Belgacom verwijdert VDSL2 caps: ook bij Edpnet ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
nvdeynde
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Sinds 27/3 heeft Belgacom de cap verwijderd op VDSL2 aansluitingen voor Belgacom en Scarlet klanten.
Deze kunnen nu surfen totaan de snelheid van de sync en downloadsnelheden halen tot 70 Mbps als je een sync hebt van 70/6.

Zie topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=40894

Via deze Url kan je zien welke snelheid er mogelijk is op jouw lijn ( louter informatief natuuurlijk...) :
http://www.belgacom.be/internetspeed

Kunnen Edpnet klanten nu ook aan de volle snelheid surfen of is de cap er enkel afgehaald voor Belgacom/Scarlet klanten ?
Enkel gebruikers met een sync van meer dan 50/6 kunnen een mogelijk verschil zien aangezien de oude cap 50/6 was.
Graag wat speedtests !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het verwijderen van caps heeft niets te maken met de VDSL2 aansluitingen op zich, maar met de PPPoE sessie die bovenop zo'n DSL aansluiting opgezet worden.

Gezien de PPPoE sessie voor EDPNet klanten gebeuren op de servers van EDPNet zelf, bepalen zij zelf welke caps er zijn, en heeft Belgacom daar geen invloed op, toch?

Voor zover ik weet is er geen enkele cap op de download bij EDPNet (en nooit geweest!!).
Dat wil niet zeggen dat Edpnet klanten nu aan de "volle snelheid" kunnen surfen (als ze een sync hebben van 70/6).
De snelheid wordt namelijk beperkt door de bandbreedte die EDPnet inkoopt bij Belgacom. Deze bandbreedte wordt gedeeld door alle EDPNet klanten die op dezelfde LEX aangesloten zijn.

Op sommige LEXen (waar EDPNet weinig klanten heeft) kan het gebeuren dat de bandbreedte beperkt is tot 50 Mbps. Een EDPnet die op zo'n LEX zit, zal zijn download ook beperkt zien (zelfs zonder cap op de PPPoE sessie).

Maar ook in het geval dat er voldoende bandbreedte is (vb 70 Mbps), wordt deze gedeeld door de verschillende EDPNet klanten op deze LEX. Bij gelijktijdig gebruik zal je dan ook niet aan de "volle snelheid" kunnen surfen (overboeking).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nvdeynde
Starter Plus
Starter Plus

Op sommige LEXen (waar EDPNet weinig klanten heeft) kan het gebeuren dat de bandbreedte beperkt is tot 50 Mbps. Een EDPnet die op zo'n LEX zit, zal zijn download ook beperkt zien (zelfs zonder cap op de PPPoE sessie).
Akkoord maar er moeten in de praktijk toch wel klanten zijn die meer dan 50 Mbps halen. Ik ben nieuwsgierig hoeveel of heeft EDPnet nergens meer capaciteit ingekocht dan 50 Mbps/klant.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Bepaalde klanten halen al sinds jaar en dag een kleine 70Mbit down bij EDPNet. Hangt er inderdaad vanaf hoeveel bandbreedte er is voorzien door EDPnet op een lex. Op dit forum is ergens een uitleg van Joachim (EDPnet) terug te vinden hierover.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
nvdeynde
Starter Plus
Starter Plus

Het zou dan toch gewoon logischer zijn om je klanten te laten surfen met de maximale snelheid van hun lijn en gewoon aan Belgacom de gebruikte capaciteit te betalen ipv dit omslachtige gedoe van inkopen per LEX ?
Dit moet toch enorm moeilijk zijn zoals het nu is, hoeveel LEX'en staan er in Belgie ?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

nvdeynde schreef:
Akkoord maar er moeten in de praktijk toch wel klanten zijn die meer dan 50 Mbps halen. Ik ben nieuwsgierig hoeveel of heeft EDPnet nergens meer capaciteit ingekocht dan 50 Mbps/klant.
Ik heb zelf een EDPnet lijntje, waar ik sync had op 70/6 mbit. En dit was ook effectief de snelheid die ik kreeg! Echter ben ik kort daarna naar het high upload profiel gegaan. Normaal is dit 16mbit down, 10mbit up. Echter blijkt DLM daar ook zijn werk te doen : ik heb 25mbit down en 10mbit up. Leuke verbinding dus!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator

nvdeynde schreef:Het zou dan toch gewoon logischer zijn om je klanten te laten surfen met de maximale snelheid van hun lijn en gewoon aan Belgacom de gebruikte capaciteit te betalen ipv dit omslachtige gedoe van inkopen per LEX ?
Dit moet toch enorm moeilijk zijn zoals het nu is, hoeveel LEX'en staan er in Belgie ?
Belgacom (via BIPT) heeft de regels vastgelegd, daar kan EDPNet niet veel aan doen.
En capaciteit die voorzien is (bandbreedte) moet betaald worden, niet op basis van werkelijk gebruik.
Deze capaciteit is zelfs symmetrisch (vb 50/50), hoewel de upload totaal onderbenut wordt :-( ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Roygenz schreef:Bepaalde klanten halen al sinds jaar en dag een kleine 70Mbit down bij EDPNet.
Sinds jaar en dag:) Sinds de introductie van het 70/6 profiel synct mijn modem hier op, maar om te zeggen dat dit al sinds jaar en dag is?

