Luidsprekers, bose, vergelijkingen, ervaringen...

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

Oei... Bose... :D
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Zot goed in vergelijking met andere?
Hmmmm.....

Bose klinkt verschrikkelijk in de oren van echte audio-liefhebbers.
Voor de liefhebbers van veel hoog en bas en geen mid, zeker een goede keuZe....
Ieder zijn ding natuurlijk! Geniet van je aankoop.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Als je je er echt in verdiept, bijna nerdish 8) , dan is er voor elke toepassing wel een fabrikant.
Wil je bv. in je keuken boxen IN het plafond, dan is daar een specifieke fabrikant voor. Wil je deze in de MUUR, dan is daar weer een andere fabrikant voor.
enz...

Heb ik me eens laten vertellen door een audio FREAK op het werk. En inderdaad, Bose wordt bij de meeste daar afgedaan als het aldi merk voor de wannebees. :)
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Voor hier een apart topic over losbarst:

Bose is inderdaad het commerciële merk voor de audioliefhebbers die er niks van kennen.
Maar ik zocht naar het volgende:

kleine draagbare bluetooth speaker met degelijke geluidskwaliteit.

Dus ben ik gaan zoeken naar merken die makkelijk te verkrijgen zijn in de handel en niet de high high end exclusieve modellen ;)
Daarbij zijn volgende merken gepasseerd : jawbone (jambox) , JBL, logitech , sony, samsung, bose,... en na vergelijkende video's op youtube gezien/gehoord te hebben (geluid met degelijke micro opgenomen) stak, naar mijn oren, dit kleine (maar dure) rakkertje er steeds met kop en shouders boven. (indien gewenst wil ik wel links naar de video's posten)

Betere alternatieven shoot mij maar op PM ;)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Interessant en afgesplitst, en je mag de linken hier posten, kunnen we allen eens horen :)
Ikzelf heb ook wel veel interesse in deze zaken :D
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Idem dito! :-) :beerchug:

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Marshall klinkt en ziet er netjes uit, maar de prijs slaagt tegen :(
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ach Bose... overpriced, maar daarom nog geen bagger.... 'k vind ze wel leuk met hun kleuren sjakoshkes.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Als het moet dienen om te decoreren en niet naar te luisteren, neem Bose. :)
Als het moet dienen om op te scheppen bij de andere yuppies, neem Bose. :)
Als het klein moet zijn, omdat de madam dat schoon vindt, neem ze dan mee om te luisteren en bewijs dat je uit een luidspreker ter grootte van een sigarttenpakje geen deftige klank kan krijgen. :) (been there, done that :beerchug: )

Als het moet dienen om naar te luisteren, ga dan luisteren in een deftige winkel, neem je eigen muziek mee en vergelijk. Klankkleur is zo subjectief dat 'goed klinken' niet algemeen te beschrijven is.

Maar zoals met vele zaken kan je als 'gewone mens' het verschil tussen 'goed' en 'slecht' horen, tussen 'goed' en 'heel goed' wordt het al wat moeilijker.

Vergelijk en luisteren is de boodschap. Dan kom je vanzelf tot de conclusie dat er bij Bose over het algemeen een heel stuk midden ontbreekt, dat bvb een JBL een andere basweergave heeft dan een Jamo ofzo.

Ik heb recent een paar active studio monitors aangeschaft en ik hoor nu dingen die ik ervoor niet hoorde, vooral in het hoge gedeelte.

Als je gehoor, door veelvuldig discotheekbezoek, zodanig is afgetakeld dat je het toch allemaal niet meer kan onderscheiden, dan hoef je ook niet zoveel uit te geven aan een Bose, koop dan goedkopere brol :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Provider

O mijn god waar ben ik toch aan begonnen :troosten:
Zo een youtube kanaal waar ik veel aan gehad heb om deze te vergelijken met andere draagbare en kleine bluetooth speakers:
https://www.youtube.com/user/clavinetjunkie/videos

zowel binnen als buiten test, consistente geluidsfragmenten, volumes en microfoonafstanden ;)

Deze was ook wel interessant, hoewel de bose er niet tussen zit ;)

https://www.youtube.com/watch?v=o8AHyq-D36U

Ook dit kanaal bood mij uitgebreide reviews en vergelijkende luisterervaringen met professioneel materiaal ;)

https://www.youtube.com/user/gamamori/v ... shelf_id=1

Wat mij opvalt bij het eerste en laatste kanaal is ook dat de bose steeds wat als referentie wordt gebruikt.

