Digicorder...draadloos?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Jack Daniels schreef:In de WLAN verbindingen van mijn Dreambox is er geen spoor te bekennen van het IP adres van de DB. En toch werkt de DB.
Natuurlijk mag er in het WLAN gedeelte niets te vinden zijn... je DB is aangesloten met een UTP kabel (op je bridge) !

De bridge op zich is wireless... voor je DB is het uiteindelijk een normale wired verbinding.

Trouwens als je DB een WLAN gedeelte heeft... waarom hang je er dan een wireless bridge aan ?
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Eureka, part I.
Jack Daniels schreef:Mocht het niet lukken, dan wil ik je wel telefonisch bijstaan en kunnen we samen de instellingen overlopen. Dan bezorg ik je mijn gsm nr. via PM.
Met dank aan Jack, ik ben er ondertussen in geslaagd om volgende configuratie te doen draaien :
Afbeelding
Het toestelletje moest dus idd. een fixed IP adres hebben in de range van de Telenet modem. Na een reboot ben ik er in geslaagd om mijn laptop wijs te maken dat hij via een UTP verbonden is met de Telenet modem !
Ondertussen ook een PC draadloos gekoppeld aan de Telenet modem en ik zie zowel de laptop als de bridge:OK!
Ik kan ook nog aan de config van de bridge:
Afbeelding
De laptop heeft dus effectief via DHCP een IP adres gekregen van de Telenet modem, getuige het overzichtje in "mijntelenet".
Ook na een standby van de laptop blijft de verbinding actief. Snelheid is zo'n 12 Mbps wat in de verwachtingen ligt.

Wordt vervolgd : part II : laptop weg en vervangen door... de digicorder! Hopelijk krijgt die ook geen 192.168.0.x adres van Telenet maar een 10.x adres (via herkenning MAC)...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Er hing een wifi dongle op de usb aansluiting maar dat was alles behalve betrouwbaar. Netwerk ging aan en uit dat het een lieve lust was. Zo kon je geen tv kijken. Daarom de bridge er aan gehangen. Blijkbaar is de implementatie van usb drivers voor wifi verbinding alles behalve optimaal.

@r2504: heb even een edit gedaan van een vorig bericht. Moest dus zijn "de WLAN verbindingen in mijn FRITZbox...". De Fritzbox ziet wel het IP adres van de bridge maar niet van de Dreambox. Een IP scanner programma ziet dan wel een IP adres van de Dreambox (en ook van de bridge).
Pfff... Fritzbox, Dreambox... Die Duitsers toch zenne.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

In ieder geval MadCompie heeft bewezen dat het werkt...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er valt mij iets op aan zijn instellingen: zijn primary en secondary DNS hebben een IP adres wat buiten de range van zijn netwerk ligt. Bij mij hebben beide DNS hetzelfde IP adres als de gateway (192.168.1.1), dus een IP adres wat binnen de range van mijn netwerk ligt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

dns instellingen zijn gewoon de standaard dns'en van TN, vrij normaal dus.
als je achter je eigen router hangt dan gaan je pc's idd meestal het adres van je eigen router gebruiken als dns,
maar is helemaal geen verplichting.

je router gebruikt standaard overigens ook gewoon de dns van je provider :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ben in elk geval content dat ik hier iemand uit de brand heb kunnen helpen met mijn beperkte kennis van al die dingen.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Jack Daniels schreef:Ben in elk geval content dat ik hier iemand uit de brand heb kunnen helpen met mijn beperkte kennis van al die dingen.
Kennis is macht!
r2504 schreef:In ieder geval MadCompie heeft bewezen dat het werkt...
HO HO HO ... dat was nog maar part I hé... :lol:

Ondertussen kleine update:
- lan speed via mijn router = 70 Mbps, wi-fi speed via mijn router = 20 Mbps, via de TN router = 18 Mbps en via de bridge = 12 Mbps
dus er wordt flink wat gesnoeid in de conversie... maar dit is aannemelijk denk ik vergeleken met range extenders, powerline en andere bridges?
- als de laptop in stand-by komt te staan, blijft enkel nog het blauwe LED op de bridge branden (USB stroom blijft dus) ; als de laptop terug
in actie schiet herstelt de bridge de connectie na enkele luttele seconden wat dus ook ok is!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MadCompie schreef:lan speed via mijn router = 70 Mbps
Whop is 60 Mbps, Whoppa is 120 Mbits... waar komt jou 70 Mbps vandaan ?
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

