Vraagje, welke modem/router voor volgende situatie ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Provider

Hallo,

Ik verhuis binnenkort en zou graag een Whoppa pakket nemen.

Nu zit ik met volgende vragen omtrend wat m'n keuze moet zijn van modem/modem+router/????
Heb nooit internet van TN gehad, vandaar dat ik een leek ben aangaande hun installatie/apparatuur.

Beneden heb ik Digitale TV + Telefoon + Bedraad internet nodig (géén wireless aub)

Naar boven loopt de Coax, 1 RJ11 telefoonkabel + 1 RJ45 Ethernet kabel.

Nu is mijn probleem dat ik boven 2 aparte bedrade internet-aansluitingen nodig heb (Vaste PC heeft geen wireless + Spelconsole online gaming)
Graag zou ik het bedraad houden en dus géén wireless gebruiken, aangezien snelheid & stabiliteit toch van belang is.

Welke modem/modemrouter zou ik dan best aanvragen voor de installatie ?

P.S. Heb nu via EDPnet, de BC BBOX in bridge mode staan met een degelijke Netgear WNDR3700 daarachter, wat m.i. toch een pak beter/stabieler + meer controle biedt dan hetgeen waar we het standaard van de provider moeten mee doen, dus zou ik, indien niet te ingewikkeld graag mijn eigen Netgear als router gebruiken op het TN netwerk.

Enigszins mogelijk ? Speciale meldingen doen bij bestelling ? Moet er dan door de installateur extra hardware geplaatst (en dus betaald) worden ? Wil TN dat eigenlijk wel doen ?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Neem een HGW en zet er je eigen router achter. En alle apparaten kan je aansluiten dmv een switch, problem solved dus :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

GIJoe schreef:Heb nu via EDPnet, de BC BBOX in bridge mode staan met een degelijke Netgear WNDR3700 daarachter, wat m.i. toch een pak beter/stabieler + meer controle biedt dan hetgeen waar we het standaard van de provider moeten mee doen, dus zou ik, indien niet te ingewikkeld graag mijn eigen Netgear als router gebruiken op het TN netwerk.
Gezien je al een router bezit, waarop je huidig netwerk draait, zou ik kiezen voor een Telenet modem-only, met daarachter jouw Netgear WNDR3700.
En zoals krisken aangaf: boven een eenvoudige switch (liefst gigabit) om meerdere toestellen bedraad aan te sluiten op de netwerkkabel die van de router komt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Vriendelijk dank voor de info. :-)

Nog 1 laatste vraagje, doet TN nog steeds zo moeilijk als je om een modem-only vraagt ?
En er zijn geen extra apparaten nodig met een modem-only oplossing ivm Digitale TV zowel beneden als boven, idem dito voor telefoon beneden & boven ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Om je digicorders interactief te houden moeten ze wel rechtstreeks op de modem only gekoppeld worden dmv een switch.
Qua beeld moet je coax hebben tot aan je televisies (enfin, digicorders). In tegenstelling tot belgacom&co zit het tv signaal niet op de modem, dat komt rechstreeks op de kabel door.

De modem only kan je herkennen aan het feit dat er maar 1 netwerk aansluiting op zit. Opgepast idd, want telenet durft zeker wel lastig te doen. Persoonlijke ervaring: ik raad af online of via telefoon te bestellen, ga naar een telenet center, die zijn vaak iets toegeeflijker. Controleer ook je technicus en wees niet bang om hem terug te sturen als hij geen modem bij heeft of die niet wil plaatsen.

Ook telefoon moet uiteraard rechtstreeks op de modem komen, tenzij je een eigen voip oplossing hebt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

GIJoe schreef:En er zijn geen extra apparaten nodig met een modem-only oplossing ivm Digitale TV zowel beneden als boven, idem dito voor telefoon beneden & boven ?
Je wil dus digitale TV (interactief) en Internet boven ??? Dat was niet duidelijk uit je eerste topic!
Dan heb je boven 2 netwerken nodig .... tenzij je de HGW neemt...

