Internet voor klanten
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Hallo,
ik had graag internet aangeboden aan onze klanten terwijl ze wachten in onze showroom. Simpelste is hen gewoon het wachtwoord te geven tot ons wifi netwerk, maar via ons netwerk heb je ook toegang tot heel veel informatie die niet voor klanten bestemd is.
De huidige situatie:
modem-only op zolder -> router -> 2 switchen (één in werkplaats en één in bureau) -> accespoint (tussen showroom en bureau)
De simpelste oplossing zou zijn om een switch te zetten na de modem en daar een extra router op aan te sluiten. Maar de afstand tussen de modem en onze showroom is nogal groot, dus de ontvangst zal niet goed tot zeer slecht zijn. We kunnen nu ook verbinding maken via wifi met de router op de zolder als we in de showroom zijn.
Dus heb ik het volgende geprobeerd:
op de switch in de bureau heb ik een extra router aangesloten via de wan poort. Ik het deze een ander ip bereik gegeven dan de andere router. Nu krijg ik toegang tot het netwerk van die router, maar geen internetverbinding. Wat doe ik hier verkeerd?
Een andere mogelijkheid is misschien om een utp kabel bij te leggen tot aan de bureau, maar dat is nogal veel werk.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Kamiel.
PS.: Ik zou dit dus graag testen. Als misbruik van gemaakt wordt om grote hoeveelheden te downloaden, dan wordt het stop gezet.
ik had graag internet aangeboden aan onze klanten terwijl ze wachten in onze showroom. Simpelste is hen gewoon het wachtwoord te geven tot ons wifi netwerk, maar via ons netwerk heb je ook toegang tot heel veel informatie die niet voor klanten bestemd is.
De huidige situatie:
modem-only op zolder -> router -> 2 switchen (één in werkplaats en één in bureau) -> accespoint (tussen showroom en bureau)
De simpelste oplossing zou zijn om een switch te zetten na de modem en daar een extra router op aan te sluiten. Maar de afstand tussen de modem en onze showroom is nogal groot, dus de ontvangst zal niet goed tot zeer slecht zijn. We kunnen nu ook verbinding maken via wifi met de router op de zolder als we in de showroom zijn.
Dus heb ik het volgende geprobeerd:
op de switch in de bureau heb ik een extra router aangesloten via de wan poort. Ik het deze een ander ip bereik gegeven dan de andere router. Nu krijg ik toegang tot het netwerk van die router, maar geen internetverbinding. Wat doe ik hier verkeerd?
Een andere mogelijkheid is misschien om een utp kabel bij te leggen tot aan de bureau, maar dat is nogal veel werk.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Kamiel.
PS.: Ik zou dit dus graag testen. Als misbruik van gemaakt wordt om grote hoeveelheden te downloaden, dan wordt het stop gezet.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Hoe is de WAN poort ingesteld van de extra router? Deze zou een ip adres van de dhcp server van de andere router moeten krijgen. Dus eens kijken of deze op DHCP staat en of deze een ip adres krijgt.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
- jaker
- Elite Poster
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
- Locatie: Meerhout
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Dit kan je wel doen werken, maar is geen goede oplossing: Dan hebben je klanten nog steeds toegang tot je eigen LAN-netwerk. Je router is dan via zijn WAN gelink aan jou LAN en is dus eigenlijk een gateway naar je LAN!kamiel schreef:Dus heb ik het volgende geprobeerd:
op de switch in de bureau heb ik een extra router aangesloten via de wan poort. Ik het deze een ander ip bereik gegeven dan de andere router. Nu krijg ik toegang tot het netwerk van die router, maar geen internetverbinding. Wat doe ik hier verkeerd?
Als het werk je afschikt: misschien de utp-kabel vervangen door Devolo's (of andere merk van netwerk via stroomnet) en zo de afstand tussen de extra switch en extra router overbruggen.kamiel schreef:De simpelste oplossing zou zijn om een switch te zetten na de modem en daar een extra router op aan te sluiten ...
... Een andere mogelijkheid is misschien om een utp kabel bij te leggen tot aan de bureau, maar dat is nogal veel werk.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een hedendaagse router heeft ook een Gast netwerk.
De WLAN zendt dan gewoon 2 SSID's uit, één voor je privé netwerk, en één voor de gasten.
De gasten krijgen een IP in een ander subnet, waarmee ze alleen op Internet kunnen, en niet op je privé netwerk.
Bij sommige routers kan je ook instellen dat één van de LAN poorten ook op het Gast netwerk staat.
De WLAN zendt dan gewoon 2 SSID's uit, één voor je privé netwerk, en één voor de gasten.
