Overbruggen afstand contactdoos naar TV-decoder

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Hengelaar
Starter
Starter

Ik ga binnenkort verhuizen en ben nu druk bezig met het plannen v/d inrichting van mijn huurappartement. Ik ben zo goed als zeker dat ik Belgacom ga nemen voor internet + TV (in die buurt zou ik zonder problemen een deftig VDSL2-profiel moeten kunnen krijgen). Nu is het appartement al iets ouder en de telefoon-contactdoos staat in de gang. De tv-decoder zou uiteraard ergens in de living geplaatst moeten worden. Ik vraag mij nu af hoe ik dat het best kan oplossen. Ik zie 3 opties:

1. gewoon een standaard telefoonkabel leggen tussen de contactdoos en de plaats waar de TV zal komen te staan. Ik schat dat ik zo'n 7 a 9 meter kabel nodig zal hebben om de muren te volgen.

2. de BBOX dicht bij de contactdoos plaatsen, en een WiFi-bridge plaatsen aan de TV-decoder. Maar deze optie zou ik liever niet kiezen aangezien ik de voorkeur geef aan een bekabelde oplossing, en als het enigszins kan ook de extra kost wil vermijden.

3. met een PowerLine (ethernetadapters), daarvan heb ik al een paar degelijke (4 in totaal). Belangrijke details:
* ik ga mijn eigen NetGear router (die veel meer configuratiemogelijkheden heeft) aansluiten op de BBOX (in bridged of routed mode, dat is mij om het even)
* in een andere kamer zal een server komen te staan, die op het netwerk zal worden aangesloten via de PowerLine.

Elke oplossing die ik hierbij kan bedenken, bestaat erin dat de TV-decoder moet aangesloten worden na de eigen router, bvb.
BBOX -> eigen router -> PowerLine -> TV-decoder

Doordat de PowerLine op de router wordt aangesloten, kan ik dan ook de server op de PowerLine aansluiten.

Wat ik mij nu afvraag:

A. Is (1) mogelijk ? Of is er een maximale afstand tussen contactdoos en modem ? (ik neem aan dat dat naar alle waarschijnlijkheid een BBOX-3 zal zijn) Indien ja, hoeveel bedraagt dat maximum dan ?

B. Is het schema in (3) mogelijk ? Maw kan de Belgacom-decoder aangesloten zijn op een 2e router ipv op de BBOX ? Ik meen te weten dat dat met een Telenet-decoder niet kan (ivm publieke vs. private IP-adressen ?). En als het kan, behoud ik dan ook alle interactiviteit ? (TV on demand e.d.) Ik ben redelijk IT-minded en zit er niet mee in om een paar instellingen aan te passen (maar ook niet tot in het extreme).

Alvast bedankt voor alle antwoorden/suggesties.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Antwoord 1, als je een utp kabel of vvt+ kabel kan leggen, zet die dan ook ook, dit is ALTIJD de beste oplossing, je gaat in je appartement nooit boven een lengte van 100 meter uitkomen, dus de lengte gaat niets uitmaken.

BBOX -> eigen router -> PowerLine -> TV-decoder
Naar de kennis die ik heb kan dit niet werken, voor je tv decoder moet de powerline op de bbox2/3 aangesloten zijn en kan je verder geen andere toestellen zoals een pc aansluiten. En probeer meerdere powerlines ook te vermijden.

Met ander woorden, als je geen miserie wilt, trek gewoon ne kabel.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Je bbox wel in de gang.zetten. van daar uit een utp kabel naar je tv decoder.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Bekijk eerst nog maar eens goed welke bekabeling er naar de living loopt. In een wat ouder apartement heeft men wellicht gladde installatiebuizen gebruikt om de telefoon- en coaxkabel door te trekken. Door zo'n gladde buis kan je met een stevige trekveer gemakkelijk een nieuwe UTP-kabel trekken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goztow schreef:Je bbox wel in de gang.zetten. van daar uit een utp kabel naar je tv decoder.
Dat is theoretisch de beste oplossing, maar soms weinig practisch. Wie wil zo'n broodrooster in zijn inkomhall ?
En gezien je TV + internet wil, heb je dan wel 2 UTP's nodig (in geval van b-box2 - zie verder)
redman schreef:als je een utp kabel of vvt+ kabel kan leggen, zet die dan ook ook, dit is ALTIJD de beste oplossing, je gaat in je appartement nooit boven een lengte van 100 meter uitkomen, dus de lengte gaat niets uitmaken.
Ik denk ook dat dit de meest praktische oplossing is.
  • a) Als je ervoor zorgt dat je een goede verbinding maakt.
    b) Je 200% zeker bent dat er geen enkele andere aftakking bestaat
Op die manier 10-12 m. overbruggen kan geen enkel probleem zijn!