Dan zou ik het toch misschien anders doen. In tegenstelling tot mijn eerdere post: kies voor de HGW:

Beneden komt de HGW.
Hierop kan je de TV decoder aansluiten, één telefoon, 1-2 bedrade PC's, de RJ45 kabel naar boven, en de RJ11 voor de 2de telefoon boven

Boven zet je dan een switch, waarop je de 2e TV aansluit, de PC en de Spelconsole.
Jouw Netgear kan je eventueel gebruiken als switch (de 4 LAN poorten).

Dan heb je geen extra apparaten nodig.
En kan je de 2 decoders integreren in je lokaal netwerk (DNLA).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er loopt coax, rj11 en rj45 naar boven zegt ie (vrij vertaald: kabels met die fiches op)
Het enige dat je moet int oog houden is dat, zoals ik eeder zei, bij kabel de coax tot aan de tv moet komen, want het tv signaal verloopt niet via de modem en wordt dus niet op de utp(rj45) kabel overgezet.

Het zal ervan afhangen of zijn eigen router boven kan staan, of beneden moet voorzien worden.

Zet je je eigen router boven, is er geen probleem, gewoon met een switch beneden afsplitsen voor de digicorder beneden, en nog ns boven afsplitsen voor zowel de digicorder als je eigen router.

Zet je je eigen router beneden, dan heb je ofwel een extra utp kabel nodig naar boven, ofwel een geavanceerde (en dus zeker geen leken werk) switch met vlans; en als je niet weet wat dat is, neem dan maar van mij aan dat het geen oplossing voor je kan bieden ;-)

GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Sorry voor de missing info, het gaat om een verhuis. Ik had vroeger TN digitale TV (geen interactiviteit + heb die nu eigenlijk ook niet nodig, ben van plan 2 gewone HD digibox'en te gebruiken) qua internet & telefoon zou ik dus van BC naar TN gaan.

Zowel beneden als boven is qua TV geen interactiviteit nodig.
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Vriendelijk dank allen, met deze info kan ik op weg ! :-D
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Sorry voor nog 1 vraagje, is de modem-router van TN even brak als deze van BC (BBOX-Sagem) ?

Ik had daar heel onstabiele connecties mee, wegvallende online gaming, kon veel te weinig connecties aan, zeer slecht routing gedeelte.
Is de TN router op dat vlak deftiger ? Mogelijk om een DMZ toe te wijzen ?
Dus als ik dan toch voor de modem-router zou gaan kan ik mijn geprefereerde router enkel maar als switch gebruiken, en niet langer als router ? (anders heb ik dubbele xxxx (ben de naam vergeten ;à)
Dus hier geen mogelijkheid om deze als Bridge te gebruiken, zoals bij de BC Sagem wel mogelijk was ?

Zou zo graag m'n router behouden, als het even mogelijk is, boven.
Beneden mag dan qua internet gewoon Wifi via m'n Netgear, dus eigenlijk is internet via kabel enkel boven nodig.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

Als je je eigen router wilt behouden met de functies die je nu gewoon bent opteer je best voor een modem-only. ALs je geen interactiviteit wenst op je digibox en tevreden bent met een kleinere tv-gids. Dan hoef je ook geen extra switch te plaatsen tussen modem en router.

Maar het loont de moeite eens te controleren of je IPv6 aankan met deze combinatie want binnen 2 jaar verdwijnt het IPv4 protocol.

Of de HGW DMZ ondersteund weet ik niet, maar op gebied van een brakke verbinding doet hij beter als de sagem. Enkel wireless zou niet zo schitterend zijn in sommige gevallen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kabel heeft als voordeel dat het tv signaal niet door de modem moet, deze moet dus enkel internet voorzien, dat helpt wel wat, in vgl met belgacom toestellen die alle tvs ook nog ns van beeld moeten doorgeven.

Ben je zeker dat ipv4 binnen 2 jaar verdwijnt? Het IETF heeft nochtans een circulaire die duidelijk zegt dat ipv4 ondersteunt moet blijven worden tot alles en iedereen op ipv6 zit.