Ik denk dat dit mijn keuze genoeg bekrachtigt. Ik ondervind wel de nadelen die men aangeeft bij de bose soundlink mini zoals:
geen ingebouwde micro voor conversaties over speaker en geen mogelijkheid om op te laden via mini-usb, bovendien is de lader 12V ipv van 5 zodat je hem niet kan opladen met een PC :(
Laatst gewijzigd door solid-killer 25 maa 2014, 18:21, in totaal 2 gewijzigd.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Speel je die YouTube filmpjes dan ook af op deftig materiaal? Want die oortjes/TV/Pc-speakers waarop je YouTube afspeelt hebben ook een bepaalde klankkleur en dergelijke. In mijn ogen is het quasi onmogelijk om een deftige vergelijking te maken via YouTube. Er gaat niets boven het beluisteren van de luidsprekers met je eigen oren in een daarvoor gemaakte kamer...
Afbeelding
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Provider

Het zal je inderdaad nooit de exacte luisterervaring kunnen meegeven, maar het schetst wel een zeer goed beeld. Elk filmpje heb ik bekeken op full HD en steeds met mijn trouwe headset ;)
Het was ook nooit mijn bedoeling om juist voor dit merk te gaan, maar bij de vergelijkingen vond ik steeds dat deze er echt beter uitkwam ;)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Welke headset, welke geluidskaart...
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En de "geen mid-end" theorie gaat hier natuurlijk ook niet op...
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Provider

Na even op te zoeken :P speciaal voor Kenw00t

Standaard audio kaart van mijn moederbord : VIA VT2021 (7.1)
Headset Razer characias

Ook weer standaard producten, maar zoals ik blijf benadrukken de filmpjes zijn ter vergelijking. Moest ik nu telkens een andere audio kaart en headset gebruiken zou dit uiteraard wel veel uitmaken. Maar om een idee te krijgen en een summiere vergelijking te kunnen maken zonder alles te moeten gaan uittesten in de winkel waar de helft toch niet werkt omdat de batterijen plat zijn. ;)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Ik volg de meesten hierboven: Bose is overrated en in hifi middens als minderwaardig aanzien. Ik heb zelf nog familie gehad met zo'n Bose Acoustimas, en die dingen mankeren inderdaad veel midden frequenties.

Het enige wat ik van Bose heb is een noise canceling hoofdtelefoon waarvan ik best tevreden ben (echter geen referentiepunt met andere noise candeling hoofdtelefoons). Maar naar verluid blijken die algemeen niet zo slecht te zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Ik heb mij onlangs luidsprekers gekocht voor mijn Hifi (bij de vorige vloog het rubber in het rond),van Artsoud en die vallen reuze mee,gekocht bij Van den Borre,maar ook Makro verdeeld die nu.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

Dus het resultaat tot hiertoe..Bose is bagger....maar wat dan wel ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

Klipsch, bvb hun quintet setje is een Bose killer.

Ik ben niet onpartijdig (zit in de sector), maar lang voor ik een eigen zaak had kon ik me al mateloos irriteren aan het bose geluid, wat totaal niet strak is, eerder aan de saaie kant. Bose gebruikt bijna voor alles midrange drivers, die bijna geen hoge tonen van nature kunnen weergeven (alles boven de 10 Khz is problematisch). Om dat te corrigeren, steken ze op alles vette DSP en toen er nog geen DSP was, equi. Maar natuurlijk klinkt dat niet.

Ik kan bijna direct zeggen wanneer ik een zaak binnenkom, of er bose speelt of niet, herken direct het soort geluid. Ook de sub is problematisch, die staat vaak uit fase, en is wat gebrom, totaal niet strak, zeer boomy, gezien ze een inferieur 5e bandpass design gebruiken wat voornamelijk gemaakt is voor veel output. Want in tegenstelling tot een echte subwoofer (wij zijn een van de nr1 velodyne dealers) gebruikt Bose drivers van ongeveer 6 inch. Echt laag komt er niet uit, vooral veel midlaag. En het impulse gedrag alsook de mogelijkheid om een sub te laten kicken lukt hen ook niet.

Dan waren er nog destijds de metingen waaruit blijkt dat een heel stuk van het middengebied ontbreekt, omdat de sattelieten niet mooi overnemen van de sub. De curves heeft men ooit gepost. En dan maar zwijgen over de zeer lage gevoeligheid van veel Bose spul, de goedkoopste clockradio drivers in een ontwerp met zo'n 85dB rendement.

