VDSL2 ...

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
zotteken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jun 2005, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ben al jaren trouwe, tevreden Dommel-klant. Nooit problemen gehad & ook al meerdere mensen Dommel aanbevolen.
Nu ben ik al een hele tijd (1,5 jaar ofzo ...) aan het overwegen om over te schakelen naar VDSL2. Door allerhande dingen (van budget over onduidelijkheden rond de VDSL2 modem tot gewoon tevreden zijn met wat ik heb) heb ik nu pas de beslissing genomen dat het toch tijd word voor wat hogere snelheden en dus VDSL2...

Maar lees ik nu dat Dommel geen VDSL2 meer aanbiedt?
Ik heb ook nog steeds mijn bedenkingen bij die VDSL2 modem die verplicht is voor VDSL2 (Sagem F@ST 3464 aka bbox2 in een ander kleedje). Hoe zit dat met poorten openen enzo... Kan dit met die modem of is het zoals ik gelezen heb allemaal nogal beperkt?

Als ik nu echt over wil stappen op VDSL2, wat is dan mijn beste optie op dit moment?

Ik heb nu NetConnect + Speedpack (12Mb/s DOWN, 640Kb/s UP) voor €35.95 (+ €10.95 voor Belgacom Classic-lijn).
Ik zou kunnen gaan voor een Netline + Speedpack (€39.95 + €4.99) en volgens de website van Dommel is hier geen Belgacom meer bij nodig. Hoe werkt dat dan? Dommel eigen netwerk? Dat is toch enkel bij de CityConnect?

Alvast dank voor het advies.
Grts
Zotteken
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 mar 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Je kan netline 32.95€/maand + speedpack nemen voor tel + internet.
Je zal sowieso een fritzbox router moeten nemen.
Alles loopt dan via Dommel. Je moet geen Belgacom lijn meer hebben!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
zotteken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jun 2005, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

En die Fritzbox, dat is een gewone modem, met gewone fabrikantsfirmware? Of zit er ook zo van die provider-firmware op zoals bij de bbox?
Als alles via Dommel gaat, gebruiken ze dan het netwerk van Belgacom niet meer? Of is dat gewoon niet merkbaar voor mij als gebruiker?
Als ik overschakel op die netline + speedpack, hoe lang wacht ik dan best om mijn discovery line op te zeggen?
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 mar 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

zotteken schreef:En die Fritzbox, dat is een gewone modem, met gewone fabrikantsfirmware?
Ja gewone Fritzbox, wel zijn de instellingen van Dommel vooraf ingesteld, maar je kan eender welke provider gebruiken voor internet/VoIP.
zotteken schreef:Als alles via Dommel gaat, gebruiken ze dan het netwerk van Belgacom niet meer? Of is dat gewoon niet merkbaar voor mij als gebruiker?
Het is zeker dat Dommels netwerk op de kabels van Belgacom lopen, maar jij als gebruiker merkt er inderdaad niks van.
zotteken schreef:Als ik overschakel op die netline + speedpack, hoe lang wacht ik dan best om mijn discovery line op te zeggen?
Best dat je deze vraag aan Dommel stelt hoe je het precies moet doen, ze zullen het waarschijnlijk verrekenen nu dat je een grotere bundel gaat nemen :)
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
zotteken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jun 2005, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

We zijn anderhalve maand verder en ik ben nu helemaal overgeschakeld op Netline + Speedpack.
Vond vandaag een brief van Belgacom in de bus dat het nummer (van mijn discovery line) overgedragen zal worden aan een andere provider (in casu dommel).
Hieruit maak ik op dat ik vanaf dat officieel gebeurd is ook geen facturen meer zal ontvangen voor Belgacom...

En allemaal zonder zelf iets te doen!!!

