Hoe werkt DLM nu juist?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
schneider
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 mei 2011, 00:10
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Aangezien er enorm veel vraag is op dit forum over DLM ga ik hier in het kort en in mensentaal uitleggen hoe DLM werk.
Dit is al reeds gepost in het topic (VDSL2 60-70 mb/s profielen) maar wil hier nog eens samenvatten.

Vooraleer DLM ACTIEF staat wordt er een TBF gestart op de lijn
Wat is TBF?
TBF is een zeer belangrijke meting. Deze meet de verzwakking op elke frequentie's (Carrier Data)
Bij een 8d profiel zijn dit ongeveer 8000 kHz (Max provision profiel van 20/2)
En bij 17a profiel zijn dit ongeveer 17000 kHz (Max provision profiel van 30/6 )

Is deze test niet goed. Dan zal DLM NIET actief komen te staan op uw lijn.
Dit staat VOLLEDIG los van de lijnwaarden die bv de VDSL TOOL weergeeft.
Je kan nog schitterende waarden hebben, Dat wil niet 100% garanderen dat TBF meting ok is

Als deze test goed is kan DLM actief komen te staan.
Meestal gebeurt dit +- 10 dagen nadat de TBF de meting goed heeft bevonden. Met andere woorden wordt uw lijn EERST 10 dagen geëvalueerd
De reden is dat DLM een minimaal aantal dagen aan gegevens nodig heeft om een beslissing te kunnen nemen. Anders zou iedereen meteen een verhoging krijgen. Ook diegene waarbij de lijn het niet aankan!


Vanaf dan kan DLM beslissingen gaan nemen. De basis waarop hij deze neemt is voor mij nog niet 100% duidelijk
Wat ik wel weet is dat Noise Margin (training margin) belangrijk is en ATTENUATION er niet toe doet.

DLM kan niet op elke second van de dag een beslissing nemen. Er zijn ingebouwde evaluatie periodes. Deze wordt elke keer opgevoerd.

Dit gaat als volgt:
De dag dat DLM actief staat gaat hij na een halve (0.5) dag een beslissing nemen. Is deze beslissing OK , dan word je profiel +-3 dagen later uitgevoerd.
Als DLM niet zeker is met de beslissing gaat hij verder evalueren. Deze wordt bij elke onzekerheid opgevoerd. Met een min van een halve dag tot Max 90 dagen.
Dit gebeurt stapsgewijs

Dit gaat als volgt (extreem voorbeeld)

Evaluatie dagen / beslissing

0.5dag / geen beslissing
2 dagen / geen beslissing
5 dagen / geen beslissing
10 dagen / geen beslissing
20 dagen / geen beslissing
40 dagen / geen beslissing
80 dagen / geen beslissing
90 dagen / geen beslissing
90 dagen / geen beslissing
90 dagen / geen beslissing
90 dagen / beslissing --> verhoging van profiel

Op bovenstaand voorbeeld heeft de klant 530.5 dagen moeten wachten op een verhogen nadat hij werd aangesloten.

Een ander volledig voorbeeld met een 30/6 profiel (na een aansluiting) :
TBF = OK
10 dagen evaluatie ---> DLM ACTIEF

0.5 dag / geen beslissing 30/6
2 dagen / geen beslissing 30/6
5 dagen / geen beslissing 30/6
10 dagen / beslissing --- verhoging profiel naar 50/6 (na 3 dagen gebeurt de wijziging)
0.5 dag / geen beslissing 50/6
2 dagen / geen beslissing 50/6
5 dagen / beslissing --- verhoging profiel naar 70/6 (na 3 dagen gebeurt de wijziging)
0.5 dag / geen beslissing 70/6


Hopelijk hiermee een beetje duidelijkheid te creëren.
Laatst gewijzigd door schneider 19 apr 2013, 09:43, in totaal 2 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@schneider, een duimpje voor je heldere uitleg.