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer
Provider

De HGW ondersteunt DMZ.
De wifi verbinding is zeker niet onstabiel, deze is even stabiel als de duurdere wifi router.
Dat hij soms een brakke wifi heeft, heeft hoofdzakelijk te maken met de plaats waar men dat soms noodgedwongen hangt : garage in de uithoek van het huis, zolder, kelder....
De modem zelf als bridge gebruiken, gaat bij Telenet helaas (nog) niet.
Maar wat je dan best doet, is je oude(re) router als AP inschakelen, elders in het huis, en die uiteraard met een UTP kabel verbinden.
Dan heb je een betere dekking in het ganse huis dan eender welke oplossing met één wifi punt.
De UTP kabel die naar boven loopt, kan je dan goed gebruiken om jouw eigen router als AP te schakelen.
Die kan je dan ook tegelijk als switch gebruiken en hier onder andere ook de interactiviteit van de digicorder op aansluiten.
Op die manier heb je beneden én boven wifi én UTP aansluitingen ter beschikking, en alle DNLA functies/Yelo TV zal zonder problemen werken.

Als je echt je eigen router wil gebruiken, zal je om een modem only moeten gaan.
Laatst gewijzigd door Sylvester 01 maa 2014, 07:10, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Mss wel off topic ,
maar is er hier nog altijd geen app om een vlug een schets te kunnen maken,
is voor mensen die niet volledig thuis zijn in deze materie soms veel duidelijker dan duizend woorden !
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

GIJoe schreef: Zou zo graag m'n router behouden, als het even mogelijk is, boven.
Beneden mag dan qua internet gewoon Wifi via m'n Netgear, dus eigenlijk is internet via kabel enkel boven nodig.
Ik wil hier in dit topic géén nieuwe modem-router versus modem-only starten, maar laat ons eventjes een overzicht geven van de 2 situaties:

1) modem-only
  • dit is de beste oplossing als je de eigen router wenst te gebruiken (geen wijziging in je huidige set-up).
  • voor interactieve TV moet je dan tussen de Telenet en jouw router een switch hangen, om de decoder(s) aan te sluiten. Die kan je niet aansluiten op je lokaal netwerk.
2) Telenet HGW
  • zowel interactieve TV als lokaal netwerk op één netwerk (vereenvoudigt de bekabeling).
  • je hebt een Telenet Homespot.
  • je kan volop gebruik maken van de integratie tussen decoders en lokaal netwerk (DNLA).
  • je kan hier ook een router op aansluiten, je hebt dan wel "dubbele NAT", maar je kan de router in DMZ zetten.
Jouw persoonlijke situatie is dat je:
  • - beneden TV + internet wilt hebben
    - één RJ45 kabel + één RJ11 één 1 coax hebt naar boven
    - dat je boven alles bedraad wilt
In jouw specifiek geval zou ik dus kiezen voor:
  • - NIU + Telenet HGW beneden, hierop TV + bedrade PC's.
    - Netgear (als switch) boven, daarop 2de TV, bedrade PC, spelconsole.
De reden voor dit advies is dat je met de HGW alles (decoders + LAN) op één netwerk hebt (gezien je maar 1 kabel hebt naar boven).

Indien interactiviteit (nu en later) absoluut géén behoefte is, kan je kiezen voor de Netgear als router:
  • - NIU + modem-only beneden, RJ45 naar boven aansluiten op de modem.
    - beneden: PC via WLAN
    - boven: Netgear op de RJ45 kabel, daarcahter PC bedraad + spelconsole
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Besef dat je zonder interactiviteit geen tv gids hebt die verder dan 2 dagen gaat, iirc.
Als je je netgear beneden wil plaatsen, ga je inderdaad 2 kabels naar boven nodig hebben wil je ooit interactiviteit inschakelen.
Plaats je hem boven, heb je eigenlijk kabelgewijs geen enkel probleem.

Gezien je wens om liefst je eigen router te behouden, kan je voor de modem only kiezen.
Besef wel dat je binnen afzienbare tijd een router zal moeten hebben die compatibel is met het nieuwe IPv6, en dat je huidig toestel dat mogelijk niet is.
Je zal het dus een beetje moeten afwegen.
Je netgear kan wel stukken meer configuratie dan de telenet hgw, maar gebruik je dat allemaal?
Je moet een beetje zien tot wat je bereid bent.

