Doccle

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Iemand die Doccle al gebruikt? De CM zou vanaf deze zomer niets meer per mail versturen of m.a.w. je zowat verplichten om Doccle te gebruiken...

http://doccle.be/nl/partners/
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
danchrista
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Vaganzza schreef:Iemand die Doccle al gebruikt? De CM zou vanaf deze zomer niets meer per mail versturen of m.a.w. je zowat verplichten om Doccle te gebruiken...

Ondertussen in gebruik voor CM en KBC.
Is eigenlijk een digitale brievenbus.
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Twitter: MisterTommie
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

danchrista schreef:
Vaganzza schreef:Iemand die Doccle al gebruikt? De CM zou vanaf deze zomer niets meer per mail versturen of m.a.w. je zowat verplichten om Doccle te gebruiken...

Ondertussen in gebruik voor CM en KBC.
Is eigenlijk een digitale brievenbus.
hier ook in gebruik. Jammergenoeg de zoveelste verplichte account.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:Maak eens één platform waar iedereen in mee kan godverdomme ipv elke week een nieuw te ontwikkelen met een eigen account en al die bullshit. En zorg dat ge kunt inloggen met uw paspoort en pin ipv een gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik hoop dat het flopt, gewoon omdat ik die zever haat.
Ik begrijp je frustratie en ik zou ook graag 1 platform zien (zoals bv Zoomit). Echter als je weet wie de 3 aandeelhouders zijn van Doccle (Telenet, CM en Acerta) dan zie ik dat nog niet zo snel verdwijnen. Hopelijk blijft Telenet via Zoomit zijn documenten nog doorsturen en verplichten ze de klanten niet om Doccle te gebruiken, want het lijkt mij niet mogelijk om een vooringevulde overschrijving te krijgen op dit moment via Doccle.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vaganzza schreef:Hopelijk blijft Telenet via Zoomit zijn documenten nog doorsturen en verplichten ze de klanten niet om Doccle te gebruiken, want het lijkt mij niet mogelijk om een vooringevulde overschrijving te krijgen op dit moment via Doccle.
Sinds wanneer kan een bedrijf jou verplichten om dergelijke diensten te gebruiken ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Sinds wanneer kan een bedrijf jou verplichten om dergelijke diensten te gebruiken ?
Mja, de CM doet het anders wel... Bij Telenet verwacht ik dat niet direct, maar zeg nooit nooit.

Doccle
Verified Account
Verified Account

Dag allen,

Ik ben werknemer bij Doccle en ik merk dat er rond Doccle nog een aantal onduidelijkheden zijn.

Doccle is coöperatieve organisatie die is opgericht door Telenet, CM en Acerta. Ondertussen voegden KBC en CBC zich ook bij het project. Deze bedrijven gebruiken Doccle als intern archief, wat wil zeggen dat ze Doccle gebruiken als archiefkast om allerhande documenten te bewaren. Jij hebt op Doccle als klant of lid van deze bedrijven en organisaties de mogelijkheid om ermee te "verbinden". Door te verbinden krijg je toegang tot de voor jou bestemde documenten, kan je ze afhandelen en is het mogelijk ze voor lange tijd (standaard 7 jaar) te bewaren.

Je terugbetalingsoverzichten van CM, je Telenet-aanrekening, je loonbrief en je bankdocumenten komen dus samen op Doccle. Je kan facturen betalen, leesbevestigingen geven, documenten organiseren en indelen en ten slotte ook documenten archiveren. De relevantie van Doccle hangt uiteraard sterk af van het aantal voor jou interessante partners. Die zijn op dit moment beperkt maar zullen in de toekomst zeker toenemen. Daarnaast wordt het ook mogelijk om zélf documenten op Doccle op te laden, waardoor we weer een stap dichter komen bij een compleet en centraal online archief. Verder zijn we ook bezig met het verder ontwikkelen van de login met e-ID. Dat is op dit moment nog niet geïmplementeerd maar het komt er zeker aan!

Doccle gebruiken is vrijblijvend. De partners (CM, KBC, Telenet,...) bepalen zelf of ze hun klanten/leden de mogelijkheid geven naast Doccle ook nog via andere kanalen documenten te ontvangen. Het is echter wel steeds de gebruiker die beslist met Doccle te werken of niet. Doccle wil in de eerste plaats het beheer van persoonlijke administratie vereenvoudigen door verschillende documenten van verschillende partners samen te brengen. Doccle bundelt eigenlijk verschillende platformen op één plek "MijnTelenet" + "MijnDossier" (CM) + ...

We vinden gebruiksgemak en gebruiksvriendelijkheid enorm belangrijk. Daarom bundelen we regelmatig feedback van gebruikers om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen en het huidige platform te verbeteren. De upload-functie is hier een voorbeeld van. Bovendien is (en blijft) Doccle gratis voor particulieren.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn ivm Doccle dan ga ik hier graag dieper op in. Je kan ook altijd mailen naar [email protected] of ons een berichtje sturen via Facebook of Twitter.

