Waarom draait de harde schijf?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Sinds een week heb ik nu Scarlet Trio en het valt me op dat de Belgacom decoder zeer vaak (meerdere keren per uur) de harde schijf laat draaien.
Waarom eigenlijk want echt tv kijken doe ik nog steeds via TV-Vlaanderen. De Belgacom decoder zat gewoon in het pretpakket en staat er maar bij just in case.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Bij mij juist hetzelfde, dagelijks tussen 15 en 16 uur start de belgacom decoder zonder reden op (geen opnamen gepland en staat in diepe slaap).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

onder ander voor update van de TV gids dacht ik toch !
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Nu spreek ik niet enkel voor Belgacom, maar voor alle decoders van providers:

Decoders zijn maar met 1 gouden regel in het achterhoofd ontworpen: Goedkoop Goedkoop Goedkoop.
Je zou het niet zeggen hé als je ze in de winkel koopt, natuurlijk verdienen ze daar dik aan :wink:

Waar besparen zij bijvoorbeeld op (hardwarematig):
Efficiëntie, zo verbruikt de decoder een aanzienlijke hoeveelheid energie (ook in standby).
De klant betaalt de energiefactuur toch, wat maakt het uit?
Hier en daar toch weer wat bespaard op goedkopere elektronicacomponenten = meer winst.

Nu komt het:
Harde schijf, hmm in plaats van 64 megabyte flashgeheugen te plaatsen waar alle software op staat, plaatsen we er nu eens 16 megabyte, net voldoende om de harde schijf te "booten" en de rest van het werk te laten doen.
Alweer een kleine besparing (achja laat maar draaien, de consument betaalt de energiefactuur toch).
Gevolg: Harde schijf wordt regelmatig "wakkergeschud" voor het miniemste event dat plaatsvindt.
Denk bijvoorbeeld op de (linux?) distributie waar zij op voort gebouwd hebben, hier zit wellicht software in die het nodige aantal lijnen logging bijhoud.

Vergelijk het met een computer, daar verwacht je toch ook niet dat hij kan werken zonder enige vorm van opslag (HDD vs. SSD)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Wat mij al is opgevallen is dat dit echt elk uur is als de decoder op standby staat. Het is telkens stipt op het uur dat de schijf even wakker schiet.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

bij de v5 is dat toch zeker niet het geval of anders draait hij muis stil zodat ik het niet kan horen !
Vladimirke
Plus Member
Plus Member

jackho schreef:onder ander voor update van de TV gids dacht ik toch !
Elk uur updaten? Dan is zo'n decoder nog een grotere prul dan wat ik al verwachtte!! :eek:
Misschien het beestje maar helemaal van de stroom halen want hij komt nog niet aan tot aan de hielen van een goede satellietontvanger die onder Linux draait. :twisted:
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ik bedoelde met onder ander dat hij ook daardoor eens zou kunnen in gang schieten en nog voor andere redenen natuurlijk ook
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Schiet hier ook zeer vaak aan zonder reden. Heb er nu een tijdsschakelaar tussen geplaatst en nu valt deze automatisch uit tussen 0.00 en 08.00. Zo bespaar ik toch al iedere dag 8 uur :-)
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Hier draait de harddisk van mijn v5 ook quasi constant. Weliswaar geen diepe slaap, maar zou toch ook niet mogen in een gewone standby? Weliswaar Belgacom, geen Scarlet (haja, anders had ik geen v5), maar op zich maakt dat niet uit.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Dat heb ik toch niet voor met mijn V5 ofwel ben ik doof dat zou ook nog kunnen ;-)
bArtiest
Starter
Starter

Als je toch tv-kijkt via TV Vlaanderen, dan heb je de decoder toch niet nodig? Als je de voeding uitschakelt, zal je de harde schijf niet meer horen 8) .

