Einde ondersteuning SD-decoders

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Voila... Probleem is voor mijn ouders opgelost. Na een telefoontje naar de helpdesk enkele dagen terug een niet mis te verstane enquête ingevuld, vandaag spontaan telefoon gekregen dat ze geschrokken waren van de negatieve beoordeling en hun voorstel is nu een jaar gratis ipv een jaar aan 4 euro en mogelijk zelfs nog een korting op het toestel dat ze reeds huren maar dit moeten ze navragen in het Telenet Center. Bon, dit vind ik persoonlijk wel een mooi voorstel. Ze moeten zelfs hun oud toestel niet binnenbrengen dus ze kunnen nog alle opnames bekijken die er op staan.

Toch wel straf dat het allemaal pas kan als je er voor op tafel slaat.

Bon, morgen ik eens bellen waarom ik geen 5 euro maandelijkse korting krijg en andere klanten wel. Ook eens wat harder op tafel slaan.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zouden er binnenkort terug "rond de tafel" gesprekken georganiseerd worden? 't Zal nodig zijn :D

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Goh... :) Kijk, ik ben helaas zo iemand die gelooft in de "eerlijkheid" van het systeem. Dat ik nooit moet onderhandelen over een prijs omdat ik er van uit ga dat iedereen hetzelfde moet betalen. Het is jammer om vast te stellen en blijven vast te stellen dat het bij Telenet enkel gaat voor wie onderhandelt (zaagt en klaagt).

Ik kan nog ergens begrijpen dat je het doet voor zeer grote aankopen en/of bij tweedehands, maar voor telecom begrijp ik dat al een stuk minder. In het verleden (of zelfs heden) kregen er mensen zelfs korting omdat ze belden en vonden dat het te duur was en dreigden op te zeggen. Ik heb dat ooit 1 keer in mijn leven geprobeerd bij Telenet en werd zeer onvriendelijk de deur gewezen door de medewerker van de klantendienst. Terwijl andere klanten wel kortingen kregen. Bon, dat begrijp ik ergens nog wel, het gaat immers niet om een faire korting.

Ik begrijp echter niet waar de willekeur van kortingen zit. Is het echt afhankelijk van welke medewerker je aan de lijn krijgt? Waarom bellen ze spontaan mensen op en geven ze die bvb 5 euro korting? Zitten soms zelfs klanten bij die slechts enkele maanden klant zijn.

Zelfde met deze "omruil" voor de SD digicorder. Eerst 4 euro korting, nu een jaar gratis en mogelijk nog een extra korting op het exemplaar dat ze huren. Had ik braaf geweest en niet geklaagd hadden mijn ouders het zitten. Ook erg voor de mensen die het nu pas lezen en al op de aanbieding ingegaan zijn.

Verd, ben weer te goed voor anderen. :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Laatste update: het finale voorstel voor mijn ouders waar ze ook net voor ingetekend hebben.

Uw Telenet-voordelen
Deze bedragen zijn de kortingen die u geniet op bovenstaande prijzen. We brengen ze in mindering.
- € 4,35 korting op huur HD Digicorder tot en met 31/12/2014
- 1 jaar gratis huur HD Digicorder

Denk dat dit wel een faire tegemoetkoming (132 euro) is, met zelfs korting op de reeds gehuurde digicorder. Kan iedereen aanraden om het aanbod van Telenet dat ze krijgen niet meteen te aanvaarden en meer te bedingen bij het Telenet Center of bij de helpdesk. Meer kan ik er niet over zeggen. Voor mij zijn ze persoonlijk in achting gestegen, alleen jammer dat je zelf moet klagen, had het nu een spontaan voorstel geweest...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Voor mij zijn ze persoonlijk in achting gestegen, alleen jammer dat je zelf moet klagen, had het nu een spontaan voorstel geweest...
Het feit dat er dergelijke willekeur is laat ze bij mij eerder dalen in achting.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb ook een SD Digicorder en ik heb geen enkel aanbod ontvangen. Ik heb gewoon een HD Digicorder besteld via de website van Telenet (voor de eenmalige som van € 249). Vandaag ontving ik volgende e-mail:
Beste klant,

Op 07-04-2014 koos u voor:
- Aankoop HD Digicorder (incl. Recupel) (DTV*******) voor € 249,00 incl. btw (eenmalig)

Uw Telenet-voordelen
Deze bedragen zijn de kortingen die u geniet op bovenstaande prijzen. We brengen ze in mindering.
- Getrouwheidskorting: HD Digicorder voor € 199

Nog veel Telenet-plezier!

