Pendelen maakt mensen ongelukkig
Pendelaars zijn minder tevreden over hun leven dan thuiswerkers en vinden hun job ook minder waardevol. Dat blijkt uit een studie van het Britse Office for National Statistics (ONS).
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140218_052
Petitie lokt al bijna 40.000 tegenstanders rekeningrijden
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Met studies kan je alles aantonen.
1) er zijn weinig mensen die altijd thuiswerken(men spreekt over thuiswerkers).
2) ik word ongelukkiger van 20 minuten in de auto zitten ipv 40 minuten op de trein.
Edit: na betere lezing blijkt dat men appelen met koeien vergelijkt.
Autogebruik<>busgebruik.
Fietsen/wandelen/treinen.
Waardevoller werk<>stress
1) er zijn weinig mensen die altijd thuiswerken(men spreekt over thuiswerkers).
2) ik word ongelukkiger van 20 minuten in de auto zitten ipv 40 minuten op de trein.
Edit: na betere lezing blijkt dat men appelen met koeien vergelijkt.
Autogebruik<>busgebruik.
Fietsen/wandelen/treinen.
Waardevoller werk<>stress
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Denk dat daar een groot stuk van het probleem zit, in het begin was investeren een risico nemen en tegenwoordig is het een risico om investeerders te gebruiken.r2504 schreef: Niet meteen... maar voor investeerders blijft het een cruciaal element... en hoe groter we de drempel maken hoe moeilijker het zal zijn !
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik werk in Brussel en doe dagelijks dus de verpaatsing Merelbeke-Brussel s ochtends en Brussel-Merelbeke 's avonds. Het werk betaald de trein/bus (en is op 5 minuten stappen van Brussel Noord). Door omstandigheden ben ik een keer of 5 per wagen naar hier gekomen, en merk toch wel een verschil...
1. Ik heb het gevoel dat mijn werk stopt als ik op t knopje duw voor mijn auto te openen, terwijl dit anders is van zodra ik thuis ben (of ik toekom op het werk vs vertrekken naar werk met OV)
2. Parking moet ik mij niet druk om maken : werk heeft privé parking
3. Openbaar vervoer vertrek ik om 7u15, om in Brussel te arriveren om 8u50 (10 minuutjes te vroeg dus, begin om 9u). 's avonds ben ik in thuis tussen 19u45 en 20u. Gedaan met werken om 18u overigens.
4. Met de wagen vertrok ik om 7u30 en was ik nog op tijd op het werk (ongeveer ook 8u50), omgekeerd was ik reeds om 19u10 thuis, zonder overdreven snelheid.
5. Is dit elke dag zo? Geen idee!
Helaas betaald werkgever enkel OV en geen eigen vervoer. Dus zal het OV blijven helaas. Dat ik 2u 's ochtends en 2u 's avonds onderweg ben zal ik er maar bijnemen dan...
1. Ik heb het gevoel dat mijn werk stopt als ik op t knopje duw voor mijn auto te openen, terwijl dit anders is van zodra ik thuis ben (of ik toekom op het werk vs vertrekken naar werk met OV)
2. Parking moet ik mij niet druk om maken : werk heeft privé parking
3. Openbaar vervoer vertrek ik om 7u15, om in Brussel te arriveren om 8u50 (10 minuutjes te vroeg dus, begin om 9u). 's avonds ben ik in thuis tussen 19u45 en 20u. Gedaan met werken om 18u overigens.
4. Met de wagen vertrok ik om 7u30 en was ik nog op tijd op het werk (ongeveer ook 8u50), omgekeerd was ik reeds om 19u10 thuis, zonder overdreven snelheid.
5. Is dit elke dag zo? Geen idee!
Helaas betaald werkgever enkel OV en geen eigen vervoer. Dus zal het OV blijven helaas. Dat ik 2u 's ochtends en 2u 's avonds onderweg ben zal ik er maar bijnemen dan...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Krisken, ik denk dat het ov zelden of nooit sneller zal zijn dan de wagen. (of zelfs sneller dan de fiets in sommige gevallen)
Als ik nu snel even de berekening maak in uw geval:
OV heen 1u35, terug ongeveer 1u45-2u = 3u20 - 3u35.
