2 routers aan elkaar aansluiten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb twee routers:

een recentere : TP-link Archer C7 (AC 1750, 802.11ac), wirelles Dual band Gigabit Router. Dual usb ports (harde schijf en printer kan erop).

een oudere die ik al tijdje heb: TP-link tl-wr841N ver7.2 , 300Mbps wireless N router.

Doel:

Uitstekende wifisignaal over heel het appartement.

SSID hetzelfde: client automatisch verbinding maakt met de router die het sterkst signaal geeft:

De routers moeten in hetzelfde netwerk zitten zodat de apparaten elkaar kunnen zien (bestandeling enzo)

Geen AP van één router maken (zodat wifi snelheid niet halveert, als ik dit goed begrepen heb).

usb printer van één plaats toegankelijk voor alle laptops.

Opstelling:

in de living: modem (telenet), de versie zonder router ingebouwd (had dit zo gevraagd). Dus geen wifi op de telenet modem.

in de slaapkamer: printer. een usb printer, geen wifi mogelijkheid (misschien later ene kopen als deze het begeeft, is een HP office printer ( copy, fax, scan) . fax wordt niet gebruikt (misschien later).

Omdat enkel de nieuwere router een usb poort heeft voor de printer, dacht ik deze router in de slaapkamer te zetten.

De oudere router dan aansluiten op de telenet modem in de living.

Hoe kan ik dit doen werken?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

de tweede router moet je met kabel aan lan zijde aansluiten op je primaire router. (ook aan lan zijde)
De secundaire router mag geen DHCP aktief hebben.

Beide dien je hetzelfde SSID en passwoord mee te geven alsook dezelfde encryptie.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee. Je moet net wel een AP maken van de 2e router.
Dat wifi halvering verhaal is bij repeaters, niet bij APs.

AP: krijgt een netwerksignaal via kabel en zendt dan een wifi signaal uit.
Repeater: ontvangt een netwerksignaal via wifi en zendt dan een wifi signaal uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

hara_mo schreef:Geen AP van één router maken (zodat wifi snelheid niet halveert, als ik dit goed begrepen heb).
Dat heb je dan verkeerd begrepen want dat is net wat je moet doen (en halveerd je snelheid niet, wel als je er een repeater van zou maken).

Hoe je er een AP van maakt heeft mailracer reeds beschreven.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

De tweede router moet je met kabel aan lan zijde aansluiten op je primaire router. (ook aan lan zijde)
De secundaire router mag geen DHCP aktief hebben.
Dien ik enkel dhcp uit te schakelen? ook misschien de firewall en al die opties op de tweede router?
Met kabel: ik zal dan van die powerline connectoren gebruiken. Vormt dit een probleem?
Beide dien je hetzelfde SSID en passwoord mee te geven alsook dezelfde encryptie.
Maakt dit uit of ik nu dezelfde gegevens gebruik of niet? De clients moeten in staat zijn om telkens met de sterkste signaal verbinding te maken, ook al doen ik ervoor twee verschillende SSID's en wachtwoorden voor in te stellen. Maar zie het zeker zitten om zelfde gegevens te gebruiken, daar niet van maar zie niet in hoe dit een meerwaarde kan hebben, dus hoe dit ervoor kan zorgen dat de clients snel verbinding maken?
foxhound
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 19 keer

Die routers hebben meestal 4 switch ports en een wan port.

Indien je dus via een van die 4 switch ports aansluit moet je zorgen dat DHCP uitstaat.
Firewall en port forwarding maakt niet uit gezien die router geen verkeer naar het internet zal doorsluizen, dat doet enkel je primaire router.

Indien je de router in access point mode zet, moet je de kabel op je WAN port aansluiten, verder moet je buiten de wifi instellingen (die je in het ander geval ook moet) meestal niets configureren. Access Point mode zal je snelheid zoals eerder gezegd niet halveren. De beperkende factor zal in de meeste gevallen ofwel de powerlines zijn, ofwel je internet snelheid. Powerline is me tot nu toe een beetje hit or miss gebleken hier. Dure of goedkope apparaten maakt niet uit, geen van allen komen ze ook nog maar in de buurt van de geadverteerde snelheid. Heb er uiteindelijk voor geopteerd om wat kabel bij te trekken, veel minder last gehad sinds.

Ik heb gemerkt dat met de zelfde SSID werken niet zo geweldig werkt met Android devices tot nu toe. M'n telefoon zal vaak bijvoorbeeld zo lang mogelijk bij een bepaald access point blijven, ook al heb ik mezelf verplaatst naar een ander deel van het gebouw en heb ik nog maar nipt ontvangst. Indien ik manueel even wifi uit en terug aan zet zal hij pas verbinden met het sterkste netwerk (of wanneer het andere netwerk buiten bereik valt.)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hara_mo schreef:Dien ik enkel dhcp uit te schakelen? ook misschien de firewall en al die opties op de tweede router?
Enkel DHCP is voldoende... het overige is niet van belang omdat het enkel impact heeft op verkeer tussen WAN en LAN... en aangezien je dus niets hebt aangesloten op de WAN poort spreekt dit voor zichzelf.
hara_mo schreef:Met kabel: ik zal dan van die powerline connectoren gebruiken. Vormt dit een probleem?
Nee... al zal hun snelheid vaak lager liggen dan een ethernet kabel natuurlijk.
hara_mo schreef:Maakt dit uit of ik nu dezelfde gegevens gebruik of niet?
Ja, doe je dat niet dan gaan je client normaal niet switchen.
hara_mo schreef:De clients moeten in staat zijn om telkens met de sterkste signaal verbinding te maken
Theorie en praktijk verschillen hier nogal eens... zoek maar eens op Userbase... is al uitvoerig besproken geweest.
hara_mo schreef:dus hoe dit ervoor kan zorgen dat de clients snel verbinding maken?
Door te luisteren naar wat mensen aanbevelen... en dus hetzelfde SSID, encryptie en paswoord te gebruiken :wink:
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Ik luister graag naar jullie, alleen zijn de meningen wat verschillend lees ik :-)

