Nog mensen die iemand kennen die koppig bij XP blijft?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Dag iedereen,

geen oproep, geen vraag, gewoon vrijdag middag gelul van mijn kant. Mijn stiefschoonvader is zo'n conservatieve zelfstandige vijftiger die ooit een mooi netwerkje van twee pc's heeft opgesteld in zijn bureau (hij is burgerlijk ingenieur bouwkunde). Kudos voor hoe hij het gedaan heeft, maar ik krijg hem niet overtuigd om op Win7 of 8.x over te stappen.

Zijn setup: twee pc's, één voor AutoCAD e.d. (high performance) en één voor emails. De autoCAD pc kan het internet niet op, maar zit wel in LAN netwerk met de email-pc. Uiteraard beide voorzien met AutoCAD 2004 (hij wil niet upgraden wegens lichte veranderingen in manier van werken) en Office... XP (2002). Via Hamachi kan hij aan zijn bouwplannen met zijn iPAD, waarmee hij naar klanten gaat. Opnieuw: kudos voor hem, echt.

Maar ik heb hem al verschillende malen gewaarschuwd voor 8 april 2014, waarna XP niet langer wordt ondersteund, en hij zijn hele professionele hebben-en-houden blootstelt aan XP-lekken. Dat hij bovendien de XP-manier van werken tot in windows 8.x kan nabootsen, vb. via classic-shell, mocht hij daar zin in hebben. Maakt niet uit, hij lacht het weg, mompelt iets van "ik heb een antivirus en een firewall", en daarmee klaar.

Ik jaag me er niet meer in op, maar vind het verder toch vrij naïef van hem. Mocht je nu een gamer zijn met wat middelbare- of hogeschool/universiteits-werkjes op je pc, tot daar aan toe. Zelf weten. Maar dit lijkt me toch bijzonder naïef.


Jullie zo'n ervaringen?
Laatst gewijzigd door Mortov Molotov 14 maa 2014, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik kan me best voorstellen, dat mensen geen zin hebben om over te schakelen. Veel zijn xp gewoon, en overschakelen wil zeggen : veel dingen weer uitzoeken. Uitzoeken wat tijd kost, tijd die ze niet hebben -of- eraan willen spenderen.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

En dan... XP lekken..... als de lekken er nu nog niet uit zijn... ik denk dat ze ondertussen tijd genoeg hebben gehad.
Trouwens is het niet zo dat juist een heleboel shit binnenkomt omdat je niet uptodate bent -> geen updates meer -> altijd uptodate ;-)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

de versie van windows maakt niet zoveel uit, een merendeel van de virussen en shit dat je binnenkrijgt is door foutief gebruik,
niet door het OS.

bv: injectie via je browser door het bezoeken van twijfelachtige sites (of gewoon, gehackte sites), het klikken op een fout mailtje, etc etc.
als hij in staat is zijn pc's proper te houden zal dat niet ineens de volgende dag na de EOL veranderen, dus ik zie niet in waarom je hem zou zeggen te veranderen?


- het kost alweer geld
- alles moet opnieuw geinstalleerd / geconfigureerd worden
- grote kans dat zijn versie van autocad niet meer werkt onder win7/8 en dus ook weer moet upgraden
- om dan mee te zijn met office moet je dat ook nog eens upgraden
- en in win8, bv, probeert windows je toch wel dingen door je strot te duwen (probeer maar eens -via de tiles- een mailaccount aan te maken zonder een microsoft account)

er is een verschil tussen "koppig blijven hangen in het verleden" en "geen nut hebben aan het veranderen",
in dit geval kan dat best weleens het 2de zijn en is er gewoon geen nut voor hem om te veranderen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat je de meerwaarde in functie van kosten moet bekijken.
Eerst en vooral heb je de licentiekosten, en het tijdsverlies voor een upgrade tegen dat alles werkt.
Laat staan nog wat verouderde hardware die niet goed aan de praat te krijgen is.

Naar security geen goede zaak, maar laten we ook niet paranoia zijn hé.
In grote bedrijven ligt dit natuurlijk anders.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

als de persoon in kwestie voorzichtig omspringt met het internetgebruik en een uptodate virusscanner heeft, dan kan het best om nog verder gebruik te maken van XP.

Ik heb een goede maand geleden mensen die met windows millenium werkte wel aangeraden om over te gaan naar windows 7 en indien het kon hun pc te veranderen naar iets moderner.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ik weet niet waarom je hem wou overtuigen? Ik denk dat je je zelf een beetje te veel hebt laten meeslepen in de heisa.
Ik zou mij er in elk geval de eerste jaren geen zorgen om maken.
Je ziet vaak mensen met OS'en waar de automatische updates zelfs zijn van uitgeschakeld en hopeloos achter staan in updates; en nu ontstaat er net bij die mensen plots paniek omdat MS geen updates meer zou doen? :lol: Daar lach ik eens mee.