Met vriendelijke groeten,

Telenet
Toch mooi van Telenet! Het kopen van de HD Digicorder is hierdoor wel erg voordelig:
- Je betaalt iets minder dan 24 maanden huur (jaarlijkse indexatie niet meegerekend!): € 8,35 * 24 = € 200,40
- Indien de decoder stuk zou gaan binnen de 24 maanden kan je aanspraak maken op de garantie.
- Indien hij nadien stuk gaat geeft het niet veel, want dan heb je er toch al voordeel uitgehaald.
- Indien je na 24 maanden zou willen overschakelen op een nieuw model kan je je oude Digicorder gewoon tweedehands doorverkopen. Op die manier krijg je nog geld terug in plaats van te moeten betalen voor een omruiling.

Mijn SD Digicorder heeft toch zeker meer dan vijf jaar dienst gedaan. Op een bepaald moment heb ik wel de zeven zwakke elco's moeten vervangen die het bij iedereen begeven. Deze elco's met een rating tot 16V heb ik toen vervangen door exemplaren die tot 35V kunnen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Bij de laatste generatie HD Digicorders zou men sterkere elco's hebben gebruikt heb ik ergens gelezen, dus die zouden langer moeten meegaan zonder herstellingen. Reken dus maar uit hoeveel profijt je doet als je een jaar of vijf kan doen met zo'n aangekochte HD Digicorder: € 8,35 * 60 - € 199 = € 302 (zonder jaarlijkse indexatie, dus in werkelijkheid nog meer!)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Inderdaad... op 2 jaar tijd ben je break-even en is het pure winst.

Het geeft dus nogmaals aan hoe schandalig het is van TN om mensen die na 2 jaar een nieuw model willen nogmaals in hun zakken te zitten en 50 euro te vragen :nono:
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Beste klant,

Op 07-04-2014 koos u voor:
- Aankoop HD Digicorder (incl. Recupel) (DTV*******) voor € 249,00 incl. btw (eenmalig)

Uw Telenet-voordelen
- Getrouwheidskorting: HD Digicorder voor € 199

Nog veel Telenet-plezier!

Met vriendelijke groeten,

Telenet
Ligt het aan mij, of zijn ze bij die € 199,- vergeten vermelden of dit incl. of excl. BTW is? Stel u voor... :twisted:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Bedragen voor consumenten moeten steeds inclusief BTW zijn ;-)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt dus je sd digicorder zogezegd ingeruild voor een HD aan 199 euro. Dat is het voorstel van compensatie dat je ook zou ontvangen hebben. :)
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Spijtig, we hebben een gekochte hd-digicorder in de living en een gekochte sd-digibox in de keuken (samen met een pluspakket). Het pluspakket werd voornamelijk gebruikt in de keuken. Dit wil dus zeggen dat ik EN mijn digibox mag wegsmijten EN mijn pluspakket in de keuken niet meer zal kunnen bekijken EN dat het pluspakket binnenkort zelfs zal verdwijnen.
Van NIETS heb ik persoonlijk info ontvangen, niet voor het verdwijnen van de sd-box (al dan niet met een alternatief), niet voor het verdwijnen van het pluspakket.
Hier staan alle mogelijkheden momenteel open om te veranderen van provider.
Iedereen bespeelt hun klanten, maar TN steekt het niet onder stoelen of banken, je hebt nog zelfs niet het gevoel dat je iets te zeggen hebt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een plus pakket hangt aan je abonnement en heeft niets te zien met aparte decoders... geen idee waar je die info vandaan haalt.

Ik heb trouwens ook vandaag pas een brief ontvangen... volgens hun zou ik zelfs nog een cabletuner hebben :bang:

Moest er toch nog iemand zo eentje hebben die defect is... ik krijg er blijkbaar nog 50 euro waarborg voor :beerchug:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik vraag me af hoelang het geleden is dat ze de sd decoders nog verkochten aan 99€
ik denk dat je ze nog afgelopen soldenperiode kon kopen, dus 99€ vuilbak.
wat is de levenduur van zo een decoder ? Heb al gehoord na 24 maand dat er vele zijn die er de brui aan geven.
Indien zo is er nietveel winst
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
nickz
Elite Poster
Elite Poster

