Einde ondersteuning SD-decoders

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ofwel stuurt telenet alle zenders zonder lock in door en kan je eender welk toestel gebruiken om te kijken.
Ofwel doet telenet dat niet en moet je hun toestel gebruiken.

Als ze je verplichten van hun toestel te gebruiken moeten ze zorgen dat hun toestel blijft werken, of het inruilen aan een aanvaardbare prijs. Voor mijn gevoel is dat dus maximum 50 euro opleg voor het omruilen van een SD naar een HD digicorder.

Overstappen naar huren doe ik in geen geval, huren is altijd weggesmeten geld als het over een langere periode gaat.

Ik wacht nog wat af en bel telenet in augustus met mijn voorstel. Niet aannemen is overstappen naar de concurrentie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hun koop aanbod is trouwens ronduit belachelijk... een goeie maand geleden kon iederen een HD Digibox kopen aan 79 euro.

Ondertussen trekken ze de prijs terug op naar 99 euro... en doen ze een "enorm goed aanbod" aan mensen om hem te kopen aan 79 euro :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

nickz schreef:Ik zou natuurlijk ook liefst een ongeëncrypteerd basispakket willen. Dan ben je vrij om met je opnames te doen wat je wil: op je PC bewaren, op een DVD/Blu-ray branden, etc.
Akkoord, maar ... dat lost het probleem niet op van de SD Digiboxen. Zelfs als alle zenders (van het basispakket) ongeëncrypteerd uitgezonden worden (in HD) zal de oude SD digibox ze niet kunnen ontvangen.

Maar het zou inderdaad de noodzaak van een HD Digibox verminderen, voor zover je over compatibele hardware (DVB-C) beschikt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Akkoord, maar ... dat lost het probleem niet op van de SD Digiboxen. Zelfs als alle zenders (van het basispakket) ongeëncrypteerd uitgezonden worden (in HD) zal de oude SD digibox ze niet kunnen ontvangen.
Tja, en wie zegt dat iedereen een TV heeft die MPEG4 DVB-C kan ontvangen ?

Volgens mij zegt iets dat mensen die nog steeds een SD decoder gebruiken dat net niet hebben.

Men moet gewoon producenten/leveranciers verplichten gedurende een bepaalde minimum leeftijd (en 5 jaar lijkt me daar niet onredelijk) support te leveren en dan heb je dit probleem niet.

Stel je voor dat onze GSM providers doodleuk vertellen dat ze vanaf september het GSM (2G) netwerk uitschakelen :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

5 jaar, r2504 ?
Test Aankoop verwijst naar 2009, toen nog SD digiboxen verkocht werden aan soldenprijzen.
Dat is nu precies 5 jaar, dus zelfs daaraan voldoen ze.
En dat doodleuk uitschakelen, is toch ook gebeurd met analoge terrestriële uitzendingen, en met de voorloper van de GSM ?
Bij het uitschakelen van die eerste was er nauwelijks een overgangsperiode, er werd eventjes kort op TV een campagne gevoerd, en de klant werd gezegd wat de alternatieven waren, en dan ging het systeem toe.
Niemand kreeg gratis een andere box of tuner.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

boulder schreef: Koop je dan loop jij meer het risico dat je toestel op een bepaald moment verouderd is, maar sommige mensen willen van 2 walletjes eten, de digicorder eenmalig kopen, maar dan moet hij eeuwig ondersteund worden en gratis kunnen omgeruild worden tegen het nieuwste model.
Van twee walletjes eten hebben ze waarschijnlijk van telenet zelf geleerd: toestel verhuren en toch geld vragen om het nieuwste model te krijgen, ookal was dit een argument om voor hun huurmodel te kiezen. Na 5 jaar kan je dan wel gratis het nieuwste model krijgen, maar dan heb je dat ding ook al 2,5x afbetaald.
boulder schreef: Ja, maar waarom vinden we het wel normaal dat een toestel dat 2 jaar en 1 dag oud is, en dat stuk is, niet meer onder garantie is, en dus niet meer hoeft ondersteunt te worden, maar een digibox van 2005 altijd maar verder zou moeten kunnen werken met nieuwe content ?
Want daarover gaat het, de digicorders kunnen blijven hun opnames in MPEG2 bekijken, net zoals je met een cassettedeck je opnames nog verder kunt bekijken.
Vraag is, moeten er dan ten eeuwigen dage cassetjes blijven uitgebracht worden, omdat alle spelers nog niet kapot zijn ?
Nee, de vraag is dan of alle fabrikanten killswitchen in hun producten moeten inbouwen zodat je toestel waardeloos word als de fabrikant stopt, het model of het product zelf niet meer produceert of 'de ondersteuning' van dat model stopzet.
Cassetjes werden nog heel lang geproduceert nadat de DVD speler in opmars kwam en alles wat je ooit gekocht hebt blijft gewoon functioneren tot het versleten is.

Garantie die na 2 jaar verloopt voor toestellen die stuk gaan is trouwens iets heel anders dan een aankondiging dat de functionaliteit stopgezet word over 5 maand. Niet alleen zijn er ook veel recenter dan 2005 SD dozen verkocht door telenet maar heb je ook een 2dehands markt die welig tiert.
En nog iets: ookal is het normaal dat je na 2 jaar en 1 dag geen garantie meer hebt op een defect toestel, de meeste mensen zullen de korte levensduur toch niet zo normaal vinden.
r2504 schreef:
philippe_d schreef:Akkoord, maar ... dat lost het probleem niet op van de SD Digiboxen. Zelfs als alle zenders (van het basispakket) ongeëncrypteerd uitgezonden worden (in HD) zal de oude SD digibox ze niet kunnen ontvangen.
Tja, en wie zegt dat iedereen een TV heeft die MPEG4 DVB-C kan ontvangen ?
En waarom zou dit een probleem moeten zijn voor een ongeëncrypteerd basisaanbod? DVB-C HD ontvangers zijn vandaag de dag te koop hoor.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik weet het niet goed. Volgens mij betaal je voor kabeltv, digitale tv is gratis (immers als je een digibox koopt kan je hier gratis naar kijken ipv naar gewone kabel). Zo redeneerden alleszins de verkopers altijd als men mij het wou proberen verkopen en in zekere zin klopt die redenering ook.