En zelfs mét updates kan een OS een bepaalde tijd kwestbaar zijn.
Wie weet is Win7 of Win8 véél onveiliger voor een bepaalde hack dan een in de steek gelaten XP. Want zoals eerder reeds gezegd is het meestal een applicatie op het toestel dat zich kwetsbaar opstelt (bvb browser, java, flash, ...).
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Vanuit een security standpunt lijkt het mij ook niet echt dringend om over te stappen, maar gewoon het feit dat XP zo verschrikkelijk oud is én dat win7/8 zoveel vlotter werkt zou al genoeg moeten zijn om over te stappen. Als dat enkel voor autocad is zonder speciale (verouderde) hardware dan is een overstap toch een koud kunstje?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Trouwens, is er iemand hier al ooit besmet geraakt omdat zijn os niet uptodate is ? Ik heb het in ierder geval nog nooit gezien.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Guilty as charged.
Hoewel het eerder is dat ik geen zin heb om een volledige reinstall te doen, alsook dat de pc intussen *slik* 9 jaar oud is en ik beter een nieuwe koop.
Het grote probleem is dat je nergens nog een Win7 Ultimate US kan vinden (oem, upgrade of retail) wat niet helpt, want ik ben niet bereid 8 te draaien op mijn nieuw toestel. Dus heb ik lang uitgesteld en blijf ik dat een beetje doen.
De echte ellende is dus eigenlijk niet dat xp eruit gaat (voor mij), maar dat (bij MS) win8 het enige alternatief is, en ik enkel naar win7 wil gaan; dus modderen we maar verder met xp for now :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Mijn oude Windows xp pc vorig jaar geupdate naar Windows 8 (toen de upgrade aan €30 stond) om eens te testen. Maar na een paar maanden maar terug XP opgezet, Windows 8 is niets voor mij. Gebruik hem nu als pc voor al mijn oude games die niet op mijn hoofd pc (Windows 7) werken.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

aan ieder die tegen win8 is:

ik ben daar (relatief) op terug gekomen.

win 8.1 met de nodige tweaks (zijn genoeg tooltjes voor ondertussen) werkt vlot en amper verschillend van windows 7.
ik kan me eigenlijk geen reden bedenken waarom iemand die momenteel windows <versie hier> heeft, niet zou omschakelen,
INDIEN hij er wat van kent en er goesting in heeft.
technisch gezien is er geen ramp aan windows 8 (de tiles kan je uitzetten, 8.1 heeft terug een startknop, en met een tweaktool is de rest ook weer zoals het hoort)

grafisch gezien vind ik dat "platte" van de win8 interface wel iets hebben, maar het metro gedeelte zuigt - maar kan je dus volledig wegwerken dat je het nooit hoeft te zien.
(win 8.1, eventueel aparte startknop tool, hot corners uit, start to desktop, done)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Behoorlijk wat applicaties die niet compatible zijn of die je enkel via omwegen aan de praat krijgt.

Als ik omschakel is het naar een linux distro.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Mortov Molotov schreef:Re: Nog mensen die iemand kennen die koppig bij XP blijft?
Ik. Mijn laptop stamt van 2008, draait nog een of andere vorm van ubuntu 8.04 en XP SP2 waarvan de updates afstaan om van het gezever vanaf te zijn (vbox). Het zal zo blijven tot 'em van metaalmoeheid in 2 breekt. Ik vind het persoonlijk zoveel geld niet waard en alles werkt zoals ik wil.
Op het werk net hetzelfde. Centos 5-punt-zoveel (met 192GB RAM) en zolang dat het ding marcheert gebeurt daar geen enkele, maar dan ook geen enkele update aan. Iets dat werkt, daar blijf ik graag af. :emb: Die machines moeten voor mij werken, niet omgekeerd he!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@silencer

linux mint? ubuntu? fedora?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik zou tegenwoordig linux deepin aanraden, maar ik ben een beetje bevooroordeeld, heb hem hier al paar jaar draaien :)
is een chinese distro, gebaseerd op ubuntu, maar best hard aangepast.

zeer eenvoudig, eye candy stuff, etc etc :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Win7 is ook niet perfect hoor; geen zicht op gesharede folders zonder in compmgmt te gaan en de advanced ntfs settings zijn 50 muisklikken diep.