De gasten krijgen een IP in een ander subnet, waarmee ze alleen op Internet kunnen, en niet op je privé netwerk.
Bij sommige routers kan je ook instellen dat één van de LAN poorten ook op het Gast netwerk staat.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Misschien is FON een interessante optie. Dit is een aparte wifi-router die je achter je router hangt en meteen zorgt voor een gastennetwerk.
Belgacom klanten kunnen er met hun eigen login gebruik van maken en je je kan 5 gast-accounts maken. Als je zo eentje aanmaakt, kan je de logingegevens daarvan zonder problemen aan je klanten geven.
Belgacom klanten kunnen er met hun eigen login gebruik van maken en je je kan 5 gast-accounts maken. Als je zo eentje aanmaakt, kan je de logingegevens daarvan zonder problemen aan je klanten geven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
en fonero's zoals wij kunnen je zelfs een 20% korting geven op een Fonera Simpl...
je bent zelfs niet gelimiteerd tot 5gebruikers/5 accounts;
ik heb hier in De Leest in Izegem zo 2 van die toestellen geplaatst en gisteren nog 20 gebruikers die met 1 van die 5 accounts konden aanmelden (username & paswoord : deleest)
via een browser sessie;
belgacom & fonero's kunnen een "app" installeren die de authenticatie doet op hun smartphone
mensen die niet weten waarmee ze gratis aanloggen kunnen ahum hun paypal account/visa kaart of SMS betaling verrichten om je wifi te mogen gebruiken <g> ze moeten maar goed rondkijken wat er ophangt voor "gratis" wifi
je bent zelfs niet gelimiteerd tot 5gebruikers/5 accounts;
ik heb hier in De Leest in Izegem zo 2 van die toestellen geplaatst en gisteren nog 20 gebruikers die met 1 van die 5 accounts konden aanmelden (username & paswoord : deleest)
via een browser sessie;
belgacom & fonero's kunnen een "app" installeren die de authenticatie doet op hun smartphone
mensen die niet weten waarmee ze gratis aanloggen kunnen ahum hun paypal account/visa kaart of SMS betaling verrichten om je wifi te mogen gebruiken <g> ze moeten maar goed rondkijken wat er ophangt voor "gratis" wifi
-
- Pro Member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
- Locatie: Eiverbeu
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Meedoen aan een Meraki Webinar :
http://www.meraki.com/webinars
Dan krijg je een gratis MR12 AP opgestuurd met 3 jaar licentie.
Dat AP kan je instellen om zelf eigen adressen uit te delen (zodat mensen niet aan je eigen local LAN aankunnen) + doet aan content filtering en bandbreedte beperken.
http://www.meraki.com/webinars
Dan krijg je een gratis MR12 AP opgestuurd met 3 jaar licentie.
Dat AP kan je instellen om zelf eigen adressen uit te delen (zodat mensen niet aan je eigen local LAN aankunnen) + doet aan content filtering en bandbreedte beperken.
Floris Bakker for president!
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Welke Internetprovider heb je momenteel? Misschien kan je gewoon je BelgacomFON of Telenet hotspot gegevens openbaar maken?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Of ga gewoon voor een Unifi
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Vandaag is het in orde gekomen, een jaar later!
Ik heb dus een extra draadloze router gezet.
De eerste router deelt IP adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.174
Ik heb het IP adres van de extra router op 192.168.1.174 gezet. En deze deelt adressen uit van 192.168.1.185 tot 192.168.1.200. Deze router is met de WAN poort aangesloten op het huidige netwerk. Als ik me aanmeld op het netwerk van deze extra router zie ik de computers van het bedrijf niet, maar kan ik wel op internet.
Ik heb dus een extra draadloze router gezet.
De eerste router deelt IP adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.174
Ik heb het IP adres van de extra router op 192.168.1.174 gezet. En deze deelt adressen uit van 192.168.1.185 tot 192.168.1.200. Deze router is met de WAN poort aangesloten op het huidige netwerk. Als ik me aanmeld op het netwerk van deze extra router zie ik de computers van het bedrijf niet, maar kan ik wel op internet.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik vermoed dat het geven van een static route voldoende gaat zijn om een andere pc te benaderen....
Dit is geen beveiliging! Eigenljk zou je die tweede router in de eerste in een ander vlan moeten steken.
Dit is geen beveiliging! Eigenljk zou je die tweede router in de eerste in een ander vlan moeten steken.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Op het eerste gezicht dacht ik ook dat hier alles volledig open en bloot stond... maar als je het topic opnieuw leest dan merk je dat de TS een modem-only heeft met twee routers... deze krijgen dus allebei een public IP-adres van TN en staan dus volledig los van elkaar (ze een andere IP-range geven heeft dus zelfs totaal geen zin).