Vriendelijke groet,
Jonas
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mijn Doccle noemt "NAS en scanner"... bestaat al velen jaren en ik kan er al lang naar uploaden :lol:

Ik heb trouwens geen privacy issues en al mijn papieren die binnenkomen doen automatisch mee :banana:
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het hele verhaal doet me spontaan aan het volgende denken:
https://xkcd.com/927/
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Een apart topic over deze nieuwe dienst, zodat de medewerker van Doccle de vragen gemakkelijk kan zien:

Beste Doccle

Ik heb toch al zeker een 3tal vragen:

1. Ik heb voor de CM papieren een account aangemaakt omdat zij niets meer per mail versturen vanaf deze zomer. Ik heb ook mijn kinderen toegevoegd onder mijn account. Het is nog ver weg, maar wat als zij gaan werken en dus zelf hun documenten willen/moeten beheren? Kan ik dan haar documenten overmaken naar haar account? Dat is mij verre van duidelijk nu.

2. Ook had ik graag geweten wat jullie meerwaarde is tov Zoomit voor bv. mijn Telenet facturen. In Zoomit is mijn overschrijving vooringevuld, lijkt mij nog niet mogelijk met Doccle. Of hebben jullie plannen om met Zoomit samen te werken (jullie documentbeheer en zij overschrijvingsgedeelte bv.)?

3. Wat is jullie toekomstperspectief of ultieme plan met Doccle?

Doccle
Verified Account
Verified Account

r2504 schreef:Mijn Doccle noemt "NAS en scanner"... bestaat al velen jaren en ik kan er al lang naar uploaden :lol:

Ik heb trouwens geen privacy issues en al mijn papieren die binnenkomen doen automatisch mee :banana:
-- Doccle heeft in de eerste plaats de bedoeling een centrale plaats te creëren om documenten te ontvangen, af te handelen en te bewaren, een beveiligde online omgeving waar documenten ten gronde kunnen worden afgehandeld. Naast een archief is het dus ook een administratieve "tool", een rechtstreeks kanaal met de aangesloten partners. Je bepaalt zelf of je Doccle gebruikt en als je Doccle gebruikt bepaal je ook zelf of je via Doccle betalingen wil uitvoeren of niet, of je documenten ook nog extern wil opslaan, of je documenten wil afprinten,...
Kenw00t schreef:Het hele verhaal doet me spontaan aan het volgende denken:
https://xkcd.com/927/
-- Ik begrijp je commentaar. Doccle is echter de eerste centrale online oplossing waar eindgebruikers documenten van verschillende partners, actief in uiteenlopende sectoren, op een uniforme en herkenbare manier kunnen afhandelen en archiveren. Zoals gezegd moet het aantal partners nog sterk toenemen, maar met de huidige bedrijven/organisaties werd een stevige basis gelegd die het voor nieuwe partners aantrekkelijk maakt om toe te treden. Zij besparen immers tijd en geld door Doccle te gebruiken, zowel op vlak van documentopslag als op vlak van communicatie naar hun klanten/leden.

In ieder geval bedankt voor jullie feedback!
freggy
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

Doccle schreef:Doccle is echter de eerste centrale online oplossing waar eindgebruikers documenten van verschillende partners, actief in uiteenlopende sectoren, op een uniforme en herkenbare manier kunnen afhandelen en archiveren.
Volgens http://www.bpost.be/site/nl/postgroup/p ... 10517.html bestaat postbox.be al sinds 2001, en ook zoomit bestaat al heel wat langer... Soit, met die twee heb ik eigenlijk al meer dan genoeg; ik pas dus ook voor doccle.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Verder vraag ik me af wat de meerwaarde is, momenteel krijg ik mijn 'papieren van de ziekenkas' per email in PDF, in de toekomst krijg ik een mail om te zeggen dat ik op een site moet inloggen om dezelfde documenten te zien. Op het eerste zicht toch niet eenvoudiger.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doccle
Verified Account
Verified Account

freggy schreef:
Doccle schreef:Doccle is echter de eerste centrale online oplossing waar eindgebruikers documenten van verschillende partners, actief in uiteenlopende sectoren, op een uniforme en herkenbare manier kunnen afhandelen en archiveren.
Volgens http://www.bpost.be/site/nl/postgroup/p ... 10517.html bestaat postbox.be al sinds 2001, en ook zoomit bestaat al heel wat langer... Soit, met die twee heb ik eigenlijk al meer dan genoeg; ik pas dus ook voor doccle.
Het verschil met voorgenoemde is dat Doccle noch een bankapplicatie noch een mailbox is. Je kan inderdaad betalen vanuit Doccle, en je ontvangt documenten waarvan je zeker bent dat de verzender een legitieme partij is, maar Doccle is meer dan dat: het is een digitaal archief dat je persoonlijke administratie centraliseert en vereenvoudigt. Je ontvangt er dus meer dan enkel betalingen en je behoudt een overzicht op je digitale archiefkast.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De meerwaarde is dat ze het voor jou opslaan (jij verliest misschien mails)... al save ik gewoon m'n binnenkomende Pdf's meteen naar m'n NAS (wat ik niet electronisch binnen krijg scan ik snel even in).