Dan even over de snelheid... Ik haal 20/2 Mbps (down/up) waar ik volgens http://www.dommel.be/section/netconnect ... prijs.html tot 50/6 Mbps (down/up) zou moeten kunnen halen (dat is met Speedpack). Althans, theoretisch...
Op 800 meter van de centrale (als ik me dat goed herinner van toen ik 6 jaar geleden met Dommel belde daarover). 20/2 dus, maar misschien verbetert dat nog...
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Bij aansluiting krijg je een provisioning profiel toegewezen. Dit wordt bepaald door belgacom afhankelijk van jou lijnwaarden die in een database zitten bij belgacom
In jou geval is dat dus 20/2

Mochten jou lijnwaarden goed zijn, dan zit er voor jou een maximum verhoging in naar 30/2 (door middel van DLM)

Meer info:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p483319
zotteken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jun 2005, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dus, als ik dat goed begrijp dat zit er voor mij echt max. een 30/2 in, na DLM (waarvan is dat de afkorting?)?
Zal dus zeker geen 40 down of 3 up kunnen halen, wat ik ook doe?
Anyways, 30/2 is ook al heel erg goed vergeleken bij vroeger...

Enneh, kan ik zelf die lijnwaarden controleren, ergens?
Ik ben echt nog niet thuis in die FritzBox, maar ik vermoed dat het daar ergens te vinden moet zijn?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Klopt, als je provisioning profiel 20/2 is, kan DLM je maximaal naar 30/2 zetten..

DLM staat voor Dynamic Line Management. Zie het als een systeem dat je DSL verbinding in de gaten houdt en indien je lijn voldoende stabiel is, de snelheid verhoogd. Na de verhoging zal DLM je lijn opnieuw monitoren. Blijft de lijn stabiel, dan blijft je snelheid behouden. Anders ga je terug naar je vorige profiel..

Lijnwaardes kan je terug vinden in de fritzbox onder Internet => DSL Information => DSL

Of DLM actief is op je lijn kan je niet natrekken, het is gewoon een kwestie van geduld hebben :-).
zotteken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jun 2005, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Iemand die wijs word uit al die cijfertjes?
Ik ben niet thuis in dit gebied van de informatica...

Code: Selecteer alles

Negotiated connection properties
														Receive		 	Send
														Direction 		 Direction
Max. DSLAM throughput			kbit/s		20064				2064
Min. DSLAM throughput			kbit/s		14568				640
Attainable data rate	 		kbit/s		39299				3600
Current throughput				kbit/s		20064				2043
Seamless rate adaptation						off				  off
 			
Latency											  8 ms				 4 ms
Impulse Noise Protection						3					 2
G.inp												 off				  off
 			
Signal-to-noise ratio  		  dB			15					11
Bitswap											  on					on
Line attenuation					dB			4					 127
 			
Profile	8b		
G.Vector											 off				  off
 			
Carrier record		B43c	B43c
Zit er kans in dat ik op 30/2 kan komen na DLM?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je hebt een 20/2 dat door de DLM kan verhoogd worden naar 25/2 en eventueel nog tot 30/2.
Het is gewoon een kwestie van afwachten , kan na enkele dagen gebeuren en kan tot 90 dagen duren !
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hallo, ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Ik ben al een jaar of 5 klant bij Dommel, wat kinderziektes in het begin , maar de laatste 3 jaar geen problemen meer.
Ik heb een netline abbo (internet + tel) en zou graag de speedpack erbij nemen voor 4,99€.
Ik heb vandaag gemaild nr Dommel, en kreeg vlug een bericht terug dat de aansluiting bij mij (Moere -Gistel) geen probleem is en dat mijn snelheid 16.5 mbps zou zijn. is dat niet wat heel snel????

ook vroeg ik of ik een andere modem in plaats van mijn Fritzbox zou nodig hebben en ik zou een VDSL2 modem krijgen voor 1 € maar de omschakeling zou 159 € kosten!!!!!!!!!!!!!

Ik heb even bedenktijd en een beter voorstel van hun gevraagd...

Wat ik wil weten, die 159€ omschakelkosten, is dat normaal..want dat is wel serieus bij het haar gegrepen ...