Maar misschien maakt de TS best nog even een tekening want ook mijn veronderstelling is misschien niet zoals het effectief is (en een tekening is altijd duidelijker dan woorden)... feit blijft dat op dergelijke manier guest access aanbieden niet de juiste manier is en open staat voor misbruik ! (een reden te meer om mensen in te huren die weten waarmee ze bezig zijn).
Maar misschien maakt de TS best nog even een tekening want ook mijn veronderstelling is misschien niet zoals het effectief is (en een tekening is altijd duidelijker dan woorden)... feit blijft dat op dergelijke manier guest access aanbieden niet de juiste manier is en open staat voor misbruik ! (een reden te meer om mensen in te huren die weten waarmee ze bezig zijn).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als ik dit goed begrijp, heeft de TS dus zijn 2de router met de WAN poort achter zijn eerste router gezet (op de switch in bureau?).kamiel schreef:k heb dus een extra draadloze router gezet.
Deze router is met de WAN poort aangesloten op het huidige netwerk
Dus géén aparte externe IP's?
Deze router heeft dus hetzelfde subnet aan de WAN als aan de LAN zijde?kamiel schreef: De eerste router deelt IP adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.174
Ik heb het IP adres van de extra router op 192.168.1.174 gezet. En deze deelt adressen uit van 192.168.1.185 tot 192.168.1.200.
Dat komt niet goed
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Inderdaad.philippe_d schreef:Als ik dit goed begrijp, heeft de TS dus zijn 2de router met de WAN poort achter zijn eerste router gezet (op de switch in bureau?).kamiel schreef:k heb dus een extra draadloze router gezet.
Deze router is met de WAN poort aangesloten op het huidige netwerk
Dus géén aparte externe IP's?
Waarom zal dit problemen geven? Het zou dus beter zijn als de extra router 192.168.2.xxx uitdeelt?philippe_d schreef:Deze router heeft dus hetzelfde subnet aan de WAN als aan de LAN zijde?kamiel schreef: De eerste router deelt IP adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.174
Ik heb het IP adres van de extra router op 192.168.1.174 gezet. En deze deelt adressen uit van 192.168.1.185 tot 192.168.1.200.
Dat komt niet goed
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Plus Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
Denk eraan dat je verantwoordelijk bent voor je internetverbinding en dat je ten allen tijde moet kunnen opgeven wie wanneer je internet gebruikt heeft
Voor meer info, kijk naar EU-richtlijn 2006/24/EG van 15/03/2006 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 063:NL:PDF)
Dus best werken met vouchers die je kan uitdelen (MikroTik, Pfsense) of via zelfregistratie.
Voor meer info, kijk naar EU-richtlijn 2006/24/EG van 15/03/2006 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 063:NL:PDF)
Dus best werken met vouchers die je kan uitdelen (MikroTik, Pfsense) of via zelfregistratie.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Oei.. dan toch... leuk, kunnen al z'n guests aan z'n bedrijfsnetwerkkamiel schreef:Inderdaad.
Het is niet omdat men de servers niet kan (broadcasts) zien dat ze onbereikbaar zijn !
Als het werkt geeft het blijkbaar geen problemen... maar echt netjes is het niet.kamiel schreef:Waarom zal dit problemen geven? Het zou dus beter zijn als de extra router 192.168.2.xxx uitdeelt?
In ieder geval... je hebt totaal geen kennis om dit correct uit te voeren... begin dus niet zomaar te prutsen en volg minstens de raad op van het forum hier of huur iemand gespecialiseerd in. Je zal zo ie zo wat moeten investeren in extra hardware (hopelijk loop je nu ook niet meteen naar de winkel) om dit netjes op te lossen !
-
- Elite Poster
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Hier geef ik @LoewieKatorz gelijk.
Oppassen voor mensen die misbruik willen maken van je netwerk/internet.
Best is met vouchers (of tenminste 2 goedkope NAT routers, 1 voor uw eigen & 1 voor uw gasten), zodat:
1) Gasten niet op je netwerk kunnen zitten.
2) Gasten niet met je (privé) internet kunnen foefelen.
Oppassen voor mensen die misbruik willen maken van je netwerk/internet.
Best is met vouchers (of tenminste 2 goedkope NAT routers, 1 voor uw eigen & 1 voor uw gasten), zodat:
1) Gasten niet op je netwerk kunnen zitten.
2) Gasten niet met je (privé) internet kunnen foefelen.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Best met aparte ranges werken, of ze nu beide apart een public ip krijgen of niet.
Als ze beide apart op de modem aangesloten zijn is het een optionele ingreep, die visueel duidelijk maakt wie waar opzit.