Echter, ik wou dat ik ook een duimpje kon geven voor Belgacom maar zoals het er nu aan toe gaat is er slechts een zeer beperkte groep mensen die kan inschatten welk product je uiteindelijk gaat krijgen. Met een beetje geluk weet je vooraf of je op VDSL komt maar of je 12Mbit krijgt of 70Mbit blijft een gok. Het is zoiets als: wij verkopen flessen melk: maar of je een fles van 1 liter krijgt of 5 liter dat weet je pas als we leveren :angel: .

Ik vind het verontrustend dat Belgacom continue letterlijk en figuurlijk in snelheid gepakt wordt door Telenet.
Belgacom is gepakt in snelheid toen Telenet Fibernet uitrolde, ze werden andermaal zwaar op de proef gesteld toen Telenet King&Kong begon te verkopen en ik vrees dat ze het komend jaar nog meer klanten gaan verliezen omdat ze maar een zeer beperkt aantal mensen een fatsoenlijke upload kunnen geven daar waar steeds meer mensen cloud diensten gaan gebruiken.

Voor alle duidelijkheid: ik ben Belgacom klant en aandeelhouder maar steeds meer mensen nemen goedkopere internetformules omdat ze niets hebben aan de hogere formules en hetzelfde geldt voor de mobiele diensten. Daarnaast stoppen steeds meer mensen met klassieke telefonie.
Laatst gewijzigd door Astralon 18 apr 2013, 07:37, in totaal 1 gewijzigd.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

@ schneider

Dank voor deze technische uitleg
Zo krijgen we een beetje inzicht hoe die testen gebeuren
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Er is dus geen manier om meer insight te krijgen over dat TBF systeem?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ja zou zeker interessant zijn want DLM is veel meer dan verzwakking meten zoals hierboven uitgelegd onder TBF

Edit:
in je eerste voorbeeld :
90 dagen / geen beslissing

90 dagen / geen beslissing ====> ben je hier zeker van dat het pas terug na 90 dagen is !!!!

90 dagen / geen beslissing
90 dagen / beslissing --> verhoging van profiel
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Fliz schreef:Er is dus geen manier om meer insight te krijgen over dat TBF systeem?
Het TBF systeem doet in feite niet meer dan uw lijn meten, het zijn andere systemen die dat de waardes interpreteren en uw lijn op basis daarvan aanpassen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
schneider
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 mei 2011, 00:10
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

jackho schreef:Ja zou zeker interessant zijn want DLM is veel meer dan verzwakking meten zoals hierboven uitgelegd onder TBF

Edit:
in je eerste voorbeeld :
90 dagen / geen beslissing

90 dagen / geen beslissing ====> ben je hier zeker van dat het pas terug na 90 dagen is !!!!

90 dagen / geen beslissing
90 dagen / beslissing --> verhoging van profiel
Ja, daar ben ik zeker van. Dat is vrij logisch ook. Als je reeds aan die periode bent moet je ook geen verhoging meer verwachten in principe. Maar het kan wel
Het enige dat je kan doen om van die 90 dagen vanaf te zijn is opnieuw TBF te starten. Dan begin het process helemaal opnieuw.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

opnieuw TBF te starten

door de automatische lijntest te doen, want een andere mogelijkheid zie ik niet direct, buiten het aan TD BGC te vragen natuurlijk.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het TBF systeem doet in feite niet meer dan uw lijn meten