Volgens mij is dat nu ook nog steeds de redenering van Telenet en kunnen ze dus inderdaad gewoon een bepaald signaal van de kabel weg halen en zo gekochte SD boxen onbruikbaar maken. Men is niet verplicht deze te vervangen aangezien deze uw eigendom zijn. Ze doen wel een "geste" (in de uiterst ruime zin van het woord) om gebruikers in te lichten dat er mogelijkheden zijn om verder te kijken naar digitale tv.
Een beetje te vergelijken met digitale radio, als men analoge radio uit de ether haalt zullen er redelijk wat radio's niet meer werken (of misschien is het al uit de ether), maar dat geeft niemand met een gekochte radio (die nog enkel analoog aan kan) het recht gratis een nieuwe te eisen in de winkel. Beetje kromme vergelijking maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Leuk voor de klanten? Zeker niet, Belgacom loste dit een pak beter op. Zat het er aan te komen? Zeker wel. Ik vraag me af hoe hard mensen gaan klagen als men analoge tv stop zet, nog genoeg tv's die geen digitale tuner hebben en dus niks meer zouden kunnen ontvangen. Tenzij men op de "geste" van Telenet zou ingaan natuurlijk.
Ik snap alleszins de keuze om voor een modernere codec te kiezen, dat het oude toestellen buiten spel zet is een jammerlijk neveneffect. Het is aan Telenet om een oplossing aan te bieden en aan de klant is het de keuze om hier op in te gaan of niet.

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

MaT schreef: Van twee walletjes eten hebben ze waarschijnlijk van telenet zelf geleerd: toestel verhuren en toch geld vragen om het nieuwste model te krijgen, ookal was dit een argument om voor hun huurmodel te kiezen. Na 5 jaar kan je dan wel gratis het nieuwste model krijgen, maar dan heb je dat ding ook al 2,5x afbetaald.
Daar ga ik mee akkoord, bij een huurtoestel zou er geen geld mogen gevraagd worden om het nieuwste model te krijgen, als je dat huurtoestel duidelijk al meer dan afbetaald hebt.
MaT schreef: Nee, de vraag is dan of alle fabrikanten killswitchen in hun producten moeten inbouwen zodat je toestel waardeloos word als de fabrikant stopt, het model of het product zelf niet meer produceert of 'de ondersteuning' van dat model stopzet.
Dit zijn geen killswitches, MaT.
Het is gewoon zo dat hetgeen dat op de kabel gezet zal worden (de transport stream van bijv. VTM) niet meer in MPEG2 zal erop gezet worden, maar in H.264.
Daardoor heb je voor dezelfde kwaliteit van beeld ongeveer de helft van de bandbreedte nodig.
Die oude boxen kunnen echter geen weg met H.264.
Het kan zijn dat Telenet op die oude boxen bij het TV gedeelte een boodschap op het scherm zet dat het niet meer ondersteund wordt, maar of ze dat nu op het scherm zetten of niet, het zal niet meer werken van zodra die zender overgeschakeld is naar H.264.
MaT schreef:Cassetjes werden nog heel lang geproduceert nadat de DVD speler in opmars kwam en alles wat je ooit gekocht hebt blijft gewoon functioneren tot het versleten is.
Maar euh, HD is ook niet gisteren geïntroduceerd.
HD is ook al heel lang in opmars.
In januari 2010 kocht ik al een HD digibox in solden.
Eind 2007 hadden ze bij TN al HD geïntroduceerd, en daar waren ze niet de snelsten in, want op mijn PC bekeek ik al een hele tijd eerder HD.
We zijn ondertussen nog eens 6,5 jaar verder.
Dat het niet meer zo is als met de cassetjes dat het dan nog 20 jaar duurt, dat klopt, maar de technische evoluties gaan tegenwoordig veel sneller.
MaT schreef:Garantie die na 2 jaar verloopt voor toestellen die stuk gaan is trouwens iets heel anders dan een aankondiging dat de functionaliteit stopgezet word over 5 maand.
Dit is een aankondiging dat hij binnen 5 maand gestopt wordt, de functionaliteit heeft wel in totaal 9 jaar geduurd.
MaT schreef:Niet alleen zijn er ook veel recenter dan 2005 SD dozen verkocht door telenet maar heb je ook een 2dehands markt die welig tiert.
2009 zijn de laatste nieuwe verkocht voor zover ik kan zien, je kunt nu toch moeilijk verwachten dat de 2e hands markt ook nog eens gaat meegerekend worden bij de levensduur van een product.
Er zijn nu nog altijd mensen die een Commodore 64 tweedehands aanbieden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

De vergelijking die hier worden gevoerd zijn niet altijd recht door zee. Bij telenet sd of hd maakt niet uit Je moet altijd nog abonnement betalen. Analoge radio,tv, enz. Moet je geen abonnement betalen. De technologie evolutie gaat verder. Denk van telenet uit een logische stap maar naar klantvriendelijkheid veel minder. Daarom een zelfrespecterend bedrijf zou een veel mooiere actie doen voor die klanten. Echter de grootste groep van klanten zijn kude dieren en zullen zonder twijfel wel een nieuwe hd decoders kopen. Dit betekend een berekend risico en kassa kassa voor telenet. Daarom ben ik voorstander voor een basis pakket zonder versleuteling. Als hd en dan is weer plaats voor een nieuwe technologie of meer zenders.
Mijn mening.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

boulder schreef: 2009 zijn de laatste nieuwe verkocht voor zover ik kan zien, je kunt nu toch moeilijk verwachten dat de 2e hands markt ook nog eens gaat meegerekend worden bij de levensduur van een product.
Mijn sd-digibox is nog geen 3j oud ...

*edit: dit wordt zelfs 2j na wat opzoekingswerk ...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

MClaeys schreef:Ik weet het niet goed. Volgens mij betaal je voor kabeltv, digitale tv is gratis (immers als je een digibox koopt kan je hier gratis naar kijken ipv naar gewone kabel). Zo redeneerden alleszins de verkopers altijd als men mij het wou proberen verkopen en in zekere zin klopt die redenering ook.
Niets is gratis natuurlijk. Je betaalt je kabelabonnement en daarop ontvang je analoge en digitale signalen. Voor de ontvangst van digitale signalen werd er indertijd geen extra kost aangerekend en tot zover klopt dus die redenering.