Zit router 2 achter router 1 dan moet het zelfs, want je mag niet met dezelfde ip range aan beide kanten werken.
Sowieso heeft het geen enkele zin om de dhcp range verschillend te maken hier, ook omwille van bovenstaande.
Mijn voorgevoel zegt me dat je best maakt dat je er een expert bijhaalt alvorens je meer schade aanricht dan je lief is.
Er bestaan relatief goedkope business routertjes die met een ticketing systeem werken die per user een account aanmaken op een onboard radius server. Hun naam ontsnapt me even maar als ik erop kom laat ik het alsnog weten.
[ Post made via mobile device ]
Als ze beide apart op de modem aangesloten zijn is het een optionele ingreep, die visueel duidelijk maakt wie waar opzit.
Zit router 2 achter router 1 dan moet het zelfs, want je mag niet met dezelfde ip range aan beide kanten werken.
Sowieso heeft het geen enkele zin om de dhcp range verschillend te maken hier, ook omwille van bovenstaande.
Mijn voorgevoel zegt me dat je best maakt dat je er een expert bijhaalt alvorens je meer schade aanricht dan je lief is.
Er bestaan relatief goedkope business routertjes die met een ticketing systeem werken die per user een account aanmaken op een onboard radius server. Hun naam ontsnapt me even maar als ik erop kom laat ik het alsnog weten.
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je hebt daar zelfs geen router voor nodig... Unifi heeft dit standaard in z'n wireless oplossing.ITnetadmin schreef:Er bestaan relatief goedkope business routertjes die met een ticketing systeem werken
Trouwens als je internet voor je klanten wil aanbieden dan veronderstel ik dat je dat voor jezelf ook wel wil... en dan ga je geen twee wireless routers naast elkaar zetten maar ga je meteen voor een deftig systeem (meerdere SSID's, VLAN's, RADIUS voor je eigen netwerk, vouchers, snelheidsbeperkingen op guest, ...).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En hoe zit het met je...
- vouchers
- logging
- bandwith beperkingen (zal vermoedelijk nog wel lukken)
- filtering van verkeer
- niet-guest gebruik/authenticate
... en hopelijk heb je dan ook geen te grote showroom.
Voor enkele euro's meer dan wat je opgeeft heb je trouwens een Unifi oplossing die veel toekomst gerichter is.
Ik betreur de "loop snel naar de winkel en koop iets" advies mentaliteit die ik hier meer en meer lees
- vouchers
- logging
- bandwith beperkingen (zal vermoedelijk nog wel lukken)
- filtering van verkeer
- niet-guest gebruik/authenticate
... en hopelijk heb je dan ook geen te grote showroom.
Voor enkele euro's meer dan wat je opgeeft heb je trouwens een Unifi oplossing die veel toekomst gerichter is.
Ik betreur de "loop snel naar de winkel en koop iets" advies mentaliteit die ik hier meer en meer lees
-
- Elite Poster
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
@r2504
Ik vind ook dat je voor een showroom iets deftig moet gebruiken.
Heel belangrijk is dat netwerk privé en gast gescheiden zijn, de rest is bonus.
Nu, in dat geval voldoet een simpele ding, maar de vraag is hoe belangrijk is het hele showroom service voor de TS als hij een jaar kon wachten?
Misschien daarom dat de andere leden iets goedkoop aanboden? Je kan het van beide kanten zien
Ik vind ook dat je voor een showroom iets deftig moet gebruiken.
Heel belangrijk is dat netwerk privé en gast gescheiden zijn, de rest is bonus.
Nu, in dat geval voldoet een simpele ding, maar de vraag is hoe belangrijk is het hele showroom service voor de TS als hij een jaar kon wachten?
Misschien daarom dat de andere leden iets goedkoop aanboden? Je kan het van beide kanten zien
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Indien je oplossing wil aanbieden moet je steeds vooruit denken... pas dan kan je correct evalueren of je de kost wil maken.jos123 schreef:Misschien daarom dat de andere leden iets goedkoop aanboden? Je kan het van beide kanten zien
Unifi oplossingen starten vanaf 50 euro (komen nog wel wat kosten bij)... http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti ... -1119.html
-
- Elite Poster
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Dat is niet zo duur , i would say go for it!r2504 schreef:Unifi oplossingen starten vanaf 50 euro
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Bedankt iedereen voor de opmerkingen.
Ik moet misschien toch nog even een en ander verduidelijken... Ik ken er inderdaad bijna niets van, maar dat was al duidelijk?