@redman
Geen idee waar je die 100m uithaalt (tenzij je bedoelt maximaal 100m UTP tussen de b-box en de netgear/decoders (= netwerk).
Als je het over het verlengen van het DSL signaal (tussen contactdoos en modem) hebt, dan zou ik toch nooit 100m UTP hiervoor gebruiken:
  • - UTP kabeldiameter (koperparen) is maar 0.205 mm2, tegenover 0.6 mm2 voor standard telefoonkabel. Je zal dus een grotere verzwakking krijgen dan standard telefoonkabel (vvt).
    - met 100m verlenging van de intro zou je wel eens in een lager profiel kunnen terechtkomen ...
Hengelaar schreef:ik ga mijn eigen NetGear router (die veel meer configuratiemogelijkheden heeft) aansluiten op de BBOX (in bridged of routed mode, dat is mij om het even)
Zoals redman al zei, je decoder moet rechtstreeks op je b-box.
Er is dus wel een verschil tussen bridged / routed
  1. In geval je een b-box2 hebt (bridged)
    TV decoder moet op poort 3-4 komen, je netwerk (of eigen router) moet aan poort 1-2 hangen
    In dit geval heb je dus 2 UTP's nodig tussen je modem en je TV/netwerk
  2. In geval je een b-box3 hebt (routed)
    TV decoder en je internet komen op dezelfde poort. Als je de modem in de gang laat staan, kan je met één UTP naar de living, maar daar moet je dan wel een switch gebruiken om het signaal te splitsen naar TV enerzijds, en naar je eigen router anderszijds ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Hengelaar
Starter
Starter

Alvast bedankt voor alle antwoorden !

Als ik het zo lees, is de meest praktische oplossing toch om 7-9 meter VVT+ of UTP-kabel te leggen tussen telefoondoos enerzijds en (bbox + TV-decoder + eigen router) anderzijds. Dan is het ook niet nodig om nog eens een extra switch te plaatsen.

@ Goztow, Philippe: de bbox in de gang zetten zou kunnen als het echt zou moeten, maar echt op zijn plaats gaat dat daar niet staan en dan moet ik tussen gang en living 3 kabels leggen: 2x UTP (om die switch niet nodig te hebben) + 1x stroom (geen stopcontact in de buurt van de telefoondoos), ipv 1 kabel in de eerder beschreven situatie.

@ raf: bedankt voor de suggestie. Ik zal het de volgende keer nog 's nakijken, al betwijfel ik het of dat voor mijn concreet appartement het geval is. De coax komt trouwens langs de andere kant (straatgevel) de living binnen.

@ Philippe: bedankt voor de extra uitleg. Werkt een bbox2 enkel in bridged mode en bbox3 enkel in routed mode ?? Ik dacht dat bridged/routed een in te stellen configuratie-optie was in beide modellen ? Maar ik heb zelf nog nooit een bbox gehad ...

Wat ik wel niet heel goed begrijp is die VVT[+] versus UTP kabel. Ik begrijp uit de post van Philippe dat standaard telefoonkabel (VVT) betere fysieke eigenschappen heeft dan UTP en dus beter geschikt is voor het VDSL-signaal. Maar wat is dan het verschil tussen VVT en VVT+ ? En bij de installaties die Belgacom zelf doet, leggen zij dan zelf altijd een VVT+ kabel tussen telefoondoos en bbox ?

