgebreid met een internetgateway, dat systeem zorgt wel voor besparing maar is wel iets meer dan een draadloze thermostaat die Nest is.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Mathy schreef:@ laroyj, ik denk eerder dat het voor de factor luiheid / gimmick is dan om energie te besparen ;-)
Yep, inderdaad. Ben nogal een gadgetfreak. ;)

Bedankt allemaal voor het technische inzicht. Ik ga denk ik de sprong maar wagen. Zal zelf eens kijken of ik er toch niet aan uit kan (klinkt op zich nog wel eenvoudig) en mocht dat niet lukken, dan weet ik de techneuten hier te vinden! :angel:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Hrm. Dat blijkt bij thuiskomst toch weer wat minder eenvoudig. :?

Excuses voor de rommel en de slechte foto's, maar als arachnofoob valt het niet mee om hier foto's van te nemen. :-|

Afbeelding
Afbeelding

Vooral die laatste werkt dus verwarrend. Een deel draden naar het warmwater reservoir en een deel draden richting de ketel en dan (moeilijk te zien) een deel richting muur? Iemand een idee? Als ik nog (betere :oops: ) foto's moet nemen, zeg even van wat en ik doe een poging... :mrgreen:
ooh. shiny.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

op klem 5 en 6 zit de K.th = ketel thermostaat lijkt het me? zal er nie ver naast zijn :) hierop dien je je nieuwe Nest gadget(200 euro) op aan te sluiten...

de B.th op 3 en 4 zijn dan voor de Boiler thermostaat...comprendo ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

sorry boiler thermostaat op 7 en 8 op 3 en 4 staat gewoon de 220v, jij moet gewoon 5 en 6 wijzigen
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Klinkt interessant, ik was ook op zoek naar ne betere thermostaat. Maar ik zie constant dingen vermeld als "online", "account" etc.
Werkt dat ding met software of is dat een cloud toestel?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Is inderdaad cloud-based. Hebben apps voor op iPhone en Android, maar (en dat vond ik een belangrijk verschil t.o.v. bv. Tado) de interface op het toestel zelf is ook uitgebreid, dus bv. override door non-techies (lees: mijn vrouw) is mogelijk! :mrgreen:

Nu nog ofwel de moet bij elkaar schrapen om er zelf aan te beginnen prutsen, ofwel iemand zoeken die bereid is dat voor me te doen...
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:ik was ook op zoek naar ne betere thermostaat
En wat versta je dan onder "betere" ?
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Is vooral geschikt voor "oudere" ketels ( zoals die op foto hier in dit topic ) .. met een simpele aan/uit sturing van de circulatie-pomp en/of gasblok eventueel .

Indien je een recentere ketel hebt met WAR en Modulerend .. is het niet zo raadzaam met een aan-uit thermostaat te werken .. ( al kan het wel als je echt wil maar wordt afgeraden )
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:ik was ook op zoek naar ne betere thermostaat
En wat versta je dan onder "betere" ?
Een thermostaat die draadloos is, programmeerbaar en controleerbaar vanop pc, met standaardprotocols, en onder geen enkel beding cloudbased.
Eventueel een combinatie met nieuwe kranen (ik heb danfoss domme thermokranen opt moment) die ook draadloos geprogrammeerd kunnen worden.

De goedkoopste oplossing zou wss gewoon een draadloze thermostaat zijn, die ik in de slaapkamer kan plaatsen snachts. Nu moet de living mee verwarmd worden of hij slaat nooit af.

Het is wel een huurappt en teveel aanpassingswerken zie ik niet zitten, dus liefst een base unit die gewoon op de bedrading aansluit waar nu een eenvoudige honeywell thermostaat op hangt.

In geval dat ik later nieuwe kranen steek, moeten ze koppelen op de huidige, want ik ga geen water aflaten en heel de winkel vervangen enkel om het nog ns te kunnen weghalen bij verhuis.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Een thermostaat die draadloos is, programmeerbaar en controleerbaar vanop pc, met standaardprotocols, en onder geen enkel beding cloudbased.
Dan kan je de NEST al vergeten :lol: Maar deze discussie hebben we trouwens al verschillende keren gehad in andere topics.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Yups, ik was gewoon vergeten dat de nest cloudbased was; toen was de nest geen optie wegens geen EU versie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Voor zij die ook aan het twijfelen was, zopas dit mailtje gehad van Nest Support:
As of about 5 minutes ago, the Nest Learning Thermostat is now officially supported for installation in Belgium!

However, we do not have Nest Certified installers available in Belgium at this time. We have the installation guide, which you've already seen, and we'll be happy to talk to you or your installer and help as much as we can. Just use our UK support number listed below.