Wagen heen 1u20, terug 1u10 = 2u30
Scheelt hem inderdaad wel wat. Aan de andere kant, met de wagen zit je 2u30 minuten te concentreren op de baan en vooral, te ergeren aan andere mensen, op het OV kan je elke morgen rustig de krant lezen, in de avond kan je al ontspannend met een draagbaar toestel, al is het maar een serie bekijken die je volgt. Het is natuurlijk wel k*k als je op een trein zit waar zelfs de sardientjes zich benauwd bij zouden voelen.
Belangrijkste: het OV is gratis, als we dat vergelijken is het 0 euro tegenover ongeveer 6 euro per dag *20 dagen = 120 euro en dan reken ik nog geen onderhouden en slijtage, enkel benzine. Gaan we het op jaarbasis bekijken... Toch ruim 1300 euro, of een familievakantie. Of op 10 jaar tijd al een kleine auto.
Mijn situatie is ook zo hoor. 25 min met het ov, zonder dat ik mijn eigen verplaatsing naar het station en van het station naar mijn werk er bij tel. Met de wagen, 12 tot 15 minuten (4 groene of 4 rode lichten.
). Met de fiets 25 minuten. Toch kies ik er voor om vaak met de fiets te gaan en dat is ook niet het snelste. Zelfs bijna dubbel zo lang als met de auto. Weliswaar ook geen stress, alleen soms eens nat. 
Op dat voorbeeld speelt het rekeningrijden ook deels in he, maar de uitwerking voor ons land is op dit moment een grote klucht.
Als ik nu snel even de berekening maak in uw geval:
OV heen 1u35, terug ongeveer 1u45-2u = 3u20 - 3u35.
Wagen heen 1u20, terug 1u10 = 2u30
Scheelt hem inderdaad wel wat. Aan de andere kant, met de wagen zit je 2u30 minuten te concentreren op de baan en vooral, te ergeren aan andere mensen, op het OV kan je elke morgen rustig de krant lezen, in de avond kan je al ontspannend met een draagbaar toestel, al is het maar een serie bekijken die je volgt. Het is natuurlijk wel k*k als je op een trein zit waar zelfs de sardientjes zich benauwd bij zouden voelen.
Belangrijkste: het OV is gratis, als we dat vergelijken is het 0 euro tegenover ongeveer 6 euro per dag *20 dagen = 120 euro en dan reken ik nog geen onderhouden en slijtage, enkel benzine. Gaan we het op jaarbasis bekijken... Toch ruim 1300 euro, of een familievakantie. Of op 10 jaar tijd al een kleine auto.
Mijn situatie is ook zo hoor. 25 min met het ov, zonder dat ik mijn eigen verplaatsing naar het station en van het station naar mijn werk er bij tel. Met de wagen, 12 tot 15 minuten (4 groene of 4 rode lichten.


Op dat voorbeeld speelt het rekeningrijden ook deels in he, maar de uitwerking voor ons land is op dit moment een grote klucht.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je bekijkt ook enkel de mooie kant, maar...Slafes schreef:Aan de andere kant, met de wagen zit je 2u30 minuten te concentreren op de baan en vooral, te ergeren aan andere mensen, op het OV kan je elke morgen rustig de krant lezen
- Met de wagen tot aan het station, is er onderweg geen vuilkar of file, ga ik m'n trein niet missen
- Parking vinden aan het station, niet echt zo eenvoudig, hoe ver ga ik van het station staan, ga ik m'n trein niet missen
- In regen en wind staan wachten... waar blijft die trein nu, ga ik straks m'n aansluiting wel hebben
- Oei, slechts 2 wagons ipv. 4... weer als sardientjes op de trein een halfuur rechtstaan... mits wat geluk kan ik op de trap zitten
- Wat een irritante muziek van m'n medepassagier... moeten we echt allemaal meeluisteren... gelukkig heeft hij vandaag geen look gegeten
- Weeral vertraging, daar gaat m'n aansluiting... op welk perron moet ik nu weer zijn
- Tja... extra volk op de volgende trein natuurlijk... weer rechtstraan tot in Brussel
- Verdorie, we zijn weeral 15 minuten te traag... da's weer overwerken straks, maar welke trein terug dan
- Mmm, vanmorgen dik 15 minuten te laat, welke trein moet ik vanavond gaan nemen, extra overstappen misschien
- De meeting loopt wat uit... oei, treinen wachten daar niet op
- Waar blijft die trein nu... oh, hij komt niet tot Brussel Centraal... hij stopt in Noord om tijd in te halen
- Ja, we kunnen dus gaan zoeken naar een alternatief
- Wederom overvolle trein met kwade gestresseerde mensen
- Al m'n aansluitingen kwijt natuurlijk... leuk als het laatste stukje slechts één trein per uur heeft
- Oef, we zijn er geraakt... maar een dik uur verloren
- Hopelijk zo dadelijk geen regen... nog eens 10 minuten wandelen tot aan de auto
Hoe noemde je dat... rustig en ontspannend ? Dergelijke dagen zijn trouwens GEEN uitzondering... er is eigenlijk amper een dag dat het allemaal goed gaat.