De reden voor die laatste vraag is dat ik eens ben gaan kijken in mijn huidige woning: 4 jaar geleden zijn ze van Belgacom langsgeweest om een VDSL-aansluiting te plaatsen, al is die nooit geactiveerd geworden (het waarom ga ik jullie besparen). Ik heb dus nooit een VDSL-modem gehad, maar de kabel (vanuit het 6-polige contact naar de plaats waar de VDSL-modem had moeten komen) ligt er wel. En bij nadere inspectie blijkt dat een UTP (cat 5e) kabel te zijn met (nogal slordig aangesloten) RJ-11 connectoren ... Is dat de bedoeling, of hebben die van Belgacom er zich 4 jaar geleden nogal goedkoop vanaf gemaakt ??
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hengelaar schreef:Wat ik wel niet heel goed begrijp is die VVT[+] versus UTP kabel. Ik begrijp uit de post van Philippe dat standaard telefoonkabel (VVT) betere fysieke eigenschappen heeft dan UTP en dus beter geschikt is voor het VDSL-signaal.
Ik bedoelde alleen dat je bij lange afstanden (vb 100m) waarschijnlijk een grotere verzwakking krijgt bij UTP, gezien de diameter van de aders. Aan de andere kant is UTP misschien beter geschikt voor het hoogfrequente VDSL2 signaal (17MHz) ?
Je ziet ook meer en meer in appartementen dat er nu standard UTP gebruikt voor de stijglijn (tussen de intro in de kelder en de appartementen).

Voor een korte afstand (10m) zou ik mij daar niet zo druk in maken.
Belgacom zelf leverde vroeger bij de b-box2 een blauwe telefoonkabel van 12m (met 2 RJ11 stekkers).
Dit is een "halve" UTP kabel: bevat maar 2 getwiste paren (i.p.v. 4), zodat je geen geklungel hebt met aansluiten van RJ11 stekkers. Als je aan zo'n kabeltje geraakt, is dit wellicht de beste oplossing?

Bij mij thuis is de Belgacom intro in de living, vandaar gebruik één paar van een oude parlefoon kabel naar de garage waar de modem staat. Mijn sync is 70/6
Zolang je ervoor zorgt dat je goede vebrindingen maakt, en geen stubs hebt (aftakkingen) komt het wel goed!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Hengelaar
Starter
Starter

Een ander topic (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=40919) doet mij aan het volgende denken: het aansluiten en configureren van toestellen kan ik zeker zelf doen, dus ik had gepland een DIY-installatie te nemen. Maar aangezien het een oud appartement is (en de vorige bewoner hoogstwaarschijnlijk geen VDSL had), moet het bestaande 5-polige telefooncontact nog worden aangepast naar een 6-polig. Dat is het gedeelte dat ik toch liever door een Belgacom-technieker zou willen laten doen (kan die ineens ook de bekabeling nakijken en eventuele aftakkingen afkoppelen).

Heb ik nu d'office een Full Installation aan mijn broek ? Of valt dit nog onder een DIY ? Of alleen mits ik het op een bepaalde manier aanvraag ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

DIY mag je letterlijk nemen ;-) de intro NTP2007 & filter TF2007 behoort bij het DIY pakket (wordt in een BGC center allemaal meegegeven)
want normaal gezien komt de technieker niet langs zelf als hij de jumpers in de kvd komt leggen bij overschakeling naar VDSL, dan komt hij niet bij u thuis
( of hij moest iets abnormaals vaststellen en hij je dan opbelt om bij u langs te komen om te zien of de intro in orde is)

Als je vraagt om een technieker langs te komen, wordt dit normaal aangerekend !

Nog ter info: ik heb ook vanaf de intro (garage) tot aan mijn NTP-/TF2007 (living) een VVT kabel getrokken van 15 m, en zit ook op een DLM 70/6 profiel en ben er nog nooit afgezwierd geweest, dus een bewijs dat 15 m vvt geen invloed geeft op de goeie werking ;-)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Hoe kan een technieker nu weten welk paar hij moet nemen in een appartement, dus die moet dan langskomen.

Sent from my HTC One using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”