Ik weet hetphilippe_d schreef:@tomsworld
Ik begrijp je frustratie, maar ik maak de Belgacom planning niet.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik weet hetphilippe_d schreef:@tomsworld
Ik begrijp je frustratie, maar ik maak de Belgacom planning niet.
Nog steeds op een 20 Mbps lijntje , morgen komt Belgacom dus , en is het bye ScarletHet probleem in Greenturbo zijn geval is echter dat het standaardprofiel op zijn lijn 20 mbps is, maar deze dankzij DLM gedurende 2 jaar verhoogd werd naar 30 mbps en DLM om één of andere wijziging recentelijk beslist heeft dat 30 mbps niet meer haalbaar is op deze lijn. Maar we zullen de feedback afwachten, zonder verdere info kan ik daar weinig over zeggen.
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 20056 kbps 2040 kbps
Modem max: 69644 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 57181 kbps 11980 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 226 m Estimated!
Training margin: 30.7 dB
Attenuation: 9.4 dB
Natuurlijk jammer dat de VDSL2 Tool niet meer werkt, zodat we niet zien op welk profiel je zit (8d of 17a), maar voortgaande op de speedtest ziet het ernaar uit dat je op een 30/2 profiel zit. Met andere woorden:greenturbo schreef:Dus waarom kon Scarlet dit niet in orde brengen .........
Nu hopelijk op naar de 50, of misschien 70 ......
Alvast 50% sneller met Belgacom dan Scarlet .
downstream upstream
Line: 50192 kbps 6048 kbps
Max: 77743 kbps 16288 kbps
Profile: 17a
Distance: 216 m
Training: 19 dB
Attenuation: 5,6 dB
Vandaag contact gehad met een Scarlet medewerker via de chat.philippe_d schreef:Hoop doet leven
Volgens de modemwaarden zou je kunnen besluiten dat:
1.je met DLM héél zeker een verhoging naar 50 mbps "zou moeten kunnen" krijgen.
Gezien jij op 50/6 staat, is DLM reeds actief op jouw lijn. Anders zou je op 30/6 staan.ozfunghi schreef:Kan je dit aanvragen, of is er een datum waartegen die nieuwe profielen van kracht gaan voor iedereen?
Hoezo? Voor wie verandert het dan wel? Van de 50 Mbps die ik nu heb, was er toch een 20 voorbehouden voor belgacom tv dacht ik? Wie kan er dan wel van die 70 Mbps gebruik maken?philippe_d schreef:Let wel dat dit niets verandert aan je internet snelheid,, gezien je een abbo hebt van 50 mbps max (download).
Jouw internet abbo is 50 mbps.ozfunghi schreef:Van de 50 Mbps die ik nu heb, was er toch een 20 voorbehouden voor belgacom tv dacht ik?
Het voordeel van een 70 mbps sync is dus, dat je internetsnelheid niet verlaagt als je naar TV kijkt. Maar je internet blijft beperkt tot 50 mbps.ozfunghi schreef:Wie kan er dan wel van die 70 Mbps gebruik maken?
download upload
Line: 20200 kbps 2048 kbps
Modem max: 27132 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 22276 kbps 4667 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 1082 m Estimated!
Training margin: 9.7 dB
Attenuation: 21.7 dB
Dan klopt het toch niet wat je zei dat het mijn snelheid niet beïnvloed. Dus nu varieert mijn snelheid onder de 50 Mbps afhankelijk van of er tv gekeken wordt. Met het betere profiel ben ik dus altijd zeker van 50 Mbps... dus dan doe ik toch voordeel wanneer er tv gekeken wordt. Dat is ook al een goed begin. Maar waarop wachten ze dan, als er om de 3 maand een controle passeert en mijn lijn al van bij't begin deze waarden had?philippe_d schreef:Jouw internet abbo is 50 mbps.ozfunghi schreef:Van de 50 Mbps die ik nu heb, was er toch een 20 voorbehouden voor belgacom tv dacht ik?
Er is dus niets "voorbehouden" voor Belgacom TV: als je naar TV kijkt, verlaagt je internetsnelheid (naargelang het aantal streams, HD of SD). Als je niet naar TV kijkt, dan krijg je de volle 50 mbps ter beschikking voor internet.
Het voordeel van een 70 mbps sync is dus, dat je internetsnelheid niet verlaagt als je naar TV kijkt. Maar je internet blijft beperkt tot 50 mbps.ozfunghi schreef:Wie kan er dan wel van die 70 Mbps gebruik maken?
download upload
Line: 30056 kbps 6048 kbps
Modem max: 70472 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 57861 kbps 12123 kbps Estimated!
Line length: 174 m Estimated!
Training margin: 18.5 dB
Attenuation: 9.7 dB
Vraagje:philippe_d schreef:Ik denk dat een aantal mensen nog altijd verward zijn en het onderscheid niet kennen tussen de sync snelheid van de modem, en de max. upload/download van de internetverbinding
SYNC SNELHEID VAN DE MODEMSNELHEID VAN HET ABONNEMENT
- Onafhankelijk van het type abonnement, en onafhankeleijk van de provider (Scarlet, EDPNet, Snow, Belgacom ...) krijgt iedere klant de hoogste snelheid die voor zijn lijn beschikbaar is.
- Dit gebeurt in 2 stappen:
- DARE: afhankelijk van de lijnwaarden die voor jouw adres in de Database zitten van Belgacom, krijg je een provisioning profiel toegewezen. De profielen zijn: 30/6 (VDSL2 17a), 20/2, 16.5/2 en 12/1 (VDSL2 8d).
- DLM: Dit systeem zal je lijn monitoren, en afhankelijk van de omstandigheden (vb SNR, overspraak op andere lijnen), zal je syn verhoogd worden:
30/6 kan 40/6, 50/6 (en sedert vorige week) 60/6 of 70/6 worden
20/2 kan naar 30/2 verhoogd worden
16.5/2 kan naar 25/2 verhoogd worden- Nadat jouw lijn die verhoging kreeg, zal deze op regelmatige basis (max om de 90 dagen) terug gecontroleerd worden (en eventeel door DLM terug verlaagd).
- REPAIR. In geval van problemen (gewoonlijk te wijten aan de binnenbekabeling), kan je op een "repair" profiel geraken. Via de automatische lijntest op wordt je weer op je origineel provisioning profiel gezet. Doe die lijntest pas nadat je de oorzaak van de fout gecorrigeerd hebt ...
Pas op: indien je al door DLM verhoogd werd, zal je door de 0800 lijntest de DLM verhoging terug verliezen, en moet je wachten tot DLM je lijn terug test!- Totdaar de syn. Nogmaals, dit heeft niets met je abonnement te maken
- Naargelang het type abonnement, of provider, krijg je een maximale upload en download
- Bij EDPnet is de cap 50/6 (of 16.5/10 voor high upload)
- Bij Scarlet is de cap voor Scarlet One 50/4, en voor Scarlet Trio 30/2.5
- Bij Belgacom krijg je 30/2.5 (Start), 30/3 (Comfort) of 30/4 (Maxi).
Dit wordt nu resp. 50/2.5, 50/3, 50/4- De effectieve snelheid die je krijgt om te surfen, wordt beperkt door de sync en door het type abonnement:
je krijgt het laagste van beide. voorbeeld:
- - Als je modem synct op 70/6, en je hebt Maxi, dan krijg je 50/4 (de rest is voorbehouden voor TV)
- Als je modem synct aan 30/6, en je hebt Maxi, dan krijg je effectief 30/4
- Als je modem synct aan 20/2, en je hebt Maxi, dan krijg je effectief 20/2
Nochtans is het zo: bij een snelheidswijziging (door DLM) krijg je een resync (en natuurlijk gevolgd door een PPPoE reconnect). Deze onderbreking is echter van heel korte duur, zodat je er in de praktijk eigenlijk niets van merkt.mDup schreef:zowel voor cisco als sagem heb ik nooit het bij boot genegotieerde en runtime statistiek up/dn profiel zien wijzigen zonder reboot
Hier nog niks , afwachten dus en misschien eens de modem herstartenJolan schreef:Heeft Scarlet onlangs hun snelheid wéér verhoogd? Enkele maanden geleden zonder poeha plots van 30mbps naar 50mbps (bij Telenet zou hier gigantisch mee uitgepakt worden, bij Scarlet zeggen ze 't je zelfs niet), vandaag meet ik 65mbps terwijl VDSL2 volgens de website nog steeds 50mbps is. Een zeer fijne ontdekking, maar het gebrek aan fanfare errond maakt me wat achterdochtig dat ze prijzen gaan optrekken of ons op een andere manier gaan kloten (jep, dat is psychologische schade van jaren Telenet-gebruik).
downstream upstream
Line: 50200 kbps 6048 kbps
Max: 56478 kbps 11833 kbps
Distance: 343 m
Training: 13 dB
Attenuation: 11,2 dB
solid-killer schreef:Net getesten het werkt super !
************************************** * VDSL2Tool 2.2 - http://hierzo.net/ * ************************************** download upload Line: 30056 kbps 6048 kbps Modem max: 77940 kbps n/a Estimated! Calculated max: 63992 kbps 13407 kbps Estimated! Profile: 17a Line length: 334 m Estimated! Training margin: 19.3 dB Attenuation: 11.1 dB
Op het forum werd er toch recent een praktijkvoorbeeld gemeld dat overstap One -> Trio een terugval naar 50/3 cap heeft gegeven.kippewit schreef:overstappen naar trio.... maar zou het wel jammer vinden om van 67 terug te vallen naar 30.
download upload
Line: 69976 kbps 6048 kbps
Modem max: 91576 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 75188 kbps 15753 kbps Estimated!
Line length: 223 m Estimated!
Training margin: 11.5 dB
Attenuation: 6.5 dB