Het is dus enkel wat internet voor als er klanten een half uurtje of een uurtje of zo moeten wachten terwijl ze wachten op een herstelling. Ze moeten het wachtwoord eerst aan ons vragen. En dit zal maar een paar keer per maand gebruikt worden. De meesten klanten wachten niet, en van deze die wel wachten zijn er maar een heel klein aantal die internet vragen.
Ik heb het geprobeerd, en als ik me aanmeld op die router heb ik internet, maar zie ik de computers van de zaak niet. Waarschijnlijk zijn jullie daartoe wel in staat. Verder gaat deze router ook gewoon af liggen als ze niet gebruikt wordt.
Maar misschien moet ik toch maar eens een extra kabel leggen van de telenet modem en zo 2 gescheiden netwerken maken.
In ieder geval bedankt voor de opmerkingen. Als we er iemand moeten bijhalen omdat dit in orde te brengen, dan laten we het gewoon zo en is er geen internet voor klanten.
Ik moet misschien toch nog even een en ander verduidelijken... Ik ken er inderdaad bijna niets van, maar dat was al duidelijk?
Het is dus enkel wat internet voor als er klanten een half uurtje of een uurtje of zo moeten wachten terwijl ze wachten op een herstelling. Ze moeten het wachtwoord eerst aan ons vragen. En dit zal maar een paar keer per maand gebruikt worden. De meesten klanten wachten niet, en van deze die wel wachten zijn er maar een heel klein aantal die internet vragen.
Ik heb het geprobeerd, en als ik me aanmeld op die router heb ik internet, maar zie ik de computers van de zaak niet. Waarschijnlijk zijn jullie daartoe wel in staat. Verder gaat deze router ook gewoon af liggen als ze niet gebruikt wordt.
Maar misschien moet ik toch maar eens een extra kabel leggen van de telenet modem en zo 2 gescheiden netwerken maken.
In ieder geval bedankt voor de opmerkingen. Als we er iemand moeten bijhalen omdat dit in orde te brengen, dan laten we het gewoon zo en is er geen internet voor klanten.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
@r2504
das toch dikke zever,ik zie echt niet in waarom je iemand een (semi)professioneel toestel moet opdringen wanneer hij er zelf amper iets van begrijpt.
Dat zit je daar met je logging en ticketing systeem dat nooit gebruikt wordt, terwijl een uit de doos oplossing gewoon direct werkt.
das toch dikke zever,ik zie echt niet in waarom je iemand een (semi)professioneel toestel moet opdringen wanneer hij er zelf amper iets van begrijpt.
Dat zit je daar met je logging en ticketing systeem dat nooit gebruikt wordt, terwijl een uit de doos oplossing gewoon direct werkt.
-
- Pro Member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik mis hier ook het perspectief van de klant. Als je een klant zegt "je mag op internet maar login en paswoord invullen op een website en u moet er eerst komen om vragen en een account maken het is maar beperkt geldig" enz enz, dan is dat niet van harte gegund aan de klant. Ik kan u verzekeren, als klant, veel gedoe om even een kwartiertje op wifi te kunnen, dat komt gewoon niet goed over. De garage waar ik mijn auto laat onderhouden heeft een aparte plaats met een grote tafel, een kan koffie, stopcontacten, een rustige omgeving en snelle wifi met een gewoon paswoord. Simpel, doeltreffend - ik kan u verzekeren, dat komt heel goed en professioneel over.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tot je de plaatselijke politie bij jou gaat krijgen met de vraag wat je leuk vind aan kleine kindjes. of tot die klant je internetverbinding even volledig gebruikt om illegale shit te downloaden. probeer je er dan maar eens uit te lullen met je gratis wifi... wifi stopt niet bij de deur van je showroom he. dus eens je het wachtwoord kent...
vroeger had zowat elke koteigenaar een routertje staan. er is een reden waarom meer en meer mensen ovefschakelen naar een managed oplossing hiervoor. en die reden is niet omdat die koteigenaren graag celd uitgeven...
[ Post made via mobile device ]
vroeger had zowat elke koteigenaar een routertje staan. er is een reden waarom meer en meer mensen ovefschakelen naar een managed oplossing hiervoor. en die reden is niet omdat die koteigenaren graag celd uitgeven...
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Een kot waar dag in dag uit dezelfde personen wonen (meestal toch een maand of 10) vol met jeugd, waarvan je weet dat de kans groot is dat ze veel en lang op internet zitten, is nog iets anders natuurlijk dan een garage waar je 30 min. op je auto moet wachten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Daarom dat Krisken zegt dat WiFi niet stopt aan de deur. Je kan perfect in de buurt van in je auto (of nabij gebouw) op die gratis WiFi, het hoeven geen klanten te zijn.sky schreef: is nog iets anders natuurlijk dan een garage waar je 30 min. op je auto moet wachten.
