NTP2007 aansluiten / andere oplossing?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
DrDentz
Starter
Starter
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Volgens de VDSL2 Tool zit ik al 2 jaar op een repairprofiel, maar ik heb er nooit echt veel aandacht aan geschonken omdat enerzijds de waarden toch echt 11832 kbps / 1048 kbps zijn (Klinkt als 12/1 profiel?) en anderzijds het destijds een verdriedubbeling van mijn toenmalige snelheid. 2 jaar geleden zat ik nog op ADSL en sinds de overstap heb ik volgens die tool altijd op repairprofiel gezeten. Voor de volledigheid, dit is de huidige log:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 (V3 crasht op Windows 8 / 8.1) - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  11832 kbps        1048 kbps
Modem max:             11856 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        9734 kbps         2039 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           1148 m Estimated!
Training margin:       6.0 dB
Attenuation:           21.4 dB
Echter, de afgelopen dagen is het beeld van de (V4) decoder niet meer draaglijk. Voortdurend haperingen, bliepjes, "Geen signaal" en andere bekende artifacts. Nu dacht ik eens om 5->6 polige adapters te vervangen door de NTP2007. Zou dit mijn problemen kunnen oplossen of zit er echt geen verschil tussen de 2 oplossingen als je maar 1 aansluitingspunt hebt in je huis?

De afgelopen jaren heb ik de automatische lijntest ook al enkele keren laten uitvoeren, maar om een andere reden lukt het mij nooit om de resultaten te zien via mijn decoder. Iemand die hier ook een antwoord op heeft?

En klopt het dat die training margin van 6.0 dB niet goed is, en ik dus werkelijk al jaren op een repairprofiel zit? (Terwijl ik geen idee heb wat er fout zou kunnen zijn.)

Voor de volledigheid: Ik woon in een klein dorpje, waardoor ik altijd van mening was dat het internet (van Belgacom tenminste) niet sneller kon. 2 jaar geleden heb ik zelf ook moeten vragen om mijn verbinding over te schakelen op VDSL.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ik zou beginnen met een lijntest te vragen op de e-services en zien wat daar uit komt, zelfs voor een 12 / 1 profiel is je downstream te laag, dus ik go dat er ergens een probleem zit in je lijn.
DrDentz
Starter
Starter
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb net eens die lijntest gedaan, met een bevestigend resultaat:

"Er werd een probleem aangetroffen"

--->

"Wij hebben een kwaliteitsprobleem vastgesteld, ergens tussen uw modem en het Belgacom-netwerk.

Het zou kunnen dat u hier hinder van hebt

Klik op 'Volgende' om verder te gaan."
Met de derde stap "Vind een oplossing" word ik jammer genoeg niet veel wijzer.

EDIT: Hier ben ik natuurlijk helemaal niets mee :wink:

"Er is een probleem met de assistent

We ondervonden een technisch probleem met onze systemen terwijl de oplossingsassistent actief was.
Gelieve het later opnieuw te proberen."
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Je zit absoluut niet op een repair profiel, maar op een gans normaal 12/1 profiel.
Je lijn kan echter deze snelheid (12.000 kbps) niet aan, en je modem synct aan de hoogste snelheid die mogelijk is op je lijn, vandaar die 11.800 kbps (en 6 dB SNR).

Waarschijnlijk heb je een redelijk onstabiele lijn, met veel transmissiefouten die gecorrigeerd moeten worden.
Vandaar jou problemen met de Belgacom TV.

Soms kan je beter een lagere snelheid hebben (en een stabiele lijn), dan het maximum eruit te halen.
Misschien eens vragen aan Belgacom of ze jou niet op het nieuwe 9.5 Mbps profiel kunnen zetten? Jouw SNR zal dan iets stijgen, de transmissiefouten gaan drastisch verminderen, en jouw effectieve snelheid zal beter zijn(hoe onlogisch dit ook klinkt).

Met dit profiel heb je 1 TV in HD (+ opnames op de server) of 2 SD (+ opnames op de server) of 1 SD (met 1 SD opname lokaal).
DrDentz schreef:Nu dacht ik eens om 5->6 polige adapters te vervangen door de NTP2007. Zou dit mijn problemen kunnen oplossen of zit er echt geen verschil tussen de 2 oplossingen als je maar 1 aansluitingspunt hebt in je huis?
De vraag is of je ook telefonie hebt, want zonder telefonie mag je dat alles verwijderen, en jouw modem direct aansluiten op het eerst stopcontact in huis (Belgacom intro). Zorg er wel voor dat er geen enkele aftakking bestaat (stub).