r2504 schreef:
MadCompie schreef:lan speed via mijn router = 70 Mbps
Whop is 60 Mbps, Whoppa is 120 Mbits... waar komt jou 70 Mbps vandaan ?
't Is 90 ipv. 70... Normaal sleur ik er gemiddeld wel zo iets uit, indien rechtstreeks via UTP aan de TN modem dan is het nog iets meer. Er zit dus een beetje verlies op door mijn router doch voor mij maakt dat niet uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat verhaal van dat fix IP adres of IP adres via DHCP laten toewijzen gaat niet op. In geen van beide gevallen kan ik de webinterface benaderen. Wat ik wel kan zonder problemen: de harde schijf van de Dreambox mounten op de desktop van mijn Mac, ftp verkeer van en naar de (harde schijf van de) Dreambox.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Als alles werkt behalve de webinterface lijkt het probleem me in je Dreambox te zitten... maar test het eens uit door hem gewoon aan de kabel te hangen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Moeilijk in te schatten. Met de vorige Belkin bridge had ik wel toegang tot de webinterface; heb de vraag ook gesteld op een sat forum. Ben ondertussen ook via email in overleg met de fabrikant van Vonets.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Ik heb het al 100x geschreven... een bridge is TRANSPARANT !

Als ze dus werkt (wat ze doet) dan maakt het niet uit wat erover gaat... je webinterface zal volgens mij op een kabel dan ook niet werken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Menu-instellingen van de Dreambox bekeken. Blijkt dat de plugin "openwebif" ontbreekt. Laat dit nu net de plugin zijn verantwoordelijk voor de webinterface. Waarom de ontwikkelaars die plug-in er uit gehaald hebben is mij een raadsel. Ik vermoed dat ik weer toegang heb tot de interface eens deze plug-in weer netjes geïnstalleerd is.
Edit: plug-in geïnstalleerd en de webinterface doet het weer.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Bedankt om ons op de hoogte te houden.
Kan je binnen een week ofzo nog eens laten weten of alles goed blijft werken?

Als ik het goed bekijk gebruik je de bridge om de keys te ontvangen om tv te kunnen kijken? Ik speel met het idee om net hetzelfde te doen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nu werkt alles prima. Ik zie niet in waarom het weer zou veranderen. Stom natuurlijk van die plug-in, dat die niet mee geinstalleerd wordt, in tegenstelling tot vorige versies van OpenPli. Ja, keys komen binnen via internet en de bridge.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Ondertussen blijkt het niet te werken voor de Telenet Digicorder...
Als ik het toestelletje een vast IP adres geef in de range van 192.168.0.x (zoals al de rest van de TN router, zowel bedraad als draadloos) dan ontvangt de digicorder geen IP :cry:
Het bakske eens aan mijn TV aangesloten en die krijgt wel een IP adres...
Digibox draadloos werkt dus waarsch. effectief enkel via UTP... normaal moet die een 10.0 adres ontvangen...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

2 weken verder, iedereen nog altijd tevreden?
Jack Daniels, geen disconnects gehad of handmatig iets moeten aanpassen, set and forget?
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

jorgo schreef:2 weken verder, iedereen nog altijd tevreden?
Jack Daniels, geen disconnects gehad of handmatig iets moeten aanpassen, set and forget?
Ik heb ondertussen nog een firmware update kunnen installeren voor de VAP11N bridge, er was blijkbaar een conflict met de oorspr. dhcp en de dhcp van de VAP11N. Ik hoef dus geen fixed IP meer in te vullen in de parameters : gewoon draadloos netwerk selecteren en login bewaren.
Vervolgens krijgt mijn PC een IP adres in de range 192.168.0.x.
Het probleem is dat de Digicorder ook een 192.168.0.x adres krijgt wat hem dus niet interactief maakt (moet 10.x zijn).
Ook eens nagevraagd aan Telenet en een behulpzame medewerker vertelde me dat het MAC adres normaal gezien ook via het draadloze gedeelte herkend zou moeten worden. Gezien de Vonets bridge ook een 192.168.0.x krijgt vermoedt hij dat op dat toestel het MAC adres van de digicorder gekloond zal moeten worden...
Op de Vonets kan ik het niet configureren... ik zal het nog eens navragen aan Vonets...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier werkt alles naar behoren. Niks moeten aanpassen. Bridge hangt aan de Dreambox sinds ik ze werkend heb gekregen en dat is ondertussen toch wel al meer dan een week geleden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MadCompie schreef:Ook eens nagevraagd aan Telenet en een behulpzame medewerker vertelde me dat het MAC adres normaal gezien ook via het draadloze gedeelte herkend zou moeten worden.
Een wireless bridge is gewoon transparant... het lijkt dus dat ze er niet is... het moet dus inderdaad werken.

