belgacom koper

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Hey jongens..... even een vraag.

Ik realiseerde me net dat er maar een heel kort stukje koper van bgc m'n huis binnenkomt. Het reikt net tot aan de ntp2007 en ik vroeg me nu dus zo een beetje af van 'wat als.... mijn koper om te 1 of andere rede te kort gaat worden'? '. Ik zou er een stuk aan kunnen solderen, maar volgens mij komt dat niet ten goede betreffende VDSL.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Moest het ooit zover komen denk ik niet dat een klein stukje erbij solderen voor veel problemen gaat zorgen. Da's trouwens werk voor Belgacom, niet voor jou. (denk ook niet dat je dit mag aangezien die koper eigendom is van bgc als ik me niet vergis)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Misschien het verhaal van Mozes en de berg...
Dus doosje een beetje verplaatsen.

Ben je hier iets mee?
http://support.nl.belgacom.be/euf/asset ... tp2007.pdf
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat is geen optie. De bgc kabel is zo kort dat ie van de straat binnenkomt en net lang genoeg is om op de ntp aan te sluiten. de lengte van bgc kabel in huis is zelfs geen cm lang...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ah sorry, ik had het verkeerd begrepen. "Hij reikt net tot aan de NTP2007", klinkt alsof er wel kabel is, maar net lang genoeg tot aan het doosje.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

niet erg sylvester :). overkomt iedereen wel eens.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn natuurlijk vijgen na Pasen, maar dat is wel iets dat vaak voorkomt.
Installateurs die het 'lontje' wat te kort houden.
Ze doen alsof het koper 100 euro per meter kost. Een kleine lus voor eventuele problemen is altijd handig.
Komt ook veel voor bij de coax van Telenet. En dat is nog moeilijker om te verlengen.

Je hebt de 'legale' en 'illegale' oplossing.
Illegaal : Als je een beetje handig bent, kan je dat héél netjes zelf solderen, met een krimpkousje over elk draadje, én getwist.
Dat gaat geen kwaliteitsverlies opleveren op zo'n korte afstand.
Legaal : Bel eens naar Belgacom, en informeer eens. Waarschijnlijk niet gratis. Maar soms wel als je iemand kent die bij Belgacom werkt.

Allé, 'ne zalige Pasen , en laat de eieren smaken.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Je kan daar best niet aan gaan solderen. Je laat de ntp daar staan en met utp of vvt kabel verder gaan naar waar je moet geraken voor je modem of telefoontoestel. Als er ooit een storing op je lijn komt moet de technieker aan het einde van de invoerkabel kunnen testen waar de fout zit, dus als je daar iets aan gesoldeerd hebt moet dat er weer af. Als het echt te kort wordt moet er dan een lasser komen om de invoer langer te maken.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Maar feitelijk, hoe komt het dat de kabel zo kort is ?
Is er nog een omhulsel rond, plastiek of lood ?
Een introdoos is er in elk geval niet ?
Heb je al VDSL ?
Wat voor kabel zou je gebruiken om te verlengen ?

Belgacom techniekers solderen niet om te verlengen maar gebruiken het systeem "Scotch Lock" ....
Lassers ook niet, die gebruiken ook meestal "Scotch Lock" en daar een krimpmof rond ....
Wat de lassers ook hebben was "pic a bons", dit is de naam in hun vakjargon, de juiste naam weet ik niet, en daar ook een
krimpmof rond !
En niet vergeten het koper proper maken (doen blinken) !

In elk geval als de draden die binnenkomen "nog goed zijn" en je goed soldeert en ook nog eens de draden goed afschermt
tegen vocht dan zal er geen verlies zijn .... zoals een goede huisvader afwerken en niet "bricoleren" 8)
gm123 schreef:Da's trouwens werk voor Belgacom, niet voor jou. (denk ook niet dat je dit mag aangezien die koper
eigendom is van bgc als ik me niet vergis)
Inderdaad, daar moet je rekening mee houden, je kan het hun ook gewoon vragen natuurlijk !
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

"pic a bons" of Amp connectors
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Even terzijde :
er wordt vaak gezegd dat je op kabels zoals die van Belgacom, en netwerk kabels, niet mag solderen.
Maar volgens mij maakt dat niet uit.
De ganse wereld is op elektronica gebied in elkaar gesoldeerd.
Dat je op startkabels van vrachtwagens niet moet gaan solderen, is duidelijk.
Maar de rest ontgaat me.