Redenen waarom ik niet van win8 houd:
1) te jong nog
2) geen start menu (ik zei niet "startknop", win8.1 is dus echt geen oplossing)
3) de start menu vervanger gaat fullscreen en breekt de hele workflow
4) elke nieuwe winversie vraagt om meer en meer 3rd party tools om functionaliteit te geven die vroeger standaard aanwezig was
5) win8.1 niet op iso of gewone download (de sp's kon je nog een maal downloaden en dan deployen) zonder bucht downloader te moeten installen
6) win8 probeert je op alle mogelijke manieren een ms account te doen gebruiken; zelfs ITers moeten soms goed uitkijken waar de functie zit om een local account aan te maken en te gebruiken om in te loggen

Alle bovenstaanden zijn voor mij dealbreakers, dus zolang ik kan zal ik nog wel effe zonder doen. Win7 is nog lang niet endoflife.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik word er ondertussen gek van, 8.0 keys werken niet op een 8.1 installatie, office 2013 keys kan je niet herinstalleren zonder ms account/wachtwoord(en key's verdwijnen uit je account).
Het wordt ondertussen een soep als je een w8 wil herinstalleren...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wel, om het technisch nog leuker te maken:
Bij een clean install van win8.1 werken win8 keys niet (en in tegenstelling tot win7 moet je een key opgeven tijdens de install).
Er zijn echter trial keys online te vinden die je kan gebruiken (legaal zelfs).
Eenmaal de install afgelopen is, kan je dan je win8 key ingeven, want dan werkt die wonderbaarlijk WEL.
Om gek van te worden.

En wat is dat toch met die MS accounts opdringen?
Tis dat open/libreoffice bij momenten niet dezelfde functies gebruikt als excel, iirc, dat het zo moeilijk maakt voor mij om een permanente switch te overwegen. Gelukkig heb ik nog ne 2007 en die zal nog lang moeten meegaan zo te zien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Windows 8.1 = Windows 7

Er is niet zoveel verschil.

Als je in Windows 8.1 onmiddellijk naar de desktop omgeving springt (dus die metro interface overslaat) zit je eigenlijk in een Windows 7 omgeving, maar dan zonder start knop.

Via de windows toets + X, krijg je een menu waarmee je gemakkelijk een opdracht prompt, configuratie scherm, systeem, uitvoeren, etc kan openen.

Het enige wat dan nog ontbreekt is de startmenu met je programma's. Ofwel installeer je zo een Classic Shell (die de start menu knop met programma's emuleert), ofwel maak je een eigen start menu. Heel moeilijk is dit niet. Je verzamelt je snelkoppelingen in een map (eventueel met meerdere submappen) en kan deze snelkoppeling (start menu shortcut) dan op je taakbalk vastzetten.

Een microsoft account hoef je niet te gebruiken, je kan perfect met een lokale account verder werken. Wanneer je echter een windows update (bv van Windows 8 naar 8.1 gratis wilt uitvoeren, moet je tijdelijk terug naar een microsoft account omschakelen, zodat je uit de store die update gratis kan uitvoeren).

Ik heb 4 PC's (Desktop PC, Laptop, HTPC en NUC die op komst is). De HTPC en Desktop PC zijn al naar Windows 8.1 64 bit omgezet. De laptop moet ik nog doen (is nog met XP 32 bit). NUC zal ook onder Windows 8.1 draaien.

Ik gebruik tevens een licentie van Acronis True Image, zodat ik gemakkelijk backup's kan nemen van mijn systeem partities en die terugzetten. Hoewel hier ook gratis alternatieven voor zijn 'zoals macrium reflect.

Mijn moeder, die al een hoge leeftijd heeft, laat ik verder met XP werken. Zij kan die verandering niet aan (leren dat allemaal zo vlot niet meer). Als je wilt veranderen, kost dit tijd. Ofwel neem je de tijd of je stelt dit nog even uit.

Ik heb onlangs mijn beide Synologen Nassen omgezet van DSM 4.3 naar DSM 5.0. Ik volg niet onmiddellijk de laatste releases. Dat kan tegenvallen. Wanneer er tijd is, kun je dit wel riskeren.

Idem met Windows XP, 7, 8, etc...

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Laat die cad-pc naar zijn goesting maar doe een upgrade van de email-pc zodat die als betere firewall voor de cad-pc werkt.

Win8.1 vind ik Win7+bloat dus heb ik opnieuw Win7 geïnstalleerd. Had men dat appmenu als verbeterde organisatie van de desktop-iconen gezien ipv het startmenu, dan was het misschien wel nog nuttig geweest (Win8.1.1 doet dit al ongeveer maar dan op een bijeen gehackte manier).
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Als Microsoft XP nog bleef ondersteunen, bleef ik er ook nog op werken. Bij de aankoop van mijn vorige laptop in 2006 heb ik de fout gemaakt van toen al een laptop te kopen met XP er op, en niet te wachten op Vista die er aan zat te komen.

De laptop met XP werkt nog naar behoren. Maar mijn bank heeft al een mailtje rond gestuurd dat ze XP niet meer gaan toelaten voor internetbankieren. Dat kwam niet helemaal onverwacht voor mij. Daarom dat ik maar een nieuwe laptop heb gekocht. (aankoop van die nieuwe laptop was al voor de ontvangst van het mailtje van de bank).

Mogelijk ga ik Linux Mint op de oude laptop zetten. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit omdat er niemand in mijn kennissenkring is om op terug te vallen bij eventuele vragen/problemen waar ik zelf niet uit raak.
Kan hem ook gewoon verder gebruiken voor offline computergebruik. Ik kan Wifi met een schuifregelaar aan- en afzetten op de oude laptop.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 208
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb ook een laptop uit die periode met xp, die ik nog sporadisch gebruikte. Als ik hem dan startte duurde het een half uur eer ik er kon op werken ( druk bezig met allerlei updates) .
Ik wou hem eigenlijk weggooien, maar voor de lol heb ik er Ubuntu opgezet. Hij loopt nu als een trein. Alles werd automatisch goed geinstalleerd, ook de touchpad (waar ik wat bang voor was).
Ook mijn oude scanner Canon lide 30 werd automatisch goed geinstalleerd, hetgeen niet lukte op Win 7.

Ik had ook nog een oude desktop met Xp. Die is nu ook op Ubuntu gezet. Mijn kleinkinderen (3 en 6 jaar) hebben hier nu hun eigen computer waar ze veilig kunnen op stoeien.

Ik ken ook niets van Linux, maar je moet er niet bang voor zijn.
Ik heb veel informatie gehaald op volgende site:
https://sites.google.com/site/computertip/Home
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Nu we het over toch Ubuntu hebben, werkt het in het algemeen vlotter dan Windows 7/8.1?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
FrostyHound
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2014, 23:09
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Goh, ik heb veel liever windows 8.1, thuis gebruik ik het op alles (behalve de Imac) Maar op het werk ben ik een beetje geforceerd om xp te blijven gebruiken.

-Mijn POS toestel's drivers heeft nog geen ondersteuning voor vista & above.
-Mijn CCTV DVR computer draait op active webcam met PICO2000 kaarten, die werken ook al niet op vista & above.

Ze hebben alleen maar verbinding met het lokaal netwerk dus heb ik niet echt zo'n last van virusen en andere beveiligings problemen.

qua mensen die ik ken, is er alleen nog een vriend van me, maar die zit nog op windows 2000, die wil nog steeds niet naar xp of hoger upgraden lol.
If the women don't find you handsome, they should at least find you handy! -Red Green
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik heb nog 6x XP draaien in een bedrijfs omgeving
1x dos 6.2
1x windows 3.11

upgraden is helaas onmogelijk omdat dan de software niet meer werkt.

ook word er eigenlijk niet mee gesurft, dus ik zie er geen risico in.
Afbeelding
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Is virtueel xp geen optie?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Niet als je ook nog speciale hardware hebt ...

zo heb ik nog software/hardware welke gebruik maar van seriele poort maar alleen DTR en CTR gebruikt om te communiceren, dus niet zoals normaal rx/tx.
de dos 6.2 is er ook nog omdat hier de software een modem aanstuurt zonder modemchip, en timimg heel belangrijk is.

het probleem is voornamelijk dat elektonica bij klanten 30 jaar en langer mee gaat, en je moet deze best blijven supporteren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Linux.... allemaal goed en wel, ik ben prive nu al een paar maand over op linux mint en dat werkt als een zonnetje.
Maar wat ze met de wifi drivers uitgestoken hebben weet ik ook niet, 99% van alle hardware werkt out off the box, met uitzondering van wifi, daar zit je eerder aan 10 %denk ik.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dat ligt eerder aan de fabrikanten van de wifi-chips die hun specificaties angstvallig geheim proberen te houden.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Heb gisteren ook even Linux Mint via VMware geïnstalleerd. De 64 bit lukte totaal niet. Blokkeerde gewoon bij het opstarten. De 32 bit draait inderdaad vlot en stabiel. Geen problemen wat hardware herkenning betreft. Ook heel compleet pakket, al zal het voor de verstokte XP gebruiker toch nog wat wennen zijn dat je een hele lijst met software voorgeschoteld krijgt. Praktisch alles moet na een installatie geupdate worden, dat is zowel een nadeel als een voordeel. Bijna elk programma kan automatisch geupdate worden via de manager. Dat in tegenstelling tot windows wat toch wel een stuk minder is.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”