Met de auto sta ik ook in de file, da's correct... maar die vertrekt wanneer ik het wil, heeft de temperatuur die ik wil, het muziekje dat ik wil... en verder bol ik rustig mee met de massa (stress is heus niet nodig, je gaat er niet sneller door) en 's avonds staat hij ook netjes te wachten tot ik naar huis wil en niet wanneer de trein naar huis wil (ja, vergaderingen lopen al eens uit en daar wil een trein niet op wachten).
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Tja, ik ging ook naar mijn stageplaats met het OV waardoor ik anderhalf uur onderweg was in de plaats van 30 a 40 minuutjes met de wagen. Het verschil is dat mijn stageplaats min of meer vlot bereikbaar was met het openbaar vervoer en doordat ik extra betaalde voor eerste klasse op den trein kon ik toch nog even comfortabel zitten voor ik als een sardien op den bus kroop. En men was daar vlot op mijn uren, kwam ik een half uur te laat aan door het openbaar vervoer dan was dat geen probleem.
Bovendien erger ik me niet zo hard aan mijn medebestuurders, maar ik ben vrij rustig en geduldig op de baan. Ik vertrek op tijd, dus een beetje file geeft dan geen problemen. Ik hang den debiel niet uit die niemand laat invoegen of die het woord ritsen niet kent. Ik ga niet gatplakken of mensen opzij duwen en ik kijk voor voetgangers en fietsers voor ik een straat in sla. Ok, bij vlot verkeer ga ik soms te hard op de autostrade maar ik ken maar weinig mensen die dat niet doen (dat praat het niet goed, maar een ramp is dat ook niet). Soms komt ge gevaarlijke gevallen tegen op de baan en dan kan ik me wel eens ergeren, maar dat doe ik ook als ik met het openbaar vervoer ga en naast een persoon sta of zit die in weken geen bad/douche genomen of te luid zit te bellen
. Moraal van het verhaal: autobestuurders hebben heus geen monopolie op stresvolle ritten.