Ik ben ook sinds 14 dagen Scarlet Trio-abonnee, en mij ergert het ook dat die harde schijf heel regelmatig in werking schiet ...
Afbeelding
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Allemaal een V3b?
Ik ga mssn dit weekend een V4 halen..zou deze ook zoveel lawaai maken?
In woonkamer lijkt het me niet storend..slaapkamer daarintegen :(
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Vladimirke
Plus Member
Plus Member

bArtiest schreef:Als je toch tv-kijkt via TV Vlaanderen, dan heb je de decoder toch niet nodig? Als je de voeding uitschakelt, zal je de harde schijf niet meer horen 8) .

Ik ben ook sinds 14 dagen Scarlet Trio-abonnee, en mij ergert het ook dat die harde schijf heel regelmatig in werking schiet ...
Hij staat ook uit intussen. Tegen TVV kan hun aanbod niet op.

Maar wat internet betreft gaat het wel sneller dan wat ze standaard zeggen:
Downstream line rate 50192 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Hier nog geen verhoging:s Al zal internet altijd maar 30/2 zijn door de cap. Maar dan heeft internet geen last van tv als je een synch van 50mbits hebt
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Vladimirke
Plus Member
Plus Member

Ik heb er allemaal geen idee van waarom ik een hogere snelheid krijg maar ik ben er dik tevreden mee. 8)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

De nieuwe Telenet decoder AD 2100 zou na een uurtje stand-by ook in diepe slaap gaan volgens de beschrijving.
Toch is dit niet altijd het geval en blijft ie soms de hele dag in stand-by met een draaiende HD, zonder dat er opnames bezig zijn of opgenomen geweest zijn. Dat kan ik voelen, want hij staat lauw en ook een beetje horen als het echt stil in de woonkamer, maar hiervoor moet je al echt met je oor ertegenaan zitten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
kode
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Er is wel een speciale modus om de decoder in een diepe slaap in te stellen. Ik dacht dat dit op sommige decoders nog niet standaard actief staat. Enige nadeel is wel dat je dan wel een pak langer moet wachten voordat hij wakker wordt.

Kan je ook effectief downloaden aan 50Mbps? Ik dacht wel dat providers een gemiddelde moesten gaan adverteren van de te behalen snelheid ipv de maximale snelheid. Gezien er heel veel mensen geen 50 mbps kunnen halen adverteert zelfs belgacom nu met 30Mbps. Ik weet nu niet of dit bij scarlet trio ook het geval is.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

scarlet heeft die module niet om in diepe slaap te zetten
de koe zegt boe
Vladimirke
Plus Member
Plus Member

kode schreef:Kan je ook effectief downloaden aan 50Mbps?
Ja, maar ik weet niet of het allemaal tijdelijk is of permanent.
Na jaren slechts ADSL en sinds enkele maanden VDSL2 beschikbaar. Ze zijn hier in de streek hun achterstand flink aan het inhalen. :beerchug:
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Graag een beetje bij de vraagstelling blijven hé ...

Zal ik dan maar het technisch antwoord geven zie:

"De harde schijf draait" .... omdat het (jammer genoeg) geen SSD is ! :-) Voila, hier kan een slotje op.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Neen, in decoders draait de HD omdat, ofwel geen slaapstand of diepe slaap aanwezig of actief is.
Ofwel dat de decoder, en dus ook de HD uit de stand-by gehaald wordt door een of andere toepassing die "wakker" wordt.
Ik zie nu bij mijn AD2100 dat ie blijkbaar last heeft ven insomnia :lol: , verdorie, wat houd hem toch wakker dat ie niet wil gaan slapen :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Neen, ...
Mijn antwoord was ironisch bedoeld hoor, er stond een smiley bij ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Nu zal de schijf wel veel minder draaien want de reden was de software die er op gezet geweest is ivm TV-Replay,
vandaag staat de software van voor november 2013 er terug op omdat de testperiode TV-Replay voorbij is.
mistertaliban
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Sinds softwareversie 4.4 op beide V5-decoders staat draait de harde schijf niet meer als de decoder in actieve standby staat.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Die heeft toch geen reden om continu te draaien, bij mij draait die ook niet, zelf met vorige software versies ook niet.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”