ArcsS schreef:Spijtig, we hebben een gekochte hd-digicorder in de living en een gekochte sd-digibox in de keuken (samen met een pluspakket). Het pluspakket werd voornamelijk gebruikt in de keuken. Dit wil dus zeggen dat ik EN mijn digibox mag wegsmijten EN mijn pluspakket in de keuken niet meer zal kunnen bekijken EN dat het pluspakket binnenkort zelfs zal verdwijnen.
Van NIETS heb ik persoonlijk info ontvangen, niet voor het verdwijnen van de sd-box (al dan niet met een alternatief), niet voor het verdwijnen van het pluspakket.
Hier staan alle mogelijkheden momenteel open om te veranderen van provider.
Iedereen bespeelt hun klanten, maar TN steekt het niet onder stoelen of banken, je hebt nog zelfs niet het gevoel dat je iets te zeggen hebt.
Je koopt gewoon een HD Digibox aan € 79 en het probleem is opgelost. Je kan dan opnieuw naar je Plus Pakket kijken in je keuken én met een betere beeldkwaliteit (tenzij je nog zo'n prehistorische CRT tv hebt staan...). Je kan niet verwachten dat Telenet oude technologie eeuwig blijft ondersteunen, zeker niet als dat ten koste gaat van de vooruitgang (door verspilling van bandbreedte op de kabel). Indien men alle kanalen gaat uitzenden in MPEG-4/H.264 i.p.v. het verouderde MPEG-2, dan zal de beeldkwaliteit nog verbeteren (minder blokvorming). Klanten van TV Vlaanderen hebben enkele jaren geleden al verplicht een HD ontvanger moeten aanschaffen omdat men overschakelde op MPEG-4.

EDIT: Telenet zou misschien wel op meer begrip kunnen rekenen als ze iets meer technische informatie zouden geven (net als TV Vlaanderen destijds), in plaats van gewoon te zeggen "Dat we geen SD-decoders meer ondersteunen vanaf 2 september heeft te maken met technische redenen waar ik niet in detail op kan ingaan." zoals in dit artikel: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... loos.dhtml
proximusboyke schreef:ik vraag me af hoelang het geleden is dat ze de sd decoders nog verkochten aan 99€
ik denk dat je ze nog afgelopen soldenperiode kon kopen, dus 99€ vuilbak.
De laatste keer dat je nog SD decoders kon kopen is al jaren geleden. Het zijn de HD Digiboxen die je regelmatig aan € 79 i.p.v. € 99 kan kopen.
proximusboyke schreef:wat is de levenduur van zo een decoder ? Heb al gehoord na 24 maand dat er vele zijn die er de brui aan geven.
Indien zo is er nietveel winst
Zie hierboven:
nickz schreef:Mijn SD Digicorder heeft toch zeker meer dan vijf jaar dienst gedaan. Op een bepaald moment heb ik wel de zeven zwakke elco's moeten vervangen die het bij iedereen begeven. Deze elco's met een rating tot 16V heb ik toen vervangen door exemplaren die tot 35V kunnen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Bij de laatste generatie HD Digicorders zou men sterkere elco's hebben gebruikt heb ik ergens gelezen, dus die zouden langer moeten meegaan zonder herstellingen. Reken dus maar uit hoeveel profijt je doet als je een jaar of vijf kan doen met zo'n aangekochte HD Digicorder: € 8,35 * 60 - € 199 = € 302 (zonder jaarlijkse indexatie, dus in werkelijkheid nog meer!)
Laatst gewijzigd door nickz 09 apr 2014, 23:28, in totaal 2 gewijzigd.
ArcsS
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Een plus pakket hangt aan je abonnement en heeft niets te zien met aparte decoders... geen idee waar je die info vandaan haalt.

Ik heb trouwens ook vandaag pas een brief ontvangen... volgens hun zou ik zelfs nog een cabletuner hebben :bang:

Moest er toch nog iemand zo eentje hebben die defect is... ik krijg er blijkbaar nog 50 euro waarborg voor :beerchug:
Ik zeg ook niet dat dit met elkaar te maken heeft, maar dit zijn toch twee zware dompers van telenet in een korte tijd ...
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

als ik me nie vergis was het vorig jaar belgacom die bepaald types niet meer ondersteunde maar je kreeg gratis vervanging.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef:als ik me nie vergis was het vorig jaar belgacom die bepaald types niet meer ondersteunde maar je kreeg gratis vervanging.
Voor gehuurde decoders zeker?

Sent from my Xperia Tablet Z using Tapatalk
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

gekocht ook als ik me nie vergis
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

nickz schreef:
proximusboyke schreef:als ik me nie vergis was het vorig jaar belgacom die bepaald types niet meer ondersteunde maar je kreeg gratis vervanging.
Voor gehuurde decoders zeker?

Sent from my Xperia Tablet Z using Tapatalk
Dit waren de oude Tilgin decoders. Zowel gekochte als gehuurde. Klanten konden opteren voor een V3-vervanging.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

nickz schreef:[ Klanten van TV Vlaanderen hebben enkele jaren geleden al verplicht een HD ontvanger moeten aanschaffen omdat men overschakelde op MPEG-4.
In mijn ogen is de situatie bij TV Vlaanderen enigszins anders: veel van die ontvangers zijn niet door TV Vlaanderen geleverd, omdat TV Vlaanderen altijd heeft toegelaten dat je je eigen apparatuur gebruikt. TV Vlaanderen is midden 2006 opgestart en toen waren DVB-S2 ontvangers (met MPEG4) al beschikbaar. Je had dus de optie toen al een future proof ontvanger te kopen.

Verder heeft TV Vlaanderen een tijdje geleden al haar klanten voor een symbolisch bedrag (20 eur of zo?) een nieuwe receiver voorgesteld, op voorwaarde dat ze nog minstens een jaar klant bleven.

Telenet heeft de HD Digicorder eind 2007 gelanceerd, en gedurende meer dan 2 jaar (september 2005-december 2007) heb je dus niet de optie gehad om voor een future proof ontvanger te kiezen.

Persoonlijk heb ik al veel problemen met TV Vlaanderen gehad (zeer slechte support nadat ze een aanpassing aan hun codering hadden gedaan, waarna mijn eigen CI-module niet meer werkte) en ik ben dus zeker niet onverdeeld positief over hun diensten, maar in dit geval geef ik ze toch het voordeel tov Telenet :)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

nickz schreef:Je kan niet verwachten dat Telenet oude technologie eeuwig blijft ondersteunen, zeker niet als dat ten koste gaat van de vooruitgang (door verspilling van bandbreedte op de kabel). Indien men alle kanalen gaat uitzenden in MPEG-4/H.264 i.p.v. het verouderde MPEG-2, dan zal de beeldkwaliteit nog verbeteren (minder blokvorming). Klanten van TV Vlaanderen hebben enkele jaren geleden al verplicht een HD ontvanger moeten aanschaffen omdat men overschakelde op MPEG-4.
Ik zou toch eerder durven spreken over een zware verspilling van hardware, bandbreedte op de Telenet-coaxkabel kan in vergelijking met het VDSL2-netwerk van Belgacom op een spotgoedkope en poepsimpele manier uitgebreid worden van 600 MHz naar 860 MHz zoals in Limburg en al onze buurlanden is gebeurd. Vergelijking met elektromagnetisch spectrum gaat nooit op want dat is een schaars goed dat moet verdeeld worden tussen verschillende aanbieders in een Europese context.

Maar misschien moeten we de reden van de dumping van 100 000 Digiboxen ergens anders zoeken:
- misschien stelt Hollywood strengere eisen aan de hardware waarop Hollywood-films mogen getoond worden.
- misschien heeft Telenet in de gaten dat al hun SD-kanalen met Braziliaanse piraterij-decoders(Net line x45n) kunnen bekeken worden:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:bandbreedte op de Telenet-coaxkabel kan in vergelijking met het VDSL2-netwerk van Belgacom op een spotgoedkope en poepsimpele manier uitgebreid worden van 600 MHz naar 860 MHz
Beetje kort door de bocht... hiervoor moet TN overal nieuwe versterkers gaan plaatsen en in het slechtste geval zelfs de coax vervangen (geen idee of de oude coax niet teveel verlies heeft op 860 MHz). Los hiervan denk ik dat ondertussen dergelijke aanpassingen al op de meeste plaatsen gedaan zijn en dat het grootste deel dus al tot 860 MHz gaat.
raf1 schreef:- misschien stelt Hollywood strengere eisen aan de hardware waarop Hollywood-films mogen getoond worden.
Je weet evenzeer dat de Hollywoord verhaaltjes voor de naïeve mensen zijn... diezelfde content is namelijk perfect via sat te bekijken en te copieren (trouwens alle torrents en nieuwsgroepen staan vol met gecopieerde content uit de US... het thuisland van Hollywood).
raf1 schreef:- misschien heeft Telenet in de gaten dat al hun SD-kanalen met Braziliaanse piraterij-decoders(Net line x45n) kunnen bekeken worden:
Denk je nu echt dat voor die 5 man en een paardenkop die misschien zo'n decoder heeft dat TN deze stap neemt ? Trouwens waar is het bewijs dat je met deze decoder gecodeerde TN kanalen kan bekijken... aangezien de codering van SD en HD kanalen identiek is zou dit betekenen dat Nagravision gekraakt is door het ding... en dan kan het evenzeer voor HD zenders.

De echte reden is al lang geschreven... men wil gewoon de bandbreedte voor de oude MPEG2 streams vrijmaken. Het verhaal rond support is een beetje overdreven omdat die dingen gewoon werken (geloof ook niet dat hier recent nog aanpassingen aan geweest zijn) en blijven draaien, maar een bedrijf dekt zich nu éénmaal graag in als het over zo'n dingen gaat. En natuurlijk is het mooi meegenomen dat je mensen terug een nieuwe decoder kan laten kopen/huren.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Juist in het nieuws op de Radio gehoord dat Testaankoop zegt dat dit zo maar niet kan dat TN 79€ aanrekent voor de nieuwe decoder en dit moet gratis zijn !
ArcsS
Plus Member
Plus Member

jackho schreef:Juist in het nieuws op de Radio gehoord dat Testaankoop zegt dat dit zo maar niet kan dat TN 79€ aanrekent voor de nieuwe decoder en dit moet gratis zijn !
Linkje naar testaankoop met petitie: http://www.test-aankoop.be/hightech/tv- ... afschaffen
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik begrijp de technische reden, alleen vind ik het commerciële aanbod bedroevend voor trouwe klanten.