Bovendien erger ik me niet zo hard aan mijn medebestuurders, maar ik ben vrij rustig en geduldig op de baan. Ik vertrek op tijd, dus een beetje file geeft dan geen problemen. Ik hang den debiel niet uit die niemand laat invoegen of die het woord ritsen niet kent. Ik ga niet gatplakken of mensen opzij duwen en ik kijk voor voetgangers en fietsers voor ik een straat in sla. Ok, bij vlot verkeer ga ik soms te hard op de autostrade maar ik ken maar weinig mensen die dat niet doen (dat praat het niet goed, maar een ramp is dat ook niet). Soms komt ge gevaarlijke gevallen tegen op de baan en dan kan ik me wel eens ergeren, maar dat doe ik ook als ik met het openbaar vervoer ga en naast een persoon sta of zit die in weken geen bad/douche genomen of te luid zit te bellen

-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Waarom moeten sommigen berekeningen toch zo ingewikkeld maken??? Wil je het voor jezelf (en andere gebruikers hier) makkelijk maken, dan reken je gewoon de tijd van deur tot deur. Daarmee bedoel ik: je kijkt op de klok als je thuis de deur achter je dicht trekt en je kijkt op de klok wanneer je op het werk de deur open doet. Op die manier weet je exact hoe lang je onder de baan bent. En als je de ene keer met de auto gaat en de andere keer met het OV, als je de berekening op deze manier maakt kan je in elk geval appels met appels vergelijken.Slafes schreef:Mijn situatie is ook zo hoor. 25 min met het ov, zonder dat ik mijn eigen verplaatsing naar het station en van het station naar mijn werk er bij tel. Met de wagen, 12 tot 15 minuten (4 groene of 4 rode lichten.). Met de fiets 25 minuten. Toch kies ik er voor om vaak met de fiets te gaan en dat is ook niet het snelste. Zelfs bijna dubbel zo lang als met de auto. Weliswaar ook geen stress, alleen soms eens nat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik moet toegeven dat de trein van Gent naar Brussel nog het minst erge is. Er is er eentje om 7u29, 7u39 en 7u46. Ik neem meestal die laaste daar de bus maar toekomt om 7u35-7u45. Het meeste volk naar Brussel neemt één van de voorgaande treinen. Maar die bus is de grote ramp! Komt gemiddeld tussen de 5 a 10 minuten te laat toe daar hij (letterlijk) aan elke halte moet stoppen voor mij. Logisch : schoolkindjes op weg naar school. Zitten zit er dan ook dikwijls niet in. Maar goed, tis een 20-30 tal minuten, dus t kan erger. Wat mij vooral ergert is de tijd dat ik onderweg ben. Ik ben eigenlijk meer op het gemak in mijn wagen in de file. Je zet wat deftige muziek op en je zet het zo luid als je zelf wilt. In een trein kan je dat gewoonweg niet, al denken velen anders. En inderdaad : mijn baas betaald mn OV dus nemen we dat maar...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ha, en waarom dan? Iedereen zou dit rekensommetje voor zichzelf moeten maken... Wat is daar nu ingewikkeld aan? Ben je eigenlijk wel iemand die zijn eigen (mogelijk foute) gewoontes in vraag durft stellen? Je zal nooit appelen met appelen kunnen vergelijken, want er zit altijd wel ergens een variabele die fout kan lopen. Als de ov reistijd al langer is dan mijn fietstijd, wat voor nut heeft het dan dat ik nog de tijden tot het station en van het station er bij ga tellen?Jack Daniels schreef:Waarom moeten sommigen berekeningen toch zo ingewikkeld maken??? Wil je het voor jezelf (en andere gebruikers hier) makkelijk maken, dan reken je gewoon de tijd van deur tot deur. Daarmee bedoel ik: je kijkt op de klok als je thuis de deur achter je dicht trekt en je kijkt op de klok wanneer je op het werk de deur open doet. Op die manier weet je exact hoe lang je onder de baan bent. En als je de ene keer met de auto gaat en de andere keer met het OV, als je de berekening op deze manier maakt kan je in elk geval appels met appels vergelijken.
Niets moeilijk of ingewikkeld aan volgens mij. Iedereen moet zijn eigen bewuste keuze maken. Daarom niet de makkelijkste.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik ging vroeger naar mijn werk met het OV.
Ik moest daar zijn om 9u, en twas 10 minuutjes rijden en 5 wandelen.
Dus nam ik de bus om 8u40 (soms 8u50, met alle overuren kwam het ni op die 5 minuutjes).
De bus passeerde (in theorie) om de 10 minuten. Zijn volledig circuit was een 30 minuutjes lang.
Gevolg:
Om 8u40 geen bus. Om 8u50 geen bus. Om 9u geen bus. Om 9u10 geen bus.
Om 9u15 3 bussen na mekaar. Waarom?
De eerste (die van 8u40) was eruit gehaald wegens te veel vertraging.
De 3 bussen die daar stonden om 9u15 waren dus die van 8u50, 9u en 9u10.
En dit was regelmaat he, gedurende jaren. Ik had al veel geklaagd dat ze de rijschemas dan maar moesten aanpassen.
Probleem was: ik kon de auto nergens kwijt zonder om de 2u te moeten gaan geld bijsteken (onbetaalbaar, en het mag niet eens technisch gezien).