Ik vermoed dat ze dit doen/zeggen omdat een doe-het-zelver teveel zou knoeien en niet correct isoleert en twist.

Volgens mij is een gesoldeerde verbinding (indien correct uitgevoerd!) voor 'kleine signalen' beter dan éénder welke contact verbinding.
Ik heb hier zelf een UTP verbinding in elkaar gesoldeerd omdat ik op dat moment geen koppelstuk had.
Het betreft een 1Gb verbinding. De draadloze router die erachter hangt, haalt zonder problemen 600 tot 700 Mbps.

Maar ik ben sowieso voorstander om dergelijke herstellingen of aanpassingen te laten uitvoeren door de juiste techniekers, in dit geval dus Belgacom.
Dan heb je geen problemen of discussies achteraf.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Een technieker die bij mij de installatie uitgevoerd heeft destijd, heeft mij torn gezegd dat ze zelf geen soldeerbout meer mee krijgen,
omdat er tegenwoordig uit de selectie voor technieker on the field, er veel tussen zitten die nog nooit een soldeerbout gezien hebben en dat het anders een mooi knoeiwerk zou worden ! hij haalde zelf aan dat zijn collega dat hij voordien stucadoor was maar door rugproblemen er heeft moeten mee stoppen.
Enfin ze zullen wel opleiding krijgen daar gaat het niet om, maar solderen vraagt tijd en ervaring, die je zo maar niet in korte tijd opsteekt.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Hoeveel storingen ik wel niet heb opgelost door het soldeerwerk weg te nemen, zelfs als het soldeerwerk gedaan was door iemand die veel ervaring heeft, is nie bij te houden.

Het is dus ten zeerste af te raden.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Waarom die kabel zo kort is..... daar kan ik je niet op antwoorden. Het is een ouder huis dat ik 10 jaar geleden heb gekocht.

Toen ik in het huis trok waren er 1 telefoonaansluiting in de living en eentje (op de niet propere manier) in de keuken. Heeft altijd gewerkt tot ik problemen kreeg met ADSL. De technieker die toen langs kwam zei me ook dat de gebruikte kabel voor de verlenging niet reglementair was. De eigenlijke bgc kabel was toen ook al zo kort dus ik zit er eigenlijk nergens voor tussen... al zou ik wel m'n tel aansluiting op een andere plaats willen zodat ik de modem kan verstoppen met de kabels... en handig ben ik totaal niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nog een illegale oplossing, ns gehoord van een technieker:
Als je nog geen diensten van belgacom hebt,
Afknippen en wegplamuren die kabel. Een "onvindbare" kabel betekent dat belgacom het op haar eigen kosten mag komen opnieuw trekken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster

zelfs als het soldeerwerk gedaan was door iemand die veel ervaring heeft

zelfs als het soldeerwerk gedaan was door iemand die dacht veel ervaring te hebben zeker :lol:
of mss was dat die stucadoor waarover die technieker het had :-D
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

ITnetadmin schreef:Nog een illegale oplossing, ns gehoord van een technieker:
Als je nog geen diensten van belgacom hebt,
Afknippen en wegplamuren die kabel. Een "onvindbare" kabel betekent dat belgacom het op haar eigen kosten mag komen opnieuw trekken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Of met scotchlok de kabel verlengen ...
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
neysje
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Ik ben zelf BGC technieker geweest en heb het in mijn nieuw huis anders opgelost. Kabel was ook kort en kwam binnen op een plek zonder stroomvoorziening (handig....). Ik heb voor de gevel de kabel opgegraven en uit de gevel getrokken (zat in een buis dus dat ging vanzelf). Ik heb deze kabel zelf verlengd met een officiële invoerkabel (die ik ook nog had liggen). De kabeltjes met scotchlock aaneengezet en waterdicht gemaakt met een gelsnap. Afbeelding

Vervolgens de kabel in de berging laten binnenkomen met een metertje extra kabel eraan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”