Zuinige Browser

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ik gebruik momenteel Firefox, als ik hem open gebruikt hij ong 200MB RAM, na een paar tabbladen te openen is hij al bij 430MB RAM.

Is dat normaal? zijn er geen zuinigere browsers? Graag jullie ervaring?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

hmmh, heb je er last van ?

Opera, 32 tabs: 480 MB, dus niet echt zuinig.

Maar applicaties moeten niet zuinig zijn met geheugen, zolang ze het maar ook vlot weer af geven. Vandaar dus mijn initiele vraag.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Slightly offtopic, maar ik heb dat nooit begrepen die wedloop naar zo min mogelijk RAM gebruiken.
Een programma dat veel RAM gebruikt doet net goed z'n werk. Maar inderdaad, uitgezonderd slecht geprogrammeerde stukken software met memory leaks etc, of waar het ongebruikt RAM niet goed terug wordt vrijgegeven etc... Maar ik lees in je startpost niet dat je daar last van hebt. Als je nu merkt dat je andere programma's slechter draaien omdat je browser teveel RAM gebruikt, dat is een ander verhaal - maar nog eens: dat lees ik niet in je startpost...

Als je basis van een hedendaagse computer beziet, dan is heel dat apparaat zo opgebouwd dat het met allerlei truukjes "data" van een medium (opslagmedium of van een netwerk - waar het uiteindelijk ook maar gewoon van een ander opslagmedium komt) in je CPU te krijgen. De CPU moet alles verwerken, en stuurt heel je PC aan, beslits wat je te zien krijgt op je scherm. (tegenwoordig zijn er inderdaad andere technieken, GPU's die rechtstreeks uit de RAM kunnen lezen zonder (of met minimale tussenkomst) van de CPU etc etc...

Omdat die opslagmedia per definitie "traag" zijn (veel latency (zéker een netwerk), in vergelijking met het geheugen van in een CPU weinig bandbreedte, etc...) Het is veel handiger is om grote opslagmedia te hebben, en om die betaalbaar te houden kiezen ze daar voor "trage" technologie. Snel geheugen is gewoon duur (productiekosten, grondstoffen, patenten, technologiën, verzin het maar)

Daarom hebben knappe koppen die "RAM" tussen het opslagmedium en de CPU gezet. Omdat dat opslagmedium dus per definitie traag is, kan de CPU data die hij nodig heeft om te doen wat jij wil eventjes bewaren in een "cache", allerlei soorten RAM. Ik volg het al een tijdje niet meer, maar een CPU heeft 3 verschillende soorten RAM, HDDs op zich hebben ook weer een cache van enkele gigabytes, er zijn er al zelfs die daarbovenop nog een stuk SSD hebben, allemaal met het doel om data zo snel mogelijk in de CPU te krijgen.

Als je bovenstaand verhaal leest, is het hopelijk duidelijk dat een cache die niet tot de nok vol gevuld is met data die anders van een traag opslagmedium zou moeten gelezen worden, niet optimaal gebruikt wordt. Waarom zou je vrij RAM willen hebben als het gevuld kan worden met dingen die je (eventueel) seffes/straks/later nodig hebt? Als de RAM niet met die data gevuld is, dan moet je er op zitten wachten als de CPU weer moet wachten op het traag opslagmedium... Een moderne SSD lijkt dan misschien snel, maar de bandbreedte van een SSD is echt maar peanuts in vergelijking met een L2 of L3 cache van een CPU...

Tegenwoordig zit dat met het geheugenmanagement van de moderne operating systems wel snor denk ik zo. Onder OSX, Windows 7, 8, 8.1 heb ik daar toch nooit last van. En m'n geheugen zit altijd tsjokvol, net zoals het hoort.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
pietskiet
Starter
Starter

Is ook sterk afhankelijk van wat je open hebt in je tabbladen. beter doe je 1 filmpje tegelijk.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het probleem bij firefox is dat wanneer je tabs sluit, hij "vergeet" om die ram terug vrij te geven. Een echte memory leak dus. En dat is dan weer wel een probleem. Bij mij draait firefox vaak tot 1.4GB bezet in de ram, waarna hij meestal onstabiel wordt en crasht.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Geen memory leak, want je kan tabs, compleet met history "ongedaan maken openen". CTRL+SHIFT+T heropent de laatst gesloten tabs, zowel in IE, Firefox, Chrome, ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Enkel de laatste 10, iirc. En ik sluit er soms honderd of meer. Ook, in erge situaties clear ik die list, en het ramverbruik is bijna ongewijzigd.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Vroeger keek ik daar ook naar, maar men huidige laptop heeft 32Gb ram dus heb ik er geen nood meer aan :P Is dat vandaag de dag nog zo belangrijk dan?
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ja, voor mensen die weinig RAM hebben! Niet iedereen koopt elke jaar een nieuwe laptop ;)

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik doe 5 jaar met mijn laptops, de vorige keer stond gewoon het geheugen in promotie Scheelt weer wat bij het virtualiseren. Normaal ging ik het bij de oude van 4GB naar 8GB brengen maar DDR2 latjes voor laptops waren veel te duur toen. Met DDR3 is dat blijkbaar een pak beter (en tegenwoordig zie je toch geen computers meer met minder dan 4GB gelukkig).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Mijne desktop is nog xp, met 4gb ram, maar hij gebruikt die uiteraard ni allemaal vanwege de 32bit limiet.
Plus, als ie crasht maakt het ni uit hoeveel hij over heeft ;-)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Das een feit, maar daar gaat een zuinige browser niks aan veranderen natuurlijk :P

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
freggy
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

Firefox geeft het geheugen na het sluiten van een tab pas na 30 seconden vrij. Kwestie van als je de tab zou herstellen, snel hem terug te voorschijn te kunnen toveren. Zie bijvoorbeeld https://areweslimyet.com/ waar het RAM verbruik 30 seconden na het sluiten van de tabs veel lager is dan vlak na het sluiten.

Vergeet ook niet dat een browser alle afbeeldingen die in beeld zijn, moeten decomprimeren en dat die in het geheugen zitten. Een JPEG-foto van 300 KB neemt dus heel wat meer ruimte in het geheugen in. Naast grafische elementen zitten moderne sites ook tjokvol javascript, dat ook een zware belasting op geheugen kan zijn. En dan hebben we het nog niet over de browsers zelf die almaar meer functies hebben en nieuwe webstandaarden moeten ondersteunen, wat uiteraard ook geheugen kost.

Firefox heeft de laatste jaren al heel wat gedaan om het geheugenverbruik te beperken en werkt daar nog aan. Daarover kan je lezen op https://blog.mozilla.org/nnethercote/ca ... memshrink/

Check ook eens de FAQ op https://areweslimyet.com/faq.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”