Nog maar eens Sabam

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Op het ogenblik dat ik dit bericht schrijf krijgen we een "controleuse" van Sabam over de vloer. Ik wou nog even een post toevoegen aan het andere topic "Podcast afspelen in winkelruimte" maar helaas, er zit een slotje op. Dus die mevrouw komt hier toe op het werk, onaangekondigd en wenst elke ruimte, elk bureau, productie atelier te zien. Overal maakt ze notities of er nu wel of geen muziek ten gehore gebracht wordt. Het gaat zelfs zo ver dat de dame in kwestie het wachtmuziekje van onze telefoon wil beluisteren om te zien of er daar Sabam op verschuldigd is. De hele manier van werken voelt zo Gestapo-achtig aan, de schaamte volledig voorbij. En toevallig staat er bij 1 van de arbeiders een radio te spelen. Meteen een "factuur" gekregen van 210 euro. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk, betalen zullen we doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mens niet binnenlaten was wss geen optie?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Inderdaad, gewoon niet binnenlaten?
Ik denk niet dat je verplicht kan worden om een privé instantie in je bedrijf toe te laten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bezoekers bij ons moeten gewoon maar de deur openduwen en ze staan binnen, is niet beveiligd. En dan komen ze bij de secretaresse terecht die ook instaat voor het onthaal. En zij kreeg meteen een legitimatie of zo onder de neus geduwd ten teken dat mevrouw in kwestie optrad namens Sabam. Eens ze binnen staat wordt het al wat moeilijker om haar de deur te wijzen. Ik weet het niet maar ik denk zo dat je je dan als bedrijf meer problemen op de hals zou halen, dat je misschien geviseerd zou worden naar de toekomst toe.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ken uiteraard niet de situatie van waar je werkt, vandaar mijn vraag. Zeker omdat je sprak van meerdere vertrekken. Tis natuurlijk vijgen na pasen maar misschien moet je als receptioniste de standaard zin voorleggen "onze directeur is momenteel in vergadering, kom morgen maar eens terug".

Overigens kan ik hun "gestapo-stijl" niet ontkennen. Ik ken ook plaatsen waar ze op dergelijke manier binnen vielen en waar ze ook dachten dat ze van alles mochten doen en laten. Letterlijk alle bureau's wouden ze controleren, alle vergaderzalen, echt elke vierkante centimeter. Eén van de werknemers heeft toen dat madammeke ook buiten gekuist met de melding dat die zever lang genoeg heeft geduurd, en dat als ze alles willen controleren ze maar eerst een afspraak moeten maken, net als elk ander bedrijf dat over de vloer kwam.

Grappig detail : terwijl ze buiten stond heeft ze per GSM een afspraak gemaakt. Daags erna kwam ze terug en heeft ze haar privé rondleiding gehad. Ze heeft veel kunnen opschrijven, maar niks kunnen factureren.

Wat het wachtmuziekje betreft : dat was een compilatie van een 10-tal nummertjes (voornamelijk klassieke) waarvoor de nodige rechten werden betaald voor zover dit moest.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Die factuur van 210 euro is berekend op de 18 werknemers die wij hebben. Als die ene arbeider oortjes of een koptelefoon op had gehad, dan moest er niks betaald worden volgens de controleur. Die ene arbeider staat in dat deel van de productiehal waar geen drukpersen staan, dus bij hem is nog relatief stil. In de productiehal zelf maken onze drukpersen een dusdanig lawaai dat elke vorm van muziek of radio totaal geen effect heeft, tenzij ze die zo luid zouden zetten dat ze de speakers opblazen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dat is het grote probleem natuurlijk, niemand ligt wakker van die 10€ extra onkosten per werknemer per jaar, het is eerder de manier waarop ze dat geld komen halen ;-)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Zo'n SABAM controleur is een hele tijd geleden met dezelfde stijl hier binnengekomen. Wij hebben hem dan uit de rest van het bedrijf gehouden met een smoes van "ge hebt geen afspraak, en wij willen geen pottekijkers op onze bedrijfs-geheim-gevulde productievloer". Hij heeft dan wel het wachtmuziekje van de telefoon beluisterd, was al deftig aan het neerpennen toen ik kwam aandraven met een bewijs van de leverancier van de telefooncentrale dat het royalty-free muziek was (echt zo'n crappy MIDI tunetje) Hij is dan maar met de staart tussen de benen afgedropen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zoals al een aantal keer gezegd : tis een maffia organisatie. Niks meer, niks minder...
Wat ik mij afvraag is in hoeverre ze zomaar facturen in het rond kunnen gooien. Als ik morgen een bedrijfje opricht mag ik bij mijn weten ook niet in het wilde weg facturen gaan rondstrooien? Waarom heeft nog niemand deze facturen geprotesteerd? Want eigenlijk kunnen ze van alles uit hun duim zuigen dat ze willen vermoed ik dan?