Echter moet je voor het bekijken van die digitale signalen (met uitzondering van de VRT) wel verplicht een decoder van telenet aanschaffen of huren en word het onrechtstreeks toch een dure bedoening, zeker als je meerdere TV's hebt. De prijs die je betaalt om digitaal te kijken kan op het einde van de rit zo opeens een veelvoud worden van wat je vroeger betaalde om analoog te kijken.

Het is dan ook begrijpelijk dat mensen kwaad worden als ze nu opeens met de aankondiging komen dat die SD boxen waardeloos worden over 5 maand en dat je ofwel opnieuw moet kopen ofwel een duurder abonnement moet nemen.
MClaeys schreef:Een beetje te vergelijken met digitale radio, als men analoge radio uit de ether haalt zullen er redelijk wat radio's niet meer werken (of misschien is het al uit de ether), maar dat geeft niemand met een gekochte radio (die nog enkel analoog aan kan) het recht gratis een nieuwe te eisen in de winkel. Beetje kromme vergelijking maar je snapt vast wel wat ik bedoel.
Zeker krom want het is totaal niet hetzelfde.
Je betaalt geen abonnement om radio te luisteren, FM in België bestaat ondertussen 67 jaar (van 1947), voor de aankoop van een radio ben je 100% vrij in keuze, je analoge radio's worden niet perse waardeloos daar je zelf FM zenders kan kopen of maken en in 2011 zei de overheid dat ze analoge rado tot minstens 2017 zouden behouden.
boulder schreef: Dit zijn geen killswitches, MaT.
Het is gewoon zo dat hetgeen dat op de kabel gezet zal worden (de transport stream van bijv. VTM) niet meer in MPEG2 zal erop gezet worden, maar in H.264.
Daardoor heb je voor dezelfde kwaliteit van beeld ongeveer de helft van de bandbreedte nodig.
Die oude boxen kunnen echter geen weg met H.264.
Volgens telenet stoppen ze toch omdat de fabrikant geen ondersteuning meer geeft, niet omdat ze meer plaats willen vrijmaken. Dat eerste zullen ze misschien wel gebruiken als smoes om dat laatste te kunnen waarmaken maar technisch gezien is daar geen reden voor en kunnen ze, zoals test-aankoop zegt, best nog een paar jaar in MPEG2 uitzenden voor de SD boxen.
Ook wel toevallig dat dit nu nog snel gebeurd voordat mobistar op de kabel komt als concurrent.
boulder schreef:
MaT schreef:Garantie die na 2 jaar verloopt voor toestellen die stuk gaan is trouwens iets heel anders dan een aankondiging dat de functionaliteit stopgezet word over 5 maand.
Dit is een aankondiging dat hij binnen 5 maand gestopt wordt, de functionaliteit heeft wel in totaal 9 jaar geduurd.
Beide periodes zijn veel te weinig. Er zou toch minstens 2 jaar op voorhand aangekondigd mogen worden en voor een toestel dat echt nog minder waarde zal hebben dan een baksteen is 9 jaar ook maar magertjes. Als ik in de winkel een toestel zou zien waarvan ik zeker weet dat het over 9 jaar zowieso niet meer werkt, dan ga ik toch eens goed nadenken hoor en er zeker niet de volle prijs voor betalen.
boulder schreef: Er zijn nu nog altijd mensen die een Commodore 64 tweedehands aanbieden.
Grote verschil is dat die Commodore 64 nog kan werken en geen papiergewicht geworden is nadat de productie en ondersteuning gestopt is.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:5 jaar, r2504 ?
Test Aankoop verwijst naar 2009, toen nog SD digiboxen verkocht werden aan soldenprijzen.
Dat is nu precies 5 jaar, dus zelfs daaraan voldoen ze.
Vijf jaar was een voorbeeld al lijkt het me redelijk... het enige waar ik een probleem mee heb is dat het nooit gecomuniceerd is. Een provider zou verplicht moeten worden bij de verkoop van z'n toestel aan te geven.... "dit toestel zal ondersteund worden tot datum x". Op die manier heb je geen verassingen.
boulder schreef:En dat doodleuk uitschakelen, is toch ook gebeurd met analoge terrestriële uitzendingen, en met de voorloper van de GSM ?/quote]

Een belangrijk feit daarbij is hoelang het alternatieve product reeds op de markt was... kabel was al lang beschikbaar en GSM volgens mij ook.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef: Op die manier heb je geen verassingen.
Ik hoop niet dat al de SD digicorders en digiboxen opgestookt zullen worden. :banana: :angel:
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik weet het niet goed. Volgens mij betaal je voor kabeltv, digitale tv is gratis (immers als je een digibox koopt kan je hier gratis naar kijken ipv naar gewone kabel). Zo redeneerden alleszins de verkopers altijd als men mij het wou proberen verkopen en in zekere zin klopt die redenering ook.
Aangezien die digibox moet gelinkt zijn aan een abbo voor digitale tv klopt dat toch niet. Het is een ander abbo dus niet gratis


Let op om te discussiëren met de cijfers van telenet. Veel van die digiboxen en digicorders zijn naar een 2de tv toestel gegaan... Ik denk dus dat de cijfers van telenet niet kloppen.
De SD digicorder die ik heb is van begin 2011 dus ook dat klopt niet (toegegeven : gekocht aan soldenprijs van 1€ bij nieuw abbo)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ArcsS schreef:
boulder schreef: 2009 zijn de laatste nieuwe verkocht voor zover ik kan zien, je kunt nu toch moeilijk verwachten dat de 2e hands markt ook nog eens gaat meegerekend worden bij de levensduur van een product.
Mijn sd-digibox is nog geen 3j oud ...