Veel Klipsch spul zit rond de 95dB of hoger, als je dan 10 Watt op de Klipsch zou zetten, heb je al bij Bose 100 Watt nodig om hetzelfde volume te halen. Het gevolg is dat Bose moet comprimeren bij pieken, omdat de drivers anders honderden watts zouden moeten verwerken, wat ze uiteraard niet aankunnen. En dat hoor je dan weer dat in film luide effecten niet meer dynamisch zijn.

Een van de zotste dingen die ik ooit beluisterd heb voor home cinema is de THX set van Klipsch, versterker met 100 Watt per kanaal stond op -20 (dus ongeveer 1 Watt per kanaal) en dan was het al LUID. De subs kunnen makkelijk zoveel lucht doen verplaatsen dat je broekpijpen wapperen. Velodyne kan dat uiteraard ook, maar dan gezien ze met en gesloten ontwerp werken, heb je een veel grotere woofer nodig om die luchtverplaatsing mogelijk te maken, zeg maar 18 inch bij een closed design en 12 inch bij een vented design.

Eenmaal je dit soort zaken gehoord hebt, zal je altijd lachen met Bose. Het is gewoon overpriced rommel maar door slimme marketing denkt jan met de pet dat het goed moet zijn.

Het strafste was een kennis die reviewer was voor audiovideo2day.be, hij had zo'n bose 2.1 setje .... ik zocht een klassiek kanaal op zijn digibox, en kwam op een opera op een of andere klara achtige zender. Toen ik het opendraai tot het volume waar ik zelf vaak op speel, begon heel de Bose te kraken als een hell. Met jongerenzenders zoals TMF, komt het geluid uit twee melkpakjes en hoor je aan de zijkant exact waar de sub staat.

Als ik dit met mijn Velodyne klanten zou doen, mag ik direct de sub terug meenemen, want een goede sub mag je niet horen staan. Maar het crossover punt van Bose is zo waanzinnig hoog dat je altijd de sub hoort. Als ik in Media Markt loop kan ik altijd exact zeggen waar de Bose demo staat als iemand op het Bose knopje heeft geduwd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In ons wereldje wordt gezegd:

- de goedkoopste logitech set voor je PC is beter dan eender wat van Bose
- voor 2.0 geluid verslaat dit Bose zonder moeite gezien echte drivers en echte tweeters, geen kartonnen rommel:

http://www.trustedreviews.com/Creative- ... -ii_Page-2

en voor home cinema verslaat dit elk Bose setje:

http://www.klipsch.com/quintet-iii/details

Elk echt hifi merk heeft wel zo'n setje dat Bose verslaat. Bvb de KEF eitjes, de B&W 5.1 setjes
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Artsound heb ik ook, maar dan de inbouwversie. Mijn luisterervaring leert me dat die veel beter klinken dan de 'gewone' versies.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb KEF eitjes in de living ISM met een degelijke Pioneer versterker & ik moet zeggen... voor muziek is dat ook gene vette. volgens mij kan je Homecinema & Hifi gewoon niet met elkaar vergelijken. Oke, het klinkt beter dan m'n radio, maar zelfs m'n inbouw speakers in de keuken speelt dat setje naar huis.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Homecinema combineren met hifi gaat wel degelijk maar dan kom je op enkele duizenden euro's uit, maar verwacht niet dat je voor 500 euro een setje hebt.

Bvb een Anthem MRX receiver (rond de 2000 euro) en daar dan frontspeakers van de rond de 1000 euro voor een setje, 750 voor een 15 inch sub, 500 voor de center en tussen de 500 en 1000 voor een setje surrounds en dat speelt al het media markt & vandenborre/makro spul weg.

Heb de Anthems vergeleken met dedicated high-end stereoversterkers uit dezelfde prijsklasse en ze komen aardig mee in stereo.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, maar dan zijn we weer volledig verkeerd aan het vergelijken natuurlijk.
Ik doelde op Bose alternatieven met kleine speakers, mijn installatie was ook +1000, en voldoet perfect aan mijn noden, maar HIFI kan je dat niet noemen (ooit komen er wel nog 2 degelijke Klankkasten naast te staan)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ik zou ns willen beginnen aan een home cinema setje, maar dan niet te duur (500 is al veel eigenlijk) en het moet dus zeker geen top of the line zijn, ik hoor dat verschil toch niet :-)
Ik ken dus niks van audio, die uitleg van ub4b daarnet moet zijn hoe niet-IT'ers zich voelen als ik IT jargon praat :-)
Wat ik dus zou willen zijn toestellen waar geen lock-in bestaat, zodat ik modulair kan opbouwen en vervangen. Niet dat de versterker enkel met de boxen van hetzelfde merk functioneren of nog van dat leuks. Uitbreidbaar over tijd lijkt me leuk om de kosten wat te spreiden.
Misschien een 5.1 of 7.1 (waar staan de extra 2 boxen eigenlijk), misschien zelfs een gewone soundbar voor de tv, als dat genoeg kwaliteit biedt (het moet ook niet supercrappy klinken).
Ik heb verder nog een 20 jaar oude hifi installatie staan, incl versterker, met uiteraard enkel analoge connecties en ik vrees ook dat ie geen surround gaat kunnen doen.

