btw verlaging elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

freggy schreef:Het gaat om meer dan enkel het vervangen van toestellen, maar ook om hoe mensen omgaan met energie.

Ik zie in mijn omgeving (zowel mijn thuisomgeving als op het wek) in ieder geval dingen die heel wat efficiënter kunnen. Er zijn mensen die systematisch lampen laten branden in ruimtes waar niemand aanwezig is.
Dat is heel erg makkelijk op te lossen. Heb je er ooit al eens bij stilgestaan of aan gedacht om de personen in kwestie te wijzen op hun spilzucht? Heb je ooit al eens collega's of gezinsleden erop aan gesproken om lichten te doven waar niemand komt? Het is natuurlijk altijd handiger om op een forum uw gal te spuwen in plaats van daadwerkelijk iets te ondernemen. Alhoewel "ondernemen" een groot woord is in deze. Gewoon even de mond opentrekken en er wat klanken uit laten rollen zou moeten volstaan. En als je dan toch zo een groot probleem hebt met monitors die ingeschakeld blijven, of PC's die 24/24 staan te draaien of... Ooit al eens bij stilgestaan dat je die eigenhandig kan uitschakelen? Is nochtans niet veel moeite. Als je weet of ziet dat een toestel ingeschakeld staat waar het niet moet, dan ben je vast en zeker vlak in de buurt van dat toestel, anders zou het je niet opvallen dat ze nog ingeschakeld staan. Te veel moeite om op een knopje te drukken of de schakelaar om te gooien? Een schonere wereld begint bij jezelf zeggen de Nederlanders wel eens. Dus in plaats van te zeuren op een forum, steek de handen uit de mouwen en schakel die energieverslinders eigenhandig uit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Jack, wat vertel jij weer voor truut...

De vaat met de hand doen is het meest on ecologische dat je kan doen. Zuiver water is in mijn ogen een veel kostbaarder goed dan elektriciteit en ondertussen weet iedereen dat de vaat doen met de hand meer water verbruikt dan de vaatwas en het totaalplaatje steeds voordeliger is in het voordeel van de vaatwasser.

Ik heb ook een droogkast EN een waslijn. Ik combineer, maar de luxe van "pak een ganse trommel en drop die in de droogkast" is wel een stuk beter hier dan je daarna afdrogen met schuurpapier, want zo worden mijn handdoeken als ik ze in de zon droog. Dan ook nog even de tijd in het oog houden wat het ophangen en afnemen van de was kost, en wat het daarna nog meer kost wanneer je niet kan wassen omdat het regent of omdat uw was achter uw rug weer gratis door de regen werd gewassen... Heu, de droogkast wint het hier vaker van de buitenlucht maar wederom, wordt bij mij thuis 1 keer de week gebruikt.

Om nog even op het droogkast verhaal terug te komen... Vermits we met z'n allen meer en meer samenhokken in appartementen is er vaak ook geen andere keuze dan de droogkast te gebruiken.

Trouwens, een C droogkast met luchtafvoer verbruikt op jaarbasis minder dan een B droogkast die volgend condensatie werkt. Dus die labels zijn niet altijd even representatief.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Wat mij meeste stoort en vooral de uitspraken van die politici en de bond beter leven
Zij hebben gemakkelijk praten met hun weddes
Voor hen is nie moeilijk om energie zuinig toestellen te kopen of energie arme woningen te laten bouwen
De gewone burgers moeten rondkomen met hun verdiende centjes en bij de meerderheid is der nie veel meer over om duur materiaal aan te schaffen voor goeie isolatie of zuinigere toestellen
Men geeft premies OK maar men moet toch eerst de volledige som betalen en dan nog afwachten of men toch in aanmerking komt
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Slafes schreef:Ik heb ook een droogkast EN een waslijn. Ik combineer, maar de luxe van "pak een ganse trommel en drop die in de droogkast" is wel een stuk beter hier dan je daarna afdrogen met schuurpapier, want zo worden mijn handdoeken als ik ze in de zon droog.
Uw was in volle zon te drogen hangen, godbetert. Als er nu 1 iets is wat je niet moet doen, dan is het wel de was in volle zon te drogen hangen. Iedereen (behalve jij blijkbaar) weet dat je wasgoed in de schaduw te drogen hangt, liefst op een plek waar wat tocht is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Nog een helderziende op het forum.
(...)
Even los uit de pols gerekend: huidige vriezer = 600 kW @ 0,22 euro/kW (Ecopower). Nieuwe vriezer = 300 kW @ 0,22 euro/kW. Per jaar betaal je dan 66 euro minder aan energieverbruik. Aankoopprijs van een Samsung (die qua inhoud een pak minder is dan mijn kofferdiepvriezer): 499 euro bij Krefel. Heb een middenmoot genomen, er zijn duurdere en er zijn goedkopere. Alleen al om je aankoopbedrag terug te verdienen doordat je minder stroom verbruikt ben je 7,5 jaar verder.
En nu uw berekening bij een kWh prijs van €1, om mensen te stimuleren minder energie te verbruiken. Uw conclusie zal anders zijn, waarmee je mijn punt voor duurdere energie bewezen hebt :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Jack Daniels schreef:
Slafes schreef:Ik heb ook een droogkast EN een waslijn. Ik combineer, maar de luxe van "pak een ganse trommel en drop die in de droogkast" is wel een stuk beter hier dan je daarna afdrogen met schuurpapier, want zo worden mijn handdoeken als ik ze in de zon droog.
Uw was in volle zon te drogen hangen, godbetert. Als er nu 1 iets is wat je niet moet doen, dan is het wel de was in volle zon te drogen hangen. Iedereen (behalve jij blijkbaar) weet dat je wasgoed in de schaduw te drogen hangt, liefst op een plek waar wat tocht is.
Goh ja, en ik heb ook even aan de zon te vertellen waar en wanneer ze moet schijnen. :) Trouwens, wit goed in de zon hangen voor een nog witter resultaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Blijkt dat de BTW verlaging naar 6% van toepassing is op ALLE onderdelen van de factuur. Ik had mij laten wijsmaken dat het enkel over het gedeelte elektriciteit ging en dat de andere posten (transport, distributie, taksen...) aan 21% bleven.
Bron:
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_ti ... 5-2214.art
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Nog een helderziende op het forum.
(...)
Even los uit de pols gerekend: huidige vriezer = 600 kW @ 0,22 euro/kW (Ecopower). Nieuwe vriezer = 300 kW @ 0,22 euro/kW. Per jaar betaal je dan 66 euro minder aan energieverbruik. Aankoopprijs van een Samsung (die qua inhoud een pak minder is dan mijn kofferdiepvriezer): 499 euro bij Krefel. Heb een middenmoot genomen, er zijn duurdere en er zijn goedkopere. Alleen al om je aankoopbedrag terug te verdienen doordat je minder stroom verbruikt ben je 7,5 jaar verder.
En nu uw berekening bij een kWh prijs van €1, om mensen te stimuleren minder energie te verbruiken. Uw conclusie zal anders zijn, waarmee je mijn punt voor duurdere energie bewezen hebt :).
Waarom moet ik een berekening maken aan 1 euro/kWh als ik maar 22 cent per kWh betaal???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Da's de theorie van heist... doe de mensen financieel pijn en ze gedragen zich anders.

Beetje zoals extra belastingen op de auto... dat ze uiteindelijk met de fiets gaan rijden (of gewoon niet meer op hun werk geraken).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De verlaging van de BTW op elektriciteit als asociale maatregel.
DeStandaard 31/1/2014
Het worden krappe budgettaire tijden. En daarom stoort het economen Gert Peersman en Jean Hindriks dat alle partijen dure verkiezingsbeloftes maken. Net voor het nationale kopstukkendebat van De Standaard en Le Soir, vanavond in Brussel, pleiten ze voor meer politieke moed. ‘Onze politici zijn bang. Eerlijk, dat verontrust me.’
Laten we het hebben over zo’n belastingverschuiving. Professor Peersman, u pleit al langer voor een verhoging van de btw. Een asociale maatregel, klinkt het bij PS en SP.A.

Peersman: ‘Meer zelfs, de regering heeft op voorzet van de SP.A de btw op elektriciteit verlaagd. Wat is het effect? Een gemiddeld gezin dat leeft van een inkomen uit arbeid of van een uitkering, krijgt zo een korting van 100 euro op de elektriciteitsfactuur. Maar via de index krijgen ze 108 euro minder inkomen omdat elektriciteit in de gezondheidsindex meer weegt dan in ons consumptiepakket. Zij verliezen dus koopkracht! Wie wint er ondertussen? Mensen die hun inkomen uit vermogen halen. Renteniers krijgen nu ook goedkopere elektriciteit zonder enig inkomensverlies.’

Wat stelt u voor?

Peersman: ‘Een alternatief is om de btw te verhogen én de index te laten spelen. Voor loontrekkenden is dat een nuloperatie. Een hogere btw vertaalt zich in een hoger loon. Maar wie zijn inkomen uit vermogen haalt, die ziet zijn hogere uitgaven niet gecompenseerd op het loonstrookje.’

‘Zo betaal je de uiteindelijk verlaging van de lasten op arbeid via een subtiele vermogensbelasting zonder dat je kapitaalvlucht krijgt of een vermogenskadaster moet aanleggen. De opbrengsten kunnen dienen om de lasten gericht te verlagen voor de laagste inkomens of voor wie het zwakst staat op de arbeidsmarkt. Ik zie niet in hoe een btw-verhoging op dat moment nog asociaal is.’

Akkoord, professor Hindriks?

Hindriks: ‘Volledig. Trouwens, ook de meer dan 300.000 gedetacheerde arbeiders uit Oost-Europa die hier wel aan de slag zijn maar geen sociale zekerheid betalen, gaan die hogere btw betalen. Hetzelfde voor de pakweg 30.000 internationale ambtenaren van de EU en de Navo.’

Het spaargeld blijft wel buiten schot.

Peersman: ‘Eigenlijk niet. Spaargeld is niets meer dan uitgestelde consumptie. Vroeg of laat betaal je altijd die btw.’

‘Tegelijk vind ik dat we wel degelijk moeten durven nadenken over een belastingverschuiving richting vermogen, meer bepaald vermogenswinsten. Aandelenwinsten bijvoorbeeld worden bij ons niet belast. En vastgoed extra belasten heeft net zoals een verhoging van de btw weinig negatief effect op de groei.’
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”