Vijf keer geflitst? Vijf keer betalen!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

r2504 schreef:
Typical accuracy with WAAS/EGNOS ± 1 - 3 Meter

... en 15m kan het verschil zijn tussen je eigen weg of een parralel weg.
IDD> 3 meter
Het zal je misschien verbazen maar bij geocaching is het meer de regel dan de uitzondering at je minder dan 5m van je doel zit.

Maar je hebt gelijk... anders wordt het weer een oeverloze discussie :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Nog een kleine opmerking ivm GPS: er bestaan differential GPS systemen die tot op de cm (centimeter) nauwkeuring zijn. Die worden gebruikt door landmeters en oa bij metingen van veroudering van bruggen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

on4bam schreef:Typical accuracy with WAAS/EGNOS ± 1 - 3 Meter
Maar EGNOS (WAAS is niet voor Europa) zit maar op een klein aantal GPS toestellen. Er zit trouwens voor zover ik weet geen EGNOS zender in Belgie, wat maakt dat ook de nauwkeurigheid hiervan afneemt omdat het signaal daardoor al meteen enkele honderden kilometers onderweg is.
on4bam schreef:Het zal je misschien verbazen maar bij geocaching is het meer de regel dan de uitzondering at je minder dan 5m van je doel zit.
Wat is de waarde van die uitspraak... om een nauwkerigheid te meten heb je eerst en vooral een geijkte bron nodig... ik denk niet dat een geocache locatie hieraan voldoet.
on4bam schreef:Maar je hebt gelijk...
Graag discussies op basis van wetenschappelijke feiten of documenten... geen sentimenteel gedoe.
Joe de Mannen schreef:Nog een kleine opmerking ivm GPS: er bestaan differential GPS systemen die tot op de cm (centimeter) nauwkeuring zijn. Die worden gebruikt door landmeters en oa bij metingen van veroudering van bruggen.
Zoals ik al eerder schreef... "Er bestaan inderdaad de nodige systemen voor extra nauwkeurigheid (vaak tegen extra betaling)...". Ik weet dat in het verleden dergelijk DGPS signaal werd uitgezonden door de VRT zenders, maar tegenwoordig heeft men zelfs DGPS zenders in de 70cm amateurband zitten.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmmm is dat die dstar dat je bedoeld, of sla ik de bal nu compleet mis?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Hmmm is dat die dstar dat je bedoeld, of sla ik de bal nu compleet mis?
Ik vrees dat je de bal volledig mis slaat.

DSTAR is een digitale mode van en door radio amateurs.

DGPS welke ook in de amateurband zit is een externe service die niets met radioamateurs te maken heeft (en dus storingen veroorzaakt bij radioamateurs). Meer info hierover kan je vinden op http://www.uba.be/nl/actueel/flash/stor ... -nederland
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Op onze weg naar Duitsland had UB lid "Kitt" (callsign on4top) een gps op de wagen gemonteerd samen met een portable. Op een of andere website (url vergeten) kon je dan vrij nauwkeurig zien welke weg we afgelegd hadden.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat is dan weer APRS wat eigenlijk een protocol is dat meestal gebruik maakt van packet radio (al heeft DSTAR er ook een variant van).

De website waar je amateurs kan volgen is http://nl.aprs.fi/
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat was het inderdaad! Tnx :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Die kan ook de snelheid aangeven (vaak niet correct, maar goed)
Wees maar zeker dat dat net één van de dingen is die wel redelijk correct zijn (al is het ook weer een gemiddelde om de onnauwkeurigheden in de ruwe GPS data uit te vlakken). Je snelheidsmeter van je auto zelf zal heel wat slechter zijn.
Ik bedoel dus, de data die in de GPS zit hoe snel je mag rijden op een bepaalde weg...

Ik weet ook dat de GPS verre van correct is, maar eens men een massa product in elke wagen verplicht gaat dat niet zo duur meer uitvallen.

Uiteindelijk heb ik ook al airbags terwijl ik van plan ben niet te botsen. :)
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 18 jul 2013, 12:32, in totaal 1 gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Wut o.O dat heb ik toch niet geschreven?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Woeps, iets verkeerd gedaan. :) Mijn excuses.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Slafes schreef:Ik bedoel dus, de data die in de GPS zit hoe snel je mag rijden op een bepaalde weg...
Het probleem is dat men amper kan volgen met de wegen zelf... laat staan andere gegevens zoals max. snelheid. Ook is het zo dat je voor de duurdere in-car GPS'en voor een update soms meer moet betalen dan de prijs van een losse GPS (welke stilaan lifetime maps krijgen).
Slafes schreef:Ik weet ook dat de GPS verre van correct is, maar eens men een massa product in elke wagen verplicht gaat dat niet zo duur meer uitvallen.
De vraag is maar of een systeem dat dergelijk massale inbreuk op je privacy is ooit verplicht kan worden (het zou alvast de natte droom voor de NSA zijn).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Lifetime maps.... wat is dat ? Tot ze apparaat niet meer produceren ? 6 maand dus ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Tot het toestel niet meer werkt. Dus niet overdraagbaar naar andere toestellen. Of tot een redelijke termijn verstreken is, ik dacht 8 of 9 jaar bij de meeste
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Woeps, iets verkeerd gedaan. :) Mijn excuses.
Tviel allen op omdat ik een melding van een quote kreeg bij Tapatalk :p
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: De vraag is maar of een systeem dat dergelijk massale inbreuk op je privacy is ooit verplicht kan worden (het zou alvast de natte droom voor de NSA zijn).
Die hebben dat daar al op een andere manier... :) Eens het nieuws van vandaag lezen over de camera's op de snelwegen in de USA. Ook bij mij weet TT via de live services perfect waar ik zit.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Wat is de waarde van die uitspraak... om een nauwkerigheid te meten heb je eerst en vooral een geijkte bron nodig... ik denk niet dat een geocache locatie hieraan voldoet.
De waarde er van is dat een legger met zijn GPS een coordinaat vastlegt en dat er drna een hele boel mensen mt verschillende modellen/merken op dezelfde coordinaten die cache vinden. Ook lopen al die mensen op de paden die op kaarten staan en niet er naast. Mocht jouw redenering kloppen dat er zo'n grote miswijzing zit op de locatieberekening zit (afrit, parallelweg) dan zou je veel meldingen zien dat er aan de verkeerde kant van een straat gezocht werd. Blijkbaar is de miswijzing dan toch niet zo groot dan jij denkt. :roll:
Bye, Maurice
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

@r2504 heb je eigenlijk ooit al eens zo'n hedendaags GPS wandeltoestel in je handen gehad, met pakweg kaarten van OpenStreetMap er op?

Neem het van mij aan: mijn eTrex 20 van Garmin is heel wat accurater dan menig smartphone die ik vergeleken heb in't veld. :angel:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik moet idd wel toegeven als je een Garmin E800 of Mio 505 neemt, die speciaal zijn gemaakt voor de MTB'n, dat die wel accuraat zijn. Als je 3 weggetjes naast elkaar hebt met 1.5m bv tussen, dan heeft em mooi het middenste aan hoor..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

on4bam schreef:Blijkbaar is de miswijzing dan toch niet zo groot dan jij denkt. :roll:
Ik zeg ook niet dat de onnauwkeruigheid constant zo groot is... veel zal ook afhangen van de omstandigheden (bergen, gebouwen, vochtig weer, ...). Voor recreatief gebruik is dat op zich ook geen probleem, wel als je daar plots maximum snelheden/beperkingen aan gaat koppelen... dan moet je echt iets hebben waarop je altijd kan vertrouwen.
sirWard schreef:met pakweg kaarten van OpenStreetMap er op?
Ik heb zelf mappings gedaan voor OpenStreetMap... en weet dus maar al te goed dat wanneer ik meermaals dezelfde route doe de GPX data afwijkingen bevat (ik rij nochtans steeds op hetzelfde rijvak :lol: ).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Vergeet niet dat de meeste van die wandel-GPS'en accelerometers onboard hebben, die verbeteren (onder andere) zo de nauwkeurigheid van het GPS signaal. Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen de werkelijke nauwkeurigheid van GPS (die hierboven al ergens gequote is) en wat er daarbovenop gegooid wordt aan algoritmes, extra sensoren, context, ...