Maar de vraag blijft natuurlijk, wat meet hij juist allemaal !
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Uit het document "Ontwerpbesluit van de raad van het BIPT van 1 maart 2011 met betrekking tot de interoperabiliteit van de CPE’S in het kader van het WBA VDSL2-referentieaanbod" van het BIPT:
BIPT schreef:Bij de eerste synchronisatie van de pas geïnstalleerde lijn legt de CPE contact met de server voor automatische configuratie van Belgacom via het TR-069-protocol en initieert het een test van op een afstand, die Test de Bonne Fin (TBF of test inzake goede afloop) wordt genoemd. De TBF-test analyseert de gegevens van lijncarriers (Line Carrier Data), de operationele gegevens (Operational Data) en de tellers die prestaties controleren (Performance Monitoring – PM Counters), om te checken op de aanwezigheid van stubs111 en om zo het aansluitprofiel voor te stellen dat het best bij de lijn past, met als doel risico’s op defecten te vermijden, zoals uitgelegd in bijlage C, deel 5.1 van het referentieaanbod BRUO.
Dus toch wat uitgebreider dan wat je hieronder schrijft:
schneider schreef:Deze meet de verzwakking op elke hertz
Bij een 8d profiel zijn dit ongeveer 8000 kHz (Max provision profiel van 20/2)
En bij 17a profiel zijn dit ongeveer 17000 kHz (Max provision profiel van 30/6 )
Dit is niet al te technisch geschreven. Met "op elke hertz" bedoel je "op verschillende frequenties". En de twee lijnen eronder gaan over de gebruikte bandbreedte. In uw zin lijkt het alsof dit over de verzwakking zou gaan.
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Kan DLM ook je profiel verhogen? Zoals van 8d naar 17a. Of is dit enkel bepaald door die TBF bij het begin?
En als je start op 16.5/2 op 8d, waarom kan dit dan niet geupgrade worden tot 30/2, maar max25/2? Het is toch beide gewoon een 8d profiel.
Ik ben bijvoorbeeld gestart op 16.5/2 en sta nu op 25/2, maar de training margin is nog 23.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

jackho schreef:Het TBF systeem doet in feite niet meer dan uw lijn meten

Maar de vraag blijft natuurlijk, wat meet hij juist allemaal !
Het belangrijkste dat ik mij nog kan herinneren zijn de stubs op uw lijn (aftakkingen).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

profiel ligt vast volgens afstand en verzwakking van je lijn, DLM kan lijnsnelheid verhogen maar geen profiel
maxpower
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 apr 2013, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

test bonne fin als ik het mij goed herinner
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Trojan schreef:
jackho schreef:Het TBF systeem doet in feite niet meer dan uw lijn meten

Maar de vraag blijft natuurlijk, wat meet hij juist allemaal !
Het belangrijkste dat ik mij nog kan herinneren zijn de stubs op uw lijn (aftakkingen).
De PM counters ook hoor...
schneider
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 mei 2011, 00:10
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

TBF meet eingelijk alles.Door behulp van andere meet systemen, haalt alle informatie op wat de ROP kan geven. (enkel DSL gedeelte)

Maar aangezien we over DLM speken is de belangrijkste de Carrier Data. Dit meet dus elke frequentie op de verzwakking.
Met carrier data kan men veel dieper een lijn annalyseren. Men kan idd zien of er een stub zit , of het een retourpaar is of dat het koper geschikt is voor DSL en noem maar op...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Eén ding is me nog steeds onduidelijk:
Moet VLAN 20 een IP-adres hebben om een geslaagde TBF-test te kunnen uitvoeren?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Neen.
TBF meet de kwaliteit van de xDSL lijn, heeft dus niets met IP's, PPPoE's of VLANs te maken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Xantos
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2009, 23:03

Blijkbaar is bij mij de dlm uitgeschakeld, ik heb gebeld naar de helpdesk van bgc om uitleg te vragen, die konden ze me niet geven, ik heb gevraagd om dit terug te activeren dit kunnen ze niet doen ?

Bijna 2 jaar geleden is er hier een technieker geweest om mijn lijn aan te passen (ergens het verkeerde paar) en die zei me dat mijn waarden perfect waren en dat ze die aanpassing deden om mij op een hoger profiel te zetten.

Ik zit dus nog altijd op het 30/6 profiel en weet dus niet hoe ik nu verder moet om naar een hoger profiel te gaan.

Iemand een idee ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:Eén ding is me nog steeds onduidelijk:
Moet VLAN 20 een IP-adres hebben om een geslaagde TBF-test te kunnen uitvoeren?
Hierop is al geantwoord.
Een TBF slaat op de syncro van een lijn, en of je op die lijn nu VLAN20, of VLAN10 (internet), maakt volgens mij absoluut niets uit.
Je krijgt trouwens maar een VLAN20 IP adres nadat je een geslaagde sync hebt, toch?

Je hebt wel een VLAN20 IP adres nodig, om zeker te zijn dat je de laatste up-to-date Firmware krijgt ...

