nieuwe smartphone: welke android ?

Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben stilaan aan een nieuwe smartphone toe. Ik gebruik nu een HTC Touch Pro2 met veel plezier, maar het ding begint letterlijk uit mekaar te vallen.

Windows mobile is leuk maar dood en voor de toepassingen die ik gebruik zijn er meer alternatieven op Android. Dus het wordt een android toestel.
De vraag is nu: welke versie is nog aanvaardbaar ?

4.2 is de nieuwste als ik het zo bekijk, is 4.0 nog de moeite om te kopen of koop ik dan 'ouwe meuk' zoals ze in Olland zeggen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De nieuwste Android-versie(4.2.2) dateert van 11 februari 2013 en Android 4.0 dateert van 19 oktober 2011.
4.0 is bijna twee jaar oud en mist een belangrijk aantal features en veiligheidsupdates. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history)

4.1 is volgens mij écht het minimum als je een gloednieuw toestel koopt.
Alles hangt natuurlijk af van je budget en jouw eisen qua functionaliteit.
Laatst gewijzigd door raf1 10 jul 2013, 11:00, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik denk dat het makkelijkste is: een lijstje voor jezelf opstellen met daarin een opsomming van wat jij verlangt van een smartphone. En dan zou ik die lijst toetsen aan een website zoals bv. gsmarena. Daar kan je filteren op heel veel features en dan zie je wel welke toestellen je voorgeschoteld krijgt. Ik zou mij persoonlijk niet bezighouden met de versie van het besturingssysteem want die worden toch bijna constant bijgewerkt. Best mogelijk dat een toestel dat je vandaag koopt over een jaar al niet meer bijgewerkt kan worden. Ik houd het nog steeds uit met een HTC Desire waarop Android 2.3 draait. Behalve het geheugenprobleem doet die nog steeds wat die moet doen. Van zodra die uit elkaar begint te vallen begin ik ook uit te kijken naar een nieuwe maar zoals gezegd, (de versie van) het besturingssysteem is van ondergeschikt belang bij mij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Hangt ervan af hoeveel je er aan wil spenderen en welke functies inbegrepen moeten zijn. Moet je bijvoorbeeld 4G hebben (maakt een gsm al duurder), hoe groot mag het scherm zijn (max of minimum), hoeveel opslagruimte en wil je het kunnen uitbreiden, etc.

Ikzelf heb nu een Galaxy S2 met Android 4.1.2 (recent update ontvangen). Heb een volledige reboot gedaan (dus opnieuw geinstalleerd) en werkt vrij çava. Qua interface hetzelfde als een S3 of S4. Deze is ondertussen +2 jaar oud. Ben aan het uitkijken naar een ander, maar ben nog aan het wachten wat HTC zal doen en hoe de One Mini eruit zal zien, en ben ook benieuwd naar Motorola hun nieuwe. De Nexus 4 is interessant qua specs en kostprijs, maar mist 4G en da's wel redelijk nodig gezien hij toch alweer twee jaar moet meegaan (futureproof).

Ik zou geen Android kopen met lager dan 4.0 eerlijk gezegd een een kostprijs onder de 300 euro zou ik niet wagen...

Wat zijn je wensen?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben voor die touch pro2 gevallen om het uitschuifbare toetsenbord en dat gebruik ik ook best veel, maar die 'feature' bestaat blijkbaar niet meer.

Groter dan 4.5 inch zou ik precies niet gaan. Er moet wifi en GPS inzitten en ik doe best lang met een toestel, dus het mag nu wel 'state of the art' zijn. Als ik bij Coolblue de keuzehulp ingeef, dan kom ik oa uit bij de Samsung Galaxy S4 mini. Groter hoeft het niet te worden.

edit: de Ace3LTE ziet er ook niet slecht uit. Goedkoper maar tragere processor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Weet niet als die aan uw eisen zou voldoen, maar ik heb al een 3-tal Jiayu G3S smartphones gekocht. Chinees merk, maar bevat wel een quadcore/1gb Ram/gps/bluetooth,...

Totale kostprijs van €170 en werken echt wel zeer goed vind ik persoonlijk! Ik koop ze altijd via mixeshop.com
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ik zou je de HTC One X Plus aanbevelen... Heerlijk toestel!!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Joe de Mannen schreef:Ik ben stilaan aan een nieuwe smartphone toe. Ik gebruik nu een HTC Touch Pro2 met veel plezier, maar het ding begint letterlijk uit mekaar te vallen.

