Nieuwe identiteit

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Hoewel vrij enorm off-topic, dacht ik toch eens even hier te pollen over iets.

eerst even de cijfers:

In Vlaanderen pleegden in 2010 1066 personen zelfdoding. Dat zijn ongeveer 3 zelfdodingen per dag.
Naar schatting ondernemen in Vlaanderen dagelijks ongeveer 45 mensen een zelfdodingspoging
(bron: CPZ)
Een tijdje terug was er wat te doen over de "sociale zelfmoord" die gepleegd werd op facebook door de wijzigingen aan hun privacy policy.
en dan hoor je over lufthansa hun actie waarbij, indien de zweden hun achternaam veranderen, ze een heel nieuw leven krijgen in berlijn,
inclusief een appartement en een jaar lang betaald door lufthansa.

En nu was ik aan het denken, meestal zijn dit mensen die geen uitweg meer zien en die het gehad hebben met hun *huidige* leven.
Dus, waarom zou er geen mogelijkheid zijn dat men deze mensen een nieuwe identiteit, een nieuw leven, aanbiedt ergens in een ander land?
Het zou in elk geval veel minder drastisch zijn, en zou deze mensen een kans geven om in feite "zelfmoord" te plegen op hun huidige leven,
en een volledig nieuwe kans te geven.

wat ik echter zie dat obstakels zouden zijn, betrekt eigenlijk voornamelijk wetgeving:

- je kan niet zomaar je naam veranderen
- je kan niet zomaar in een ander land gaan wonen
- en je kan niet zomaar alles wat je in dit leven hebt achterlaten.

dat 3de punt kan je laten vallen, als je inderdaad al zelfmoord overweegt (want dan zou je ook alles achterlaten)
je naam veranderen is ook steeds mogelijk, al zal je identiteit steeds gekoppeld blijven - inclusief dus het negatieve wat daaraan vast kan hangen.
verhuizen kan je ook bij het volgen van bepaalde regels, maar alweer zal je bestaande identiteit hieraan vasthangen.

dus, wat zou er nodig zijn om mensen :

1) een nieuwe identiteit te geven
2) in een ander land
3) zonder de bestaande "bagage" van hun huidige leven

wat ik zoek zijn (gefundeerde) meningen en mogelijkheden, alsook obstakels die je zou vinden,
"just to satisfy my curiousity" :)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

In amerika zou het mogelijk zijn om via een geboorte akte een rijbewijs aan te vragen en zo een passport (of rechtstreeks een passport) aan te vragen.
En dat geboortebewijs zou het makkelijkst te bekomen zijn.

Heb dat eens gezien in een aflevering op discovery (dat crime channel) waarin 2 ontsnapte gevangenen zo voor jaren buiten schot gebleven zijn.
Een werkgever had hen herkend in een uitzending en op straat gezet. Toen 1 van hen zijn niet uitbetaald loon ging opeisen werd hij opgepakt.
De andere had onder zijn "nieuwe" identiteit een eigen zaak (videotheek) opgestart. Pas toen de man van een werkneemster zijn vrouw haar baas leek te herkennen op "america's most wanted" werd ook hij gevonden.

Kortom, een geboorteakte is alles wat je nodig hebt in de states om op te waarderen naar "echte" identiteit. En dat is de zwakke schakel.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Een nieuwe identiteit verkrijgen is eigenlijk niet zo moeilijk.
Je kan bij vele websites valse of onbestaande identiteitskaarten verkrijgen die je dan gebruiken in landen die deze kaarten niet kennen.
Eenmaal ingeschreven in dat land kan je via de verkregen verblijfsdocumenten later de nationaliteit verkrijgen
Het enige dat je misschien moet voorleggen is je geboorteakte, want de originele reispas (originele nationaliteit) is voor hen dan waardeloos.
Dit zal wel eventjes duren, maar in theorie gaat dat, zeker in Europa

Pas wanneer alle identiteitsdocumenten wereldwijd gekend, beveiligd en gedocumenteerd zijn (zoals reispassen), zal dit niet meer mogelijk zijn.

Kijk maar eens naar dit verhaal: http://www.wtf.nl/binnenland/4847/je-ka ... kaart.html
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Splitter schreef: - je kan niet zomaar je naam veranderen
- je kan niet zomaar in een ander land gaan wonen
- en je kan niet zomaar alles wat je in dit leven hebt achterlaten.
-Dat verschilt van land tot land, in Belgie is het voor de voornaam een recht voor de familienaam een gunst(kan geweigerd worden). In bv. Angelsaksische landen is dat sowieso een recht. En er zullen ook wel landen zijn waar je je voornaam niet zomaar kan veranderen.
- Hangt ervan af, er zijn (grote) landen zonder identiteitskaart-verplichting, dus als je genoeg geld hebt moet het denk ik wel mogelijk zijn om daarin in te blenden.
Zeker in een land als de UK.
-Hangt volgens mij volledig af van je social skills om op een nieuwe plaats van 0 te beginnen en om een deftige uitleg te geven waar je vroeger vandaan kwam, maar met de huidige "anti-privacy trend" a la Facebook lijkt mij zoiets een huzarenstukje. Ik heb bv. een Britse collega, ik zie op zijn Facebook dat hij logischerwijs veel Britse vrienden heeft. Maar aangezien ik quasi geen Britten ken, kunnen dat natuurlijk allemaal fake-accounts zijn van mijn collega, die niet wil, dat wij weten waarom hij weggegaan is uit het Verenigd Koninkrijk. Maar hoe pak je zoiets aan?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”