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om weg te gaan bij Telenet na het veelvuldig schrappen van analoge zender zonder prijsaanpassing.(*) Dit was de druppel: dit weekend vertrekt de opzegbrief.

(*) Heb een sd digibox, maar ik kijk analoog op 2e tv en heb een dvd-recorder.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Als je op meerdere TV's kijkt dan kan belgacom/scarlet/snow ook duur worden (1 decoder per TV toestel) en als je pech hebt met de kwaliteit van je telefoonlijn kan het zelfs onmogelijk zijn om op meerdere toestellen te kijken.

Als je een nieuwere TV hebt is "TV met een kaartje" de goedkoopste oplossing. In de Tijd staat ook een artikel dat huren op langere termijn altijd duurder is dan kopen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Huren komt vaak duurder uit dan kopen inderdaad en ik ben er ook geen grote fan van.
Echter is het kopen van een digibox/corder nogal vrij riskant. Die ondingen sneuvelen als geen ander :-(
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Echter is het kopen van een digibox/corder nogal vrij riskant. Die ondingen sneuvelen als geen ander :-(
Ik zie niet in waar het risico zit zolang je niet meer moet betalen dan 24 * 8.3 ofwel 199 euro. Die eerste 24 maanden heb je namelijk garantie.

Verder ben ik ook niet akkoord met je statement dat die dingen vaak sneuvelen... dit was zo met de SD Digicorder maar zeker niet met de nieuwst HD versie.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Die SD digicorders hebben het naar mijn ervaring al langer uitgehouden dan de HD digicorders. De laatste versie is wel weer beter dan de voorgaande. De Telenet technieker die een poos geleden bij mijn ouders thuis was bevestigde dat trouwens.

Als je de box kan kopen aan 199 euro is het interessant als je langer dan 24 maand kan kijken. Klopt. Maar voor hetzelfde geld vliegt dat ding na 25 maand stuk en heb je amper winst. Aan 259 euro wordt het wat minder interessant. Ik weet ook niet of men meteen ruilt bij defecte digicorders in garantie. Ik weet wel dat als je huur digicorder stuk gaat en je maakt je wat boos om de gemiste opnames dat je dan enkele maanden gratis krijgt. De 8,35 euro per maand weegt ook minder hard door dan de eenmalige kost te betalen en... Momenteel kan je als huurder van een HD digicorder voor 25 euro overstappen naar een nieuwer model. Dus huren is duurder, maar niet per definitie minder interessant.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

ik ben bij Belgacom maar de.stukke decoders hebben hier ook al voorbij gevlogen. ik heb al een v2 gehad, twee v3s, een v4 en een v5. En dat sinds ik Bgc Tv klant werd in 2009.

Nu wat is ook stuk? Bij mij begint hij dan regelmatig ambetant te doen, rare kuren. De Bgc helpdesk geeft dan gemakkelijk een nieuwe net omdat hij gehuurd is. Ook vraag ik dan altijd de nieuwste versie.
Dat huren heeft mij al ellende gespaard.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

raf1 schreef: Ik zou toch eerder durven spreken over een zware verspilling van hardware, bandbreedte op de Telenet-coaxkabel kan in vergelijking met het VDSL2-netwerk van Belgacom op een spotgoedkope en poepsimpele manier uitgebreid worden van 600 MHz naar 860 MHz zoals in Limburg en al onze buurlanden is gebeurd.
Spotgoedkoop, poepsimpel ?
Het is duidelijk dat het niet uit uw zakken moet komen.
Waarom heeft TV Vlaanderen dan niet extra transponders ingehuurd, en MPEG2 behouden ?
Het lijkt mij nog veel simpeler, maar neen, in tegenstelling daarmee moesten de klanten maar nieuwe decoders kopen, op eigen kosten natuurlijk.
Maar bij jou valt het mij altijd op dat alles wat TV Vlaanderen doet als enorm duur en moeilijk wordt voorgesteld, maar als het Telenet is, komt het allemaal gratis uit de lucht vallen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

? ? of hoe iemand de grootste TN hater van het forum in een verkeerd vakje duwt... :angel:

On-topic : Waarom moet alles blijven stilstaan-> bij TVV is het idd alles buiten, opnieuw beginnen & niet meer omkijken, bij TN moet daar blijkbaar telkens een stokje voorgestoken worden door een organisatie die graag in het nieuws komt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Raf kan je denk ik niet beschuldigen van veel liefde voor telenet :-)

Ik denk dat het probleem van telenet is dat hun decoders, ook de gekochte, enkel voor hun diensten werken. Een lock-in dus. En dat je na zulke toestellen verkocht te hebben arbitrair besluit ze onbruikbaar te maken. En dan is de vraag "na hoelang mag/kan je dat doen?".

Bij tvv zijn de decoders "open", je hoeft dus helemaal niet bij hun een abbo te hebben om die te gebruiken, er zijn genoeg gratis zenders op satelliet. Je bent dus een beetje appelen met peren aan het vergelijken.
De tvv decoders worden niet volledig waardeloos als zij overstappen, de tn decoders daarentegen wel. Je kan moeilijk met je tn decoder naar belgacomtv overstappen.

Hoewel het bij tn dus om gekochte toestellen gaat, zit je dus ook met de lock-in factor die de discussie bemoeilijkt. Zonder dat laatste zou ik ook zeggen dat er geen enkele compensatie kan verwacht worden. Maar in dit geval ligt het moeilijker.
Het gaat hem nl om "hoelang mag je verwachten dat electronica meegaat wanneer je het koopt". Ik heb thuis nog radios en platenspelers liggen uit de jaren 60/70 die nog altijd werken. In die tijd was er zelfs reclame die erop wees dat je hun toestellen nog aan je kleinkinderen zou kunnen doorgeven; dat was nu eenmaal de mentaliteit en de realiteit toen.
Veel oudere mensen verwachten dus nog altijd om met hun aankopen veel langer te kunnen werken dan 2-4 jaar. Je moet het ook vanuit dat standpunt bekijken.

We zitten dus met toestellen die wss 2-4 jaar oud zijn en door lock-in onbruikbaar zijn bij andere partijen dan tn. En dan geef ik testaankoop gedeeltelijk gelijk in dat zij de tn compensatie veel te klein vinden.

nickz
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Die SD digicorders hebben het naar mijn ervaring al langer uitgehouden dan de HD digicorders. De laatste versie is wel weer beter dan de voorgaande. De Telenet technieker die een poos geleden bij mijn ouders thuis was bevestigde dat trouwens.

Als je de box kan kopen aan 199 euro is het interessant als je langer dan 24 maand kan kijken. Klopt. Maar voor hetzelfde geld vliegt dat ding na 25 maand stuk en heb je amper winst. Aan 259 euro wordt het wat minder interessant. Ik weet ook niet of men meteen ruilt bij defecte digicorders in garantie. Ik weet wel dat als je huur digicorder stuk gaat en je maakt je wat boos om de gemiste opnames dat je dan enkele maanden gratis krijgt. De 8,35 euro per maand weegt ook minder hard door dan de eenmalige kost te betalen en... Momenteel kan je als huurder van een HD digicorder voor 25 euro overstappen naar een nieuwer model. Dus huren is duurder, maar niet per definitie minder interessant.
Nogmaals: de meeste oudere modellen van Digicorders gingen stuk doordat de elco's te zwak waren (met een rating van 16 volt). De nieuwste generatie (AD2100) heeft sterkere elco's (met een rating van 25 volt). Bij mijn SD Digicorder heb ik jaren geleden de defecte elco's vervangen door sterkere exemplaren (kostprijs ongeveer € 2) en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

Als de decoder stuk gaat na 25 maanden, so what? Dan koop je gewoon een nieuwe. Met de huidige aankoopprijs van € 199 is de kans dat je verlies doet gelijk aan nul. De kans dat hij 3-5 jaar meegaat en je (veel) winst maakt is heel reëel. Voor € 25 overstappen naar een nieuwer model? Ik dacht dat dat € 50 was. Hoe dan ook, een aangekocht exemplaar kan je nog tweedehands verkopen; op die manier krijg je er nog geld voor in plaats dat je geld moet betalen. Het is nu niet dat er elk jaar een nieuw model wordt uitgebracht.