Eerder vertrekken was trouwens geen optie, die eerdere bus zat propvol en ik wilde geen sardientje spelen.
Sorry he, maar als ze goed weten dat ze geen dienst om de 10min kunnen verlenen, moeten ze die rijtijden ook niet koppig willen aanhouden.
[
Post made via mobile device ]
Ik moest daar zijn om 9u, en twas 10 minuutjes rijden en 5 wandelen.
Dus nam ik de bus om 8u40 (soms 8u50, met alle overuren kwam het ni op die 5 minuutjes).
De bus passeerde (in theorie) om de 10 minuten. Zijn volledig circuit was een 30 minuutjes lang.
Gevolg:
Om 8u40 geen bus. Om 8u50 geen bus. Om 9u geen bus. Om 9u10 geen bus.
Om 9u15 3 bussen na mekaar. Waarom?
De eerste (die van 8u40) was eruit gehaald wegens te veel vertraging.
De 3 bussen die daar stonden om 9u15 waren dus die van 8u50, 9u en 9u10.
En dit was regelmaat he, gedurende jaren. Ik had al veel geklaagd dat ze de rijschemas dan maar moesten aanpassen.
Probleem was: ik kon de auto nergens kwijt zonder om de 2u te moeten gaan geld bijsteken (onbetaalbaar, en het mag niet eens technisch gezien).
Eerder vertrekken was trouwens geen optie, die eerdere bus zat propvol en ik wilde geen sardientje spelen.
Sorry he, maar als ze goed weten dat ze geen dienst om de 10min kunnen verlenen, moeten ze die rijtijden ook niet koppig willen aanhouden.
[

-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Omdat het nogal krom is om een rit van thuis aan de deur tot de deur van het werk met de wagen te vergelijken als je bij het OV pas begint te tellen op het station. Dat bedoelt hij denk ik. Want als je dan eerst nog 15 minuten met de fiets naar het station moet of maar 2 minuten dan maakt dat wel een verschil in de timing natuurlijk. Als je de reistijd wil vergelijken moet je om dit goed te doen dus tellen van deur tot deurSlafes schreef:Ha, en waarom dan? Iedereen zou dit rekensommetje voor zichzelf moeten maken... Wat is daar nu ingewikkeld aan? Ben je eigenlijk wel iemand die zijn eigen (mogelijk foute) gewoontes in vraag durft stellen? Je zal nooit appelen met appelen kunnen vergelijken, want er zit altijd wel ergens een variabele die fout kan lopen. Als de ov reistijd al langer is dan mijn fietstijd, wat voor nut heeft het dan dat ik nog de tijden tot het station en van het station er bij ga tellen?Jack Daniels schreef:Waarom moeten sommigen berekeningen toch zo ingewikkeld maken??? Wil je het voor jezelf (en andere gebruikers hier) makkelijk maken, dan reken je gewoon de tijd van deur tot deur. Daarmee bedoel ik: je kijkt op de klok als je thuis de deur achter je dicht trekt en je kijkt op de klok wanneer je op het werk de deur open doet. Op die manier weet je exact hoe lang je onder de baan bent. En als je de ene keer met de auto gaat en de andere keer met het OV, als je de berekening op deze manier maakt kan je in elk geval appels met appels vergelijken.
Niets moeilijk of ingewikkeld aan volgens mij. Iedereen moet zijn eigen bewuste keuze maken. Daarom niet de makkelijkste.

-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Mja, ok, ik raakte er dus niet aan uit en dacht dat hij wat anders bedoelde. 
Aan de andere kant, als ik met de motor rij, dan ben ik op korte afstanden vaak trager dan met de auto. De reistijd is even lang, maar het aantrekken van mijn motorpak, schoenen, helm, dichknopen etc... Maakt dat de motor van alles de slechtste keuze is. Op dat moment sta ik ook nog voor mijn deur he.
Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden.

Aan de andere kant, als ik met de motor rij, dan ben ik op korte afstanden vaak trager dan met de auto. De reistijd is even lang, maar het aantrekken van mijn motorpak, schoenen, helm, dichknopen etc... Maakt dat de motor van alles de slechtste keuze is. Op dat moment sta ik ook nog voor mijn deur he.

Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden.