Digicorder...draadloos?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Wat als ik de digicorder nu eens NIET via UTP of Powerline wens te verbinden... kan dit überhaupt?
Ik heb al eens mijn licht opgestoken hier op het forum en op andere fora doch de meningen zijn verdeeld.
De ene zegt resoluut "NJET" de andere twijfelt.
WAT ALS... de digicorder met volgend apparaatje verbonden wordt :
Afbeelding
http://vonets.com/ProductViews.asp?D_ID=24

Dit natuurlijk in de veronderstelling dat het apparaatje gewoon het draadloos signaal van de TN modem/router combinatie
opvangt, dus niet dat van mijn eigen router.

Schematisch voor/na:
Afbeelding

Kan dit werken? De TN modem deelt draadloos ook 192.x adressen uit maar mssch. wordt het MAC van de digicorder
gedetecteerd en apart behandeld dan?
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Via een wireless bridge moet dit gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

MadCompie schreef:WAT ALS... de digicorder met volgend apparaatje verbonden wordt :
Als je nu eens had uitgelegd over welk apparaatje het gaat, en hoe het werkt, in plaats van een fotoke.
Het gaat waarschijnlijk over de VAP11N wireless bridge.

Maar in je 2de schema heb je het getekend alsof je digicorder verbindt met de wireless bridge via USB.
In werkelijkheid moet je de UTP kabel met de digicorder vebrinden, de USB is gewoon voor Power (die mag dus ook in de USB van je TV, of gelijk welk ander apparaat die power voorziet).

De aanduiding "USB" in je 2de schema is misleidend :-( .
MadCompie schreef:Dit natuurlijk in de veronderstelling dat het apparaatje gewoon het draadloos signaal van de TN modem/router combinatie opvangt, dus niet dat van mijn eigen router.
Dat is gewoon in te stellen, zoals ieder WLAN toestel. Maar waarom gebruik je 2 routers en 2 draadloze netwerken? Dubbele NAT?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Het gaat idd. over de VAP11N, de hyperlink naar het product staat onder de foto. Dit echter ter illustratie, het was 1 van de weinige resultaten die ik terugvond op Google en in plaats van weeral een nieuw bakske met een transfo. Het zou zijn stroom kunnen afnemen via de ongebruikte USB poort van de digicorder.
De vermelding USB moet idd. eigenlijk zijn USB + UTP... Maar de vraag blijft natuurlijk dezelfde...
Mijn thuisnetwerk wens ik gescheiden te houden van het TN netwerk. Bij deze laatste zijn er ook bijna geen instelmogelijkheden... Maar dat is een ander verhaal...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ziet er een leuk dingetje uit. Kan die client spelen op een router die niet onder je controle is? Ik gebruik momenteel nl een wds bridge met 2 dedicated routertjes die bridgeke spelen, maar om op verlof int hotel dit te doen is da ni mogelijk, en tegenwoordig hebben ze niet allemaal nog lan connectors (ik neem altijd een router mee) om een eigen netwerk achter te steken.
Wifi client en router in 1 zou nog leuker zijn natuurlijk, maar dit ziet er alleszins ook leuk uit alst wa bij prijs is.

Ontopic:
Een wireless bridge is "transparant" voor het netwerk, net als een switch, maar dan draadloos. Dit zou dus moeten werken.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

ITnetadmin schreef:Kan die client spelen op een router die niet onder je controle is? Ik gebruik momenteel nl een wds bridge met 2 dedicated routertjes die bridgeke spelen, maar om op verlof int hotel dit te doen is da ni mogelijk
ITnetadmin schreef:Een wireless bridge is "transparant" voor het netwerk, net als een switch, maar dan draadloos
Je spreekt jezelf serieus tegen met beide statements (je tweede is correct trouwens).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Dit "dingetje" is niets meer dan een wireless access point, ingesteld als WiFi client. Met het enige verschil dat het verschillende mogelijkheden heeft voor voeding, onder andere via een USB.
Dus wel compacter om mee te nemen ...

Ik neem dus aan dat je via een web interface (op een default IP) een aantal instellingen kan doen (SSID kiezen, paswoord, etc)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Het is idd. een Wi-Fi bridge / range extender en geen router (cfr. de datasheet op de website van de fabrikant).
Het moet dus geconnecteerd worden aan een bestaand wireless netwerk.