Via hen hoef je ook maar op één plaats te gaan zoeken... indien IEDEREEN zou meedoen en dat zal NOOIT gebeuren... daarom dat ik het gewoon zelf opsla.

Op zich vind ik hun idee best leuk... maar in de realiteit zal het nooit werken en enkel voor verdere versplintering zorgen (weer een nieuwe standaard).

Ik kan trouwens moeilijk geloven dat het voor bedrijven eenvoudiger is... een Telenet of KBC gaan hun eigen archief plotseling niet stopzetten omdat het nu ergens in de cloud steekt (dan moet je al veel vertrouwen hebben).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Ik vind het vreemd dat ze niet de eID kaart gebruiken om in te loggen; want na verloop van tijd staat er toch wel heel wat persoonlijke informatie van iemand opgeslagen bij Doccle (zekers als er in de toekomst meer en meer bedrijven gaan meedoen).

Is dat trouwens een overheids- of privé initiatief?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Lees zeker dit topic vanaf dit bericht eens door:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p541321

Daar staat al heel wat info door de Doccle medewerker. Hopelijk komt die ook in dit topic nog langs 8)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Edward Valckx schreef:Ik vind het vreemd dat ze niet de eID kaart gebruiken om in te loggen;
Blijkbaar staat dat op het to-do lijstje... al vraag ik me wel af waarom zoiets er niet vanaf dag 1 in zit.
Edward Valckx schreef:want na verloop van tijd staat er toch wel heel wat persoonlijke informatie van iemand opgeslagen bij Doccle
De vraag is wanneer ze op straat komt te liggen...
Edward Valckx schreef:Is dat trouwens een overheids- of privé initiatief?
Privé... Telenet en de CM zijn de bezielers (en dat geeft me dan al helemaal een dubbel gevoel).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp uit de mail die ik van de CM kreeg dat het voor mij helemaal niet vrijblijvend is. Ik MOET "kiezen" voor Doccle. Terwijl ik dat eigenlijk niet echt wil.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doccle
Verified Account
Verified Account

Joe de Mannen schreef:Ik begrijp uit de mail die ik van de CM kreeg dat het voor mij helemaal niet vrijblijvend is. Ik MOET "kiezen" voor Doccle. Terwijl ik dat eigenlijk niet echt wil.

J.
Zoals hierboven gezegd bepalen de partners zelf of ze het voor hun klanten/leden mogelijk blijven maken documenten ook via een andere weg te ontvangen. Doccle is echter nooit een verplichting.

Specifiek voor CM: tot juli zal CM nog de terugbetalingsoverzichten via mail (pdf in bijlage) verzenden. Daarna kan je deze documenten nog raadplegen via "MijnDossier" op http://www.cm.be. Door met CM te verbinden op Doccle ontvang je deze documenten rechtstreeks op Doccle. De meerwaarde zit hem in het feit dat je Doccle kan gebruiken om documenten van verschillende partijen te ontvangen. Als je hier echter geen gebruik van wil maken is dat geen probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misschien kan Doccle een "forward to mail" feature voorzien voor mensen die het niet echt willen gebruiken.

Het security aspect gaat dan wel verloren maar zo kunnen mensen nog steeds hun documenten ontvangen in hun mailbox als ze dat wensen.
Doccle
Verified Account
Verified Account

r2504 schreef:Misschien kan Doccle een "forward to mail" feature voorzien voor mensen die het niet echt willen gebruiken.

Het security aspect gaat dan wel verloren maar zo kunnen mensen nog steeds hun documenten ontvangen in hun mailbox als ze dat wensen.
Bedankt voor de tip!

Op dit moment verstuurt Doccle een mail wanneer een nieuw document beschikbaar is.

Het zijn uiteindelijk telkens de partners zelf die beslissen op welke manier ze Doccle wensen te gebruiken. Omgevingen als "MijnTelenet" of voor CM "MijnDossier" zullen steeds beschikbaar blijven, los van Doccle.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Wat ik ook nog mis in Doccle is:
- een search die zoekt in de documenten (bv. alle PDF's van de CM waar "TANDARTS" in voorkomt)
- een mogelijkheid om meerdere documenten tegelijkertijd te downloaden naar mijn PC
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Zouden we de Doccle vragen en suggesties niet in dit topic kunnen bundelen? Lijkt mij ook handiger voor de Doccle medewerker.

Doccle
Verified Account
Verified Account

johan.devos schreef:Wat ik ook nog mis in Doccle is:
- een search die zoekt in de documenten (bv. alle PDF's van de CM waar "TANDARTS" in voorkomt)
- een mogelijkheid om meerdere documenten tegelijkertijd te downloaden naar mijn PC
- Het is inderdaad de bedoeling ook de inhoud van de documenten "searchable" te maken, dat is op dit moment nog niet het geval. Een datum van implementatie kan ik ook nog niet geven.

- Meerdere documenten tegelijkertijd downloaden gaat nu al: wanneer je naar het archief gaat en bovenaan de lijst het bovenste vakje aanduid, worden automatisch alle documenten op die pagina geselecteerd. De knoppen "opslaan" en "verwijderen" verschijnen dan ook op je scherm. Zo kan je ook grote groepen documenten met één klik op je pc opslaan.
Doccle
Verified Account
Verified Account

Vaganzza schreef:Zouden we de Doccle vragen en suggesties niet in dit topic kunnen bundelen? Lijkt mij ook handiger voor de Doccle medewerker.
Bedankt :-)

Ik probeer alle vragen zo snel en compleet mogelijk te beantwoorden.
Doccle
Verified Account
Verified Account

Dag allen,

Bij deze al enkele antwoorden op de door jullie gestelde vragen en opmerkingen.

Bedankt voor de bruikbare feedback!
Vaganzza schreef:Een apart topic over deze nieuwe dienst, zodat de medewerker van Doccle de vragen gemakkelijk kan zien:

Beste Doccle

Ik heb toch al zeker een 3tal vragen:

1. Ik heb voor de CM papieren een account aangemaakt omdat zij niets meer per mail versturen vanaf deze zomer. Ik heb ook mijn kinderen toegevoegd onder mijn account. Het is nog ver weg, maar wat als zij gaan werken en dus zelf hun documenten willen/moeten beheren? Kan ik dan haar documenten overmaken naar haar account? Dat is mij verre van duidelijk nu.

2. Ook had ik graag geweten wat jullie meerwaarde is tov Zoomit voor bv. mijn Telenet facturen. In Zoomit is mijn overschrijving vooringevuld, lijkt mij nog niet mogelijk met Doccle. Of hebben jullie plannen om met Zoomit samen te werken (jullie documentbeheer en zij overschrijvingsgedeelte bv.)?

3. Wat is jullie toekomstperspectief of ultieme plan met Doccle?
1. Op dat moment kan je de verbinding binnen jouw account verbreken. Op die manier kunnen je kinderen binnen hun eigen account de verbinding maken met Doccle. De documenten verhuizen gewoon mee, samen met de verbinding die gemaakt wordt op basis van de nodige CM toegangscode en het rijksregisternummer.

2. Het verschil met Zoom-it is dat Doccle geen bank-applicatie is. Als je een factuur betaalt op Doccle verloopt dat volgens hetzelfde proces als een online aankoop via overschrijving. Je kan er wel al voor kiezen om je kaartnummer te laten onthouden door Doccle, waardoor je een vooraf ingevulde betaling kan "goedkeuren". Dat deze werking nog kan verbeterd worden beseffen we. Zo werken we aan het mogelijk maken van "bulk" betalingen en het instellen van een memodatum.

Dit jaar wijzigt ook de wetgeving in verband met domiciliëringen: die worden niet langer door de bank, maar door de bedrijven beheerd. Wijzigingen, aanvragen en stopzetting van je domiciliëring regel je dus niet meer centraal bij je bank, maar bij elke afzonderlijke leverancier. Met Doccle proberen we hier op in te spelen door (over een tweetal maanden) een domicliëring plug-in op Doccle te plaatsen. Hierdoor kan je naast je documenten ook je domiciliëringen centraal bij Doccle beheren. Meer gedetailleerd informatie hierover vind je in dit artikel: http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 538872.htm

Een laatste verschil met Zoom-it is dat je op Doccle ook andere documenttypes ontvangt en beheert (terugbetalingsoverzichten, loonbrieven, bank- en verzekeringsdocumenten). Al deze documenten worden automatisch in je digitale archief bewaard.

3. Doccle is een coöperatieve organisatie. Dit betekent dat wij geen commerciële winst nastreven maar wel bestaan om onze coöperatieve missie te realiseren: het wegnemen van elke reden waarom personen en bedrijven vandaag niet digitaal documenten uitwisselen en gebruiken. Voor jou als particulier betekent dit dat Doccle iedere functionaliteit wil ter beschikking stellen die het jou eenvoudiger maakt om digitale documenten te gebruiken. Omdat Doccle een coöperatieve doelstelling heeft en geen commerciële is ze uniek omdat je belangrijke documenten worden bewaard en behandeld via een platform dat waakt over jouw privacy.
Joe de Mannen schreef:Verder vraag ik me af wat de meerwaarde is, momenteel krijg ik mijn 'papieren van de ziekenkas' per email in PDF, in de toekomst krijg ik een mail om te zeggen dat ik op een site moet inloggen om dezelfde documenten te zien. Op het eerste zicht toch niet eenvoudiger.

J.
- De meerwaarde zit hem in de combinatie van verschillende partners (bedrijven/organisaties) op één centrale plek. Je documenten worden ook gestructureerd bewaard op Doccle, op een veilige locatie. Ik begrijp zeker je opmerking in verband met CM. Zij hebben ervoor gekozen documenten beschikbaar te stellen op MijnDossier en op Doccle.
r2504 schreef:De meerwaarde is dat ze het voor jou opslaan (jij verliest misschien mails)... al save ik gewoon m'n binnenkomende Pdf's meteen naar m'n NAS (wat ik niet electronisch binnen krijg scan ik snel even in).

Via hen hoef je ook maar op één plaats te gaan zoeken... indien IEDEREEN zou meedoen en dat zal NOOIT gebeuren... daarom dat ik het gewoon zelf opsla.

Op zich vind ik hun idee best leuk... maar in de realiteit zal het nooit werken en enkel voor verdere versplintering zorgen (weer een nieuwe standaard).

Ik kan trouwens moeilijk geloven dat het voor bedrijven eenvoudiger is... een Telenet of KBC gaan hun eigen archief plotseling niet stopzetten omdat het nu ergens in de cloud steekt (dan moet je al veel vertrouwen hebben).
- Je omschrijft inderdaad de meerwaarde die Doccle wil bieden. Door te starten met enkele sterke spelers hebben we een stevige basis gelegd. We maken de instap-procedure voor nieuwe partners ook zo eenvoudig mogelijk. We werken aan de andere kant ook met de kracht van de gebruikers: hoe meer gebruikers op Doccle, des te meer partners er baat bij hebben ook met Doccle te werken. Bovendien maken we het in de toekomst ook mogelijk zelf documenten op Doccle te plaatsen, waardoor je wel al een compleet, centraal en beveiligd online archief kan aanleggen.

- Met Doccle hebben bedrijven een rechtstreekse lijn met hun klanten en/of leden.

- Ter info: Doccle is geen cloud-oplossing, de documenten die op Doccle staan worden beveiligde op servers bewaard.
Edward Valckx schreef:Ik vind het vreemd dat ze niet de eID kaart gebruiken om in te loggen; want na verloop van tijd staat er toch wel heel wat persoonlijke informatie van iemand opgeslagen bij Doccle (zekers als er in de toekomst meer en meer bedrijven gaan meedoen).

Is dat trouwens een overheids- of privé initiatief?
- Er wordt momenteel bekeken hoe en waar we de eID login kunnen implementeren. De informatie van gebruikers zal evenwel nooit gedeeld worden tussen de verschillende partners. Jij beslist zelf wat je met welke partner aan informatie wil delen. Hier wordt heel streng over gewaakt.

- Voor het tweede deel van je vraag val ik even in herhaling :) Doccle is een coöperatieve organisatie. Dit betekent dat wij geen commerciële winst nastreven maar wel bestaan om onze coöperatieve missie te realiseren: het wegnemen van elke reden waarom personen en bedrijven vandaag niet digitaal documenten uitwisselen en gebruiken. Voor jou als particulier betekent dit dat Doccle iedere functionaliteit wil ter beschikking stellen die het jou eenvoudiger maakt om digitale documenten te gebruiken. Omdat Doccle een coöperatieve doelstelling heeft en geen commerciële is ze uniek omdat je belangrijke documenten worden bewaard en behandeld via een platform dat waakt over jouw privacy.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Doccle schreef:- Ter info: Doccle is geen cloud-oplossing, de documenten die op Doccle staan worden beveiligde op servers bewaard.
Sorry, moest effen lachen nu...

:roll:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik krijg nogal veel de indruk dat er nog heel veel werk aan de winkel is. Weinig van de vragen worden beantwoord met 'dat doe je zo', vele met 'dat is nog niet in orde' of 'dat moet nog komen' of 'daar gaan we naar kijken'.

Een bijkomende vraag:

Welke garantie geven jullie dat *al* mijn gegevens binnen afzienbare tijd niet op straat liggen. Want als er dan bij jullie een security probleem ontstaat is ineens wel *alles* gepikt...

J.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Ben sinds kort ook Doccle gebruiker. In eerste instantie is het wel jammer dat er alweer een nieuw platform wordt uitgevonden, een beetje zoals elektronisch betalen via NFC ed...

Maar als het aantal bedrijven dat Doccle gebruikt toeneemt, sta ik er wel positief tegenover.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Eensi k met e-ID kan inloggen lijkt het me wel interessant.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Specifiek voor CM: tot juli zal CM nog de terugbetalingsoverzichten via mail (pdf in bijlage) verzenden.
Dat is dus niet waar. CM zal geen bijlages in PDF meer versturen eens Doccle live is. Dat hebben ze zo rondgestuurd via mail en toen ik hen contacteerde dat ik weigerachtig tegenover Doccle staat was het heel simpel... Lees hieronder het antwoord dat ik van CM kreeg.

Geachte,

Wij hebben uw reactie ontvangen over de lancering van Doccle: de bijkomende service die CM aanbiedt. Het is een digitale brievenbus waarvoor u kiest of niet.

De meerwaarde voor u bestaat erin dat u in de toekomst ook uw briefwisseling van CM digitaal kan ontvangen.

Het gebruik van Doccle is niet verplicht. Wij zullen u briefwisseling per post blijven versturen als u dat verkiest.

Wij starten met Doccle om ook de briefwisseling digitaal te kunnen aanbieden wat niet kan via de huidige werkwijze via e-mail.

De overheid bespaart reeds enkele jaren op de werkingsmiddelen van de ziekenfondsen. Deze dalende middelen willen we verantwoord gebruiken zonder in te boeten op onze dienstverlening. Daarom ging CM op zoek naar een optimalisatie van onze communicatiekost. De uitbreiding van onze digitale communicatie via Doccle kadert hierin. Maar onze leden beslissen zelf of men papierloos wenst te werken of niet.

Wat specifiek de betalingsoverzichten bij terugbetaling betreft, ontvangt u die reeds digitaal via e-mail . Omwille van de beveiligingseisen die wij als CM nastreven, wijzigen wij inderdaad van kanaal: van een PDF in een e-mail naar e-mail vanuit Doccle met ook hierin de link naar het betalingsoverzicht. In de praktijk zal de werkwijze via Doccle voor U dus vrij gelijkaardig verlopen als de huidige.

Maar u kunt steeds bij elke terugbetaling op de CM-direct omslag uitdrukkelijk vragen om een papieren betalingsoverzicht per post te ontvangen en dan bezorgen wij die.

Andere bedrijven maakten eveneens de overstap naar Doccle en er zullen er ongetwijfeld nog meerdere volgen. U zal dus op één omgeving al uw briefwisseling en facturen van diverse bedrijven waar u klant bent kunnen ontvangen, beheren en betalen.

Ik hoop dat deze info u wat duidelijkheid brengt over het hoe? en waarom? CM start met Doccle.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Wat een meerwaarde, stel u voor dat ik voor elke brief nen andere facteur zou hebben... of een andere mailclient zou moeten gebruiken :bang: :bang:
1. of het bedrijf waar ik klant ben beheert mijn online documenten.
2. of ik archiveer ze zelf in m'n (imap) mailbox.

de meerwaarde van een extra dienst ?? ontgaat me volledig...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Eerlijk gezegd was ik eigenlijk wel op zoek naar een dergelijke dienst hoor. IMAP-mappen lijkt me niet de juiste methode (al werkt het waarschijnlijk wel vlot). Ik was al aan het overwegen om zelf iets via Google Sites of zelf iets in mekaar te flansen via een of ander open source document management systeem (zelf SharePoint lokaal opzetten zou ook nog een optie kunnen zijn :)).
Ik zie Doccle als de tegenhanger van m'n kast vol met mappen, gevuld met aankoopfacturen, garantiebewijzen, loonbrieven, ...

En dat het nog niet "af" is, is niet erg: liever "release early, release often" dan nog een half jaar te moeten wachten tot alle functionaliteit beschikbaar is. Nu nog een Android, Win8 en iPad-client eh :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Met 1 dienst heb ik geen probleem, maar er is momenteel geen standaarddienst hiervoor dus voor hetzelfde geld gaat de CM volgend jaar alweer over naar een andere dienst en dan zit je daar mooi met je Doccle account. Dat is het enige wat me tegenhoud. Al moet ik zeggen dat ik het wel apprecieer dat Doccle hier reageert op vragen en meer informatie geeft rond de dienst. Om eerlijk te zijn wist ik er nog niet veel van. En ik kan begrijpen dat men naar zo diensten grijpt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Wat is er veiliger ?

- elk bedrijf (bvb CM) dat een mail stuurt naar elke 'klant' met daarin een PDF
OF
- één server waar alle gegevens van alle klanten op staan en daardoor ook gewoon een interessanter doelwit wordt.

J.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Veiligheid staat bij vele instanties niet voorop, minder zware belasting voor de mailserver bijvoorbeeld krijgt al snel prioriteit. Ik neem aan dat je documenten van Doccle wel kan downloaden en vervolgens verwijderen om dat te voorkomen?

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
Doccle
Verified Account
Verified Account

Dag allen,

Hieronder vinden jullie de antwoorden op de laatste vragen.
Dit is heel bruikbaar voor ons, ik probeer zo snel mogelijk op alle vragen en opmerkingen te reageren.

In ieder geval bedankt voor de vragen & feedback!
Tomby schreef:
Doccle schreef:- Ter info: Doccle is geen cloud-oplossing, de documenten die op Doccle staan worden beveiligde op servers bewaard.
Sorry, moest effen lachen nu...

:roll:
Een meer gedetailleerd antwoord: documenten worden bewaard in een beveiligd datacenter van Atos Worldline waar ook alle betalingsgegevens worden bewaard.
Joe de Mannen schreef:Ik krijg nogal veel de indruk dat er nog heel veel werk aan de winkel is. Weinig van de vragen worden beantwoord met 'dat doe je zo', vele met 'dat is nog niet in orde' of 'dat moet nog komen' of 'daar gaan we naar kijken'.

Een bijkomende vraag:

Welke garantie geven jullie dat *al* mijn gegevens binnen afzienbare tijd niet op straat liggen. Want als er dan bij jullie een security probleem ontstaat is ineens wel *alles* gepikt...

J.
Ik begrijp je bezorgdheid. De bescherming van je gegevens is voor ons van enorm belang. Hieronder enkele maatregelen die we nemen.

1. Doccle is een Belgische en bij uitbreiding Europees verankerde organisatie (strengere wetten en regels)
- Aan Doccle toevertrouwde documenten en gegevens verlaten het Europese grondgebied niet.
- Derden kunnen niet zomaar gegevens opvragen. Doccle zal u verwittigen indien dit toch zou gebeuren bijvoorbeeld om wettelijke redenen.

2. Je gegevens zijn veilig bewaard
- In Doccle heb je een profiel waarmee je kan “linken” met partners, waarmee je documenten “online” kan bewaren en waarbij je documenten kan categoriseren via “labels”. De gegevens die je toevertrouwt aan Doccle door deze functies te gebruiken worden niet gedeeld aan anderen dan je partners zonder jouw toestemming.
- Doccle is geen organisatie die via exploitatie van jouw persoonlijke gegevens commerciële inkomsten wil verwerven.

3. Doccle is verwerker van gegevens die het krijgt van partners en zal zelf geen van deze gegevens delen met derde partijen.
- De gegevens van de ene partner zijn strikt gescheiden van de gegevens van andere partners.
- De enige die gegevens kan zien van verschillende partner ben jij via je Doccle profiel
- Doccle zal de gegevens aangeleverd door verschillende partners niet combineren om nieuwe informatie te verwerven.
- Doccle geeft jou als gebruiker controle over de mogelijkheden die je wil gebruiken. Bij iedere keuze maken we duidelijk welke gegevens zouden worden gedeeld en met welke partijen.
Slafes schreef:
Specifiek voor CM: tot juli zal CM nog de terugbetalingsoverzichten via mail (pdf in bijlage) verzenden.
Dat is dus niet waar. CM zal geen bijlages in PDF meer versturen eens Doccle live is. Dat hebben ze zo rondgestuurd via mail en toen ik hen contacteerde dat ik weigerachtig tegenover Doccle staat was het heel simpel... Lees hieronder het antwoord dat ik van CM kreeg.

Geachte,

...
- Tot juli zal CM wel degelijk pdf-documenten blijven versturen naar die leden die een gekend e-mail adres hebben bij CM en nog niet de verbinding met CM gemaakt hebben op Doccle. Of ze nu dubbels sturen (dus zowel via Doccle als via mail met pdf in bijlage) weet ik niet, daarvoor zou je CM moeten contacteren, maar in ieder geval stoppen ze deze zomer voor alle leden met het verzenden van de mails met de terugbetalingsoverzichten als pdf in bijlage.
- Zoals ze ook aangeven in de mail willen ze het gebruiksgemak van leden die voor Doccle kiezen niet naar beneden halen door met Doccle te werken: "Wat specifiek de betalingsoverzichten bij terugbetaling betreft, ontvangt u die reeds digitaal via e-mail . Omwille van de beveiligingseisen die wij als CM nastreven, wijzigen wij inderdaad van kanaal: van een PDF in een e-mail naar e-mail vanuit Doccle met ook hierin de link naar het betalingsoverzicht.".
iceke schreef:Wat een meerwaarde, stel u voor dat ik voor elke brief nen andere facteur zou hebben... of een andere mailclient zou moeten gebruiken :bang: :bang:
1. of het bedrijf waar ik klant ben beheert mijn online documenten.
2. of ik archiveer ze zelf in m'n (imap) mailbox.

de meerwaarde van een extra dienst ?? ontgaat me volledig...
De vergelijking die je maakt met facteurs is niet helemaal correct, de partners zijn niet de postbodes, maar de verzenders van documenten. Doccle is in deze dus de brievenbus waar verschillende verzenders hun documenten online kwijt kunnen. Je zou eigenlijk kunnen zeggen "je hebt maar één fysieke brievenbus, waarom ook niet één brievenbus online?". Deze brievenbus is geen mailbox, omdat je er naast het ontvangen van documenten er ook meteen acties op kan uitvoeren en ze voor een lange tijd in een beveiligde omgeving bewaren.

1. Dat doen ze nu al. Bij alle bedrijven heb je nu dus een "aparte brievenbus" die we met Doccle willen centraliseren.
2. Dat kan je doen. De meerwaarde van Doccle zit hem dan in het afhandelen van de documenten en het bewaren ervan in een beveiligde omgeving.
meon schreef:Eerlijk gezegd was ik eigenlijk wel op zoek naar een dergelijke dienst hoor. IMAP-mappen lijkt me niet de juiste methode (al werkt het waarschijnlijk wel vlot). Ik was al aan het overwegen om zelf iets via Google Sites of zelf iets in mekaar te flansen via een of ander open source document management systeem (zelf SharePoint lokaal opzetten zou ook nog een optie kunnen zijn :)).
Ik zie Doccle als de tegenhanger van m'n kast vol met mappen, gevuld met aankoopfacturen, garantiebewijzen, loonbrieven, ...

En dat het nog niet "af" is, is niet erg: liever "release early, release often" dan nog een half jaar te moeten wachten tot alle functionaliteit beschikbaar is. Nu nog een Android, Win8 en iPad-client eh :)
- Dit is inderdaad de filosofie, zeker omdat we de gebruikers willen laten meebouwen aan de toepassing. Om een gebruiksvriendelijk platform te bekomen kunnen we niet zonder gebruikersfeedback.
- De iPad app staat sinds kort in de App Store, binnenkort volgt de Android-versie voor tablets. Meer details kan ik voorlopig nog niet geven.
MClaeys schreef:Met 1 dienst heb ik geen probleem, maar er is momenteel geen standaarddienst hiervoor dus voor hetzelfde geld gaat de CM volgend jaar alweer over naar een andere dienst en dan zit je daar mooi met je Doccle account. Dat is het enige wat me tegenhoud. Al moet ik zeggen dat ik het wel apprecieer dat Doccle hier reageert op vragen en meer informatie geeft rond de dienst. Om eerlijk te zijn wist ik er nog niet veel van. En ik kan begrijpen dat men naar zo diensten grijpt.
- Doccle is ontstaan uit de samenwerking tussen CM, Acerta en Telenet. Deze 3 sterke spelers bundelden de krachten. Ze legden een stevige basis voor het online platform
- Doccle heeft het voordeel een dubbele functionaliteit te hebben voor de partners: alle huidige en toekomstige partners (dus ook KBC, CBC, water-link, De Watergroep en ACV) gebruiken Doccle als intern archiefsysteem + ze gebruiken het als een rechtstreeks kanaal naar hun klanten/leden/gebruikers. Bovendien is de samenwerking voor partners kostenbesparend zonder aan gebruiksvriendelijk in te boeten, integendeel.
Joe de Mannen schreef:Wat is er veiliger ?

- elk bedrijf (bvb CM) dat een mail stuurt naar elke 'klant' met daarin een PDF
OF
- één server waar alle gegevens van alle klanten op staan en daardoor ook gewoon een interessanter doelwit wordt.

J.
Een e-mail is een niet-geëncrypteerd bericht dat over het internet wordt verzonden. De documenten en gegevens die op Doccle worden bewaard zijn veilig opgeslagen in een gespecialiseerd datacenter van Atos Worldline waar ook alle betalingsgegevens worden bewaard.
MClaeys schreef:Veiligheid staat bij vele instanties niet voorop, minder zware belasting voor de mailserver bijvoorbeeld krijgt al snel prioriteit. Ik neem aan dat je documenten van Doccle wel kan downloaden en vervolgens verwijderen om dat te voorkomen?

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
Je kan documenten inderdaad opslaan op je lokale schijf. Dit mag echter niet de bedoeling zijn. Los van de drijfveren van de verschillende partners is veiligheid wel een topprioriteit van Doccle. Daarom nemen we uiteenlopende maatregelen:
- We beveiligen al onze communicatie met SSL.
- Alle webservices hebben een 2-traps beveiliging (username/password + certificates)
- Alle administratieve acties door medewerkers bij Doccle en Partners zijn voorzien van authenticatie in 2 stappen.
- We evalueren regelmatig onze handelswijzen met betrekking tot verzameling, opslag en verwerking van gegevens, waaronder fysieke beveiligingsmaatregelen, als bescherming tegen ongeautoriseerde toegang tot systemen.
- We evalueren regelmatig onze methoden om een verlies van gegevens te vermijden.
- We beperken de toegang tot de toevertrouwde gegevens tot medewerkers van Doccle, contractanten en agenten op basis van ‘noodzakelijk voor de dienstverlening’. Deze personen zijn onderworpen aan strenge contractuele vertrouwelijkheidsverplichtingen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

dat een email niet geëncrypteerd op het net voorbijgaat is waar, maar waar ik op doel is:

- 1 email , met 1 document met daarop meestal 1 terugbetaling heeft 1 kans op ??? om onderschept te worden. De kans dat ze naar mijn mail gaan zoeken is klein te noemen.

stel dat tegenover:

- 1 centrale online (weliswaar beveiligde) plaats waar AL mijn documenten bij mekaar staan, van AL mijn 'leveranciers' en dat samen met ALLE documenten van duizenden (in het beste geval) andere mensen. Het is een doelwit op zich.

De kans dat jullie servers een hackerspoging te verwerken krijgen is vele malen groter dan dat mijn email onderschept wordt.

En stel dat mijn gegevens op 'straat' belanden, wat gaan jullie dan doen ?

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Eerlijk gezegd was ik eigenlijk wel op zoek naar een dergelijke dienst hoor. IMAP-mappen lijkt me niet de juiste methode (al werkt het waarschijnlijk wel vlot). Ik was al aan het overwegen om zelf iets via Google Sites of zelf iets in mekaar te flansen via een of ander open source document management systeem (zelf SharePoint lokaal opzetten zou ook nog een optie kunnen zijn :)).
Waarom zo'n overkill... gewoon een map op je NAS... kan je netjes een structuur instoppen die je wil.
Joe de Mannen schreef:En stel dat mijn gegevens op 'straat' belanden, wat gaan jullie dan doen ?
Er stilletjes over zwijgen en hopen dat niemand het merkt :lol: (zo doen onze overheidsbedrijven het toch)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”