Overigens Selder : jij hebt moeten bewijzen dat de muziek royalty free was? Is het niet eerder aan hun om te bewijzen dat je royalties moet betalen?

Telefonie = EDPnet + OVH
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik denk dat ik om van de miserie af te zijn gewoon dat certificaat onder z'n neus geduwd heb.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Heb ze hier over 5 jaar tijd 2 x de deur gewezen. Dan plots uit het niks een factuur gehad, en simpelweg een mail gestuurd dat de factuur ongegrond is gezien ik meestal alleen ben op kantoor en als er iemand langskomt, klanten of personeel, dan staat die uit, en enkele weken nadien een creditnota gehad.
Zeveraars zijn het. Maar best wel een goudmijn.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, toch mss de receptie op de hoogte brengen dat
1) officiele controleurs van de FOD moeten wachten op een verantwoordelijke alvorens ze toegang krijgen
2) sabam geen officiele FOD instantie is en dus geen rechten heeft
3) zij niet binnenkomen zonder afspraak

Dat lijkt me een goeie policy, maar je moet een receptionist hebben die omkan met opdringerige mensen, en hen goed opleiden hierin. Sabam speelt graag in op het misverstand dat ze een officiele instantie zouden zijn, dus je moet mensen aanbrengen dat dit in geen geval correct is. Zomaar een "pasje" maken en mee staan zwaaien, dat kan ik ook.

Op de BBC hebben ze ns autos gestolen in een programma, gewoon door een fluovest aan te trekken, een radio op te spelden en een clipboard in de hand, en zo in een parking te gaan staan waar een huurautobedrijf werkte en zogezegd "de auto te willen verplaatsen naar de garage wegens een mankement, de mensen zouden een andere mogen gaan halen bij de balie". Werkt ongelofelijk. Een kameraad van mij die in de winter in een fluojas rondloopt en fietst kan volgens hem niet eens rustig de trein nemen zonder dat iedereen denkt dat hij er werkt.

En binnenstormen en met pasjes zwaaien doen ook alleen maar "officiele ambtenaren" volgens de meesten, dus gaan ze automatisch het gedrag associeren met het statuut. En dat heeft sabam niet liever. Je moet die gasten hun gezicht zien wanneer je ze duidelijk maakt dat je heel goed weet dat ze geen "controleurs" zijn of enig officieel statuut hebben :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jack Daniels schreef: En toevallig staat er bij 1 van de arbeiders een radio te spelen. Meteen een "factuur" gekregen van 210 euro. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk, betalen zullen we doen.
Factuur betwisten, aangeven dat die radio die bij één van de werknemers stond niet van de firma is, en inmiddels weg gehaald ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

"geen beroep mogelijk"? Ik dacht dat sabam een vzw was. Het kan dus geen boete zijn, en je kan indien gewenst natuurlijk altijd een rechtzaak starten. Vraag is of het sop de kolen waard is natuurlijk.

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Om ook even de radio als voorbeeld te nemen : als er in de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge één radio speelt in de hele hall waar alle trams staan s nachts (en waar men ook het onderhoud doet), gaat hem dan ook een bepaald bedrag nemen en dat vermenigvuldigen met het aantal werknemers bij De Lijn? Ze zouden blij zijn!