Edpnet capped niet naar eigen zeggen maar ik heb ook nog nooit meer dan 50 mbit door mijn lijn gekregen, ik moet zelfs zeggen dat de throughput lager ligt dan toen ik bij Belgacom was op het 70/6 of 50/6 profiel. Maw ze nemen gewoon niet genoeg capaciteit af (lees oversubscriben meer dan BGC). Sorry guys, ik ben edpnet klant en ik zie het verschil.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Raar : ben eveneens EDPnet klant en merk ook wel t verschil...in de positieve zin...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Kan er iemand die Scarlet trio klant is dit bevestigen? :)

Voornamelijk de upload dan :)

Ik heb een 17a profiel met voldoende bandbreedte op men lijn.

Cheers!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
philippe_d
Moderator
Moderator

fryelectro schreef:Edpnet capped niet naar eigen zeggen maar ik heb ook nog nooit meer dan 50 mbit door mijn lijn gekregen
krisken schreef:k heb zelf een EDPnet lijntje, waar ik sync had op 70/6 mbit. En dit was ook effectief de snelheid die ik kreeg
Dit bewijst toch wat hierboven geschreven is: op sommige centrales is de bandbreedte beperkt. In gebieden met meer EDPNet klanten (of zware downloaders) verhoogt EDPNet zijn capaciteit.
Trouwens, de specificaties van hun VDSL2 product (Newer en Faster) is 50/6.
ikhlaske schreef:Kan er iemand die Scarlet trio klant is dit bevestigen? :)
Dit is een EDPNet topic!
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Sorry Phillipe, niet gezien!

Ik had de eerste post gelezen en daarin stond "Belgacom en Scarlet klanten".

Excuses... :roll:
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Hier EDPnet en destijds ook tot 70/6 geklommen (om daarna net zoals Krisken naar high upload over te stappen voor de hogere uploadsnelheid).

Ik woon wel in centrum Gent dus vermoed dat hier ook wel de nodige bandbreedte aanwezig is.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Deze capaciteit is zelfs symmetrisch (vb 50/50), hoewel de upload totaal onderbenut wordt :-( ...
Waar haal je dit vandaan ? Er bestaan nu éénmaal internationale regels om de upload en de download banden op een bepaalde manier te gebruiken. Een typisch geval is bvb. vdsl2_D1U1D2U2D3. Dat zijn dus 3 D(ownstream) banden en 2 U(pload) banden. Maar het spectrum van de U banden is een pak kleiner dan de D banden.

Het is daarom ook een assymetrisch profiel.
Afbeelding Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Wat phillippe zegt klopt, de uplink capaciteit is symmetrisch (fiber lijnen), daarentegen zijn inderdaad de hier gebruikte VDSL2 profielen allemaal asymetrisch
philippe_d
Moderator
Moderator

gbmed schreef: Waar haal je dit vandaan ?
Ik had het niet over de profielen, maar over de bandbreedte die de OLO's moeten inkopen per LEX.
Deze is voor zover ik weet symmetrisch

Als EDPNet op mijn LEX dus een bandbreedte heeft van 50/50, dan krijgen alle EDPNET klanten op deze LEX een (gegarandeerde) upload van 6 Mbps (tenzij er méér dan 8 klanten zijn). Voor de download moeten ze die bandbreedte met elkaar delen ...

Sorry voor het misverstand
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Ach zo, had het misbegrepen, sorry.
Afbeelding Afbeelding
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

fryelectro schreef:[
Sinds jaar en dag:) Sinds de introductie van het 70/6 profiel synct mijn modem hier op, maar om te zeggen dat dit al sinds jaar en dag is?
Bij wijze van spreken hé :) Geen idee of dit effectief sinds een jaar + een dag is... :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik zou zeggen sinds één jaar + 132 dagen :)
We spraken hier voor het eerst over de 70 mbps profielen op 28/11/2012 (testen)

De 60/70 mbps profielen werden officiëel geactiveerd op 10/3/2013 (= één jaar + 30 dagen :wink: )
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”