Een bevestiging door een Belgacom techneut zou natuurlijk welkom zijn :).
Xantos schreef:Ik zit dus nog altijd op het 30/6 profiel en weet dus niet hoe ik nu verder moet om naar een hoger profiel te gaan.
Iemand een idee ?
Het feit dat je nog op 30/6 zit, is géén bewijs dat DLM uitgeschakeld is. Het kan zijn dat DLM jou gewoon niet verhoogt, omdat hiervoor op jouw lijn geen marge is.
Kan je eens de resultaten van de VDSL2 Tool posten, of de lijnwaarden uit je b-box2?

Ik weet niet of je een (uitgeschakelde) DLM automatisch kan activeren door een lijntest (0800 22424)
Je kan misschien eens proberen, in jouw geval heb je niets te verliezen, denk ik.
C1nder schreef:En als je start op 16.5/2 op 8d, waarom kan dit dan niet geupgrade worden tot 30/2, maar max25/2? Het is toch beide gewoon een 8d profiel.
Ik ben bijvoorbeeld gestart op 16.5/2 en sta nu op 25/2, maar de training margin is nog 23.
Jouw lijn kan gemakkelijk geupgraded worden naar 30/2, maar dat zijn nu eenmaal de profiel regels die Belgacom hanteert. Belgacom hecht meer belang aan een goede stabiele sync, dan aan de sync snelheid. Je kan hierover eindeloos discuteren, maar dat is op dit ogenblik hun positie.
We hopen natuurlijk wel dat de regels - op basis van de ervaring van de laatste jaren - versoepeld worden...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

ik heb VDSL 2 bij belgacom vanaf november 2012. Deze maand pas heb ik via DLM een verhoging gekregen. Het kan dus zeker na een lange tijd wachten :-)
Xantos
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2009, 23:03

philippe_d schreef:Het feit dat je nog op 30/6 zit, is géén bewijs dat DLM uitgeschakeld is. Het kan zijn dat DLM jou gewoon niet verhoogt, omdat hiervoor op jouw lijn geen marge is.
Kan je eens de resultaten van de VDSL2 Tool posten, of de lijnwaarden uit je b-box2?

Ik weet niet of je een (uitgeschakelde) DLM automatisch kan activeren door een lijntest (0800 22424)
Je kan misschien eens proberen, in jouw geval heb je niets te verliezen, denk ik.
Hallo philippe

Die persoon op de belgacom helpdesk heeft bevestigd dat de DLM niet actief staat.

De vdsl2 tool wil niet connecteren naar mijn modem, ik steek het program aan, tik het ip in van de router en klik op connect and read, komt er niets op.
Dit heb ik uit de bbox2, is dit voldoende info ?
VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate 30040 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 21.1 dB
VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.10_ENGIK105012 Time Aug 19 2013, 13:42:40
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dan zit de kans er in dat je een verhoging krijgt van de DLM tot 70/6 want ik had ook die waarden zoals u.
Eerst kreeg ik een verhoging 50/6 na 4 weken en na 6 weken stond ik op 70/6 met een DTM van 9dB,
en mijn lijn blijft stabiel staan op 70/6.

Dus gewoon afwachten is de boodschap !
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

was nog vergeten te zeggen dat je met je VDSltool
als user admin moet invoeren en
als paswoord het SN: dat je op de stikker van je bbox2 vindt ,
dit tool werkt niet op de bbox3
Xantos
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2009, 23:03

Aha
Tx jackho, die login/pass was blijkbaar tekort :)

Code: Selecteer alles

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

                       download      upload
line:                 34528 kbps    7392 kbps 
payload:              30040 kbps    6048 kbps 
max line:             90132 kbps 
max payload:          74164 kbps 
bands used:           3             2
bandplan:             17A
training:             21.1 dB 
loop length:          258 m 
near end:             665 m 
far end:              253 m 
avg. length:          392 m 
snr margin:           12.8 dB 
attenuation:          12.9 dB 
avg. margin:          20.4 dB 
avg. snr:             32.9 dB
Enneuh ik ben al lang klant bij belgacom voor vdsl, 3+ jaar zeker dus het wachten doe ik al lang :)
Xtralecherus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 feb 2014, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Sinds vandaag is hier DLM ook langsgeweest van 20/2 naar 30/2 gegaan. Nu hopelijk dat vectoring er maar snel geplaatst word. Ik veronderstel dat nu zonder vectoring 30/2 het max zal zijn zeker?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voorlopig ook met vectoring.
In een eerste fase (2014+2015) wordt vectoring niet toegepast op de lijnen >400m
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Toch jammer, want die lijnen zitten vaak met de laagste snelheden :( 20Mbit is 'genoeg' maar het mag toch sneller...
Xtralecherus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 feb 2014, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