Er is ook voorzien in een minimale configuratie om eenmalig het gewenste netwerk te selecteren.

Zo op het eerste zicht ongeveer 21$ dus dat valt goed mee in prijs! Het komt wel uit China dus vermoedelijk wel te koop
op een of andere Nederlandse website :? Ik denk dat ik er eens voor ga...

Voor de routerfunctie heeft de fabrikant blijkbaar de eveneens piepkleine VAR11N in het leven geroepen :
http://www.vonets.com.cn/download/VAR11 ... 0table.pdf
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

philippe_d schreef:
MadCompie schreef:WAT ALS... de digicorder met volgend apparaatje verbonden wordt :
Als je nu eens had uitgelegd over welk apparaatje het gaat, en hoe het werkt, in plaats van een fotoke.
Het gaat waarschijnlijk over de VAP11N wireless bridge.
Inderdaad philippe_d, het is de Vonets VAP11N. Toevallig heb ik er gisteren zelf eentje besteld bij DX.COM voor de prijs van iets meer dan 18 euro, verzendkosten inbegrepen. Deze bridge dient om aan mijn Dreambox sat. ontvanger te hangen. Het grote voordeel is dat de bridge USB-powered is, dus geen stopcontact nodig. Verder is het zo dat de Ethernet stekker van de VAP11N in de Ethernet aansluiting van de Digicorder gaat. Dat is nu net de bedoeling van dit apparaat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef:Dit "dingetje" is niets meer dan een wireless access point, ingesteld als WiFi client. Met het enige verschil dat het verschillende mogelijkheden heeft voor voeding, onder andere via een USB.
Correctie: is geen acces point maar wel een ethernet bridge. Zie voor meer info onderstaande link:
http://dx.com/p/vonets-vap11n-mini-wire ... wNOmSh5hQ8
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MadCompie schreef:Zo op het eerste zicht ongeveer 21$ dus dat valt goed mee in prijs! Het komt wel uit China dus vermoedelijk wel te koop
Heb er zelf gisteren eentje besteld bij dealextreme.com voor 18 euro, verzending inbegrepen. Levertijd wel een tweetal weken.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Jack Daniels schreef:
MadCompie schreef:Zo op het eerste zicht ongeveer 21$ dus dat valt goed mee in prijs! Het komt wel uit China dus vermoedelijk wel te koop
Heb er zelf gisteren eentje besteld bij dealextreme.com voor 18 euro, verzending inbegrepen. Levertijd wel een tweetal weken.
Thx Jack! Ik zal het ook eens proberen, als het niet lukt voor mijn digicorder dan kan ik het nog steeds gebruiken als extender bij iemand die ik ken met slecht bereik.

ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Moet normaal gezien lukken. Met die Ethernet bridges loopt er zuiver tcp/ip uit de kraan. Zo een bridge vervangt gewoon de ethernet kabel die je anders zou gebruiken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Kan die client spelen op een router die niet onder je controle is? Ik gebruik momenteel nl een wds bridge met 2 dedicated routertjes die bridgeke spelen, maar om op verlof int hotel dit te doen is da ni mogelijk
ITnetadmin schreef:Een wireless bridge is "transparant" voor het netwerk, net als een switch, maar dan draadloos
Je spreekt jezelf serieus tegen met beide statements (je tweede is correct trouwens).
Ik zie de tegenspraak niet?

In de eerste quote vraag ik me af of dat toestelletje in de link een netwerk van een AP kan bridgen waar je geen access toe hebt. Thuis heb ik een bridge gemaakt tussen 2 eigen routertjes (die als AP gebruikt worden) dmv WDS, maar om een wds bridge te maken moet je op beide toestellen configuraties doen (op beide wds aanzetten, mac adressen van de geconnecteerde toestellen ingeven,...), en deze oplossing gaat dus niet om op vakantie het draadloze signaal van de hotelAP op te vangen en een eigen netwerk achter te bouwen. Dat mag voor mij gerust dmv een pure bridge zijn, de router hang ik er dan wel achter. Two in one is leuker uiteraard.
Om samen te vatten: ik zocht dus een toestelletje dat de wifi van een 3rd party AP kan bridgen, om die verbinding dan beschikbaar te maken via rj45, al dan niet met een routertje en eigen wifi ingebouwd, en vroeg me af of dat toestelletje zoiets was.