Geen idee hoe het in dit geval zit maar ik kwam al verschillende keren paswoorden tegen die er geen waren. hotelnaamjaartal komt meer voor dan je denkt
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je zou ervan staan kijken hoeveel "free wifi's" gebruikt worden. Doe zelf eens de test en zet eens een WiFi open in bvb een apartementsblok. Geloof me vrij dat er mensen gebruik van gaan maken. Doe je dat in een sociaal gebouw dan is die kans nog een pak groter.
Mijn eigenste garage had hetzelfde schitterende idee! Even een WiFi routertje zetten in de toonzaal en de klanten konden gratis op internet. Een mooi gebaar, toch? Probleem is dat rechtover mijn garage het beruchte E3 plein gelegen is (Ledeberg), en dat het routertje op zn gat ging door de talloze connecties die men maakte. De blokken zijn namelijk bekend/berucht wegens de hoge aantallen "sociale gevallen" die daar zitten (uiteraard, ze zijn niet allemaal zo!). Mensen die dikwijls al geen eurocent over hebben op het eind van de maand en voor wie gratis internet ideaal is : zelfs het goedkoopste abonnement (€25 in BE) kunnen ze soms amper of niet betalen. Gevolg : ze scannen de ether af naar gratis hotspots en gebruiken die. Toen er een wachtwoord kwam op die wifi, kreeg de garage-eigenaar zelfs bedreigingen binnen. Of hoe ver mensen durven gaan...
Nu is er een andere oplossing : de wifi is open, maar je moet een login/wachtwoord ingeven die je krijgt op een ticketje en dat 3 uur geldig is.
Voor een overzichtje van de situatie : https://www.google.be/maps/place/Ledebe ... ed4f8da6c0
Links de twee garages, rechts de 2 appartementsblokken
Mijn eigenste garage had hetzelfde schitterende idee! Even een WiFi routertje zetten in de toonzaal en de klanten konden gratis op internet. Een mooi gebaar, toch? Probleem is dat rechtover mijn garage het beruchte E3 plein gelegen is (Ledeberg), en dat het routertje op zn gat ging door de talloze connecties die men maakte. De blokken zijn namelijk bekend/berucht wegens de hoge aantallen "sociale gevallen" die daar zitten (uiteraard, ze zijn niet allemaal zo!). Mensen die dikwijls al geen eurocent over hebben op het eind van de maand en voor wie gratis internet ideaal is : zelfs het goedkoopste abonnement (€25 in BE) kunnen ze soms amper of niet betalen. Gevolg : ze scannen de ether af naar gratis hotspots en gebruiken die. Toen er een wachtwoord kwam op die wifi, kreeg de garage-eigenaar zelfs bedreigingen binnen. Of hoe ver mensen durven gaan...
Nu is er een andere oplossing : de wifi is open, maar je moet een login/wachtwoord ingeven die je krijgt op een ticketje en dat 3 uur geldig is.
Voor een overzichtje van de situatie : https://www.google.be/maps/place/Ledebe ... ed4f8da6c0
Links de twee garages, rechts de 2 appartementsblokken
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Omdat de wet dit vereist als je gratis WIFI wil aanbieden... en je kan daar grappig over doen tot de politie aan je deur staat !iceke schreef:das toch dikke zever,ik zie echt niet in waarom je iemand een (semi)professioneel toestel moet opdringen wanneer hij er zelf amper iets van begrijpt.
Trouwens als je er niets van begrijpt is het hoog tijd dat je ermee stopt... dat je thuis wil prutsen is jou probleem, ga je dat bij je werknemer doen zou dat wel eens heel nare gevolgen kunnen hebben (misschien mag de TS straks gaan uitleggen waarom de servers van het bedrijf gewist zijn of onderdeel van een botnet dat zorgt voor de verspreiding van kinderporno).
Nogmaals... thuis pruts je zoveel je wil... op je werk zorg je voor een professionele oplossing ! En het is niet omdat bedrijf X, Y en Z prutsers zijn dat je hen moet volgen.iceke schreef:Dat zit je daar met je logging en ticketing systeem dat nooit gebruikt wordt, terwijl een uit de doos oplossing gewoon direct werkt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Lees dan eens m'n eerdere postsiceke schreef:Nee, dan zeg je tegen de ts zoek hulp bij iemand die er verstand van heeft...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
<beetje offtopic>
Onderstaande artikel is misschien hier niet van toepassing omdat het over een Nederlands artikel gaat maar toch post ik het even om maar aan te tonen dat het ook anders kan.
Vraag: Als je gratis internet wilt aanbieden aan bezoekers of klanten, welke regels gelden dan?