Btw, die interactiviteit kan je later desgewenst ook via powerlan, dus over electriciteitskabel, als dat echt een probleem zou zijn om een 2e kabel te leggen.
Naar de toekomst toe(het is je eigen huis neem ik aan), let op met netwerkkabels trekken als het je eigen huis is, zie dat die redelijk makkelijk vervangen kunnen worden. Deze gaan technologie gewijs NIET even lang meegaan als pakweg je electriciteitskabels. Voorzie daar genoeg speling, ruimte en "accessibility" voor.

GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Mag ik nog 1 iets vragen, hetgeen verdeeld wordt (zowel beneden als naar boven ) voor zowel Telefoon als Internet is 1 enkele UTP kabel ?????????
De man die daar aanwezig was maar zelf geen snars van electriciteit noch bekabeling verstand heeft zegt me dat dat normaal is, dat zowel RJ45 als RJ11 aan die één en dezelfde kabel aangesloten worden ????? Sorry dat ik argwanend ben, maar is dat echt zoals het tegenwoordig in nieuwbouw als bij volledig verbouwing gebeurd ? gewoon 1 UTP kabel die voor én telefoon én internet gebruikt zal worden ?

Ik ben misschien een negativist maar ik vrees dat Telenet bij de aansluiting misschien zal weigeren de installatie te doen, of ben ik verkeerd en is dit perfect normaal (en mogelijk) ????
Laatst gewijzigd door GIJoe 02 maa 2014, 04:19, in totaal 2 gewijzigd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Hier is't ook maar met 1 UTP naar de living/tv vanuit de kelder.

Hangt zo een telenest all in one, eigenlijk doet dat ding wat dat moet doen. 'k Heb daar geen klagen van.
In de living heb ik dan een 8p Gbit-switch staan aan de tv, met daaraan een Apple Airport Express voor de wireless in het achterste deel van het huis, kabel achter de plint naar mijn pc, xbox, mediapc en digicorder.

Werkt allemaal deftig...
SSID voor de wifi van de apple en telenet is dezelfde, dus overal in het huis wifi.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik hoor hier gekke dingen. Telefoon en netwerk over één utp kabel?
In principe kan het, maar ik zou het alleen doen als het echt niet anders kan.

Je kan dan maar 2 paar in die kabel gebruiken voor je netwerk, en dan heb je geen gigabit netwerk, maar wel maar 100 Mbit netwerk.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Alleen bij amateurs die niet beter weten. Dan gebruiken ze de gekende 2 paar voor netwerk, en een ander paar voor telefonie. Dit kan echter niet meer nu we met gigabit netwerken zitten, dat gebruikt nl alle 4 paren op de kabel.
Je MOET dus een aparte kabel trekken als je een telefoondraad wil.

Als je je modem boven plaatst maakt het minder uit, de telefoon wordt nl op de modem aangesloten, voor de modem gaat het signaal via de coax.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

GIJoe schreef:Mag ik nog 1 iets vragen, hetgeen verdeeld wordt (zowel beneden als naar boven ) voor zowel Telefoon als Internet is 1 enkele UTP kabel ?????????
De kwiet die daar aanwezig was maar zelf geen snars van electriciteit noch bekabeling verstand heeft zegt me dat dat normaal is, dat zowel RJ45 als RJ11 aan die één en dezelfde kabel aangesloten worden ?????
In jouw openingspost schreef je:
  • Naar boven loopt de Coax, 1 RJ11 telefoonkabel + 1 RJ45 Ethernet kabel.
Er is bij jou dus geen enkel probleem: de RJ11 kabel (voor telefonie) en de RJ45 kabel (voor Internet) zijn 2 aparte kabels, en die worden beide op jouw Telenet modem aangesloten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Juist. De input gebeurt via die coax, de output via de rj45 en rj11 kabel.

Effe technisch doen: eigenlijk zijn de RJ nummer de fiches, niet de kabel, maar we verstaan mekaar :-)

GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

philippe_d schreef:In jouw openingspost schreef je:
  • Naar boven loopt de Coax, 1 RJ11 telefoonkabel + 1 RJ45 Ethernet kabel.
Er is bij jou dus geen enkel probleem: de RJ11 kabel (voor telefonie) en de RJ45 kabel (voor Internet) zijn 2 aparte kabels, en die worden beide op jouw Telenet modem aangesloten.
Dat was me dus gezegd, dat alle bekabeling aanwezig was voor zowel TV, telefoon als internet. Nu blijkt dus dat ze voor telefoon + internet gewoon 1 enkel UTP kabeltje getrokken hebben. Zal een flinke stap terug zijn in vergelijking met wat ik nu via EDPnet heb. Hopelijk lukt het nog net om deftig een Youtube filmpje te bekijken.... :|
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

nee, voorlopig is het geen flinke stap terug.
Zoals we al hebben opgemerkt, gaat uw netwerkverbinding boven nu aan maximum 100 Mbps werken. In de praktijk dus maximum 80 tot 90.
Dat wil dus zeggen dat uw Whoppa die normaal gezien tot 120 Mbps kan, nu maar tot 80-90 Mpbs gaat geraken.
Dat is nog altijd prima, en je gaat er helemaal niets van merken.

Aan jou de keuze.
Misschien is het mogelijk om een kabeltje bij te trekken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Sylvester schreef:Zoals we al hebben opgemerkt, gaat uw netwerkverbinding boven nu aan maximum 100 Mbps werken. In de praktijk dus maximum 80 tot 90
Kleine correctie:
Boven gaat zijn (intern) netwerk wel gigabit zijn (gezien zijn Netgear WNDR3700 gigabit heeft).
De verbinding tussen zijn router en Internet zal maar 100 mbit zijn.
danchrista
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

@GiJoe

Loopt de UTP kabel in een buis, zo ja trek er dan een gewone telefoonkabel bij. Dat is de beste oplossing.
Internet en telefoon gescheiden.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

ITnetadmin schreef: Ben je zeker dat ipv4 binnen 2 jaar verdwijnt? Het IETF heeft nochtans een circulaire die duidelijk zegt dat ipv4 ondersteunt moet blijven worden tot alles en iedereen op ipv6 zit.
Ik dacht het gelezen te hebben op de telenet website, maar moet hier helaas op terugkomen.
Wat als mijn toestellen geen IPv6 ondersteunen?

Dat is geen probleem: ook wanneer je thuisnetwerk, toestellen of programma's geen IPv6 ondersteunen,
blijf je gewoon surfen zoals normaal (met een IPv4-adres).
De IPv4- en IPv6-diensten zullen nog jarenlang naast elkaar blijven bestaan.
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

danchrista schreef:@GiJoe

Loopt de UTP kabel in een buis, zo ja trek er dan een gewone telefoonkabel bij. Dat is de beste oplossing.
Internet en telefoon gescheiden.
Sorry voor de late reply, ben bezig met een verhuis. Het probleem is dat dit huis van m'n zus is waar ik tijdelijk zal inwonen, ben er dan ook geen baas wat betreft aansluitingen.

Er is op elk verdiep (gelijkvloers, 1e verdiep, zolderkamer) max 1 UTP aansluiting. Deze van het gelijkvloers wordt effectief gebruikt als telefoonkabel, dus alleen draadloos beneden. Op het 1e verdiep had ik graag zowel PC als Playstation bedraad verbonden met de router (is dus een modem/router combi geworden :-( , heb de dingen nog niet deftig kunnen checken maar modelnummer begint met CH..... :? )

Eigenlijk ben ik best tevreden, behalve dat ik op 1e verdiep graag 2 afzonderlijke aansluitingen zou hebben, die op een "normale" manier met elkaar kunnen communiceren, zou dit mogelijk zijn door daar een switchje te plaatsen ? Gaat de TN router dan niet alle apparaten op die switch aangesloten, allemaal éénzelfde interne IP adres geven, of zou dat moeten werken zoals ik hoop dat alle toestellen achter de switch toch allen als aparte apparaten aanzien worden ?

Ben een leek op dit vlak, en ik zit met serieuze twijfels aangezien al die toestellen dan toch uiteindelijk via de switch over 1 kabel naar beneden in dezelfde aansluiting op de TN router belanden ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Switchen zijn transparant voor het netwerk op IP niveau, je router zal de switch dus niet zien en alle apparaten apart behandelen, dit moet dus zeker werken.

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”