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor dat geld denk ik dat je beter bij Stereo blijft, uiteindelijk moet je rekenen dat je 4 a 5 keer meer kwijt bent aan homecinema dan aan Hifi in de zelfde kwaliteit.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De kost zit hem bij surround voornamelijk door de extra speakers + sub. Van de typische "welbekende" merken heb je bijna bij elk meer een topmodel geïntegreerde surround receiver tussen de 2 a 4000 euro. Een beetje high-end stereoversterker zit daar ook al, en loopt vaak door tot tientallen duizenden euro.

Het kan uiteraard dan nog beter, door een aparte voor en eindversterker te nemen, dus een surround processor en bijhorende 5 of 7 kanaals amp, maar reken dan maar op enkele duizenden tot tienduizend euro (en soms nog veel meer) voor enkel de versterking. Is dit nodig ? Neen ... een versterker van rond de 2k (bvb de Anthem) komt al aardig in de buurt, maar voor de laatste verfijning moet je in high end land flink bijbetalen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Oh dat klopt, ik ben dan ook op zoek naar het equivalent van het laag tot gemiddelde consumenten niveau qua oplossing, maar dan met de caveat dat het moet compatibel zijn met standaarden en fiches etc. Ik weet niet of er uberhaupt lock-in bestaat in de audio sector, maar ik wil me niet iets goedkoop aanschaffen en dan merken dat het niet uitbreidbaar is, of aanpasbaar met andere onderdelen, zoals nieuwe boxen etc op termijn. Zo kan ik langzaam blijven upgraden zonder heel de winkel te moeten vernieuwen.

Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:
Provider

Ik ben geen expert maar ik heb een aantal maanden geleden vele reviews gelezen en vergeleken en wat mij opviel was dat de wharfedale 10.1 zo goed als nergens negatieve commentaren krijgt (ze zullen er wel zijn,...) en deze zijn ook niet superduur.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Sonos play 3 (voornamelijk voor het gebruiksgemak, klein en geen versterker meer nodig in de woonkamer). Geluid vind ik goed (niet super)

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik kan maar 1 ding echt aanraden en dat is "ga luisteren" ik ben daar 3 namiddagen mee zoet geweest. Elke zichzelf respecterende hifiwinkel heeft er geen enkel probleem mee om u een uur voor z'n luidsprekers te zetten met uw eigen cd's.(zo heb ik dat toch ondervonden)
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer
Provider

mss beetje offtopic maar ik verkoop mijn wharfedale set.. :)
2* 10.4 (kersen), 10.cs (kersen) en 2* 10.dfs (zwart) voor 500€ rond
als er iemand geïnteresseerd is let me know
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Volgens mij moet men ook naar de weerstand v/d versterker in kwestie kijken,een met 8 Ohm (dat is het Maximum)zal al veel beter klinken,met aangepaste Boxen (ook van 8 Ohm natuurlijk).
Bij het Wattage v/e versterker kan het aantal Watt uitgedrukt worden in muziekvermogen,per kanaal,dit is een piekvermogen,dit kan een versteker slechts kortere tijd leveren.
Maar het meest betrouwbare is RMS (dat is het constante gemiddelde(tempo) dat een versterker kan geven) .
De boxen moeten altijd (ten minste)gelijk zijn met het RMS vermogen,het mag er iets boven liggen.
Als ze gelijk zijn met het muziek vermogen,is dat het piekvermogen,en zijn ze wrsl ietsje te zwaar.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fluppie: dat klopt eigenlijk niet ...

Een te lichte versterker zal sneller een luidspreker om zeep helpen dan een te zware. Als de versterker gaat clippen kan de tweeter en ook de middentoner gewoon doorbranden, vanwege de vervorming. Een te zware versterker kan nooit kwaad. Die zal veel minder snel gaan clippen, en als het continu vermogen te luid is voor de speaker, zal je vervorming horen en dan het volume willen terugschroeven. Een te lichte versterker zal echter direct clippen en je speaker sneller om zeep helpen.