Windows mobile is leuk maar dood en voor de toepassingen die ik gebruik zijn er meer alternatieven op Android.
:???:

Nu kan ik niet volgen... welke toepassingen van je oud WM toestel zouden dan niet
werken voor een Windows Phone (opvolger WM) ?
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Argon schreef:Weet niet als die aan uw eisen zou voldoen, maar ik heb al een 3-tal Jiayu G3S smartphones gekocht. Chinees merk, maar bevat wel een quadcore/1gb Ram/gps/bluetooth,...

Totale kostprijs van €170 en werken echt wel zeer goed vind ik persoonlijk! Ik koop ze altijd via mixeshop.com
Yep, hier nog een dualcore Jiayu G3 met Android 4.1.2 gekocht voor €130 met verzending. :-D
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Geoscout, de ontwikkeling is gestopt, dus er komt geen opvolger voor andere OSsen meer.

HTC One X vind ik te groot. Anders was het wel een kanshebber geweest.

J.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Misschien de aangekondigde htc one mini?
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Joe de Mannen schreef:Geoscout, de ontwikkeling is gestopt, dus er komt geen opvolger voor andere OSsen meer.

HTC One X vind ik te groot. Anders was het wel een kanshebber geweest.

J.
Waarom is die te groot?
Ik heb al een jaar een htc one x, en ik zou om eerlijk te zijn geen kleinere willen hebben. Als ik ergens een website wil lezen moet ik niks vergroten ofzo. Bij kleinere moet je het altijd vergroten en dan de hele tijd weer uw scherm verschuiven enzo. Ik vind dit gewoon een top toestel. Alleen had ik beter even gewacht op de 4G versie. En deze past perfect in een mannenhand, en smssen enzo gaat ook makkelijk met 1 hand. maar groter als deze zou ik ook niet gaan.
En zo een galaxy s4mini enzo, dan heb je wel een top toestel, maar dan kan je er niks op lezen zonder te vergroten omdat hij zo klein is.

Kust kortom: de htc one x is een echte aanrader. En zijn trouwens ook niet meer zo duur omdat ze al effe uitzijn. Zou trouwens ergens juli dacht ik ook de nieuwe android update krijgen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik opteer eerder voor een 4" dan een 4.5", ik heb niet zo'n grote handen en het moet ook nog goed draagbaar blijven.

J.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ik weet niet welke groter is, maar ik had het over de One X+, de plus! Detailke :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

hier een beoordeling geschreven door iemand op HTC dot com:

Ik heb al een tijdje een HTC One X. Sinds kort beschik ik dus over een One X+. Tijd om deze eens goed aan de tand te voelen en te kijken wat de One X+ nu extra te bieden heeft.
Op papier heeft de One X+ de volgende plussen ten opzichte van de One X
+ Snellere processor: nVidia Tegra 3 1,7 GHz, Quad core ipv 1,5 GHz, quad core
+ meer geheugen:64 ipv 32GB
+ extra zware batterij (+5 gram): 2100 ipv 1800 mAh
+ extra 300K pixels op de front camera (1,6 megapixel ipv 1.3)
+ Jelly Bean ipv ICS (inmiddels heeft de One X ook een upgrade gekregen)
+ Beats by Dr. Dre oordopjes (los meegeleverd)
De + is exact even groot als de One X en past dus gelukkig gewoon in de speciale HTC car dock, hoewel hij iets stroever erin gaat dan de One X.
De body voelt door een andere materiaaltoepassing een tikje stroever, hierdoor wordt de kans dat ie uit je handen glijdt een stukje kleiner.
Mijn One X is zo al een keer op de keukenvloer terecht gekomen, wat het scherm niet echt ten goede kwam.... D
e valtest met de One X+ heb ik nog niet uitgevoerd. Dat laat ik liever aan anderen over.
Opstarten was werkelijk een feestje.
Na het invullen van mijn Google credentials, werden automatisch alle apps die op de One X stonden geïnstalleerd, waren mail een agenda meteen beschikbaar. Niks moeilijk doen met het overzetten van gegevens! Zelfs mijn Wifi Passwords werden overgenomen, zodat ik niet voor alle access points weer opnieuw mijn WPA keys hoef in te vullen. Opstarten gaat trouwens iets sneller dan op de One X.
Die extra pixels voor de front cam, doen wonderen.
Een videochat met de One X+ ziet er stukken beter uit.
Daar waar de One X behoorlijk liet afweten bij de front camera, is dat met de + duidelijk verbeterd.
Nu moet ik helaas wel zorgen dat m’n haar goed zit.
Bij de One X viel dat geen mens op.
Over foto’s gesproken.
De One X+ is bij identieke situaties eerder geneigd om de flitser in te zetten dan de One X.
Dat doet hij overigens wel keurig gedoseerd, waardoor de foto’s natuurlijk ogen.
De geflitste foto’s zien er met de + beter uit dan met de One X.
De camera software is ook veranderd.
Zo is er nu een extra schermknopje beschikbaar om van hoofd-, naar front camera te wisselen.
Het maken van foto’s doet de One X+ overigens ook nog steeds geweldig.

Wat ik een fantastische optie vindt bij beide One X-en is de mogelijkheid om rechtstreeks via je telefoon afdrukken naar je printer te sturen.
Zo kun je uit de galerij, meteen je foto’s afdrukken, zonder eerst je PC te moeten starten.
Mits je printer via je WiFi netwerk te benaderen is natuurlijk.
Ik weet niet of dat een Sense dingetje is, of dat dat in Stock Android ook aanwezig is.
Het werkt in ieder geval in de standaard HTC applicaties en Polaris Office.
Het grappige is, dat de telefoon ook is terug te vinden als Google Cloud printer device.
Daarmee kun je bv vanuit gmail een printopdracht naar je telefoon sturen.
Is het dan alleen maar goud dat er blinkt? Nee, er zijn een paar dingetjes die me tegenvallen.
De Sense interface is fraai, maar daardoor werkt een aantal functies niet.
Zo werkt het automatisch schalen en schikken van de apps op het home screen niet, zoals dat bij de standaard Jelly Bean gebruikelijk is.
Ook het starten van Google Now door van beneden naar boven te swypen werkt niet.
Google Now starten door de home knop ingedrukt te houden gelukkig wel.
De extra processorkracht voel je vooral bij het internetten en het openen van b.v. Youtube filmpjes.
Dat gaat bij de One X+ net even soepeler. Ik ben geen zware spelletjesgebruiker, dus hoe het toestel daarbij presteert, kan ik je niet laten weten.
Niet onbelangrijk: de geluidskwaliteit tijdens het telefoneren.
De One X+ ondersteunt net als de One X HD Voice.
Dit is enorm goed te merken in de geluidskwaliteit.
Een gesprek klinkt veel helderder.
Let op: dit werkt alleen als het netwerk en beide toestellen HD voice ondersteunen en 3G netwerk beschikbaar is.
Zelf maak ik gebruik van het KPN netwerk.
Jelly Bean
Met de One X+ heb ik ook mijn eerste kennismaking met Jelly Bean.
Inmiddels heeft de One X ook een upgrde gekregen.
De optie die er daar het meest bij uitspringt is Google Now.
Google Now geeft je op het moment dat het nodig is de juiste informatie middels sogenaamde ‘Cards’.
Wat en wanneer Google Now voor je toont, is gebaseerd op de gegevens die bij je Google account en op je telefoon geregistreerd zijn.
Een erg handige optie is b.v. de Card die getoond wordt voor je route.
Als je een afspraak hebt, herinnert Google Now je eraan om op tijd te vertrekken.
Als het druk is op de weg, krijg je eerder een melding, met de te verwachten vertraging onderweg.
In de praktijk blijkt de verkeersinformatie aardig accuraat.
De 52 voorspelde minuten van mijn werk naar huis, bleken in werkelijkheid 56 minuten te zijn.
Helaas kan zelfs Google extra oponthoud i.v.m. ongevallen nog niet voorspellen.
Google Now is alleen nog niet helemaal geïmplementeerd voor de Nederlandse markt.
De optie om bv de uitslagen van je favoriete sportclub te tonen, werkt nog niet voor Nederlandse clubs. Zelfs de eredivisie clubs zijn niet aanwezig in Google Now. Dit zal ongetwijfeld snel worden geregeld.
Mijn conclusie: de One X+ maakt die + zeker waar.
De extra processor power is merkbaar in het dagelijks gebruik.
Maar het is zeker niet zo dat de One X nu ineens een modderfiguur slaat.
Ook dat is nog steeds een prima toestel.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

De HTC One Mini zou geen uitbreidbaar geheugen hebben, daardoor valt hij helaas af.
Momenteel komt de Galaxy Ace 3 LTE er goed uit. Behalve dan dat ik er geen 'actieve autohouder' voor kan vinden op dit moment.

J.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

@Argon & DaNi0

Verzend mixeshop.com de producten zelf vanuit de Europese Unie (zodat ik me geen zorgen moet maken over douane, invoerrechten etc.)?
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Neen, komen uit Hong Kong. Mijn laatste 2 bestellingen daar werden gesnapt door de Douane, ben dus ook gestopt met daar nog iets te bestellen omdat de kans te groot was om door de douane gepakt te worden.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Ja, maar ze bieden nu blijkbaar een interessante optie aan:

"EUEXP1 (Europe Express for the order with battery, with tracking number.100% Sure NO custom duty for you, about 7-12days)"
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Geen ervaring mee, ging in der tijd nog via DHL als ik bestelde :-)
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”