That said, your system should be compatible with the Nest. You'll install the heat link at your boiler, and the thermostat in a central location. Again, we'll be glad to walk you through the install as much as we can.
:bdaysmile:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

laroyj schreef:sorry boiler thermostaat op 7 en 8 op 3 en 4 staat gewoon de 220v, jij moet gewoon 5 en 6 wijzigen
Hm, kan je me uitleggen hoe dat doosje werkt dan? Ik ben er vrij zeker van dat dit pas later (later dan de ketel zelf) is geinstalleerd en ik begrijp het niet helemaal. Heb een extra foto genomen:

Afbeelding

Dus... Die 220V (3-4) en switch (1-2) begrijp ik. Maar die anderen dus niet helemaal. Ik ga er van uit dat die zwarte, dikke darm ("Into wall") mijn kabels richting de huidige kamerthermostaat in de living bevat? Moet ik daar de Heat Link dan al niet tussen plaatsen? Want de Nest thermostaat zelf (die in de living komt) loopt op 12V en mag in geen geval 220V krijgen! Of zit dat herkabeld in dat die korte grijze pijp ("Furnace") en loopt deze eigenlijk gewoon richting "5-6"? Een kort schema zou misschien wonderen doen, kwestie dat ik hier geen zaken finaal om zeep help (dan lyncht de vrouw des huizes me...). :angel:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

EDIT: laat maar, dit was onzin.
Zou B.Th 'buitentemperatuur' en K.Th 'kamertemperatuur' kunnen zijn ?

In dat geval komt je nest ipv de K.TH

J.
Maar het blijft dat je nest ipv de K.TH komt.

Dat kastje stuurt volgens mij een driewegkraan ("switch") aan die ervoor zorgt dat er warm water naar je boiler gaat als het nodig is.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 24 apr 2014, 19:53, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Zou B.Th 'buitentemperatuur' en K.Th 'kamertemperatuur' kunnen zijn ?
Nee, het is echt een oude installatie, een buitenvoeler is er niet. Maar dus wel een aparte boiler, dus "B.th" is weldegelijk de boiler thermometer (draad loopt ook gewoon naar de waterboiler).

Maar ik vraag me nu nog altijd af hoe die 12V tot aan mijn Nest gaat geraken als ik de Heat Link op de 5-6 installeer. Het is nl. de Heat Link die deze omvorming doet, maar dus ook moet "doorlinken" a.d.h.v. de bestaande draden richting de living. Ik wil vooral géén 220V op mijne nieuwe thermometer! :mrgreen:
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

1 en 2 pomp
3 en 4 220 V voeding
5 en 6 thermostaat kamer
7 en 8 thermostaat boiler
9 en 10 keteltemperatuur

Als de kamertheromstaat 'vindt' dat de temperatuur omhoog moet dan gaat er een interne schakelaar over en wordt de CV ingeschakeld.
In jouw geval worden dan de draden 5 en 6 kortgesloten.

De heat link heeft waarschijnlijk 4 aansluitpunten:
2 voor de voeding (12 volt waarschijnlijk) en 2 voor de schakelaar.

- Dus op de 2 aansluitpunten voor de voeding sluit je een 12 volt adapter aan (in de veronderstelling dat het 12 volt is)
- Je koppelt 5 en 6 los op je ketel en legt een kabeltje van 5 en 6 naar de twee overgebleven contacten op de heat link.

Om e.e.a. bevestigd te hebben zou het goed zijn om toegang te hebben tot de installatie handleiding van de heat link en merk/type van de huidige thermostaat.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Top, bijna helemaal duidelijk zelfs! :mrgreen:

Hier het wiring diagram:

AfbeeldingAfbeelding

Dus voor alle duidelijkheid: de 220V naar 12V omvormer zit in de Heat Link zelf. Moet dus alleen de bestaande bedrading "omleggen", zodat er niet langer 220V, maar 12V naar de living gaat...
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Je huidige thermostaat heeft waarschijnlijk geen voeding (daarom graag foto of merk/type).
Als de thermostaat wel een voeding heeft dan zal het geen 220 zijn, is meestal 24 volt.

Dus...
- Een kabeltje van N en L op de heat link naar een stopcontact
- Je koppelt 5 en 6 los op je ketel en legt een kabeltje van 5 en 6 naar 2 en 3 op de heat link.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

U vraagt, wij draaien! :wink:

Afbeelding

Zou wel bummer zijn, had gehoopt hem netjes zonder zichtbare kabel aan de muur te hangen. :|
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Je nest thermostaat moet op één of andere manier spanning krijgen.

- Maak de bestaande draden op de thermostaat los en sluit ze op de nest thermostaat aan.
- Verbindt de kabel die je op 5 en 6 losgemaakt hebt (deze kabel loopt naar de bestaande thermostaat) met T1 en T2 op de heat link.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

idd aansluiten zoals uigelegd door Astralon :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik verwacht de Nest op maandag en dus al wat voorbereidingen gedaan. Kom nu tot de conclusie dat de bedrading richting mijn huidige thermostaat 24V zijn (enfin, 28V gemeten) en niet 220V zoals ik initieel dacht. Ik vermoed niet dat dit een probleem is, daar ik deze bedrading ga hergebruiken vanaf de Heat Link en het m.a.w. niet uit maakt welk voltage er eerst op stond? Of zou die Heat Link (en dus de "5-6" draden die ik ermee ga verbinden) 220V nodig hebben? :???:
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wat er oorspronkelijk aan spanning op die draad stond maakt niet uit... je gaat het voortaan gebruiken voor via T1-T2 (waar 12V op zit) te verbinden met de NEST.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ok, even nogmaals iedereen hier bedanken, want ondertussen is de Nest gearriveerd én geinstalleerd door yours truly! Bij de ketel zelf ziet het er niet uit (had niet voldoende lengte kabels om alles netjes te doen, dus het hangt een beetje scheef naast de ketel te bengelen... :mrgreen:), maar in de living ziet het er niet alleen tip-top uit (alleen nog wat bijschilderen natuurlijk...), maar het werkt ook nog eens zoals verhoopt!

Afbeelding

:beerchug:
ooh. shiny.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

en aangesloten zoals hier uitgelegd?

Hoeveel heeft dit gadget nu in totaal (in euro's) gekost ?

Makkelijk in te stellen? De app werkte direct ? Geen vertraging?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Yep, aangesloten zoals hier uitgelegd!

Totale kostprijs gadget was 179£, oftewel zo'n 220€, incluis gratis verzending.

De app werkte direkt en ik merk geen vertraging. Wat betreft instellingen is het wat te vroeg om een antwoord te geven. De bedoeling is nl. dat deze thermostaat a.d.h.v. verscheidene sensoren en ook manuele acties gedurende minstens een week gaat "leren" wanneer we thuis zijn en wanneer niet, om zodoende een automatische schedule op te stellen, dewelke ik dan nog wel kan verfijnen. Ik laat mijn bevindingen hier later nog wel weten! :-)
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cloink schreef:gedurende minstens een week gaat "leren" wanneer we thuis zijn en wanneer niet, om zodoende een automatische schedule op te stellen
Moet je dan voor donderdag (verlof) dit manueel instellen ? Kan je iets manueels instellen via de NEST zelf (veel knoppen heb je niet) ?

Is er ergens een grondige handleiding voor ?
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Klopt. De eerste dagen dien je alles manueel te doen (tenzij je zin hebt om alles vast in te stellen, maar het is eigenlijk de bedoeling dat de thermostaat dit zelf "leert") en ook nadien heb je steeds de mogelijkheid om zelf manueel de temperatuur in te stellen door aan de metalen ring te draaien.

Filmpje (US versie, dus materiaal wijkt af, maar operationeel is het hetzelfde):
[youtube]YD3DfoJ3TVw[/youtube]
(gebruik begint rond 6:40)

Promofilmpje UK:
[youtube]vAzvt-LkK2I[/youtube]
ooh. shiny.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hoe bevalt ie ?

Overweeg er ook 1 te kopen. Is de heat link inbegrepen in de prijs ?
Zag ook dat er een back plate meegeleverd werd, ook wel interessant. Dan moet ik niet 'bijverven' waar de oude hing ...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Tot nutoe prima. Revolutionair is het allemaal niet te noemen, maar mooi is het alvast wel en ik vind het afstandsbedieningaspect via smartphone ook wel fijn. Binnen een week zou de auto-away functie moeten beginnen werken, dan zal ie vast een pak intelligenter wezen. We'll see!

Heat Link en backplate zijn inbegrepen in de prijs, al vind ik de backplate best lelijk. Zal wel eens schilderen... :mrgreen:
ooh. shiny.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Jammer dat de auto away sensor niet werkt met geocaching op de smartphones van de gebruikers.
Hier gebeurt het dat de ruimte waar de thermostaat instaat (salon) amper gebruikt wordt, maar in de keuken wel heel wat beweging is. Ik vrees dat die hier dus niet goed zal werken.
Vond wel deze:
http://www.mikegabriel.net/2014/02/04/i ... ermostats/
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Klopt, hij is redelijk "dom", vergeleken wat er recent nog allemaal op de markt is gekomen. Maar goed, nu dat Google de zaak heeft overgenomen, vermoed ik dat hier snel verandering in zal komen? :)
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”