Antwoord: Gratis internet (wifi) aanbieden is zo'n onderwerp waar vele mythes over leven. Ik erger me wezenloos aan diensten die je dwingen zo'n vinkje te plaatsen voordat je het internet op kan. Dat vinkje voegt niets toe, en ook de daarbij gestelde gebruiksvoorwaarden zijn vaak compleet onzinnig.
Wie internet aanbiedt, is niet aansprakelijk voor wat gebruikers/bezoekers doen. Dat geldt voor UPC en Ziggo, maar ook voor een café of bedrijf dat een gastennetwerk opzet. En je hoeft mensen daar geen disclaimer
voor te laten accorderen, dit staat gewoon in de wet (art. 6:196c BW).
Een 'kleine' aanbieder zoals café, bedrijf of hogeschool hoeft zich niet bij de OPTA of Agentschap Telecom te registreren. Wel ben je per 1 januari 2013 verplicht internet netneutraal aan te bieden, je mag dus niet bv. porno blokkeren of poort 25 dichtgooien.
Ook hoef je je klanten niet te kunnen identificeren, het is toegestaan anoniem internettoegang aan te bieden. En nee ook dat maakt je niet aansprakelijk; wel komt Justitie natuurlijk bij jou uit als er problemen zijn maar als jij kunt bewijzen dat het een anonieme bezoeker was
dan word jij verder niet vervolgd (art. 54a Sr en 6:196c BW).
Monitoren van het verkeer mag maar je moet rekening houden met de privacy van je bezoekers. Diepgaand monitoren mag alleen met voorafgaande aparte toestemming (dus niet verstopt in die terms of use) en moet gericht zijn op een legitiem doel.
En die vinkjes? Daarmee worden gebruiksvoorwaarden/terms of use opgelegd, maar dat gaat bijna altijd mis: dat is alleen rechtsgeldig als de bezoeker die voorwaarden kan ópslaan voordat hij ze accordeert. En meestal staan ze in zo'n scrolvenster, daar kan de gemiddelde Nederlander niets uit opslaan.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
</beetje offtopic>
Onderstaande artikel is misschien hier niet van toepassing omdat het over een Nederlands artikel gaat maar toch post ik het even om maar aan te tonen dat het ook anders kan.
Vraag: Als je gratis internet wilt aanbieden aan bezoekers of klanten, welke regels gelden dan?
Antwoord: Gratis internet (wifi) aanbieden is zo'n onderwerp waar vele mythes over leven. Ik erger me wezenloos aan diensten die je dwingen zo'n vinkje te plaatsen voordat je het internet op kan. Dat vinkje voegt niets toe, en ook de daarbij gestelde gebruiksvoorwaarden zijn vaak compleet onzinnig.
Wie internet aanbiedt, is niet aansprakelijk voor wat gebruikers/bezoekers doen. Dat geldt voor UPC en Ziggo, maar ook voor een café of bedrijf dat een gastennetwerk opzet. En je hoeft mensen daar geen disclaimer
voor te laten accorderen, dit staat gewoon in de wet (art. 6:196c BW).
Een 'kleine' aanbieder zoals café, bedrijf of hogeschool hoeft zich niet bij de OPTA of Agentschap Telecom te registreren. Wel ben je per 1 januari 2013 verplicht internet netneutraal aan te bieden, je mag dus niet bv. porno blokkeren of poort 25 dichtgooien.
Ook hoef je je klanten niet te kunnen identificeren, het is toegestaan anoniem internettoegang aan te bieden. En nee ook dat maakt je niet aansprakelijk; wel komt Justitie natuurlijk bij jou uit als er problemen zijn maar als jij kunt bewijzen dat het een anonieme bezoeker was
dan word jij verder niet vervolgd (art. 54a Sr en 6:196c BW).
Monitoren van het verkeer mag maar je moet rekening houden met de privacy van je bezoekers. Diepgaand monitoren mag alleen met voorafgaande aparte toestemming (dus niet verstopt in die terms of use) en moet gericht zijn op een legitiem doel.
En die vinkjes? Daarmee worden gebruiksvoorwaarden/terms of use opgelegd, maar dat gaat bijna altijd mis: dat is alleen rechtsgeldig als de bezoeker die voorwaarden kan ópslaan voordat hij ze accordeert. En meestal staan ze in zo'n scrolvenster, daar kan de gemiddelde Nederlander niets uit opslaan.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
</beetje offtopic>
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
krisken schreef:Tot je de plaatselijke politie bij jou gaat krijgen met de vraag wat je leuk vind aan kleine kindjes. of tot die klant je internetverbinding even volledig gebruikt om illegale shit te downloaden. probeer je er dan maar eens uit te lullen met je gratis wifi... wifi stopt niet bij de deur van je showroom he. dus eens je het wachtwoord kent...
vroeger had zowat elke koteigenaar een routertje staan. er is een reden waarom meer en meer mensen ovefschakelen naar een managed oplossing hiervoor. en die reden is niet omdat die koteigenaren graag celd uitgeven...