Ik blijf wel fan van Dommel, vooral omwille van het te kunnen downloaden van de nieuwsgroepen, daarom zie ik verleggen nie echt zitten ;-)
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 mar 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

allsoulsavenue schreef:Ik heb vandaag gemaild nr Dommel, en kreeg vlug een bericht terug dat de aansluiting bij mij (Moere -Gistel) geen probleem is en dat mijn snelheid 16.5 mbps zou zijn.
16.5 mbps is wat slapjes, je kan altijd een testje doen op deze site: http://www.lijntest.be/
allsoulsavenue schreef:ook vroeg ik of ik een andere modem in plaats van mijn Fritzbox zou nodig hebben en ik zou een VDSL2 modem krijgen voor 1 € maar de omschakeling zou 159 € kosten!!!!!!!!!!!!!
Welke model fritz heb je? Ik begrijp niet waarom die omschakeling 159€ kost, ik dacht dat activering kosten (voor een nieuwe aansluiting) rond 30€ was?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Het is het model WLAN 7113
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 mar 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Deze ondersteund inderdaad geen vdsl2 :(.

Ik zou toch per mail nogmaals vragen, zo heb je het op zwart/wit.

Is Belgacom internet 25,5€/maand + 50€ activering geen optie?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

nee omdat ik dan niet meer kan downloaden van de nieuwsgroepen, een hele belangrijke extra bij Dommel ;-)
matb
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 06 jul 2008, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Er zijn toch genoeg eigen usenetproviders zoals Sunnyusenet bijvoorbeeld?
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik bekijk het eens, bedankt voor de link! :beerchug:
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik heb net de helpdesk gebeld van Dommel.
Daar vertelde een vriendelijk iemand aan de telefoon dat de reden voor de hoge kost van 159€ voor de omschakeling nr VDSL 2 komt doordat er een technieker aa, huis moet komen.
Ik vroeg hem of dit niet zelf te installeren is om zo de kosten te beperken en hij ging het probleem aankaarten en me terug contacteren.

Hebben jullie zelf jullie VDSL2 modem geïnstalleerd of is er iemand nodig van Belgacom denk je?

dank
Joeri
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is meer dan even een modem aansluiten, er moet in de centrale van Belgacom een fysieke omschakeling gebeuren alsook in de KVD.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dus er moet een Belgacomtechnieker aan te pas komen en die moet betaald worden eigenlijk, als ik het zo samenvat?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

allsoulsavenue schreef:Dus er moet een Belgacomtechnieker aan te pas komen en die moet betaald worden eigenlijk, als ik het zo samenvat?
Dat is Dommel zijn probleem, niet het jouwe. Dommel betaalt Belgacom voor de indienststelling van VDSL2 op de lijn.
Hoeveel daarvan zij hiervoor doorrekenen aan hun (nieuwe) klanten is een eigen commerciële beslissing van Dommel.

Het feit dat een OLO dit soort kosten moet doorrekenen is een gevolg van de nieuwe telecomwet.
Vroeger kon een OLO de set-up kosten afschrijven over 12 maand (contractduur voor de nieuwe klant), nu moet hij ervoor zorgen dat hij al na 6 maand break-even is.

Trouwens, als je zou weten hoeveel Dommel aan Belgacom moet betalen, dan vindt ik €159 (inclusief een nieuwe modem, wellicht de FritzBox 7360, aan €1.00) nog meevallen. Ze doen daar geen winst op, en als de klant na 6 maanden opzegt, hebben ze er zelfs verlies aan gedaan!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Volledig eens met jou Philippe : winst maken ze er zeker niet uit!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 mar 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

De vraag is natuurlijk of de TS er winst van maakt?

Volgens mij ben je goedkoper bij andere aanbieders

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
allsoulsavenue
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2014, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Vreemd is dat er op de Dommel site niet van die bijdrage gesproken wordt hé.;-) alvast bedankt voor de vele reakties, enkel nog 1 vraagje, is het echt de moeite om van netline nr de speedboost over te stappen? :beerchug:
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Speedpack staat wel op de site.

De kosten voor de overschakeling zijn misschien minder duidelijk...en of het de moeite is moet je zelf beslissen. Wat heb je nu en wat zou je 'kunnen' krijgen? En ga je het echt gebruiken. Usenet van dommel zelf is sowieso een cap op 10mbps.
Of een andere isp goedkoper is hangt ook van u profiel af....bel je veel..wil je voip zelf apart nemen, usenet apart nemen enz....
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”