idd voor mij zou ik content zijn met zelf 50-60mbps down.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Ik probeer een TBF te starten via 0800 22424, op een Belgacom lijn waar enkel Internet op zit (dus geen vaste telefonie), teneinde DLM in gang te laten schieten.

Dit lukt precies niet goed.

Als ik de hoorn oppak (er zit een DSL splitter op de lijn), hoor ik ongeveer 0,25 s een kiestoon. Dan een stilte van zo'n 2 s, en daarna een pulserende toon (ongeveer 4 tonen per s). Deze pulserende toon blijft een hele tijd duren. Als ik gedurende deze pulserende toon het nummer 0800 22424 probeer te vormen, komt er echter een bezettoon (al meteen na het invoeren van 0800).

Dus: hoe start ik een TBF in dit geval? Want ik vermoed dat het niet gelukt is.

PS. de bedoeling is de 12/1 Mbps op te trekken, omdat de snelheidstest op de Proximus website 15,2 mbps aangeeft (zowel min als max).

Bedankt!
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Op lijn zonder voice kan je niet bellen, hoogstens jouw juiste Proximus lijnnummer te weten komen: klik
Als je het lijnnummer (al) hebt, bel via ander toestel naar 0800 22424 om de lijntest op dit lijnnummer te starten.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Bedankt, het is gelukt nu. Ik dacht dat 0800 22424 uitzonderlijk ook kon gebeld worden (net zoals 1924).

En nu afwachten...
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

zou DLM heractiveren een Lp810 profiel kunnen beinvloeden/verbeteren ?
The eternal and true pessimist :D
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je bedoelt van 70/6 naar 70/10
In ieder geval als je het probeert , zal je direct op een vectoring profiel terug gezet worden, aangezien je al op een vectoring profiel staat, en kan je er niet veel bij verliezen van het eens te proberen, je hebt het nadeel niet zoals bij iemand die nog op een DLM profiel staat, die moet natuurlijk nog eerst het verdict van de DLM afwachten.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Hier ook even de lijntest uitgevoerd, en jawel, meteen 70/10! 9.35Mbps effectief als ik een speedtest doe.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik heb ook 70/10 , nog altijd geen vectoring, maar 2015 is nog niet voorbij ook :wink:
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        10064 kbps
Modem max:             72740 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        59723 kbps         12513 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           414 m Estimated!
Training margin:       22.3 dB
Attenuation:           11.7 dB
Ik merk net dat ik maar op een 30/10 profiel zit terwijl dit vroeger wel zeker 50 download was (upload geen idee). Komt dat door de invoering van DLM?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

zowel als je vroeger op 50/6(10) stond als dat je nu terug op 30/10 staat is een beslissing van de DLM.
Garwood
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2015, 14:49
Bedankt: 1 keer

Sinds zes weken klant bij Scarlet met volgende stabiele lijnwaarden, maar nog geen DLM verhoging.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30040 kbps        10048 kbps
Modem max:             100008 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        82111 kbps         17203 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           309 m Estimated!
Training margin:       30.0 dB
Attenuation:           10.0 dB
Nog even geduld hebben? Of eens bellen naar helpdesk of DLM wel actief staat? Lijntest bellen?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Er zijn er velen die hier meedelen op een 30/10, 50/10 of op een 70/10 lijn te zitten, vermoedelijk hebben jullie allen nog een Bbox-2 ?
Of een Bbox-3 Sagem, want daar kan je sinds kort ook al je lijn waarden te weten komen
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=43902

Hier heb ik wel al DLM actief, maar is het raden naar de opload :???:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”