DS Video (Samsung TV & Synology NAS)
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Sinds vandaag is DSM5 beschikbaar, de laatste nieuwe versie van het besturingssysteem op Synology NAS systemen.
Meer informatie daarover vind je hier: http://www.synology.com/en-us/dsm/dsm5_0_beta (de website van Synology is precies nog niet helemaal geupdate)
Anyway, samen met DSM5 is er nu ook eindelijk de "DS Video" app voor op Samsung TVs beschikbaar. Deze app moet door Samsung nog goedgekeurd worden, zodat die straks in de "app store" van Samsung hun "Smart Hub" zit, maar via een omweg kan je hem nu al installeren: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/597#t3
Met deze app heb je dus geen externe media speler meer nodig, maar kan je al je films rechtstreeks van je Synology NAS afspelen. Een afstandsbediening en "bakje" minder nodig naast de TV, en een stroomaansluiting minder achter de TV, alleen maar voordelen ( )
Zonet de app dus geïnstalleerd, en voor zover ik kan zien werkt het feilloos. Beeldkwaliteit is uiteraard top-notch, geen vervelende sync issues tussen beeld en geluid zoals Plex soms wel eens wil hebben. De subtitles die ik geprobeerd heb werken ook.
Jeuj!
Meer informatie daarover vind je hier: http://www.synology.com/en-us/dsm/dsm5_0_beta (de website van Synology is precies nog niet helemaal geupdate)
Anyway, samen met DSM5 is er nu ook eindelijk de "DS Video" app voor op Samsung TVs beschikbaar. Deze app moet door Samsung nog goedgekeurd worden, zodat die straks in de "app store" van Samsung hun "Smart Hub" zit, maar via een omweg kan je hem nu al installeren: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/597#t3
Met deze app heb je dus geen externe media speler meer nodig, maar kan je al je films rechtstreeks van je Synology NAS afspelen. Een afstandsbediening en "bakje" minder nodig naast de TV, en een stroomaansluiting minder achter de TV, alleen maar voordelen ( )
Zonet de app dus geïnstalleerd, en voor zover ik kan zien werkt het feilloos. Beeldkwaliteit is uiteraard top-notch, geen vervelende sync issues tussen beeld en geluid zoals Plex soms wel eens wil hebben. De subtitles die ik geprobeerd heb werken ook.
Jeuj!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
gisteren ook geprobeerd en na wat omwegen toch gelukt om te installeren op een D7000, maar verder dan het openen van ds video op de tv geraak ik niet.
krijg 3 horizontale (ik denk) velden, maar staat geen uitleg bij en als je er op klikt krijg je ook geen toetsenbord te zien zoals bij andere invoervelden.
Probleem zal waarschijnlijk zijn dat die D7000 niet ondersteunt wordt, zag ergens vanaf Exxxx.
Dat is wel jammer natuurlijk. Zal voorlopig dus ook via dlna verder moeten doen.
krijg 3 horizontale (ik denk) velden, maar staat geen uitleg bij en als je er op klikt krijg je ook geen toetsenbord te zien zoals bij andere invoervelden.
Probleem zal waarschijnlijk zijn dat die D7000 niet ondersteunt wordt, zag ergens vanaf Exxxx.
Dat is wel jammer natuurlijk. Zal voorlopig dus ook via dlna verder moeten doen.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Subtitles misschien, want volgens mij werken die niet bij DLNA.svenska schreef:wat is de meerwaarde van DS Video buiten het visuele aspect?
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Hoe bevalt de subtitle functie op een Samsung tv eigenlijk?
Heb momenteel een Panasonic Viera en kijk ook via DLNA, het probleem is dat externe subtitles niet kunnen vergroot of aangepast worden en dat zorgt ervoor dat alles niet altijd even leesbaar is.
Heb momenteel een Panasonic Viera en kijk ook via DLNA, het probleem is dat externe subtitles niet kunnen vergroot of aangepast worden en dat zorgt ervoor dat alles niet altijd even leesbaar is.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Inderdaad, Mediaserver inschakelen en je komt ook al een eind ver. Alleen, .mkv met externe subtitles lukt me niet. Los ik momenteel op door op mijn PC VLC media player te laten streamen naar Serviio.svenska schreef:Via DLNA werkt dat toch ook snel en goed?
Oke, je hebt die covers van films/series niet, maar wat is de meerwaarde van DS Video buiten het visuele aspect?
Lukken externe subtitles wel met .mkv bij gebruik van de Samsung app?
- selder
- Moderator
Yep, SRT in dezelfde directory als de MKV en hij komt als je op play duwt vragen welke SRT hij moet afspelen...
