Dommel SIP Gegevens

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
broli
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

Fluppeke schreef:7360 naar factory settings gezet en bij mijn ouders aangesloten. Netline gekozen maar er gebeurde toch niet veel . En dan toch maar 'other provider' gekozen en zelf account ingevuld
daarna heeft dommel alle voip instellingen terug in de 7960 gestoken... en heb ik het terug in de 7113 gestoken

Heb geprobeerd met de TR69 gegevens over te zetten maar daarmee lukte het niet. Log kwam te staan 'login failed' op de automatische configuratieserver van dommel
Als ik wat dieper kijk via telnet heb je een cfg bestand /var/flash/tr069.cfg dat wat mij betreft de tr069 settings bepaald. Nu als ik ze bekijk terwijl mijn account information op "other internet service provider" staat dan heb ik dit:

Code: Selecteer alles

# cat /var/flash/tr069.cfg
/*
 * /var/flash/tr069.cfg
 * Fri Feb 21 21:42:48 2014
 */

meta { encoding = "utf-8"; }

tr069cfg {
        enabled = no;
        litemode = no;
        tr181_support = no;
        igd {
                DeviceInfo {
                        FirstUseDate = "1970-01-01 01:00:00";
                }
                managementserver {
                        url = "";
                        username = "";
                        password = "";
                        URLAlreadyContacted = no;
                        LastInformReq = "1970-01-01 01:00:00";
                        LastSuccessfulContact = "1970-01-01 01:00:00";
                        URLbyDHCPIface = "";
                        PeriodicInformEnable = no;
                        PeriodicInformInterval = 0;
                        PeriodicInformTime = "1970-01-01 01:00:00";
                        UpgradesManaged = no;
                        ACSInitiationEnable = yes;
                        SessionTerminationWithEmptyPost = no;
                        ConnectionRequestUsername = "";
                        ConnectionRequestPassword = "";
                        dnsprefer = tr069dnsprefer_ipv4;
                }
        }
        FirmwareDownload {
                enabled = yes;
                enabled_converted = no;
                upload_enabled = no;
                valid = no;
                suppress_notify = no;
                status = 0;
                StartTime = "1970-01-01 01:00:00";
                CompleteTime = "1970-01-01 01:00:00";
                method = Download_Method_DL;
        }
        RebootRequest = no;
        guimode = guimode_visible;
}
// EOF
Zoals men kan zien is dit zo goed als niet geconfigureerd. Als ik dan "Cityconnect", wel geen internet meer, kies dan zie je het verschil meteen:

Code: Selecteer alles

# cat /var/flash/tr069.cfg
/*
 * /var/flash/tr069.cfg
 * Sat Feb 22 10:03:01 2014
 */

meta { encoding = "utf-8"; }

tr069cfg {
        enabled = yes;
        litemode = no;
        tr181_support = no;
        igd {
                DeviceInfo {
                        FirstUseDate = "1970-01-01 01:00:00";
                }
                managementserver {
                        url = "http://acs.schedom-europe.net:8080";
                        username = "$$$$6GNZYT5UWDH3RQRY325PJVRM6XVJRDKLU5RIGLHE3NGDM6TTLDEZJFHUUFPZF2A1GIETTFU53JNEQKVR";
                        password = "$$$$XA6SCQITAE1OHQSHCK25FYQP1TLIH5GA4LEP243VCT256LAC1MW62OHP3IYM1KLTRBKJMOWPBZFCEKVR";
                        URLAlreadyContacted = no;
                        LastInformReq = "1970-01-01 01:00:00";
                        LastSuccessfulContact = "1970-01-01 01:00:00";
                        URLbyDHCPIface = "";
                        PeriodicInformEnable = no;
                        PeriodicInformInterval = 0;
                        PeriodicInformTime = "1970-01-01 01:00:00";
                        UpgradesManaged = no;
                        ACSInitiationEnable = yes;
                        SessionTerminationWithEmptyPost = yes;
                        ConnectionRequestUsername = "";
                        ConnectionRequestPassword = "";
                        dnsprefer = tr069dnsprefer_ipv4;
                }
        }
        FirmwareDownload {
                enabled = yes;
                enabled_converted = yes;
                upload_enabled = no;
                valid = no;
                suppress_notify = no;
                status = 0;
                StartTime = "1970-01-01 01:00:00";
                CompleteTime = "1970-01-01 01:00:00";
                method = Download_Method_DL;
        }
        RebootRequest = no;
        RebootRequest_CommandKey = "";
        guimode = guimode_visible;
}

// EOF
#
Ik denk dat er 2 manieren zijn om die settings over te nemen.