Met telefonie is dat anders. Je hebt dan wel de VDSL2 filter nodig (TF2007). Als je maar één aansluiting hebt in huis (zonder stubs), dan is er theoretisch geen verschil tussen de 5->6 polige adapters en de NTP2007. Hoewel een aantal techniekers hier op het Forum toch wel de voorkeur geven aan de NTP2007! Proberen waard zou ik zeggen. Zorg voor goede - oxidatievrije - contactpunten
DrDentz schreef:En klopt het dat die training margin van 6.0 dB niet goed is, en ik dus werkelijk al jaren op een repairprofiel zit
Een SNR van 6dB betekent gewoon dat de modem "het onderste uit de kan moet halen". Hoe groter SNR, hoe stabieler jouw verbinding.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

DrDentz schreef:Ik heb net eens die lijntest gedaan,
Een lijntest heeft in jouw geval niet zoveel zin
Een lijntest doe je alleen, als je wegens een incorrecte installatie op een repair profiel gekomen bent.
Na het corrigeren van de binnen installatie kan je een lijntest doen, om jou terug een normaal profiel te geven.

Maar jij hebt dus geen repairprofiel. De repair profielen voor 12/1 zijn:
  • LP712 12.064 Kbps / 576 Kbps
    LP713 7.064 Kbps / 576 Kbps
    LP714 10.100 Kbps / 576 Kbps
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
DrDentz
Starter
Starter
  • Citeer
  • Citeer

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik zal dan waarschijnlijk vanavond die NTP2007 installeren, aangezien dat altijd aangeraden wordt. Ik heb wel nog een klassieke telefoonlijn, dus die splitter zal nodig blijven.

Het oordeel van VDSL2Tool (https://dl.dropboxusercontent.com/u/304 ... rofile.png en "Call 0800 22 424") en het bericht van die lijntest moet ik dus maar negeren? Ik vermoed dat VDSL2Tool dat zegt omdat mijn modem synct aan een lagere snelheid dan mijn profiel?

Tijdens de daluren geraak ik maximum aan een snelheid van 1.3 MB/s, wat dan gelijk zou zijn aan 10.4mbps. (Iets zegt mij eigenlijk dat het niet zo simpel is als gewoon *8) Zou het dan toch niet beter zijn om op mijn huidige profiel te blijven, dan over te schakelen op het nieuwe 9,5mbps?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

DrDentz schreef:Het oordeel van VDSL2Tool (https://dl.dropboxusercontent.com/u/304 ... rofile.png en "Call 0800 22 424") en het bericht van die lijntest moet ik dus maar negeren
Het oordeel van de VDSL2 Tool mag je negeren. Dat is een valse uitslag, gezien de VDSL2 tool jouw "sync" niet herkent als een profiel.
DrDentz schreef:Tijdens de daluren geraak ik maximum aan een snelheid van 1.3 MB/s, wat dan gelijk zou zijn aan 10.4mbps. (Iets zegt mij eigenlijk dat het niet zo simpel is als gewoon *8) Zou het dan toch niet beter zijn om op mijn huidige profiel te blijven, dan over te schakelen op het nieuwe 9,5mbps?
Dat hangt ervan af
Als je de toestand van je lijn niet kan verbeteren, dan vind ik een stabiele 9.5 mbps verbinding toch veel beter dan een "borderline" 10.4 mbps, vooral als het beeld van jouw Belgacom TV decoder niet meer draaglijk is....
DrDentz schreef:Ik zal dan waarschijnlijk vanavond die NTP2007 installeren, aangezien dat altijd aangeraden wordt.
Maak van de gelegenheid gebruik om alles nog eens goed na te kijken:
  • - geen vertakkingen (stubs), dus de NTP liefst op het punt waar Belgacom binnenkomt.
    - goede oxidatievrije contacten (koperdraadjes afschuren).
    - binnenkomend belgacom paar op de zwarte connectors.
    - correcte aansluiting van je modem (op de filter) en van je telefoons (RJ11 op de NTP, of de groene connectors ...)
DrDentz
Starter
Starter
  • Citeer
  • Citeer