Ter info:

1. Op mijn Marten Duke 2 keramische luidsprekers (150 Watt ) staat een 2x 300 Watt Vitus Audio RI-100 amp, ik speel vaak luid, maar deze erg kostbare dukes zijn nog in perfecte staat. Als het echt te luid staat hoor je de dukes vervormen, en dan zet je het volume stiller. Maar dan moet je al debiel luid gaan spelen.

2. Op mijn Klipsch XL-12 die slechts 50 Watt continue aankunnen, had ik een 2x 1000 Watt zelfbouw klasse-d hangen, deze stonden in cinema. Ik speelde waanzinnig luid, pieken ver boven de 100dB in de cinema, speakers nooit doorgebrand. Dit komt omdat het gemiddeld vermogen steeds ver onder de 50 Watt blijft (het sinus of continu vermogen), en de speaker tijdelijke pieken aankan die ver boven de 50 Watt liggen (dynamisch vermogen). De speaker kan 200 Watt pieken, dat is een power gain van 13dB bovenop de 92dB op 1m gevoeligheid bij 1 Watt, dus op 1m kan zo'n klein speakertje vlot 105dB doen, als die speaker dan 1m achter je staat, kan hij precies de 105dB piek leveren die de Dolby norm voorschrijft. Maar zet er een sinus op die op 1m continu 105dB moet trekken en je brand hem in no time door.

We hebben hier versterkertjes van 10 Watt liggen (Trends audio). Ze kunnen de meeste speakers zelfs enorme high-end speakers op normaal huiskamer volume sturen. Besef dat je met slechts 1 Watt al uit de meeste speakers 90 decibel haalt op 1m afstand, en dat we gemiddeld op 75dB luisteren (een fractie van een watt). Waar deze Trends wel falen, is wanneer je luider speelt, deze headroom ontbreekt om de pieken te kunnen overbruggen. En dan gaan mijn Dukes dus kraken voor zot, en daarmee maak je ze direct kapot. Dus een te lichte versterker is geen goed idee als je luid wil spelen. Op normaal kamervolume maakt het geen bal uit.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 16 apr 2014, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

fluppie schreef:had ik een 2x 1000 Watt zelfbouw klasse-d hangen
Was dat 'den titan 2000' van elektuur?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

LC audio ZAP 2.3 SE zelfbouw
Bijlagen
zap.jpg
(10.19 KiB) 93 keer gedownload
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier kon je je rug aan breken, 2000 VA transfo was loodzwaar. Was een medical grade amplimo ringkern transfo.
Bijlagen
zapvoorforum2.jpg
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

Ik heb mijn eigen altijd afgevraagd waarom ze in die grootvermogen zelfbouw versterkers altijd een ringkern transfo steekt.
Je kan toch beter gewoon direct 230V gelijkrichten en daar mee aan de slag?
Als je tegenwoordig een versterker van 1000W vastneemt, die weegt amper iets (geer ringkern transfo).

Mvg Wim
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Omdat je een lineaire voeding moet bufferen met condensatoren.

Schakelende voedingen waren destijds vaak niet zou audiofiel gezien ze vaak veel meer ripple geven dan hun lineaire tegenhangers, dus hogere ruisvloer.
Tegenwoordig zijn er wel SMPS voedingen die compatible zijn met PWM versterkers, bvb:

https://www.hypexshop.com/shop/shop.jsp?groupID=117

Zowel de voeding als de versterker zijn switched mode, dus die dingen wegen bijna niks meer. Dit soort ontwerpen is populair met subwoofers omdat die enorme vermogens soms vragen, zeker indien een grote driver in een kleine kast. Maar in de audiofiele wereld zijn er weinig voorstanders van dit soort ontwerpen, zeker langs de voedingskant gebruikt bijna niemand een SMPS tenzij in subwoofers.

Uitzondering op de "audiofielen don't like PWM" zijn de klasse-t PWM schakelingen, bvb Trends Audio. Die klinken het best wel op een lineaire voeding of een batterij, met een SMPS supply zoals een goedkope 12V "baksteen" klinkt dat veel minder, en die test hebben we al met heel wat klanten gedaan. Het zotste wat we al zijn tegengekomen en niet eens duur, is deze scythe amp:

http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Pr ... wsId=38061

Heb er eentje in mijn fitness staan op oude Celestion Ditton 332 studioboxen. Onvoorstelbaar wat een amp ter grootte van een sigarettenpakje kan doen.
Deze klinkt het best met een batterij of lineaire voeding, en goed genoeg met de bijgeleverd voeding. Er zijn uiteraard wel betere PWM versterkers, maar voor het geld waanzin wat hier uit komt.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”