1) Ofwel pas je de ar7.cfg (bestand waar dsl settings in staan) aan. Want als ik de cityconnect profiel ar7.cfg vergelijk met mijn "other .." ar7.cfg dan lijkt het enige foute parameter de VPI/VCI te zijn, wat 8/35 moet zijn terwijl het in de cityconnect profiel op 8/34 staat. Voor de rest is het identiek hetzelfde.

2) ofwel kopieer je de tr069.cfg van de cityconnect profiel bestand naar een tijdelijk map, en wijzig je je profiel terug naar "other.." en herschrijf je de tr069.cfg met degene die je hebt gekopieerd.

ik heb geopteerd voor methode 1 en heb de ar7.cfg bestand met nvi geedit. Nu heb ik weer internet met het "cityconnect" profiel waar de tr069.cfg ook geconfigueerd is. Dus ik zal nu maar even afwachten. Zoniet kunnen de tr069 management server settings ook niet meer up to date zijn. In dat geval moet iemand met een dommel modem waar telefonie op werkt eens die settings delen :).

Update1: Ik denk niet dat het lukt volgens de settings wordt de URL gecontacteerd:

URLAlreadyContacted = yes;
LastInformReq = "1970-01-01 01:01:40";
LastSuccessfulContact = "2014-02-22 11:12:36";

Maar doet precies weinig, ik heb ook geen idee waar ik de logs hiervan zou kunnen terugvinden. Ik heb ondertussen wel de username en paswoord voor de tr069 managment server en ik wil deze graag via PM vergelijken met iemand met een werkende dommel fritzbox.
Bijlagen
tr069.png
Laatst gewijzigd door broli 22 feb 2014, 11:35, in totaal 3 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

broli schreef:ik heb geopteerd voor methode 1 en heb de ar7.cfg bestand met nvi geedit. Nu heb ik weer internet met het "cityconnect" profiel waar de tr069.cfg ook geconfigueerd is. Dus ik zal nu maar even afwachten
Waarom niet gewoon (zoals in metode 1) kiezen voor "CityConnect" in de DSL settings (waarmee je de goede TR069 settings krijgt) en dan in het menu de VPI/CI manueel terug goed zetten naar 8/35 ?
Een telnet sessie of VI gebruiken is altijd wel riskant!

Of verdwijnt deze mogelijkheid als je gekozen hebt voor CityConnect?
Met andere woorden: een bug in de Firmware (bij mijn weten gebruiken we 8/34 nergens in België)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
broli
Premium Member
Premium Member

Inderdaad, als je zo'n preconfig profiel kiest kan je die settings niet meer aanpassen op de webgui.
broli
Premium Member
Premium Member

Nog een punt. Ik ontdek net dat de MAC die ik aan dommel doorgaf niet correct was, ik had deze uit de ARP tabel op mijn pc gehaald. Nu blijkt ruKernelTool een andere te tonen, welke hetzelfde is als op de sticker onderaan op de fritzbox. De avontuur gaat verder, voorlopig ga ik niet verder prutsen met de modem en wachten op de mac change (als dommel daar nog zin in heeft).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Zijn jullie zeker dat het MAC adres gecontroleerd word?