*edit: dit wordt zelfs 2j na wat opzoekingswerk ...
Heb je het dan over een nieuw gekocht toestel ?
Want als het een huurmodel is, dan maakt het niet veel uit, de huur stopt op het moment dat zij de SD uitschakelen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wedden dat al die Sd decoders die ze binnen krijgen naar Afrika of Azië gaan?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

MaT schreef:Je betaalt geen abonnement om radio te luisteren
Bwa, je denkt toch niet dat al die mensen bij de VRT gratis werken, en dat zij hun apparatuur allemaal gratis krijgen ?
Gratis bestaat niet, dit wordt gewoon betaald met belastinggeld.
En als het commerciële zenders zijn, leven ze van reclamegeld, en wordt dat verrekend via de prijs van de producten in de winkel.
En maak u geen illusies, als Telenet u een gratis digibox geeft, dan wordt die gewoon door alle klanten van Telenet betaald.
MaT schreef:Volgens telenet stoppen ze toch omdat de fabrikant geen ondersteuning meer geeft, niet omdat ze meer plaats willen vrijmaken.
Ze zeggen toch ook dat ze voluit voor HD gaan ?
Probleem is dat de meeste mensen geen kaas gegeten hebben van codecs.
Leg maar eens uit dat je HD ook in MPEG2 kunt doen, of SD in H.264.
De meeste mensen hebben daar nog nooit van gehoord, en wie er al van gehoord heeft, slaat het vaak door elkaar.
MaT schreef:Dat eerste zullen ze misschien wel gebruiken als smoes om dat laatste te kunnen waarmaken maar technisch gezien is daar geen reden voor en kunnen ze, zoals test-aankoop zegt, best nog een paar jaar in MPEG2 uitzenden voor de SD boxen.
Test-Aankoop snapt niet veel van techniek en surft hier op de emotie van de dag.
Vandaag zeggen ze dat er geen reden is om MPEG2 nu al uit te schakelen, morgen gaan ze dan zeggen dat de internetsnelheden niet voldoende zijn of dat er niet voldoende vrij kan gesurft worden, en de dag erna dat analoog niet mag verdwijnen, en daarna gaan ze weer klagen dat er te weinig HD zenders zijn, of dat je nog geen Ultra HD zenders hebt.
Wat ze blijkbaar niet snappen is dat kabel een gedeeld medium is, en de bandbreedte die je aan analoog geeft niet aan HD kan gegeven worden, en andersom.
Zie het als je maandloon, je hebt bijv. 1600€ netto, en die kun je verdelen over voeding, reizen, electronica, enz.
Wat je aan electronica uitgeeft, kun je dan niet meer uitgeven aan reizen, enz.
MaT schreef:Ook wel toevallig dat dit nu nog snel gebeurd voordat mobistar op de kabel komt als concurrent.
Waarom is Belgacom dan overgestapt naar H.264, redelijk snel nadat ze met BelgacomTV begonnen ?
Waaarom is TV Vlaanderen recent overgestapt naar H.264 ?
Waarom is hun Franstalige broertje zelfs ineens gestart in H.264 ?
En dat zijn dan nog maar de Belgische voorbeelden, ook in het buitenland zie je dat men de overstap maakt of al gemaakt heeft.
MaT schreef:Beide periodes zijn veel te weinig. Er zou toch minstens 2 jaar op voorhand aangekondigd mogen worden en voor een toestel dat echt nog minder waarde zal hebben dan een baksteen is 9 jaar ook maar magertjes.
Uw laptop is ondertussen 9 jaar oud ?
Als de laatste nieuwe toestellen 5 jaar geleden uitgerold zijn, dan kom je meer dan ruimschoots aan je 2 jaar.
MaT schreef:Als ik in de winkel een toestel zou zien waarvan ik zeker weet dat het over 9 jaar zowieso niet meer werkt, dan ga ik toch eens goed nadenken hoor en er zeker niet de volle prijs voor betalen.
Je PC, je laptop, je GSM zijn waarschijnlijk allemaal 15 jaar oud ?
boulder schreef:Grote verschil is dat die Commodore 64 nog kan werken en geen papiergewicht geworden is nadat de productie en ondersteuning gestopt is.
De digicorder is dat ook niet, de opnames die erop staan, kun je nog altijd bekijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Fluppeke schreef:De SD digicorder die ik heb is van begin 2011 dus ook dat klopt niet (toegegeven : gekocht aan soldenprijs van 1€ bij nieuw abbo)
Die aan 1€ waren toch refurbished modellen, waarvan enkel gegarandeerd werd dat de afstandsbediening nieuw was ?
Als je natuurlijk verwacht dat je een refurbished toestel van 1€ na 3 jaar gratis mag omruilen tegen een nagelnieuw toestel van 99€, tja, dan ga je wel ontgoocheld zijn, ja.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:Vijf jaar was een voorbeeld al lijkt het me redelijk... het enige waar ik een probleem mee heb is dat het nooit gecomuniceerd is. Een provider zou verplicht moeten worden bij de verkoop van z'n toestel aan te geven.... "dit toestel zal ondersteund worden tot datum x". Op die manier heb je geen verassingen.
Dus een provider moet bij de lancering van een product al perfect weten wanneer de volgende technologie er zal zijn, en wanneer ze ook zal uitgerijpt zijn en betaalbaar genoeg om de volgende stap te zetten ?
Ik denk dat ze bij de providers binnenkort vacatures zullen hebben voor helderzienden...
r2504 schreef:Een belangrijk feit daarbij is hoelang het alternatieve product reeds op de markt was... kabel was al lang beschikbaar en GSM volgens mij ook.
HD (en specifiek H.264) is toch ook al lang beschikbaar ?
Telenet zelf lanceerde hun eerste HD toestellen in december 2007, en In-Di kwam er al eerder mee.

Ik denk dat we er zullen moeten leren mee leven dat evoluties nu sneller gaan dan vroeger, en ik voorspel dat er bij de volgende omschakeling veel minder opschudding zal zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, maar je verwacht wel dat het toestel even meegaat (10 jaar voor electronica mag wel vind ik, compatibiliteitsissues niet meegerekend).
Tn had gewoon verplicht moeten een minimum service datum meegeven (we garanderen gebruik van dit toestel tot datum x), aangezien het toestel enkel bij hun gebruikt kan worden.
En het gaat niet over het feit dat iemand zijn toestel 2 jaar gewerkt heeft, wel dat de persoon niet wist dat het maar 2 jaar ging werken. Mss had die persoon niet zoveel geld en had hij dit in zijn hoofd "afgeschreven" op 5 of 10 jaar.
En dan geef ik testaankoop gelijk in dat ze van hun oren maken.
2 jaar is gewoon NIKS. Ik zou geen toestellen kopen waarvan ik op voorhand wist dat ze maar 2 jaar zouden meegaan. Of het moest aan zeer zeer lage prijzen zijn (5-10 euro).
Telenet gedraagt zich hier als monopolist (dat zijn ze ook door die vendor lock-in) en dat moet gewoon afgestraft worden. Volgens mij is hun timing ook niet zo slecht gekozen, net wanneer de regering gaat ontslag nemen zodat een of andere minister niet alsnog snel snel er een stokje voorsteekt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Het gaat over het principe.. Je hebt geen vrije hardwarekeuze en de hardware die je MOET kopen OF huren kan eenzijdig door telenet op zwart gezet worden. Als je tevreden bent met een ouder model gasketel en de fabrikant stopt met ondersteuning dan heb je pas pech bij een defect... en zelfs dan.. dus je kan dit nu eenmaal niet vergelijken met andere toestellen.