Met DLNA lukken ook maar sommige MKVs bij mij (remember, een MKV is maar een container, het hangt er vanaf wat er "in" zit: welke codec, bandbreedte etc - die DS Video speelt alle codecs af die ik er al tegen gegooid heb)
Met DLNA lukken ook maar sommige MKVs bij mij (remember, een MKV is maar een container, het hangt er vanaf wat er "in" zit: welke codec, bandbreedte etc - die DS Video speelt alle codecs af die ik er al tegen gegooid heb)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Premium Member
Nice! Plex schijnt anders ook goed te zijn, maar voor de meeste Synology's van de nieuwste generatie (2014) is er geen versie beschikbaar (Marvell Armada XP CPU wordt nl. niet ondersteund).
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Deze "DS Video" van Synology lijkt me een leuk systeem. Het blijft weliswaar een 'gesloten' systeem. Maar als het doet wat het moet doen, wat meer heb je dan nog nodig, niet waar
Van "Plex" ben ik geen voorstander. Dit werkt via transcoding. Dus al je video materiaal moet eerst door een decoder/coder gehaald worden, zodat die in een 'meer' universeel formaat voor de app's (clients) naar buiten geraakt. Ik vind dit overhead. De compatibliteit met je client is veel groter, maar je nas, moet (als server) die extra rekenkracht aankunnen. En wat als er dan nog andere taken lopen en die transcoding begint tijdelijk te haperen (loopt achter). Vindt dat maar horror toestanden.
Tijdje geleden vond ik een interessante comment (met bijhorend schema) op tweakers hierover nog terug.
Groetjes,
Gent32m
Van "Plex" ben ik geen voorstander. Dit werkt via transcoding. Dus al je video materiaal moet eerst door een decoder/coder gehaald worden, zodat die in een 'meer' universeel formaat voor de app's (clients) naar buiten geraakt. Ik vind dit overhead. De compatibliteit met je client is veel groter, maar je nas, moet (als server) die extra rekenkracht aankunnen. En wat als er dan nog andere taken lopen en die transcoding begint tijdelijk te haperen (loopt achter). Vindt dat maar horror toestanden.
Tijdje geleden vond ik een interessante comment (met bijhorend schema) op tweakers hierover nog terug.
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- selder
- Moderator
Ik denk dat deze DS Video op Samsung TVs niet aan transcoding doet, maar alleen aan streamen. Als ik het CPU gebruik bekijk van m'n NAS terwijl ik een film op die manier afspeel, dan zit die uit z'n neus te vreten. Mij lijkt het aannemelijk dat de DS Video app gewoon het te spelen bestand aan de "GPU" van de TV geeft en dat die zijn plan er maar mee moet trekken.
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Inderdaad, denk ik ook. En dat is een mooi systeem.selder schreef:Ik denk dat deze DS Video op Samsung TVs niet aan transcoding doet, maar alleen aan streamen. Als ik het CPU gebruik bekijk van m'n NAS terwijl ik een film op die manier afspeel, dan zit die uit z'n neus te vreten. Mij lijkt het aannemelijk dat de DS Video app gewoon het te spelen bestand aan de "GPU" van de TV geeft en dat die zijn plan er maar mee moet trekken.
Nochtans hebben veel mensen tegenwoordig de mond vol van 'Plex'. Ik kende dit voor kort nog niet. Maar die Plex lijkt me echt niet zo interessant. Zeker wanneer je dan begint uit te breiden. Beeld je eens in, dat je met drie mensen tegelijk aan het kijken bent. Je server (Nas) ziet dan nogal af. Ik vind het idee van een 'smart' client beter. Je client moet de video bewerking maar afhandelen (of dit nu een WD TV Live, PopCorn Hour, NUC, DS Video App, or whatever is). De client heeft de 'know how' om alles af te spelen.
Het voordeel van open (software gebasseerde) clients tov gesloten (hardware) modellen, is dat je iets meer vrijheid hebt om er andere programma's (send WOL, remote software, eigen software) op te draaien en software matig gemakkelijk de codecs kan bijwerken. Bij de gesloten hardware modellen ben je hiervoor afhankelijk van de fabricant (en zijn support). Inzake nieuwe firmware, patches op die app's, etc.
Het is best ongelooflijk hoeveel van dit soort media systemen (in al zijn DLNA en andere vormen) er ondertussen al niet op de markt beschikbaar zijn (en die markt blijft maar groeien). De evolutie die TV's tegenwoordig doormaken is enorm. 4K, 8K vanaf 2020. Waar gaat dit allemaal eindigen (vraag ik me af). Ga ik de wereld nog herkennen binnen 20 jaar
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Premium Member
Volgens een post op het Synology-forum zou het via een omweg die SamyGo heet ook mogelijk moeten zijn om de app te draaien op de C/D/E series van Samsung.
Zij die een F-model bezitten (modellen 2012) kunnen de gewone weg volgen. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd...
Zij die een F-model bezitten (modellen 2012) kunnen de gewone weg volgen. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd...
Laatst gewijzigd door Flippi 20 maa 2014, 17:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
ik heb de app draaien op de D7000 reeks van samsung, maar verder dan de app opstarten geraak ik niet.
Op het loginscherm zijn 3 horizontale invoervelden te zien, maar als je iets wilt invoeren blokkeert hij.
Wat wel werkt is, ds video op nb je ipad installeren en dan heb je daar je film overzicht met korte inhoud, enz....
Als je de film wilt afspelen kan je kiezen voor remote afspelen op je tv; nadien kan je ipad dicht doen en speelt de film op tv af.
Het enig wat ik niet aan de praat krijg is dat hij de ondertitels dan toont.
Op het loginscherm zijn 3 horizontale invoervelden te zien, maar als je iets wilt invoeren blokkeert hij.
Wat wel werkt is, ds video op nb je ipad installeren en dan heb je daar je film overzicht met korte inhoud, enz....
Als je de film wilt afspelen kan je kiezen voor remote afspelen op je tv; nadien kan je ipad dicht doen en speelt de film op tv af.
Het enig wat ik niet aan de praat krijg is dat hij de ondertitels dan toont.
-
- Premium Member
@Sky: 2 vraagjes:
1.Heb je het dan gedaan via SamyGo?
2.Wat bedoel je precies met "ds video op nb je ipad installeren"?
't Zal niet voor direct zijn, maar 'k wil het later wel eens proberen op mijn D8000 uit 2011.
1.Heb je het dan gedaan via SamyGo?
2.Wat bedoel je precies met "ds video op nb je ipad installeren"?
't Zal niet voor direct zijn, maar 'k wil het later wel eens proberen op mijn D8000 uit 2011.
Laatst gewijzigd door Flippi 20 maa 2014, 15:45, in totaal 2 gewijzigd.
- selder
- Moderator
Yep, dat werkt ook met allerlei "extra' technologieën, Airplay van Apple, PlayNow van Samsung, etc etc...
Maar dat is dus een extra stap, de te streamen data zal dan eerst naar de iPad gaan, en van de iPad terug naar de TV.
Er zijn andere mogelijkheden, bijvoorbeeld TVs met een Youtube app. Dan volgt je "film" een andere weg, Je zegt van in de youtube app van op je smartphone "speel dit filpje op m'n TV af", en dan zal je TV het filmpje rechtstreeks van het internet afspelen - zonder tussenkomst van de youtube app op je smartphone.
En dus niet rechtstreeks van Synology NAS > Samsung TV zonder "men in the middle".
Maar dat is dus een extra stap, de te streamen data zal dan eerst naar de iPad gaan, en van de iPad terug naar de TV.
Er zijn andere mogelijkheden, bijvoorbeeld TVs met een Youtube app. Dan volgt je "film" een andere weg, Je zegt van in de youtube app van op je smartphone "speel dit filpje op m'n TV af", en dan zal je TV het filmpje rechtstreeks van het internet afspelen - zonder tussenkomst van de youtube app op je smartphone.
En dus niet rechtstreeks van Synology NAS > Samsung TV zonder "men in the middle".
-
- Elite Poster
@flippi
Die samygo heb ik o.a. Ook geprobeerd, maar ik heb niet de hele handleiding gevolgd dacht ik, dat booten van USB ging niet op mijn tv, alleen vanaf model 2012.
Ik heb dat ontwikkel ip nr ingegeven en na veel vijven en zessen stond plots die app op de tv.
Iets wat ik, eerst vergeten was is dat je de smarthub moet afsluiten en opnieuw starten anders zie je die app niet verschijnen.
Wat ik nadien gedaan heb is dus ds video app installeren op mijn ipad, dan kan je die app gebruiken als afstandsbediening voor je dlna tv, zodat je je media info op je ipad ziet.
Hiervoor heb je die ds video app op je tv niet nodig.
@selder.
Dat streamen gaat toch rechtstreeks van de nas naar je tv, want als ik ds video afsluit op de ipad als de film start, blijft dit gewoon verder spelen op de tv.
Eigenlijk is dit identiek als dat je film rechtstreeks met dlna op je nas gaat zoeken, alleen heb je nu op je ipad een handig overzicht van je films.
[ Post made via mobile device ]
Die samygo heb ik o.a. Ook geprobeerd, maar ik heb niet de hele handleiding gevolgd dacht ik, dat booten van USB ging niet op mijn tv, alleen vanaf model 2012.
Ik heb dat ontwikkel ip nr ingegeven en na veel vijven en zessen stond plots die app op de tv.
Iets wat ik, eerst vergeten was is dat je de smarthub moet afsluiten en opnieuw starten anders zie je die app niet verschijnen.
Wat ik nadien gedaan heb is dus ds video app installeren op mijn ipad, dan kan je die app gebruiken als afstandsbediening voor je dlna tv, zodat je je media info op je ipad ziet.
Hiervoor heb je die ds video app op je tv niet nodig.
@selder.
Dat streamen gaat toch rechtstreeks van de nas naar je tv, want als ik ds video afsluit op de ipad als de film start, blijft dit gewoon verder spelen op de tv.
Eigenlijk is dit identiek als dat je film rechtstreeks met dlna op je nas gaat zoeken, alleen heb je nu op je ipad een handig overzicht van je films.
[ Post made via mobile device ]