Toen ik nog dommel homeconnect had met de siemens gigaset sx762 heb ik eens kunnen bellen op een vriend zijn nummer door simpelweg de config file van zijn gigaset te importeren.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
broli
Premium Member
Premium Member

Settings overnemen werkt idd, maar gewijzigde settings doorgepusht krijgen van dommel niet en heeft vermoedelijk wel met MAC en TR069 settings te maken.
davor
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wat je tijdelijk kan doen is call-forwarding aanzetten op uw vaste lijn via crm.schedom-europe.net totdat een "deftige" oplossing hiervoor komt - als die ooit komt.
DenialofService
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

broli schreef:Nog een punt. Ik ontdek net dat de MAC die ik aan dommel doorgaf niet correct was, ik had deze uit de ARP tabel op mijn pc gehaald. Nu blijkt ruKernelTool een andere te tonen, welke hetzelfde is als op de sticker onderaan op de fritzbox. De avontuur gaat verder, voorlopig ga ik niet verder prutsen met de modem en wachten op de mac change (als dommel daar nog zin in heeft).
Grappig, ik had net hetzelfde voor... Net telefonisch MAC laten wijzigen, benieuwd of het iets uithaalt.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ik moet toch erbij vertellen dat toen ik die MAC switch deed waren beide fb oorspronkelijk van Dommel, geen idee of dit uitmaakt.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
davor
Starter
Starter

Vraag:
Beste

Ik heb sinds zaterdag morgen geen telefoon meer! In de fritzbox zie ik “Number XXXXXXXXX, not registered” en in de evenlog van de fritzbox zie ik een hoop errors:

23.02.14 09:32:07 Registration of Internet number sipXXXXX failed. Remote site reports reason for error 403
23.02.14 09:21:27 Registration of Internet number sipXXXXX failed. Remote site reports reason for error 403
23.02.14 09:16:06 Registration of Internet number sipXXXXX failed. Remote site reports reason for error 403
23.02.14 09:13:26 Registration of Internet number sipXXXXX failed. Remote site reports reason for error 403

Graag zo snel mogelijk oplossen!

Met vriendelijke groeten
Hier een antwoord van Dommel:
Geachte,
Om dit terug in orde te brengen moet u enkel de modem zonder stroom zetten voor minstens 5 minuten en deze daarna terug aansluiten .
Dan gaat de modem automatisch al zijn telefonie gegevens ophalen en zou in de loop van de dag u telefonie terug moeten werken.
Mvg
"Minstens" en "in de loop". :) Dit kan dus nog zeer lang duren. Vraag mij af waarom een reset niet voldoende is, maar goed...
Ze vragen mij niet naar mijn MAC-adres.

EDIT: vraag bijgevoegd.
Laatst gewijzigd door davor 24 feb 2014, 15:18, in totaal 3 gewijzigd.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Kan je de volledige mail eens posten? Misschien weten ze(we) niet genoeg van je huidige situatie ;)?
broli
Premium Member
Premium Member

Als het niet een dommel modem is dan moet je zelfs van geluk spreken dat ze daar een best effort voor willen doen en MAC adressen veranderen.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

@davor

Je vermeld niet dat je modem hebt veranderd, ze gaan dus het nooit kunnen raden ;)
broli
Premium Member
Premium Member

Het is gelukt! Na de tweede MAC verandering, modem even opnieuw gestart en voila, nieuwe sip paswoord en telefoon terug online :).
davor
Starter
Starter

K, is goed om te weten dat het wel degelijk aan de MAC ligt.
broli
Premium Member
Premium Member

Het is wel een beetje tricky. Om te beginnen zit je daar met die "dommel cityconnect" profiel dat verkeerd is ingesteld door AVM zelf, en als je dan toch "other provider" kiest dan worden de dommel tr069 instellingen niet ingesteld.

Korte tutorial:

1) Zie dat telnet aanstaat, met een telefoon die aan de fritzbox hangt naar #96*7* bellen
2) download simpele tool FBeditor om de cfg files te kunnen wijzigen, zie bijlage
3) In je fritzbox ga naar Internet -> Account Information -> Internet service provider en kies "Dommel cityconnect" in de lijst
4) je zal merken dat je geen internet verbinding meer hebt wegens de fout in deze preconfig profiel
5) start FBeditor en geef de nodige instellingen om communicatie met je FB te starten
6) ga naar Datei -> Konfiguration einlesen (configuratie uitlezen)
7) zoek dan naar het "vccs" blok (je hoeft niet te veel te scrollen, is redelijk van boven)
8 ) wijzig hierin de VCI waarde (stond bij mij op 34) naar 35
9) ga naar Datei -> Konfiguration zuruckspielen (configuratie opslaan)
10) even wachten op bevestiging en je modem zal daarna herstarten
11) sluit FBeditor af
12) als alles goed loopt heb je mss 30min daarna de nieuwe SIP gegevens
13) zet telnet terug uit, met een telefoon die aan de fritzbox hangt naar #96*8* bellen