Bij test-aankoop zitten heus wel (enkele) mensen die het technische verhaal begrijpen... Maar daar heeft de klant gewoon geen boodschap aan. Zijn hardware is niet meer bruikbaar door een actie van telenet die hiervoor ook een hoop drogredenen aan het verzinnen is.
HD is de huidige standaard... Kunnen we heel lang en kort over zijn maar dat is iedereen die dat voor zich moet uitmaken. Ik ken verstokte tv kijkers die analoog naar een oud CRT scherm kijken en dat prima vinden. En dan ken ik mensen met een digiBOX die alles analoog opnemen met een HDD recorder en als ze live zien dan nog meestal analoog kijken..

Als telenet iedereen wil opdringen om HD te kijken moeten ze de hardware maar beschikbaar stellen... zo simpel is dat.
Ik hoop dus dat test-aankoop met de gebundelde klachten een goed voorstel kan krijgen. En ik zeg dit niet uit eigenbelang want ik zit ondertussen bij Scarlet trio.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Dus een provider moet bij de lancering van een product al perfect weten wanneer de volgende technologie er zal zijn, en wanneer ze ook zal uitgerijpt zijn en betaalbaar genoeg om de volgende stap te zetten ?
Nee, dat staat volledig los van hoelang je de vorige technologie gaat ondersteunen.

Het kan best dat vanwege een uitvinding die nieuwe technologie er morgen al is... daarom zet je de vorige niet stop binnen 6 maanden.
boulder schreef:Ik denk dat we er zullen moeten leren mee leven dat evoluties nu sneller gaan dan vroeger, en ik voorspel dat er bij de volgende omschakeling veel minder opschudding zal zijn.
Evoluties mogen supersnel gaan... daar is niemand tegen... wel dat een werkende technologie op zwart wordt gezet buiten jou wil om.

Stel dat Intel morgen jou PC zou kunnen uitschakelen omdat er een nieuwe beter processor is ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fluppeke schreef:Als je tevreden bent met een ouder model gasketel en de fabrikant stopt met ondersteuning dan heb je pas pech bij een defect... en zelfs dan.. dus je kan dit nu eenmaal niet vergelijken met andere toestellen.
Toen de gasmaatschappijen overgingen van "stadsgas" naar "aardgas" (maar je bent wellicht te jong om dat te herinneren) hebben we ook allemaal onze gasketels, gasfornuizen, enz ... (op eigen kosten) moeten aanpassen. En hier waren veel meer dan 100.000 klanten betroffen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En moest je die nieuwe toestellen kopen bij de monopolist die over de overgang besliste?
Dan kunnen we tegelijk kijken naar de switch van 130 naar 220 volt vorige eeuw, het was ook niet degene die de switch deed die ook de monopolist inzake verkoop van oude en nieuwe toestellen was.
Je KAN en MAG monopolies niet vergelijken met simpelere markttoestanden, maar zelfs dan kon het toen ook geen kwaad om mensen een paar jaar eerder te waarschuwen. Toen in de US analoge tv uitzendingen verdwenen on air werd dat ook niet 4 maand op voorhand aangekondigd, daar was een hele campagne bij, en nogmaals, dat was ook geen monopolie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITNETADMIN schreef: En het gaat niet over het feit dat iemand zijn toestel 2 jaar gewerkt heeft, wel dat de persoon niet wist dat het maar 2 jaar ging werken. Mss had die persoon niet zoveel geld en had hij dit in zijn hoofd "afgeschreven" op 5 of 10 jaar.
En dan geef ik testaankoop gelijk in dat ze van hun oren maken.
Maar is het wel waar ?
Ik vermoed dat het hier om een refurbished toestel gaat, dat je dus spotgoedkoop kon krijgen, maar er werd wel bijverteld dat er minder garantie opzat (1 jaar in plaats van 2 jaar).
ITNETADMIN schreef:Telenet gedraagt zich hier als monopolist (dat zijn ze ook door die vendor lock-in) en dat moet gewoon afgestraft worden. Volgens mij is hun timing ook niet zo slecht gekozen, net wanneer de regering gaat ontslag nemen zodat een of andere minister niet alsnog snel snel er een stokje voorsteekt.
Er is nu eenmaal maar één aanbieder die signalen op de kabel zet, maar als je bij TV Vlaanderen zit, dan is het ook enkel TV Vlaanderen die bepaalt of VTM in H.264 uitgezonden wordt of in MPEG2.
Ze bepalen zelfs op hun eentje op welke satelliet hij zit.
Een tijdje geleden hebben ze bij TV Vlaanderen ook alle zenders omgeschakeld naar H.264, en dan kreeg je ook niet zomaar een nieuwe decoder.
Maar daarover hoor je Test-Aankoop niet.
Ik vind hun uithalen vaak zeer selectief.