Als er nu één ding is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het extra vaste maandelijkse kosten. Daarom ben ik dan ook heel tevreden dat ik mijn HD Digicorder voor € 199 heb kunnen aanschaffen. Maar ja, in België heb je veel mensen die zelfs hun telefoontoestel nog huren van Belgacom...
iceke schreef:On-topic : Waarom moet alles blijven stilstaan-> bij TVV is het idd alles buiten, opnieuw beginnen & niet meer omkijken, bij TN moet daar blijkbaar telkens een stokje voorgestoken worden door een organisatie die graag in het nieuws komt.
Volledig mee eens! Telenet zal ook nooit goed kunnen doen voor iedereen. Als ze zouden blijven uitzenden in MPEG-2, dan zouden ze de opmerking krijgen "Telenet blijft vasthouden aan oude technologie, terwijl de concurrentie al lang is overgestapt op MPEG-4/H.264". Die organisatie was daarnet overigens weer in het 13u journaal. Nu willen ze een alternatief, zonder "energieverslindende" Digiboxen en Digicorders. Bij mijn weten bestaat dat alternatief al bijna een jaar (CI+ module). Weten die mannen eigenlijk nog wel wat ze zeggen? Het lijkt me dat ze inderdaad vooral graag in het nieuws komen met populistische praat om nieuwe leden te krijgen en bestaande leden te behouden. Pas op, ik zeg niet dat Test Aankoop nooit iets nuttigs doet, maar soms overdrijven ze gewoon.
Laatst gewijzigd door nickz 12 apr 2014, 16:38, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ArcsS schreef: Linkje naar testaankoop met petitie: http://www.test-aankoop.be/hightech/tv- ... afschaffen
En als je de petitie ondertekent (en jouw gegevens meedeelt), dan ben je direct akkoord met:
  • Uw persoonlijke gegevens worden opgenomen in onze databanken en worden aangewend om u op de hoogte te houden over deze actie alsmede u te informeren over onze activiteiten en onze producten en diensten. Deze gegevens kunnen tevens geraadpleegd worden door of overgemaakt worden aan onze partners teneinde deze laatsten toe te laten uw hoedanigheid van abonnee te verifiëren wanneer deze hoedanigheid in het kader van ons voordelenpakket recht geeft op bepaalde voordelen.... enz.

< * > Vink het vakje aan als u geen andere berichten van Test-Aankoop wilt ontvangen in het kader van deze actie
    .
Het aanvinken slaat alleen op deze aktie, je naam/adres/mail zal dus nog altijd gebruikt worden voor commerciële doeleinden :(
iceke schreef:Waarom moet alles blijven stilstaan-> bij TVV is het idd alles buiten, opnieuw beginnen & niet meer omkijken, bij TN moet daar blijkbaar telkens een stokje voorgestoken worden door een organisatie die graag in het nieuws komt.
Inderdaad
Ik vind dit ook allemaal een beetje overroepen
Het gaat over 100.000 oude SD decoders (op 1.4 miljoen DTV klanten).
Als je dan rekening houdt dat een groot aantal van deze 1.4 miljoen klanten meerdere decoders in huis hebben, dan gaat het hier waarschijnlijk over <5% van de toestellen.
En wellicht zijn van die 100.000 stuks reeds een groot aantal buiten gebruik. Dus wellicht spreken we dan van 3% ...
big deal :wink:
driesve schreef:Ik begrijp de technische reden, alleen vind ik het commerciële aanbod bedroevend voor trouwe klanten.
Misschien verhoogt Telenet nog wel de compensaties naar aanleiding van de ruchtbaarheid
Maar wat moeten de klanten dan zeggen die zelf recent al naar HD overgestapt zijn. Die gaan dat dan oneerlijk vinden dat er nu grotere compensaties komen, en zij uit de boot vallen ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Raf kan je denk ik niet beschuldigen van veel liefde voor telenet :-)

Ik denk dat het probleem van telenet is dat hun decoders, ook de gekochte, enkel voor hun diensten werken. Een lock-in dus. En dat je na zulke toestellen verkocht te hebben arbitrair besluit ze onbruikbaar te maken. En dan is de vraag "na hoelang mag/kan je dat doen?".
HIer kan ik mij meer in vinden, wie trouwens oudere posts van mij opzoekt zal zien dat ik altijd een hevige verdediger geweest ben van vrije hardwarekeuze, en zelfs een ongeëncrypteerd DVB-C basispakket.
Ik heb ook altijd gepleit voor de mogelijkheid om een box of corder te kunnen kopen, precies omdat ik het niet normaal vond om eeuwig huurgeld te betalen.
Maar voor mij is het wel het een of het ander, als je huurt betaal je altijd voort, maar kun je altijd nog wel je huur stopzetten en een nieuw toestel huren.
Koop je dan loop jij meer het risico dat je toestel op een bepaald moment verouderd is, maar sommige mensen willen van 2 walletjes eten, de digicorder eenmalig kopen, maar dan moet hij eeuwig ondersteund worden en gratis kunnen omgeruild worden tegen het nieuwste model.