Bij de tweede quote merk ik gewoon op dat een bridge pur sang net als een switch werkt en dus transparant is voor het netwerk.

Mss kwam ik niet duidelijk genoeg over, kan altijd gebeuren; dat inloggen zou zijn als het met ingebouwde router is, zodat de wireless van het hotel enkel die router als client ziet en ik daarachter zowel lan als wlan een eigen netwerk kan runnen (je betaalt vaak per toestel) :-)
Maar de termen wifi bridge, wifi client, repeater, access point, etc etc worden zo vaak door mekaar gebruikt dat je als consument echt niet meer zeker kunt zijn wat je nu eigenlijk in huis haalt :-)

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 19 feb 2014, 18:33, in totaal 1 gewijzigd.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

In de eerste quote vraag ik me af of dat toestelletje in de link als client kan inloggen op een router waar je geen access toe hebt. Thuis heb ik een bridge gemaakt tussen 2 eigen routertjes (die als AP gebruikt worden) dmv WDS, maar om een wds bridge te maken moet je op beide toestellen configuraties doen (op beide wds aanzetten, mac adressen van de geconnecteerde toestellen ingeven,...), en deze oplossing gaat dus niet om op vakantie het draadloze signaal van de hotelAP op te vangen en een eigen netwerk achter te bouwen. Dat mag voor mij gerust dmv een pure bridge zijn, de router hang ik er dan wel achter. Two in one is leuker uiteraard.
Om samen te vatten: ik zocht dus een toestelletje dat op de wifi van een 3rd party AP kan inloggen als client, om die verbinding dan beschikbaar te maken via rj45, al dan niet met een routertje en eigen wifi ingebouwd, en vroeg me af of dat toestelletje zoiets was.
Met de VAP11N zou je dus idd. bijvoorbeeld in een hotel het toestelletje laten inloggen op hun netwerk en vervolgens de RJ-45 stekker in uw eigen router inpluggen (bridge). Voor de all-in-one denk ik dat je dan evt. de VAR11N kan gebruiken (bridge+router).
Ondertussen wacht ik nog ongeduldig op mijn PayPal om het hebbeding te kunnen bestellen. Eigenlijk compleet geschift dat je zo iets voor slechts 18 euro kan kopen en dan nog via China!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MadCompie schreef:Ondertussen wacht ik nog ongeduldig op mijn PayPal om het hebbeding te kunnen bestellen. Eigenlijk compleet geschift dat je zo iets voor slechts 18 euro kan kopen en dan nog via China!
Ik had een jaar of zo geleden een Linksys Ethernet bridge (tweedehands) aangekocht, de WET610N. Kostte iets van een 35 à 40 euro + transportkosten. Nu was ik opnieuw op zoek gegaan naar een tweede Linksys maar om een of andere reden begon ik eens te kijken bij Chinese webshops. En toen kwam ik die Vonets tegen. Het nadeel bij die Linksys is dat je een stopcontact nodig hebt waar de adapter in gaat. Deze Vonets haalt zijn stroom lekker uit de USB aansluiting. Mijn sat ontvanger is op dit moment gekoppeld aan een Belkin bridge maar dat kreng krijg ik met geen stokken op WPA encryptie. Die blijft op "open" staan. En mijn netwerk thuis is beveiligd met WPA2.
En mijn volgende aankoop bij DX.COM worden LED spots. Ik heb vandaag een wishlist aangemaakt met een aantal modellen die ik even met elkaar ga vergelijken, maar in mijn achterhoofd heb ik wel al een keuze gemaakt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