Deze stappen gelden enkel als je cityline gebruikt en geen internet verbinding krijgt als je de "dommel cityconnect" profiel gebruikt van AVM met een 7360. Ik neem ook geen verantwoordelijkheid als je met FBeditor alle settings verkloot :).

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn TR069 settings iets anders zijn dan die met de profiel van AVM komen. Maar het enige verschil is dat ik de mijne uit een oude export bestand heb en dat de URL daar SSL gebruikt terwijl die van AVM dat niet doet. Maar beide url's zijn bereikbaar en de username en password zijn ook hetzelfde. Als de bovenste stappen het doen voor jou is er dus geen nood om het te overcompliceren.

Update1: Net eens opnieuw uitgetest deze keer gewoon met de settings die AVM zelf erin steekt met de "dommel cityconnect" keuze. Heb zelfs de volledige telefonie settings verwijderd. En na de VCI change en internet verbinding werden alle telefonie settings zo goed als onmiddellijk doorgespeeld.
En In de logs:
24.02.14 20:00:48 The service provider successfully transmitted settings to this device.
Bijlagen
FBEditor-0.7.zip
(670.45 KiB) 17 keer gedownload
Laatst gewijzigd door broli 24 feb 2014, 21:31, in totaal 5 gewijzigd.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Telefoon kan weer niet verbinden.. nochtans vrijdag 7360 laten configureren en in in 7113 gestoken. Daarna heeft telefoon gewerkt tot vandaag. Lijkt er op dat de paswoorden weer zijn veranderd (error 403 in de logs)

7113 is ook een dommel box... mac change aanvragen en modem terug naar fabrieksinstellingen zetten?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
broli
Premium Member
Premium Member

Als je 7113 ook een dommel box is/was kan het niet zijn dat het oude settings door gepusht heeft gekregen of werd het niet voor VOIP gebruikt ervoor?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

toch wel box werd voor cityline (bij mij) gebruikt. Nu in gebruik voor een netline abbo.
ik vermoed van niet aangezien de log zegt:
24.02.14 18:24:35 No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Login error.
broli
Premium Member
Premium Member

Mijn vraag was eigenlijk of de huidige SIP credentials hetzelfde zijn als degene die jij een paar dagen erin hebt gestoken?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Het telefoonnummer is hetzelfde.. passwoord niet terug uitgelezen en vergeleken met hetgene ik er heb ingestoken.

(ik kan vrij gemakkelijk in de fritzbox vanop afstand... maar voor de rest moet ik hulp op afstand gebruiken van windows)
Als ik de 7130 vorige keer met factory reset probeerde kwamen inderdaad mijn oude cityline gegevens er in
broli
Premium Member
Premium Member

Ik zou zeggen als je het volledig correct wilt doen laat je MAC adres eerst swappen. Want zoals aangetoond werkt dommel op MAC adres basis.
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

@ Brolli, hier boven post je dat het je gelukt is. ... Is dit met je oude modem 7113 of je nieuwe 7360.
Zijn er Tr069 gegevens in je nieuwe modem en hoe heb je die gegevens in de nieuwe modem gekregen?
DenialofService
Starter
Starter