@sirWard: heb je die smartphones vergeleken met exact dezelfde software erop? Ik merk op dezelfde smartphone al een verschil tussen Google Maps en Waze :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen de werkelijke nauwkeurigheid van GPS (die hierboven al ergens gequote is) en wat er daarbovenop gegooid wordt aan algoritmes, extra sensoren, context, ...
Het is zelfs zo dat bepaalde GPS software zich corrigeerd aan de hand van je handelingen... om even te verduidelijken, je slaat op een gegeven moment linksaf (of rechts), dus de GPS software gaat er dan vanuit dat daar ook effectief de straat is (en niet enkele meters ervoor/erna zoals hij denkt op basis van de pure GPS meting) en zal zo z'n plaats corrigeren (en de map dus shiften zodat deze terug op "z'n plaats" ligt).

Op zich zijn dergelijke truukjes dus uitstekend om het idee te geven dat het toestel heel nauwkeurig is... en recreatief is dat ook geen enkel probleem, maar ik denk niet dat je graag een boete in je bus zou willen krijgen omdat dit algoritme even dacht dat je op de parallel weg reed waar je maar 50 ipv. 120 km/u mag doen.

Nu we zijn ver genoeg gegaan in deze discussie... ik hoop alléén maar dat mensen beseffen dat puur het GPS signaal op zich de benodigde nauwkeurigheid NIET heeft (tenzij met DGPS ed.) en dat het grootste werk afkomstig is van steeds maar beter wordende algoritmes (gewoon omdat we daar vandaag de rekenkracht ook voor hebben).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik heb ooit "horen zeggen" (hoor je hem al komen :)) dat er verschillende "gradaties" zijn in het gebruik van de gps. Zo zou het (US) leger tot op een paar centimeter kunnen bepalen waar ze zich bevinden in tegenstelling tot de recreatieve toestellen.

Klopt dit? Puur op GPS dus?

Telefonie = EDPnet + OVH
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Inderdaad, het Amerikaans leger kan nauwkeurig omdat ze een extra frequentie gebruiken voor correcties. Deze is/was niet beschikbaar voor "the general public" maar wordt volgens onderstaande site wel uitgebreid.

Meer info:

http://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Mathy schreef:Vergeet niet dat de meeste van die wandel-GPS'en accelerometers onboard hebben, die verbeteren (onder andere) zo de nauwkeurigheid van het GPS signaal. Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen de werkelijke nauwkeurigheid van GPS (die hierboven al ergens gequote is) en wat er daarbovenop gegooid wordt aan algoritmes, extra sensoren, context, ...

@sirWard: heb je die smartphones vergeleken met exact dezelfde software erop? Ik merk op dezelfde smartphone al een verschil tussen Google Maps en Waze :-D
Elke keer was de wandelGPS de winnaar. Apple kaarten, Google Maps, Geocaching Apps voor iOS en Android,... Toegeven dat mijn wandelgps ook ondersteuning heeft voor GLONASS (maar dat hadden enkele smartphones ook) en EGNOS/WAAS (geen idee of dat in pakweg een iPhone zit?). :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Zo zou het (US) leger tot op een paar centimeter kunnen bepalen waar ze zich bevinden in tegenstelling tot de recreatieve toestellen.
Zoals je in de link van Mathy kan lezen komen ze op die manier ook maar aan ongeveer 3m (en dat terwijl sommigen dus beweren dat hun GPSje een nauwkeurigheid heeft van een meter). Feit is natuurlijk dat de techniek steeds in ontwikkeling is (betere algorithme's ed.) maar je hebt gewoon de fysieke beperkingen van een radiosignaal dat onderhevig is aan een aantal factoren. Dergelijke factoren kan je enkel en alléén weg filteren door een tweede signaal dat volledig anders is (DGPS, al zou een ontvanger ook de combinatie GPS/GLONASS en zelfs Galileo kunnen gebruiken).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die versleuteling is er door het amerikaanse leger afgehaald bij de eerste golfoorlog, er waren toen onvoldoende ontvangers beschikbaar die de ontsleuteling aankonden. Maar als er een wereldconflict komt, en het is gebeurd bij 9/11, zetten ze de versleuteling er tijdelijk terug op om bvb gps gestuurde raketten in de war te sturen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Versleuteling is trouwens niet nodig... ze kunnen bepaalde regio's selectief minder gevoelig maken.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Daarom dat men dat 'selective availability' noemt.
Bye, Maurice
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nog even oprakelen, tot spijt van al diegenen die nog steeds zo naïef zijn om te geloven dat flitsen goed is voor de verkeersveiligheid. Niet dus. Onze eigenste overheid geeft het toe met cijfermateriaal erbij.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... heid.dhtml

1 derde naar verkeersveiligheid en 2 derde verdwijnt in de staatskas. Met de nadruk op VERDWIJNEN.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack3770
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Jack Daniels schreef:Nog even oprakelen, tot spijt van al diegenen die nog steeds zo naïef zijn om te geloven dat flitsen goed is voor de verkeersveiligheid. Niet dus. Onze eigenste overheid geeft het toe met cijfermateriaal erbij.