Zelf ben ik ook een groot voorstander van vije keuze, maar ik probeer in mijn kritiek toch ook eerlijk te zijn.
Alles gratis willen, dat gaat niet.
Aan Telenet eisen stellen die je aan geen enkele andere provider stelt, klopt ook niet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Fluppeke schreef:HD is de huidige standaard... Kunnen we heel lang en kort over zijn maar dat is iedereen die dat voor zich moet uitmaken. Ik ken verstokte tv kijkers die analoog naar een oud CRT scherm kijken en dat prima vinden. En dan ken ik mensen met een digiBOX die alles analoog opnemen met een HDD recorder en als ze live zien dan nog meestal analoog kijken..
Alleen, het technische is WEL belangrijk.
Namelijk het feit dat bandbreedte niet oneindig is, en dat wat de analoge kijker voor zich neemt, niet kan gebruikt worden door de HD kjker, of zelfs de SD kijker.
Als iedereen vindt dat dat dus allemaal zo moet blijven, stopt de vooruitgang.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:Nee, dat staat volledig los van hoelang je de vorige technologie gaat ondersteunen.
Het kan best dat vanwege een uitvinding die nieuwe technologie er morgen al is... daarom zet je de vorige niet stop binnen 6 maanden.
Je weet maar al te goed dat het geen 6 maanden is, HD bestaat al lang, HD in H.264 iets minder lang, maar Telenet is er zelf mee begonnen in 2007.
Dat is toch al 7 jaar geleden, heel wat anders dan die 6 maanden.
boulder schreef:Evoluties mogen supersnel gaan... daar is niemand tegen... wel dat een werkende technologie op zwart wordt gezet buiten jou wil om.
Ik moet u het technische niet uitleggen, want ik weet maar al te goed dat jij het plaatje technisch wel snapt.
Blijven uitzenden in MPEG2 betekent onnodige verspilling van bandbreedte.
boulder schreef:Stel dat Intel morgen jou PC zou kunnen uitschakelen omdat er een nieuwe beter processor is ?
Telenet schakelt ze niet uit, en dat weet jij heel goed.
Ze zenden gewoon binnen 5 maanden uit in MPEG2, en daar kunnen die boxen geen weg mee.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITnetadmin schreef:Je KAN en MAG monopolies niet vergelijken met simpelere markttoestanden, maar zelfs dan kon het toen ook geen kwaad om mensen een paar jaar eerder te waarschuwen. Toen in de US analoge tv uitzendingen verdwenen on air werd dat ook niet 4 maand op voorhand aangekondigd, daar was een hele campagne bij, en nogmaals, dat was ook geen monopolie.
Moeilijk te vergelijken, vergeet niet dat het de overheid zelf was die de switchoff verplichtte...
Dat ging uit van de FCC ( Federal Communications Commission), en waarom ?
Precies, omdat ook daar men de bandbreedte veel efficiënter kon gebruiken.
Dit moet je vergeiljken met hier het uitschakelen van analoge TV via antennes, waarvan de opvolger DVB-T is.
Ook hier was er een kleine campagne om de gebruikers te informeren, maar dat heeft hier na de aankondiging geen 2 jaar geduurd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Je weet maar al te goed dat het geen 6 maanden is, HD bestaat al lang, HD in H.264 iets minder lang, maar Telenet is er zelf mee begonnen in 2007. Dat is toch al 7 jaar geleden, heel wat anders dan die 6 maanden.
Waarom verkoopt TN dan nog SD decoders NA dat ze HD hardware hebben... dan hadden ze dit ook niet mogen doen (maar ja, ze verkochten natuurlijk liever hun stock zodat zij hun centjes wel kregen). Trouwens het is niet omdat HD hardware beschikbaar komt dat iemand die een maand ervoor nog een SD decoder heeft gekocht deze maar meteen moet weg doen.

TN is hier gewoon fout geweest door SD hardware te blijven verkopen en mensen er niet op te wijzen dat deze nog maar beperkt bruikbaar zou zijn.
boulder schreef:Ze zenden gewoon binnen 5 maanden uit in MPEG2, en daar kunnen die boxen geen weg mee.
Je zal MPEG4 bedoelen... maar nogmaals dit staat er los van... men zou perfect MPEG2 kunnen blijven uitzenden. Nu op zich begrijp ik ook wel dat je dat niet oneindig kan doen, maar dan heb je als bedrijf een zekere verantwoordelijkheid naar je klanten toe... ofwel maak je hen bij aankoop de minimum levensduur bekend... ofwel geef je hen een gratis decoder in de plaats als je die niet wil/kan respecteren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

boulder schreef: Er is nu eenmaal maar één aanbieder die signalen op de kabel zet, maar als je bij TV Vlaanderen zit, dan is het ook enkel TV Vlaanderen die bepaalt of VTM in H.264 uitgezonden wordt of in MPEG2.
Ze bepalen zelfs op hun eentje op welke satelliet hij zit.
Het signaal van de publieke omroep was volgens mij 720p en tegenwoordig 1080i.

http://www.totaaltv.nl/nieuws/13639/vrt ... 0i-hd.html

Nu is de vraag of dat 1:1 exact wordt doorgegeven tot aan de consument zijn HD digibox, of er transcoding plaatsvindt .... ik vermoed van wel. Ik vermoed dat tussen de studio en de kabelboeren/sattelietboeren er een zeer hoge bitrate wordt doorgegeven (bvb 40 mbit zoals bij blu-ray) en ze dit bij telenet/bgc/tv-vlaanderen reduceren tot een lagere bitrate met dus meer artefacts.

Ik heb destijds bvb in de tijd van MPEGII nog 40 mbit samples van de studio ABC gevonden imv de tv-serie Lost. Nu is dat niet de rate die wij krijgen via telenet.
Zo kunnen ze prioriteiten geven aan bepaalde zenders, en minder bekende zenders een lagere bitrate geven om toch maar meer kanalen te kunnen op hun beperkte kabel te duwen.

Als ze dan naar SD moeten omaag schalen voor de oude digiboxen, moeten ze hier wel degelijk apparatuur voor maintainen. Als je een 1080i50 stream wil omzetten naar een 576i50 stream moet je al wat rekenen, zeker als je geen combing artefacts wil. Een 720p25 stream omzetten in 576i50 is veel makkelijker.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:Waarom verkoopt TN dan nog SD decoders NA dat ze HD hardware hebben... dan hadden ze dit ook niet mogen doen (maar ja, ze verkochten natuurlijk liever hun stock zodat zij hun centjes wel kregen).
Dat doet iedereen toch ?
Playstation 1 's werden ook nog lang verkocht nadat de Playstation 2 uit was, en de klant weet maar al te goed dat er al iets beters is, maar gaat voor de lagere prijs.
Hij weet ook dat hij een product koopt dat al verder gevorderd is in zijn levensduur, maar kiest er toch voor om dat te doen, omdat het goedkoper is.
Dat is zijn keuze, maar je hebt niets voor niets.
r2504 schreef:TN is hier gewoon fout geweest door SD hardware te blijven verkopen en mensen er niet op te wijzen dat deze nog maar beperkt bruikbaar zou zijn.
TV Vlaanderen was zelfs nog MPEG2 only decoders aan het verkopen terwijl ze al bepaalde zenders naar H.264 omgeschakeld hadden.
boulder schreef:maar nogmaals dit staat er los van... men zou perfect MPEG2 kunnen blijven uitzenden.
Natuurlijk, maar houd je die bandbreedte vast, en kan HD of Ultra HD dus niet verder ontplooien.
Het is een gedeeld medium, wat je aan de ene geeft gaat af van de andere.
boulder schreef:Nu op zich begrijp ik ook wel dat je dat niet oneindig kan doen, maar dan heb je als bedrijf een zekere verantwoordelijkheid naar je klanten toe... ofwel maak je hen bij aankoop de minimum levensduur bekend... ofwel geef je hen een gratis decoder in de plaats als je die niet wil/kan respecteren.
Mocht dat nu een vereiste zijn die men voor ieder product stelt zou ik er mee akkoord gaan.
Maar als het iets is dat van één product of dienst geëist wordt, vind ik het niet correct.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ub4b schreef:Ik heb destijds bvb in de tijd van MPEGII nog 40 mbit samples van de studio ABC gevonden imv de tv-serie Lost. Nu is dat niet de rate die wij krijgen via telenet.
Met MPEG2 heb je dan ook hogere bitrates (dus meer bandbreedte) nodig om dezelfde kwaliteit te krijgen.
ub4b schreef:Als ze dan naar SD moeten omaag schalen voor de oude digiboxen, moeten ze hier wel degelijk apparatuur voor maintainen. Als je een 1080i50 stream wil omzetten naar een 576i50 stream moet je al wat rekenen, zeker als je geen combing artefacts wil. Een 720p25 stream omzetten in 576i50 is veel makkelijker.
Er wordt niet naar omlaag gescaled voor oude digiboxen.
VTM geeft niet exact hetzelfde weer als VTM HD bijv., kijk maar naar de ondertiteling (niet die van teletekst, gewoon deze bij buitenlandse films of series)
Het lettertype is veel groter bij SD zenders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

