SEPA domicilïering (samengevoegd)

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SEPA DD is niet zomaar een "reglement", het is wetgeving, via een richtlijn van EPC.

Opnieuw, er valt niets te aanbidden.
Ik leg het huidige systeem uit (black list, white list, refund, RFUT, documentatie van enkele banken, ...) en probeer mensen die paranoïa verschijnselen vertonen, te wijzen op hun inconsequentie (cfr Visa - AmEx) en op het feit dat het schema (creditor bank beheert mandaten) al jaren werkt in andere landen zonder het misbruik.
Als er morgen, onder druk van banken, klanten, Europa, ... aanpassingen aan SEPA DD komen; mij geen probleem natuurlijk :).

Als je bovenliggende posts leest, wil ik gewoon met correcte informatie discussiëren. En niet over SEPA praten als het over SEPA DD gaat en van die zaken.

Het feit dat ik iedereen aanraad om heel voorzichtig te zijn met domiciliëringen, tenslotte geef je een creditor het recht om eender welk bedrag van uw rekening te halen, valt bezwaarlijk te rijmen met het de toedichting "aanbidder", maar goed, dat laat ik voor de rekening van de poster.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Alleen spijtig als de reden van domiciliëring is opgehouden te bestaan dat dan zo moeilijk is om op simpel verzoek aan de organisatie/bedrijf die de domiciliëring had geactiveerd deze ook te laten schrappen uit de database van de betreffende banken.
Ik zelf heb dit al ondervonden met KBC verzekeringen.
Na een maand is dit nog niet geregeld maar gelukkig bestaat nog de mogelijkheid die domiciliëring te laten opschorten zodat ieder verzoek tot betaling wordt geweigerd.
Wie echt zijn rekeningen/betalingen niet echt heel constant opvolgt zal op termijn nog veel problemen door die gang van zaken meemaken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik denk niet dat je een mandaat kan schrappen. Je kan het sowieso zelf volledig blokkeren.
Stel dat je eerst een DD had bij Electrabel en je nu bent overgestapt naar Lampiris, ik denk niet dat je de vermelding naar de DD van Electrabel kan "schrappen". Je kan het wel opschorten, maar niet schrappen. Pas na 36 maanden zal het verwijderd worden. Ik ben er niet helemaal zeker van.
De reden erachter is vermoedelijk dat je dan makkelijker uw DD terug kan opstarten, mocht je in de komende 36 maanden alsnog dat mandaat terug activeren.

Ik verwacht eigenlijk niet al teveel problemen met die DD. Volgens mij zijn er nu wat kinderziektes van een lancering.
Sowieso zal er nog aan het product zelf gesleuteld worden, maar hoeveel en hoever... geen idee.
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

heist_175 schreef:En niet over SEPA praten als het over SEPA DD gaat en van die zaken.
Misschien is het toch niet helemaal onlogisch dat, in een topic met als titel "SEPA domicilïering (samengevoegd)" het woord SEPA zou kunnen betekenen dat de poster "SEPA DD" bedoelt ?
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Dat sepa systeem staat echt nie in orde hoor
Een sepa domiciliëring kan je opschorten maar schrappen zit er blijkbaar niet in
Voorbeeld van mezelf een sepa domiciliëring bij argenta van een argenta produkt geraakt maar niet verwijdert uit mijn lijst enkel een opschorting is gelukt
Europa heeft wat in dienst gezet zonder echt na te denken aan de veiligheid voor de rekeninghouders
Enkel de bedrijven voor wij geld bedoeld is die varen er wel bij
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”