1 derde naar verkeersveiligheid en 2 derde verdwijnt in de staatskas. Met de nadruk op VERDWIJNEN.
Je hebt natuurlijk niet alleen de investeringen in veiligheid die een verschil maken. Je hebt ook gewoon het feit dat mensen meer op hun snelheid letten.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Jack : korreltje zout erbij nemen : tis HLN :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Jack : korreltje zout erbij nemen : tis HLN :-)
Euh nee hoor, zijn cijfers van Melchior Wathelet op vraag van OVLD; en die cijfers worden gewoon overgenomen door deze krant (en waarschijnlijk ook door andere kranten). Dus jij twijfelt aan de cijfers? M.a.w. je vindt ergens dat Wathelet een leugenaar is?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Jack3770 schreef:
Jack Daniels schreef:Nog even oprakelen, tot spijt van al diegenen die nog steeds zo naïef zijn om te geloven dat flitsen goed is voor de verkeersveiligheid. Niet dus. Onze eigenste overheid geeft het toe met cijfermateriaal erbij.

Je hebt natuurlijk niet alleen de investeringen in veiligheid die een verschil maken. Je hebt ook gewoon het feit dat mensen meer op hun snelheid letten.
Heb nog voor de een overheidsdienst gewerkt als extern IT. Mijn collega had een veel hogere daily rate dan ik als freelance, deed nochtans zelfde job.
Zijn contract was onderhandeld met geld dat uit een boetefonds kwam .... go figure ;) Die gast pikte 150 euro per dag meer.
Mijn contract was onderhandeld door een firma die per se die overheid op zijn klantnelijst wou hebben staan, en onder de marktprijs consultants aanbod.

Was een tijd dat ik geen keuze had het niet te doen, anders was ik daar nooit begonnen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
krisken schreef:Jack : korreltje zout erbij nemen : tis HLN :-)
Euh nee hoor, zijn cijfers van Melchior Wathelet op vraag van OVLD; en die cijfers worden gewoon overgenomen door deze krant (en waarschijnlijk ook door andere kranten). Dus jij twijfelt aan de cijfers? M.a.w. je vindt ergens dat Wathelet een leugenaar is?
Wathelet is een politieker. Dat zijn per definitie leugenaars :-)
Tip : let vooral op de smiley achter de zin, niet op het inhoudelijke...

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Het opgerakelde bericht was eigenlijk een beetje om krisken te jennen :angel: omdat ik weet hoe hij met veiligheid begaan is
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Bij ons in't dorp was het gisteren al flitsmarathon, 2 flikken in de flitswagen en 6 achter een combi, das in totaal meer flikken dan dat ik de wijkagent op een jaar zie. Dan vraag ik me altijd af of die niks beters te doen hebben....
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Ah dus nu tijd om te gaan inbreken... Geweldig

[Afbeelding Post made via mobile device ]
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

Ik denk dat er bij het kijken waar de opbrengst van de boetes naartoe gaat al 'ns vlug vergeten te kijken hoeveel het juist kost om zo'n boete uit te schrijven.
Zie http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... /1.1487220
In het geval van de GAS-boetes blijkt dit alvast géén melkkoe, en aangezien de kleinere verkeersboetes (diegene die al vlug gezien worden als 'pesterij' of 'geldklopperij') in de zelfde grootteorde liggen als de GAS-boetes zou dit hier ook wel 'ns het geval kunnen zijn.

Ik hoop in elk geval dat we het nut van de extreme gevallen niet in vraag gaan stellen...? :nono:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Veiligheid, lol :P op weg naar Hasselt passeer ik op een baan waar 120 toegelaten is een dynamisch bord van 100km/uur en 100m verder stonden ze :D het was niet druk, maar van de groep van 8 wagens waar ik in reed hebben ze er toch zeker 5 kunnen pakken denk ik.
Nuja, ik maak me al lang geen illusie meer dat het om veiligheid gaat, ik weet dat flitsers bestaan dus ik probeer wat op men snelheid te letten.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”