[ Post made via mobile device ]
Eerlijk ? ik haak al af bij Hotspot & Fon... en velen met mij denk ik dan...
Maar ik vind het ook nogal straf dat je de rollen omdraait om een UBIQUITy oplossing voor te stellen (ook al zou ik die zelf wel hangen)
Nu, stel, iemand zit in mijn showroom op het gastnetwerk kinderporno te leechen.... hoef ik mij daar verantwoordelijk voor te voelen ? dacht het niet.
of trek het nog wat verder, ik heb prive een gastnetwerk, moet ik mij verantwoordelijk voelen ? of nog wat verder? ik heb thuis eenopen wifi netwerk ?
Zolang ze bij mij op m'n pc geen kinderporno vinden voel ik me echt niet verantwoordelijk voor wie er mee op m'n lijn surft hoor..
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zowel bij FON als bij hotspot/homespot krijg je een ip adres dat niet aan jou gebonden is, maar aan je operator zelf. Overigens ben ik het volledig eens met je stelling hoor, alleen zeggen de kleine regeltjes in je contract met je ISP iets anders : jij bent verantwoordelijk, want het verloopt via jouw lijn.
Een concreet voorbeeld : ik ben vrij goed bevriend met een aanbieder van internet in studentenkoten. Hij neemt een contract bij Belgacom/telenet/whatever op zijn naam en rekent deze kosten door aan de klant (koteigenaar). In het begin van het academiejaar krijgen alle kotstudenten een coupon met daarop hun login en wachtwoord. Als ze verbinding maken met het netwerk dan is er een hotspot login pagina waar je deze gegevens moet ingeven. Daarna moeten ze (éénmalig) hun adresgegevens, email en GSM nummer ingeven. Een sms gateway gaat dan een SMS sturen naar het gsm nummer met een code, welke je ook moet ingeven op deze portal. Je e-mailadres moet je eveneens confirmeren (het gekende linkje in een mail). Pas daarna kan de student het internet gebruiken. Nogmaals : heel deze procedure is uiteraard éénmalig uit te voeren. Daarna enkel login en wachtwoord ingeven en klaar.
Als de FCCU nu aan de deur staat van dit bedrijf kan hij perfect zeggen op welk adres dat kot staat, en welke student het is (aan de hand van de logs uiteraard). Deze kunnen geverifieerd worden via de kotbaas indien noodzakelijk. Zo kan men het bedrijf niks doen, maar wel de aanbieder. Het is een serieuze omweg, maar juridisch gezien de enige correcte...
Arnoud Engelfriet ken ik ook (heeft een aantal gekende websites als ispam.nl etc) maar dit is Nederlands recht, geen Belgisch!
Een concreet voorbeeld : ik ben vrij goed bevriend met een aanbieder van internet in studentenkoten. Hij neemt een contract bij Belgacom/telenet/whatever op zijn naam en rekent deze kosten door aan de klant (koteigenaar). In het begin van het academiejaar krijgen alle kotstudenten een coupon met daarop hun login en wachtwoord. Als ze verbinding maken met het netwerk dan is er een hotspot login pagina waar je deze gegevens moet ingeven. Daarna moeten ze (éénmalig) hun adresgegevens, email en GSM nummer ingeven. Een sms gateway gaat dan een SMS sturen naar het gsm nummer met een code, welke je ook moet ingeven op deze portal. Je e-mailadres moet je eveneens confirmeren (het gekende linkje in een mail). Pas daarna kan de student het internet gebruiken. Nogmaals : heel deze procedure is uiteraard éénmalig uit te voeren. Daarna enkel login en wachtwoord ingeven en klaar.
Als de FCCU nu aan de deur staat van dit bedrijf kan hij perfect zeggen op welk adres dat kot staat, en welke student het is (aan de hand van de logs uiteraard). Deze kunnen geverifieerd worden via de kotbaas indien noodzakelijk. Zo kan men het bedrijf niks doen, maar wel de aanbieder. Het is een serieuze omweg, maar juridisch gezien de enige correcte...
Arnoud Engelfriet ken ik ook (heeft een aantal gekende websites als ispam.nl etc) maar dit is Nederlands recht, geen Belgisch!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Absoluut, maar dan mag je dit ook al niet vergeten wijzigen. En niks voor de hand liggend nemen zoals Garage2013w14, w15, w16 etc
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti