on4bam schreef:Typical accuracy with WAAS/EGNOS ± 1 - 3 Meter
Maar EGNOS (WAAS is niet voor Europa) zit maar op een klein aantal GPS toestellen. Er zit trouwens voor zover ik weet geen EGNOS zender in Belgie, wat maakt dat ook de nauwkeurigheid hiervan afneemt omdat het signaal daardoor al meteen enkele honderden kilometers onderweg is.
on4bam schreef:Het zal je misschien verbazen maar bij geocaching is het meer de regel dan de uitzondering at je minder dan 5m van je doel zit.
Wat is de waarde van die uitspraak... om een nauwkerigheid te meten heb je eerst en vooral een geijkte bron nodig... ik denk niet dat een geocache locatie hieraan voldoet.
on4bam schreef:Maar je hebt gelijk...
Graag discussies op basis van wetenschappelijke feiten of documenten... geen sentimenteel gedoe.
Joe de Mannen schreef:Nog een kleine opmerking ivm GPS: er bestaan differential GPS systemen die tot op de cm (centimeter) nauwkeuring zijn. Die worden gebruikt door landmeters en oa bij metingen van veroudering van bruggen.
Zoals ik al eerder schreef... "Er bestaan inderdaad de nodige systemen voor extra nauwkeurigheid (vaak tegen extra betaling)...". Ik weet dat in het verleden dergelijk DGPS signaal werd uitgezonden door de VRT zenders, maar tegenwoordig heeft men zelfs DGPS zenders in de 70cm amateurband zitten.