Overigens : een VZW is toch "zonder winstoogmerk"? :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Toch raar dat er vele het immoreel vinden om een thuiskopie te maken , maar het perfect normaal vinden om muziek te verspreiden zonder hiervoor te hoeven betalen...

Toont weer maar eens aan hoe krom die wetgeving is, niet ? Of zijn we allemaal gebrainwasht door diezelfde industrie ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Jack Daniels schreef: Ik wou nog even een post toevoegen aan het andere topic "Podcast afspelen in winkelruimte" maar helaas, er zit een slotje op.
Het slotje op de vorige topic is er gekomen omdat de hele discussie ontaardde in een scheldpartij tegen de Sabam vertegenwoordiger, zonder enige toegevoegde waarde, en op de man.

Als we deze topic ook terug laten verwateren in een pure Sabam bashing discussie, dan gaan we dit opnieuw sluiten, conform onze forumregels.

De hele pro- en contra Sabam discussie hebben we hier ook al uitvoerig gehad ...

Laten we deze discussie gewoon beperken tot de vraag van de TS, zoals:
  • - Heeft Sabam het recht om zomaar op de werkvloer binnen te vallen?
    - Wat zijn de rechten van de burger om Sabam toegang te weigeren tot private gebouwen?
    - Welk verhaal heeft de klant tegen de Sabam factuur, enz ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Laten we deze discussie gewoon beperken tot de vraag van de TS, zoals:
  • - Heeft Sabam het recht om zomaar op de werkvloer binnen te vallen?
    - Wat zijn de rechten van de burger om Sabam toegang te weigeren tot private gebouwen?
    - Welk verhaal heeft de klant tegen de Sabam factuur, enz ..
philippe, ik ben het helemaal met je eens. Alleen vind je op de Sabam website nergens een antwoord op jouw vragen. Als ik de FAQ enz. lees op hun site, dan komt het er (cru gesteld) op neer dat wij enkel plichten hebben. Over de rechten/plichten van Sabam is er niks terug te vinden. Ik heb de indruk dat Sabam zichzelf wat boven de wet stelt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hoe krijg je hier eigenlijk de verified classificatie? Iemand ooit al Sabam op de hoogte gebracht dat een medewerker hier in hun naam berichten post?

Vond het indertijd vreemd dat het topic nog maar net bestond of er was al een verified Sabam medewerker die reageerde. Mij leek het toen eerder een grap en ben het topic verder uit het oog verloren.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sabam is door de wet aangesteld om rechten te innen, aangezien je je als burger aan die wet moet houden zou ik zeggen dat Sabam het recht heeft dat te controleren.

Tot zover de theorie natuurlijk, als er morgen een controleur over de vloer komt heeft die het recht om nota te nemen van eventuele inbreuken, en heb jij (volgens mij) het recht om die controleur te weigeren in je privé vertrekken. Of dit een goed idee is, is dan weer een andere zaak. Betaal je die factuur niet, dan heb je de kans dat ze klacht indienen met eventuele schadevergoeding (en Sabam kennende zijn die niet laag).
Hoe onrechtvaardig het ook lijkt om te moeten betalen om een radio aan te zetten in je dedrijf of zaak, daarvoor is die wet gemaakt. Je betaald copyrights om muziek te verspreiden, niet om te beluisteren, ook al denkt iedereen dat het omgekeerd is.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Slafes schreef:Hoe krijg je hier eigenlijk de verified classificatie? Iemand ooit al Sabam op de hoogte gebracht dat een medewerker hier in hun naam berichten post?
Elk account moet handmatig goedgekeurd worden (antispam-maatregel). Een van die controlepunten is bijvoorbeeld het gebruikte mailadres. In dit geval maakt de gebruiker zich kenbaar onder zijn volledige naam en zijn rol: "Ik ben ub_removed23584, de community manager van SABAM". Omdat wij (de admins) de identiteit al min of meer hebben kunnen verifiëren heb ik het label "verfied" toegevoegd zodat jullie kunnen herkennen dat die persoon wel degelijk is als wie dat hij zich voordoet. Het is ook een teken naar die persoon zélf toe dat hetgene hij onder dat account verklaart zal worden aangenomen als uitspraken van de entiteit dat hij/zij vertegenwoordigt.

Ik ben van mening dat hij hiervoor beter een onpersoonlijk account had gebruikt (SABAM Webcare" of zo) in plaats van zijn echte naam, maar kom.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vraag blijft wanneer verspreid je muziek, en wanneer beluister je muziek? Dat je die copyrights moet betalen, tot daar nog aan toe. Lijkt me eveneens normaal. Als je werkt in een bureau waar je muziek op een dergelijk niveau staat dat enkel jij het kan horen en pakweg iedereen in 10m omtrek, dan lijkt het mij dat je enkel geld mag vragen voor die ene persoon, niet voor iedereen die werkt in die zaak (tenzij het geluid op het maximum staat).

Mocht Sabam een officiele organisatie zijn zoals bvb de politie, dan zou men er ook meer respect voor hebben. En de prijzen zijn bepaald via zaken die niks te maken hebben met muziek zoals de drankprijs en inkomprijs.

Ben je overigens zeker dat Sabem bij wet is aangesteld? Zo ja, waar kan ik dit opzoeken?

@slafes : deze persoon werkt voor SABAM hoor : als je even googled op zn naam of op "dj sigi" dan zie je zn naam continue opduiken, alsook zijn functie.

Telefonie = EDPnet + OVH
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

krisken schreef:Ben je overigens zeker dat Sabem bij wet is aangesteld? Zo ja, waar kan ik dit opzoeken?
Het staat in grote letters op hun eigen site: http://www.sabam.be/nl/sabam/wetgeving
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Wat ik mij afvraag waarom spreken die controleurs van Sabam diegenen op straat of op openbaar vervoer nie aan die met hun walkman, smartphone of iPod geluid produceren zodanig dat men soms denkt we staan hier op een festival ? Of hebben ze daar schrik van ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

meon schreef:
krisken schreef:Ben je overigens zeker dat Sabem bij wet is aangesteld? Zo ja, waar kan ik dit opzoeken?
Het staat in grote letters op hun eigen site: http://www.sabam.be/nl/sabam/wetgeving
Ik heb jouw link gevolgd, en vervolgens geklikt op "auteurswet". Echter kan ik nu niet direct 70+ pagina's even doornemen, maar een snelle zoekopdracht op "sabam", "Sabam" en "SABAM" leert mij dat deze 3 woorden niet voorkomen in die tekst.

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Vraag blijft wanneer verspreid je muziek, en wanneer beluister je muziek? Dat je die copyrights moet betalen, tot daar nog aan toe. Lijkt me eveneens normaal. Als je werkt in een bureau waar je muziek op een dergelijk niveau staat dat enkel jij het kan horen en pakweg iedereen in 10m omtrek, dan lijkt het mij dat je enkel geld mag vragen voor die ene persoon, niet voor iedereen die werkt in die zaak (tenzij het geluid op het maximum staat).
Die voorwaarden om muziek te verspreiden liggen bij SABAM... uiteindelijk zijn zij (in name van de auteur) die beslist of je muziek mag verspreiden(betalen) of niet.
Hoe ver ze daar kunnen in gaan ? zover als ze zelf willen, tot het belachelijke af (zie bv. die dj licenties)

Wanneer verspreid je muziek ? altijd behalve in Familiale kring he, op het werk is niet in familiale kring.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1
Laatst gewijzigd door iceke 15 apr 2014, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dus in principe kunnen we stellen dat Sabam een monopolie hier op heeft?

Bestaat er de mogelijkheid om zelf een vzw'tje te beginnen als concurrent van Sabam? (niet dat ik t wil beginnen, ken er niks van, puur uit nieuwsgierigheid)

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

hier staat dat :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Tuurlijk kan jij dat ook beginnen, maar wie ga jij dan vertegenwoordigen ??
philippe_d
Moderator
Moderator

Ja, natuurlijk.

