Een hele domme vraag

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik loop al jaren met die vraag rond, heb ze eigenlijk nog nooit gesteld maar nu moet het eruit. Heeft iemand hier enig idee waarom de cijfertoetsen op het numeriek toetsenbord van een PC in een omgekeerde volgorde staan t.o.v. een toetsenbord op een telefoon? Ik heb het nooit begrepen en ik weet dan ook totaal niet waarom er een verschil zit tussen beide.

Telefoon:
123
456
789

PC:
789
456
123

Misschien zit hier wel een slimmerik die het weet. Anderzijds is het best mogelijk dat het nog nooit iemand opgevallen is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Dat is al eens op de radio geweest.. radio1 of stubru(wereld van Sofie).

http://electronics.howstuffworks.com/question641.htm

Nu ga je na al die jaren eindelijk eens zonder piekeren kunnen inslapen! (Of niet?) :wink:
It's an anatomical thing. Calculator and keyboard number pads are designed to be used with the fingers, in a "push" motion (away from the hand), so moving to a higher number means pushing further away. Telephone number pads are designed to be used with the thumbs, pulling towards the rest of the hand. For higher numbers, you "pull" further in. How that may change as mobile phone screens become so big as to need the use of both hands, I don't know...
Dit was zo ook ongeveer de uitleg op de radio. (Er komen meer 0'en en 1'en voor dan 9'en en 8'en wanneer je aan het rekenen gaat)
Laatst gewijzigd door Heronic 11 maa 2014, 23:05, in totaal 1 gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
insomni
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 dec 2010, 21:45

Wiki:
The arrangement of digits on numeric keypads is different from that of telephone Touch-Tone keypads, which have the 1-2-3 keys on top and 7-8-9 keys on the third row, instead of the reverse used on a numeric keypad. It is thought that the layout was arranged this way for the early telephone keypads so that the addition of the alphabetical characters found on most telephones followed the digits numerically.[citation needed] This layout, which matches most modern calculators and cash registers, may be confusing for those who use one of these arrangements more often.

Numeric keypads are useful for entering long sequences of numbers quickly, for example in spreadsheets, financial/accounting programs, and calculators. Input in this style is similar to that of a calculator or adding machine.
Zie bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Numeric_keypad
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Niet zo een domme vraag eigenlijk...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

meer van dat: klikker-de-klik
Jack Daniels schreef:Anderzijds is het best mogelijk dat het nog nooit iemand opgevallen is.
:lol:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik zou eens moeten zoeken maar ik denk zelfs dat het al eens op dit forum aan bod is gekomen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

krisken schreef:Niet zo een domme vraag eigenlijk...
Een wijs man zei me ooit eens "Er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden.".

En om OT te blijven, Numberphile heeft er een filmpje over gemaakt en legt met iets meer detail uit waarom een telefoontoestel 123/456/789 is.

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Die filmpjes van Numberphile zijn vaak geweldig. Soms zit de nerd in mij daar echt met open mond naar te kijken.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Heronic schreef:Dat is al eens op de radio geweest.. radio1 of stubru(wereld van Sofie).

http://electronics.howstuffworks.com/question641.htm

Nu ga je na al die jaren eindelijk eens zonder piekeren kunnen inslapen! (Of niet?) :wink:
It's an anatomical thing. Calculator and keyboard number pads are designed to be used with the fingers, in a "push" motion (away from the hand), so moving to a higher number means pushing further away. Telephone number pads are designed to be used with the thumbs, pulling towards the rest of the hand. For higher numbers, you "pull" further in. How that may change as mobile phone screens become so big as to need the use of both hands, I don't know...
Dit was zo ook ongeveer de uitleg op de radio. (Er komen meer 0'en en 1'en voor dan 9'en en 8'en wanneer je aan het rekenen gaat)

Dit klopt historisch dan toch helemaal niet, want een 'gewone telefoon' of pakweg een telefooncel bedien je toch niet met je duim ? of mis ik weer iets ?

J.

Doeme, lig ik weer wakker
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eigenlijk kan dit wel kloppen, vooral in telefooncellen. Daar plaatste men dikwijls de 4 vingers van de rechterhand aan de zijkant van het apparaat en liet men de duim de nummers vormen. Analoog eigenlijk aan een GSM (de oude types)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

DIBO schreef:meer van dat: klikker-de-klik
Jack Daniels schreef:Anderzijds is het best mogelijk dat het nog nooit iemand opgevallen is.
:lol:
Grappig, die link :-D
Maar op het werk had ik de vraag al eens gesteld en toen kreeg ik als reactie "dat is mij nog nooit opgevallen". Vandaar dat ik het meegaf in mijn eerste bericht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”