ub4b schreef:Als ze dan naar SD moeten omaag schalen voor de oude digiboxen, moeten ze hier wel degelijk apparatuur voor maintainen. Als je een 1080i50 stream wil omzetten naar een 576i50 stream moet je al wat rekenen, zeker als je geen combing artefacts wil. Een 720p25 stream omzetten in 576i50 is veel makkelijker.
Het zijn de TV-zenders zelf die twee streams (SD en HD) aanbieden. Hoe verklaar je anders dat er bij één HD en Canvas HD een HD-logo in beeld is?
Eén van de argumenten van Telenet is dat de zenders zouden willen stoppen met de SD-versie. Er zijn echter nog andere redenen waarom dat momenteel niet mogelijk is:
- De SD-versies van één en Canvas kunnen pas worden stopgezet van zodra de HD-versies beschikbaar zijn via DVB-T.
- De SD-versies van 2BE, Vier en Vijf kunnen pas worden stopgezet van zodra de HD-versies beschikbaar zijn via DVB-S (TV Vlaanderen).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Nickz schreef:Eén van de argumenten van Telenet is dat de zenders zouden willen stoppen met de SD-versie. Er zijn echter nog andere redenen waarom dat momenteel niet mogelijk is:
- De SD-versies van één en Canvas kunnen pas worden stopgezet van zodra de HD-versies beschikbaar zijn via DVB-T.
- De SD-versies van 2BE, Vier en Vijf kunnen pas worden stopgezet van zodra de HD-versies beschikbaar zijn via DVB-S (TV Vlaanderen).
Het is toch niet omdat er een SD en een HD versie van een zender bestaat dat Telenet ze allebei zou moeten uitzenden ?
Men kan bandbreedte winnen door de SD versie te schrappen.
TV Vlaanderen heeft geen HD versies van 2Be, Vier en Vijf, omdat dat hen goedkoper uitkomt.
Maar denk maar niet dat je met een SD ontvanger die zenders bji TV Vlaanderen nog zou kunnen ontvangen, ze worden namelijk wel in H.264 uitgezonden, en dat kan bijna geen enkele SD ontvanger aan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

@boulder: al die voorbeelden van andere zaken die je geeft (gsm, tv, laptop, playstation 1,..), gaan gewoon niet op. Al deze toestellen werken gewoon door tot ze de geest geven en als je niet tevreden bent over bepaalde zaken of strategieën van de fabrikant neem je een ander merk. Zo heb ik inderdaad nog veel toestellen met een leeftijd van 10+ jaar waarvan sommigen ook nog daadwerkelijk in gebruik. Zo luister ik op moment van schrijven naar een hifi keten van ongeveer 30 jaar oud ookal kwam die indertijd enkel met casette- en platenspeler en zitten we nu in het cd/mp3/streaming tijdperk.

Het allergrootste probleem is niet de snelle evolutie van nieuwe technologiën zoals mpeg4 en h.254, het is het feit dat een monopolist bepaald hoe snel die evolutie gevolgd word (naar mijn mening zelfs niet snel genoeg, ze hadden nooit SD boxen mogen uitbrengen en zouden nu al moeten kijken naar 4K) en hoe snel de oude technologie op zwart gaat (vrij snel en met veel te korte overschakelingsperiode).
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Mocht dat nu een vereiste zijn die men voor ieder product stelt zou ik er mee akkoord gaan.
Maar als het iets is dat van één product of dienst geëist wordt, vind ik het niet correct.
Het product "SD" van TN is hier zeer specifiek omdat zij de dienst stop zetten... terwijl jou toestel nog prima werkt.

Microsoft stopt zo bijvoorbeeld met Windows XP te supporteren maar je Windows zal gewoon blijven werken... wat met je decoder niet zo is.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

boulder schreef:Het is toch niet omdat er een SD en een HD versie van een zender bestaat dat Telenet ze allebei zou moeten uitzenden ?
Men kan bandbreedte winnen door de SD versie te schrappen.
TV Vlaanderen heeft geen HD versies van 2Be, Vier en Vijf, omdat dat hen goedkoper uitkomt.
Maar denk maar niet dat je met een SD ontvanger die zenders bji TV Vlaanderen nog zou kunnen ontvangen, ze worden namelijk wel in H.264 uitgezonden, en dat kan bijna geen enkele SD ontvanger aan.
Bij TV Vlaanderen ben je inderdaad al een hele tijd niets meer met een SD-ontvanger, ook niet voor de SD-kanalen. Net daarom vind ik het vreemd dat men niet gewoon de SD-versies van één, Canvas, VTM, 2BE, VIER en VIJF schrapt en 2BE HD, VIER HD en VIJF HD in de plaats toevoegt. Drie HD zenders in de plaats van zes SD zenders zou toch doenbaar moeten zijn, zeker aangezien er begin dit jaar nog drie andere zenders zijn stopgezet.