Aangezien een onafgesloten thread nogal vervelend is, plaats ik nog even het vervolg. Het vervangen van de adapter heeft blijkbaar echt iets opgelost. Dit zijn nu mijn nieuwe waarden:

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  12040 kbps        1048 kbps
Modem max:             16868 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        13849 kbps         2901 kbps Estimated!
Line length:           1115 m Estimated!
Training margin:       13.0 dB
Attenuation:           20.7 dB

(En blijkbaar zorgt het 'schudden' aan de kabeltjes zelfs nog voor een minieme verbetering:)
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  12040 kbps        1048 kbps
Modem max:             16948 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        13915 kbps         2915 kbps Estimated!
Line length:           1112 m Estimated!
Training margin:       13.1 dB
Attenuation:           20.7 dB
De problemen met Belgacom TV zijn ook volledig opgelost, dus het vervangen van de adapter lijkt me wel een nuttige tip. (De kabeltjes leken mij helemaal niet geoxideerd en alles leek ook nog perfect aangesloten te zitten.)

Nog enkele dingen:

- Er was blijkbaar ook nog een blauw-witte kabel aangesloten die volgens de boekjes van Belgacom aansluitingen zouden zijn voor andere telefoonaansluitingen in het huis. Ik heb ze ook maar weer aangesloten op het groene blokje, maar eigenlijk hebben zowel ik als mijn ouders geen idee waar er zich nog aansluitingen zouden kunnen bevinden. Aangezien je sowieso de NTP2007 moet gebruiken bij meerdere aansluitpunten, zou dat dan misschien de oorzaak geweest zijn?

- Als ik op die "Modem max" afga, zou ik dus op het 16,5 profiel kunnen geraken. Maar om zelf al op die vraag te antwoorden, vermoed ik dat het vooral de "Calculated max" is die belangrijk is, en aangezien dat profiel geen DLM-profiel is, zou ik dan al op dat profiel zitten?

- Is dit ook een van de profielen die verhoogd kan worden door vectoring (het feit niet meegerekend dat ik nu nog over een B-Box2 bezit), of is dat enkel bij de hogere profielen? (Ik vind die BIPT-tabel met de profielen niet zo gauw terug.) Eigenlijk vermoed ik zelf ook al dat 1100 meter van de ROP veel te ver is om een merkbaar effect te ondervinden.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt voor de feedback.
Dit is een zéér aanzienlijke verbetering:
  • - je hebt de volle snelheid van je profiel (12/1)
    - je hebt een goede SNR (13 dB i.p.v 6 dB), met andere woorden: een stabiele lijn.
DrDentz schreef:Er was blijkbaar ook nog een blauw-witte kabel aangesloten die volgens de boekjes van Belgacom aansluitingen zouden zijn voor andere telefoonaansluitingen in het huis. Ik heb ze ook maar weer aangesloten op het groene blokje, maar eigenlijk hebben zowel ik als mijn ouders geen idee waar er zich nog aansluitingen zouden kunnen bevinden. Aangezien je sowieso de NTP2007 moet gebruiken bij meerdere aansluitpunten, zou dat dan misschien de oorzaak geweest zijn?
Dat zou kunnen. Indien je met de 5-6 adapter werkt (in plaats van NTP), mag er géén enkele andere aftakking zijn. Met een NTP mogen er wel aftakkingen zijn, zolang ze maar achter het groene blokje komen. Dit was dus de oorzaak van jouw probleem.
DrDentz schreef:Als ik op die "Modem max" afga, zou ik dus op het 16,5 profiel kunnen geraken. Maar om zelf al op die vraag te antwoorden, vermoed ik dat het vooral de "Calculated max" is die belangrijk is, en aangezien dat profiel geen DLM-profiel is, zou ik dan al op dat profiel zitten?
Noch de modem max, of de calculated max zeggen iets over jouw profiel. Dat zijn gewoon de max. snelheden die jouw lijn theoretisch (bij 6 dB) aankan.
Jouw profiel wordt bepaald door criteria die Belgacom hiervoor hanteert (afstand, verzwakking).
In jouw geval: 1.000 - 1.400m = 12/1. Voor dit profiel is er geen DLM
DrDentz schreef:s dit ook een van de profielen die verhoogd kan worden door vectoring (het feit niet meegerekend dat ik nu nog over een B-Box2 bezit), of is dat enkel bij de hogere profielen?
Vectoring wordt voorlopig alleen uitgerold bij klanten <400m
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”