Als je decoder een 192.168.0.x adres krijgt is er volgens mij gewoon iets niet juist met je configuratie (van je wireless bridge).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Jack Daniels schreef:
Hier werkt alles naar behoren. Niks moeten aanpassen. Bridge hangt aan de Dreambox sinds ik ze werkend heb gekregen en dat is ondertussen toch wel al meer dan een week geleden.
Dag Jan, blij om te horen dat alles werkt! Dat is alweer een hoop kabels en transfo's uitgespaard!
Voor de rest : wordt het toestelletje niet te warm? snelheid ok? werkt nog na een reboot/uit/aan?
r2504 schreef:
MadCompie schreef:Ook eens nagevraagd aan Telenet en een behulpzame medewerker vertelde me dat het MAC adres normaal gezien ook via het draadloze gedeelte herkend zou moeten worden.
Een wireless bridge is gewoon transparant... het lijkt dus dat ze er niet is... het moet dus inderdaad werken.
Als je decoder een 192.168.0.x adres krijgt is er volgens mij gewoon iets niet juist met je configuratie (van je wireless bridge).
Nu ik de firmware geüpdatet heb heb ik geen vast IP adres meer moeten instellen op de bridge. Op PC werkt het maar nu moet ik dit weer eens uittesten op de -door de familie oh zo druk bezette- digicorder ... op hoop van zege!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Grrrrrr :bang: stupid digicorder!

VAP11N ingesteld als wireless bridge over draadloos netwerk van de TN modem/router (range 192.168.0.x)

VAP11N aangesloten aan pc : ok! de pc krijgt een IP 192.168.0.x
VAP11N aangesloten aan laptop : ok! de laptop krijgt een IP 192.168.0.x
VAP11N aangesloten aan TV : ok! de TV krijgt een IP 192.168.0.x

VAP11N aangesloten aan digicorder : grrr! die krijgt helemaal niets!

Als ik de utp van de homeplug er weer in poep dan krijgt hij vrijwel onmiddellijk het IP 10.x toegekend...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Geef je PC (z'n wireless interface) eens het MAC adres van je Digicorder... kan je eens kijken wat je dan krijgt.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

r2504 schreef:Geef je PC (z'n wireless interface) eens het MAC adres van je Digicorder... kan je eens kijken wat je dan krijgt.
Nog niet geprobeerd, goed idee... maar dat lukt me niet echt...

Eens geprobeerd met http://www.zokali.com/win7-mac-address-changer/ (Win7 MAC Address Changer) en blijkbaar wordt er dan een entry "NetworkAddress" gemaakt in de registry doch na een herstart van de wireless card blijf ik het originele MAC bekomen (via commando getmac in de prompt).

De MAC van elke digicorder begint steeds met 68:63:59 (Advanced Digital Broadcast SA) maar dat wordt blijkbaar niet aanvaard in mijn Windows 7
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kan je ook via de driver zelf, werkt normaal altijd (ook na een reboot).

Device manager
rechtermuis properties van nic
advanced
zoeken voor iets als 'network address'
mac address van digicorder daar ingeven
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

kan niet... kan enkel voor de vaste nic maar niet voor de draadloze...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

:bang:
De Vonets blijkt wel te werken voor : pc, laptop, tv maar niet voor de digicorder!

Ik heb eens het MAC adres van de NIC op mijn PC gewijzigd in dat van de digicorder en de Vonets wireless bridge
aangesloten op mijn PC...
... baf ... foetsie DHCP!
MAC adres hersteld en ... hopla ... DHCP werkt weer.

Ik denk dat ik volgende (HILARISCHE) oplossing heb :

Een nieuw access point verbinden met de TN modem en het signaal langs de andere kant met de Vonets bridge opvangen :-D

Volgens mij denkt de TN modem dan dat de digicorder op de vaste lijn aangesloten is...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”