DenialofService schreef:
broli schreef:Nog een punt. Ik ontdek net dat de MAC die ik aan dommel doorgaf niet correct was, ik had deze uit de ARP tabel op mijn pc gehaald. Nu blijkt ruKernelTool een andere te tonen, welke hetzelfde is als op de sticker onderaan op de fritzbox. De avontuur gaat verder, voorlopig ga ik niet verder prutsen met de modem en wachten op de mac change (als dommel daar nog zin in heeft).
Grappig, ik had net hetzelfde voor... Net telefonisch MAC laten wijzigen, benieuwd of het iets uithaalt.
Ok, het is nu ongeveer 24 uur geleden dat ik mijn MAC heb laten wijzigen bij Dommel en het haalt niets uit. Mijn Fritzbox 7390 geeft nog altijd 403-errors voor de SIP-login, dus blijkbaar is het niet enkel op basis van het MAC-adres dat er wordt gecontroleerd. Iemand een idee wat er nog moet worden aangepast? Ik heb gezocht naar instellingen voor automatische updates van ISP ontvangen, maar die zijn niet beschikbaar in mijn menu's. Andere instellingen zijn de standaard Netline-instellingen die Dommel erin heeft gestoken (heb export van de Dommel-fritzboxinstellingen van de 7360 gedaan en die opgeladen in de 7390, dat werkte tot voor kort...)
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Hier is deze gelukt van 7113 naar 7360 en omgekeerd, alleen MAC laten wijzigen, beide fb waren verkocht door dommel aan 2 verschillende abbo klanten.
Nooit problemen gehad :)
rmag
Pro Member
Pro Member

Gebruikt je nog steeds de oude SIP passwoorden en heb je een internet verbinding, dan krijg je een 403-errors.
Zover ik kan zien, kunnen de Tr069 gegevens niet aanpast worden via de GUI. Controleer als de Tr069 gegevens in je modem zitten via de FBtool of ruKurnel en pas ze eventueel aan. Daarna kunnen de nieuwe passwoorden naar je modem gepushed worden.
broli
Premium Member
Premium Member

Ik heb momenteel enkel een niet-dommel 7360. De tr069 settings worden momenteel automatisch ingevuld als ik bij account nformation de Dommel cityconnect profiel kies die AVM voor geconfigureerd heeft. Als je in jouw provider lijst geen Dommel keuze hebt en zelf settings moet invullen dan stel ik voor om met FBeditor zelf de tr069 settings goed te zetten. Ik kan je de tr069.cfg wel doorgeven maar dan liever via pm daar het ook een username en paswoord bevat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Dat passwoord en username is voor ieder anders denk ik?
broli
Premium Member
Premium Member

Nope is hetzelfde voor iedereen, anders ging de mijne uit de oude config file anders zijn dan die van AVM wat niet zo is. Op zich kan dat een security issue zijn. Want een slecht gemeende hacker kan aan de hand van MAC spoofing/cloning settings krijgen van iemand anders.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Brol , PM je mij jouw TR069 gegevens eens om te kijken of inderdaad iedereen hetzefde paswoord heeft?
DenialofService
Starter
Starter

broli schreef:Nope is hetzelfde voor iedereen, anders ging de mijne uit de oude config file anders zijn dan die van AVM wat niet zo is. Op zich kan dat een security issue zijn. Want een slecht gemeende hacker kan aan de hand van MAC spoofing/cloning settings krijgen van iemand anders.
Net mijn gegevens uit mijn oude dommel-fritzbox 7360 export file kunnen openen via RuKerneltool, mijn paswoord en username zijn toch niet hetzelfde als wat Broli aangaf in zijn eerdere post. Username begint met $$$$2AS4J5 en eindigt met FNPDJ5AAA, paswoord begint met $$$$5P66PM en eindigt met LYAWLGAAA.

Ik heb de gegevens die ik toen uit de dommel-FB heb bewaard aangepast in de TR069-file van mijn huidige FB 7390, daarna kreeg ik errors dat authentication met de server van dommel niet toegelaten was. Daarna even geswitcht van netconnect (mijn eigenlijke abonnement) naar cityconnect, met dat laatste verscheen de tab van provider services. Daarna terug gegaan naar Netconnect, toen was t tabje wel zichtbaar en kreeg ik geen authentication errors meer. Rest van de instellingen van tr069.cfg waren gelijk aan die van Broli. Al een aantal keer reboot gedaan, ook modem half uurtje zonder stroom gezet, maar nog geen gegevens binnen gekregen. Duimen dat de nacht raad en sip-data brengt.
broli
Premium Member
Premium Member