TV Vlaanderen had kunnen écht het verschil maken wat dat vrije hardwarekeuze betreft, maar dathebben ze nooit echt omarmd.
Zo hebben ze zelf decoders gelanceerd, die ook niet naar vrije zenders wilden switchen als er geen kaartje inzat, dus abonnement schrappen en dan verder gebruiken als FTA ontvanger werd tegengewerkt.
Of ze lieten niet toe om zelf je eigen zenderlijst te gebruiken, neen je moest hun fastscan gebruiken.
Dan kwam de SID limitatie, waarbij ze Dreamboxen zelfs als illegale ontvangers noemden.
Hun vorige CI module die moest garanderen dat je op om het even welke ontvanger beeld had, bestaat nog altijd, maar er bestaat ondertussen een nieuwe module (denk maar niet dat je gratis kunt omruilen), en die is nodig voor bepaalde zenders).
De vrije hardwarekeuze is daar dus steeds meer een holle slogan, het is overigens niet zo dat TV Vlaanderen dit actief gepromote heeft.
In het begin hadden ze geen eigen hardware, en konden ze dus niet anders dan andere hardware ondersteunen, maar van zodra ze die wel hadden, voelde je dat ze iedereen daarheen wilden dwingen.
Eerst bijv. door hun Mediahighway EPG, die niet al te best werkte, maar die dan enkel met hun ontvangers werkte.
ITnetadmin schreef:Het gaat hem nl om "hoelang mag je verwachten dat electronica meegaat wanneer je het koopt".
Ja, maar waarom vinden we het wel normaal dat een toestel dat 2 jaar en 1 dag oud is, en dat stuk is, niet meer onder garantie is, en dus niet meer hoeft ondersteunt te worden, maar een digibox van 2005 altijd maar verder zou moeten kunnen werken met nieuwe content ?
Want daarover gaat het, de digicorders kunnen blijven hun opnames in MPEG2 bekijken, net zoals je met een cassettedeck je opnames nog verder kunt bekijken.
Vraag is, moeten er dan ten eeuwigen dage cassetjes blijven uitgebracht worden, omdat alle spelers nog niet kapot zijn ?
Het nieuws van 19 uur van deze avond, is immers nieuwe content.
ITnetadmin schreef:Veel oudere mensen verwachten dus nog altijd om met hun aankopen veel langer te kunnen werken dan 2-4 jaar. Je moet het ook vanuit dat standpunt bekijken.
Natuurlijk, vroeger ging de evolutie veel trager, maar toch, die oudere mensen zien ook dat als ze bijv. een papieren document vervangen door een electronische kaart, dat dat dan ook niet meer levenslang meegaat (of tot het papiertje versleten is).
ITnetadmin schreef:We zitten dus met toestellen die wss 2-4 jaar oud zijn en door lock-in onbruikbaar zijn bij andere partijen dan tn. En dan geef ik testaankoop gedeeltelijk gelijk in dat zij de tn compensatie veel te klein vinden.
2 tot 4 jaar ?
Ik denk dat dat niet klopt.
In 2010 kocht ik al in januari (geleverd in februari) een HD digbox in solden.
Test-Aankoop spreekt zelf van decoders die 5 jaar oud zijn (solden van 2009).
boulder
Elite Poster
Elite Poster

nickz schreef:Bij mijn weten bestaat dat alternatief al bijna een jaar (CI+ module). Weten die mannen eigenlijk nog wel wat ze zeggen? Het lijkt me dat ze inderdaad vooral graag in het nieuws komen met populistische praat om nieuwe leden te krijgen en bestaande leden te behouden. Pas op, ik zeg niet dat Test Aankoop nooit iets nuttigs doet, maar soms overdrijven ze gewoon.
Het ideale zou gewoon zijn dat het basispakket ongeëncrypteerd uitgezonden wordt (net zoals ze nu al doen met de (HD) VRT zenders, Arte Belgique, CNN, etc.
Dan heb je ook geen CI+ module meer nodig.
Alleen, doordat de kabel straks opengaat, met Mobistar, dan moet je dus een gezamenlijk basispakket hebben tussen Telenet en Mobistar, anders kunnen Mobistar klanten toch zenders zien waar ze geen recht op hebben.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou natuurlijk ook liefst een ongeëncrypteerd basispakket willen. Dan ben je vrij om met je opnames te doen wat je wil: op je PC bewaren, op een DVD/Blu-ray branden, etc. Het probleem is dat vele zenders dit niet willen. Zo wil VTM bijvoorbeeld voorkomen dat haar programma's de volgende dag al in digitale HD kwaliteit op YouTube, torrents, e.d. te vinden zijn. Nu is dat op zich wel nog mogelijk via TV Vlaanderen (dat je met een gewone CI-module of zelfs alleen een smartcard kan ontvangen), maar zij hebben nu eenmaal veel minder klanten. Misschien is die slechtere beveiliging ook wel één van de redenen dat 2BE HD, Vier HD en Vijf HD nog steeds niet te ontvangen zijn via TV Vlaanderen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ondertussen zijn ze bij Telenet niet onder de indruk van 3000 handtekeningen: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140412_01065408
Men zou op z'n minst toch een kleine geste kunnen doen...
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”