Iedere artiest beslist zelf of hij zijn rechten als auteur aan Sabam overdraagt, of zelf (of via een alternatief clubje) de regels bepaalt waarmee zijn werk in het openbaar opgevoerd mag worden.
Geen enkele artiest is in België verplicht om zich bij Sabam aan te sluiten.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Bezoekers bij ons moeten gewoon maar de deur openduwen en ze staan binnen, is niet beveiligd. En dan komen ze bij de secretaresse terecht die ook instaat voor het onthaal. En zij kreeg meteen een legitimatie of zo onder de neus geduwd ten teken dat mevrouw in kwestie optrad namens Sabam. Eens ze binnen staat wordt het al wat moeilijker om haar de deur te wijzen. Ik weet het niet maar ik denk zo dat je je dan als bedrijf meer problemen op de hals zou halen, dat je misschien geviseerd zou worden naar de toekomst toe.
De 'beste' oplossing was: ze aan de receptie tegenhouden en ze een afspraak laten maken om de kantoren te komen bezoeken. Er is geen huiszoekingsbevel ofzo, dus je mag het bezoekje weigeren. Het al dan niet zwaaien met pasjes bewijst niks.

Hier hebben ze het ook geprobeerd: controleur om 8u20 's morgens toegestuikt en er was 1 persoon aanwezig (iemand van finance). Omdat er toch niemand was werd de persoon rondgeleid om te tonen dat er geen muziek afgespeeld werd. Er hangen hier 2 TV's om dashboards op te tonen, die de controleur graag wou laten dienen als muziekinstallatie natuurlijk. Die vlieger ging niet op. De wachtmuziek op de telefooncentrale is muziek uit de jaren stillekes waar de rechten al lang op vervallen zijn. Er viel hier dus weinig te rapen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Sabam is misschien aangesteld, maar blijft een simpele vzw, geen FOD zoals bv de voedselinspectie controleurs. Ze gedragen zich echter wel alsof ze een overheidsdienst zijn, hoewel hun personeel geen ambtenaren in functie zijn. Je mag die dus gerust weigeren in prive gedeeltes, en eisen dat ze een afspraak maken om binnen te komen in het bedrijf.
Ze weten echter dat met een afspraak het bedrijf en personeel op voorhand verwittigd is en daarom proberen ze zich een weg binnen te dringen al zwaaiend met een badge.

meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

krisken schreef:
meon schreef:
Ik heb jouw link gevolgd, en vervolgens geklikt op "auteurswet". Echter kan ik nu niet direct 70+ pagina's even doornemen, maar een snelle zoekopdracht op "sabam", "Sabam" en "SABAM" leert mij dat deze 3 woorden niet voorkomen in die tekst.
Vreemd, mij lukt het wel, o.a.: http://www.sabam.be/sites/default/files ... s_2007.pdf
In het kort: de wetgever heeft middels een koninklijk besluit vastgesteld dat organisaties SABAM en SOFAM als beheersorganisaties worden aangeduid voor het beheren (innen) van auteursrechten van hun leden.
Dat jij hiervoor geen 70 blz wilt doorspitten moet je zelf weten, maar je de informatie is er, en is beschikbaar.

Maar die aanstelling staat inderdaad los van de te hanteren methodes, en daar gaat deze discussie over.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Eigenlijk is bij dergelijke "inningen" simpel verveer mogelijk.

Sabam dient immers de bewijskracht aan te leveren dat zij de partij vertegenwoordigd.

Zij moeten dan op zijn minst geconstateerd hebben dat een bepaald muziekstuk afspeelde waarvoor zij de artist/componist ervan vertegenwoordigd.

Indien je dus een factuur krijgt, vraag dan achter de bewijzen.

Het zou me verbazen dat je je ze ontvangt.

Omdat ze weten dat 80% gewoon betaald, proberen ze maar.
Voor die paar die "moeilijk" willen doen, sturen ze gewoon een credietnota op.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”