Nu vraag ik me net af of de Digibox DB-AD210 en Digicorder DC-AD2100 van Telenet eigenlijk wel 1080p zouden kunnen ondersteunen (evt. door middel van een software-update)? Indien niet, dan worden deze wellicht ook waardeloos als men in de toekomst zou overgaan van 1080i naar 1080p?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

MaT schreef:@boulder: al die voorbeelden van andere zaken die je geeft (gsm, tv, laptop, playstation 1,..), gaan gewoon niet op. Al deze toestellen werken gewoon door tot ze de geest geven
Die digibox zal op zich niet kapot zijn, en zal ook doorwerken, hij kan gewoon niet overweg met H.264.
Als zendmasten van GSM's omgeschakeld worden naar een ander systeem zal je GSM ook niet kapot zijn, maar hij zal niets meer vinden dat compatible is.
Playstation 1 zal ook blijven werken, maar dat wil niet zeggen dat je zult blijven nieuwe content (spellen dus) ervoor vinden.
Bij TV is elk programma dat uitgezonden wordt nieuwe content.
MaT schreef:Zo luister ik op moment van schrijven naar een hifi keten van ongeveer 30 jaar oud ookal kwam die indertijd enkel met casette- en platenspeler en zitten we nu in het cd/mp3/streaming tijdperk.
Dus je hebt aan je oude kedten een CD of MP3 speler gehangen ?
Dat kan inderdaad, maar dan heb je zelf de kost gedaan van bijkomende apparatuur.
Of je gebruikt nog je cassettespeler ?
Kan zijn, maar vind je dan nog veel nieuwe muziekuitgiftes in het cassetteformaat ?
Je zult na de omschakeling ook nog je oude opnames kunnen bekijken, dat is het probleem niet, het gaat hem over nieuwe content, nieuw uitgezonden TV programma's dus.
MaT schreef:Het allergrootste probleem is niet de snelle evolutie van nieuwe technologiën zoals mpeg4 en h.254, het is het feit dat een monopolist bepaald hoe snel die evolutie gevolgd word (naar mijn mening zelfs niet snel genoeg, ze hadden nooit SD boxen mogen uitbrengen en zouden nu al moeten kijken naar 4K) en hoe snel de oude technologie op zwart gaat (vrij snel en met veel te korte overschakelingsperiode).
Je wilt het ook weer van 2 kanten hebben.
Enerzijds zijn ze te traag, ze hadden moeten ineens HD uitbrengen, Ultra HD hadden ze al moeten heben en SD mag niet weg.
Maar dat het allemaal van dezelfde bandbreedte moet komen gaat er niet in precies.
Je zegt dat het tempo van volgen van HD te snel gaat bij Telenet, en toch is de werkelijkheid dat Belgacom en TV Vlaanderen al op H.264 zitten.
De laatste is te snel voor jou dus...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef: Het product "SD" van TN is hier zeer specifiek omdat zij de dienst stop zetten... terwijl jou toestel nog prima werkt.
Dat gebeurt toch vaak dat een dienst geschrapt wordt terwijl niet alle toestellen nodig voor die dienst kapot zijn ?
r2504 schreef:Microsoft stopt zo bijvoorbeeld met Windows XP te supporteren maar je Windows zal gewoon blijven werken... wat met je decoder niet zo is.
Het gaat daar niet over, het gaat over nieuwe content uitbrengen, en dat weet jij heel goed.
Microsoft zal geen nieuwe software meer uitbrengen voor XP, net zoals nieuwe TV programma's niet meer zullen te ontvangen zijn op de digibox.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

nickz schreef:Bij TV Vlaanderen ben je inderdaad al een hele tijd niets meer met een SD-ontvanger, ook niet voor de SD-kanalen. Net daarom vind ik het vreemd dat men niet gewoon de SD-versies van één, Canvas, VTM, 2BE, VIER en VIJF schrapt en 2BE HD, VIER HD en VIJF HD in de plaats toevoegt. Drie HD zenders in de plaats van zes SD zenders zou toch doenbaar moeten zijn, zeker aangezien er begin dit jaar nog drie andere zenders zijn stopgezet.
TV Vlaanderen zit al een tijdje in een internationale M7 group, je moet dus niet denken dat als er bandbreedte vrijkomt die automatisch naar TV Vlaanderen gaat.
Er zijn ook nog Nederlandse, Franstalige, Tjechische, Oostenrijkse klanten.
Kijk maar naar de TV Vlaanderen transponder op Astra 1, daar zit nu ook een zender als sportdigital.tv : beschikbaar voor Austriasat en Canaldigitaal, maar niet voor TV Vlaanderen klanten.
Ook hier is het technishe dus veel complexer dan je zou denken.
Die transponders zijn niet echt van TV Vlaanderen maar van de M7 group, en ze worden gedeeld over meerdere providers.
Een zender als één of Canvas (SD of HD) is interessant omdat hij gedeeld kan worden ove Télésat, TV Vlaanderen en Canal Digitaal.
Een zender als Vier is dat al een stukje minder omdat de Nederlanders daar geen toegang toe hebben.
Een zender als National Geographic is dan nog interessanter omdat hij door veel meer gebruikers kan gedeeld worden, het volstaat om taalsporen en ondertitel stromen toe te voegen.
Ik denk dat weinigen bandbreedte nog efficiënter zullen inzetten dan TV Vlaanderen, en als er zal omgeschakeld worden naar H.265 denk ik dat zij de eersten zullen zijn.
nickz schreef:Nu vraag ik me net af of de Digibox DB-AD210 en Digicorder DC-AD2100 van Telenet eigenlijk wel 1080p zouden kunnen ondersteunen (evt. door middel van een software-update)? Indien niet, dan worden deze wellicht ook waardeloos als men in de toekomst zou overgaan van 1080i naar 1080p?
Dat lijkt mij niet relevant, omdat we ineens 4K zullen zien, en niet 1080p.
Daarvoor zul je sowieso weer een nieuwe decoder nodig hebben, die H.265 aankan (en misschien DVB-C2 ?).
Maar opnieuw, die efficiëntere codec kan ook gebruikt worden voor HD zenders en zelfs SD zenders, maar die zullen dan ook weer niet meer te bekijken zijn met de HD decoder.
Het is een evolutie die zal blijven doorgaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gesloten

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”