De waarden voor username/paswoord die ik heb gepost zijn geencrypt, dus niet de feitelijke waarden. De echte waarden kan je lezen dmv volgende commando allcfgconv -C tr069 -c -o -| egrep 'user|pass' te geven in een telnet sessie

En in één van je vorige posts zei je dat je je MAC telefonisch hebt doorgegeven, kan het niet zijn dat de technieker mss een letter of getal verkeerd heeft begrepen? Settings door krijgen duurt niet lang, meestal zo goed als onmiddellijk na een reboot. Heb je alvast ook een PM gestuurd met mijn TR069 gegevens.
DenialofService
Starter
Starter

OK, thx, wist ik niet, eerste keer dat ik met telnet werk... Decrypted is username gewoon Schedom, en paswoord begint met HS, en eindigt op ?s, 9 karakters in totaal. Ik wacht nog tot morgenvroeg, daarna bel ik nog eens met dommel om te zien waar de fout evt kan liggen, heb in ieder geval mac-adres doorgegeven dat onderaan de FB staat.
broli
Premium Member
Premium Member

Yep dat is hem. En best eens in RuKerneltool ook kijken naar de macdsl waarde en of deze hetzelfde is, je weet maar nooit :).
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Allemaal hetzelfde paswoord blijkbaar.
Zal ook alvast een mac change aanvragen bij dommel... en hopen dat ze willen meewerken.
Is het technisch mogelijk om met telnet het mac adres te veranderen? Dan zou het alsnog mogelijk zijn zonder tussenkomst van dommel ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fluppeke schreef:Is het technisch mogelijk om met telnet het mac adres te veranderen?
Ja.
Heel eenvoudig met Rukerneltool, en veel minder gevaarlijk dan het experimenteren met telnet.
Ga naar Tools > macdsl lesen/ändern (macdsl lezen/wijzigen).
Typ het nieuwe mac (of gekloonde) mac adres in, druk op OK
macdsl lesen.JPG
macdsl wijzigen.PNG
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

De moeite waard om te proberen. Al kan ik beter de mac adressen van beide boxen verwisselen aangezien elk adres uniek moet zijn zeker?
jos123
Elite Poster
Elite Poster

MAC = uniek :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
broli
Premium Member
Premium Member

Ik moet eerlijk zijn dat ik dat al heb geprobeerd, in de fritzbox staat dat bekent als mac override, maar van zodra ik dat instel op mijn 7360 kan ik niet meer verbinden.
Bijlagen
macoverride.png
rmag
Pro Member
Pro Member

Vergelijk het met een klein netwerk met een router. Deze heeft een DHCP server (indien actief) en geeft elke computer = client zijn eigen uniek IP adres.
De DHCP heeft een database en koppelt het IP adres aan de MAC. Een nieuwe client krijgt een vrij IP adres, een "oude" client krijgt zijn oud IP adres. De DHCP server kan maximaal 256 adressen geven. Indien er dus meer als 256 clients OOIT zijn ingelogd zijn alle vrije adressen vergeven en kunnen er geen nieuwe clients meer inloggen. Om dit te vermijden, bestaat er een DCHP lease time. Als een MAC niet ingelogd gedurende de DHCP lease time, wordt het IP adres na het aflopen van de lease time terug vrijgeven en is er geen koppeling meer tussen IP en MAC.
Het verbreken van koppeling tussen IP en MAC kan ook geforceerd worden. Gebeurt door een DHCP release command, in DOS: ipconfig/release

OK, terug on topic. Indien de MAC veranderd word, is je "vast" IP adres nog gekoppelt aan je "oude" MAC. De DHCP server kan geen andere IP adres toekennen, want per client is er er maar 1 IP adres. Er word geen IP adres toegekent en geen internet opgebouwd.
Dus om met een ander MAC adres een verbinding op te bouwen, moet je:
- Ofwel wachten op de DHCP release time (11 of 13h na de vorige sessie) met modem disconnected.
- ofwel via je modem/router een DHCP release command geven. Ik gebruikte hiervoor een modem / router combinatie. >>>>>>>> Ik heb nog niet gevonden hoe dit werkt bij een FB.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”