Dus eerst een AP instellen. Kan dat nu op twee manieren?

volgens mailracer:

aan beide zijde lan poort gebruiken. dhcp uitschakelen op de secundaire router.

Zo maak ik van mijn tweede router een AP.

Dus Modem -> wan router 1 , dan lan router 1 -> lan router 2

Volgens Foxhound

dien ik de kabel op de WAN poort te zetten als ik een AP wil aanmaken:

modem -> wan router 1 , dan lan router 1 -> wan router 2
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

foxhound is fout. je tweede router moet via lan kant connectie maken met je primaire router. Anders werkt hij als router en niet als AP. DHCP moet uit staan op je secundaire router anders heb je conflicten met ip-adressen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Akkoord, foxhound zijn uitleg ziet er ietwat foutief uit. Gewoon de WAN poort van router 2 afplakken en nooit meer gebruiken, dan blijft enkel de switch functie en de wifi functie in gebruik. DHCP nog afzetten EN zien dat de 2e router niet hetzelfde ip heeft als de eerste, bv als de eerste 192.168.0.1 is kan je de 2e op 192.168.0.2 zetten.
Let er wel op dat de 1e router zijn dhcp range niet vanaf 2 start, anders gaat hij dat ip adres (dat de 2e router al heeft) nogmaals uitdelen en krijg je problemen.

foxhound
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 19 keer

ITnetadmin schreef:Akkoord, foxhound zijn uitleg ziet er ietwat foutief uit. Gewoon de WAN poort van router 2 afplakken en nooit meer gebruiken, dan blijft enkel de switch functie en de wifi functie in gebruik. DHCP nog afzetten EN zien dat de 2e router niet hetzelfde ip heeft als de eerste, bv als de eerste 192.168.0.1 is kan je de 2e op 192.168.0.2 zetten.
Let er wel op dat de 1e router zijn dhcp range niet vanaf 2 start, anders gaat hij dat ip adres (dat de 2e router al heeft) nogmaals uitdelen en krijg je problemen.

Ik zou niet direct fout zeggen, maar onvolledig klopt misschien wel.

Een aantal routers, neem nu de Asus RT-AC66U, hebben een werkelijke "Access Point" modus. Een setting die je gewoon kan aanvinken. Indien je die setting gebruikt moet je dus enkel je kabel op de WAN poort aansluiten en de wifi settings configureren, verder niets. Settings zoals DHCP, WAN setings en dergelijke worden automatisch uitgeschakeld en verborgen.

Ik had gisteren niet uitgezocht of de TP-link Archer C7 die optie aanbiedt, nu wel en blijkbaar heeft deze de optie niet.

Vandaar dat ik ook in mijn eerste paragraaf vermelde:
Indien je dus via een van die 4 switch ports aansluit moet je zorgen dat DHCP uitstaat.
Firewall en port forwarding maakt niet uit gezien die router geen verkeer naar het internet zal doorsluizen, dat doet enkel je primaire router.
Mijn excuses voor de onduidelijkheid.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn inderdaad toestellen die een AP modus aanbieden. Ik heb echter nooit gesnapt waarom. Als dat niet juist ingesteld wordt loopt dat fout af, terwijl je door de kabel in de LAN poort te steken net hetzelfde gedaan hebt, maar dan veel makkelijker.
Om maar te zwijgen van de enorme verwarring bij de minder technische klant.
"indien je de router in ap mode zet" had ik echter niet gelezen als een modus in het toestel, maar gewoon als het omzetten van de functionaliteit zoals we het hier altijd aanraden.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Er zijn inderdaad toestellen die een AP modus aanbieden. Ik heb echter nooit gesnapt waarom.
Omdat het netter is (persoon moet zelf geen DHCP uitschakelen) en je verliest geen poort.
ITnetadmin schreef:Als dat niet juist ingesteld wordt loopt dat fout af, terwijl je door de kabel in de LAN poort te steken net hetzelfde gedaan hebt, maar dan veel makkelijker.
Niet juist ingesteld... het voordeel is net dat het veel eenvoudiger is... één setting en de gebruiker hoeft verder nergens van wakker te liggen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Tenzij je de user verwart met een setting aan te praten die niet alle toestellen hebben, OF de toestellen bij een reset terug in standaard router modus vliegen. Ik vind het alleszins een beetje raar, gewoon lan poort en dhcp uit kan (hoop ik) elke router dus lijkt me dat altijd het beste advies om te geven.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ook zorgen dat router 2 niet het zelfde ip als router 1 heeft ....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”