update: de Vonets Ethernet bridge werd een uur geleden geleverd. Betaling had ik via PayPal uitgevoerd op 17 februari. Levering op 4 maart. Straks thuis even testen.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Jack Daniels schreef:update: de Vonets Ethernet bridge werd een uur geleden geleverd. Betaling had ik via PayPal uitgevoerd op 17 februari. Levering op 4 maart. Straks thuis even testen.
Yummie! De mijne op 22/02 besteld... hardly can't wait...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Even temperen. Blijkt dus een access point te zijn. Heb toegang via de Mac, IP adres ingesteld maar helaas. Het lukt mij niet om dit toestel te laten werken als bridge. Mocht iemand weten hoe het werkend te krijgen, dan houd ik mij aanbevolen. Anders staat er hier binnenkort een AP te koop.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Heb je geen manual van dat ding... misschien een linkje ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zit een summiere handleiding bij. Het AP heeft een webinterface. Eens ingelogd kan je beveiliging instellen, moet je de naam van de SSID selecteren waarmee je verbinding wilt leggen en kan je kiezen om een IP adres automatisch toe te wijzen (DHCP) of je kan het IP adres manueel ingeven. Maar ondanks dat ik het IP adres manueel heb ingegeven is het ding niet te zien in mijn netwerk. Mijn IP range is 192.168.1.x (zoals bij vrijwel iedereen denk ik). Als ik het AP aan de Mac aansluit om het te configureren, dan moet het netwerk op de Mac (of PC) op automatisch ingesteld zijn (of DHCP). Het AP krijgt dan een IP adres in de range van 168.168.x.x. Aanpassen naar manueel en rebooten werkt wel, zoland het AP op de Ethernetpoort van de Mac is aangesloten. Hang ik het AP aan de Dreambox, dan vind ik het niet (meer). Dreambox heeft een statisch IP adres. Weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Mijn Fritzbox 7360 deelt automatisch IP adressen uit, staat ingesteld op DHCP. Mac staat ook altijd ingesteld op DHCP.
Linkje is hier te vinden:
http://www.vonets.com.cn/download/VAP11 ... 0Guide.pdf
http://www.vonets.com/download/VAP11N/X ... VAP11N.pdf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

In de webinterface in de handleiding zie ik alvast niets over DHCP of niet (toch niet van de bridge... wat trouwens logisch is).

Wat je moet doen is gewoon je PC op DHCP plaatsen (staat normaal zo), het ding aansluiten, naar de URL uit de documentatie gaan, het TN AP selecteren en paswoord opgeven.

Hierna zou de bridge actief moeten zijn... best je PC herstarten dan en dan moet hij een IP-adres krijgen van je TN router via de bridge (schakel wel best je wireless adapter op je PC uit om verwarring te vermijden).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb ik allemaal gedaan. Die DHCP staat inderdaad niet in die links maar kan je wel selecteren bij de configuratie in de webinterface. Misschien moet ik toch maar de "repeater" functie aanvinken? Dus ik heb statisch IP adres toegekend in de range 192.168.1.x, gateway en DNS adres ingevoerd, AP herstart, wijzigingen zijn correct opgeslagen. Beide LED's lichten op (power en netwerk). Op de Mac is er geen enkel probleem om het AP te benaderen maar koppel ik hem los, sluit ik hem aan op de Dreambox, dan zie ik hem niet in het netwerk ondanks dat ook de LED's oplichten als de AP aan de Dreambox is aangesloten. Ben nu nog wat aan het zoeken maar er blijken meer mensen problemen te ondervinden.
Kan wel nog een en ander proberen: zoals WAP gebruiken in plaats van WAP2 (blijkt te werken bij andere gebruikers). Nog een optie zou zijn om in mijn Fritzbox 802.11b+g te kiezen in plaats van b+g+n. Vanavond of dit weekend maar eens experimenteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:sluit ik hem aan op de Dreambox, dan zie ik hem niet in het netwerk ondanks dat ook de LED's oplichten als de AP aan de Dreambox is aangesloten.
Wat bedoel je hier precies mee ? Een bridge zie je namelijk niet... da's volledig transparant.

Het enige wat er moet gebeuren is dat je Dreambox een IP krijgt van de TN router.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Kan je uw Dreambox überhaupt in uw netwerk plaatsen? In mijn geval gaat het om de Telenet Digicorder maar die krijgt zijn IP adres van de Telenet modem dus als ik het toestelletje (VANAVOND :banana: ) aansluit zal ik het ook niet in mijn 192.x netwerk zien maar ik zou wel moeten zien via mijn TV dat het een globaal IP adres gekregen heeft...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als de bridge aan de Dreambox hangt, dan zie ik in het WLAN gedeelte van mijn Fritzbox dat de Dreambox "not connected" is. Ondanks het feit dat de blauwe led van de bridge brandt, ten teken dat hij een netwerkverbinding heeft. Ik kan dus ook niet de webinterface van de Dreambox openen. Met een gewone ethernet bridge (Belkin) is er geen enkel probleem en is de Dreambox wel "connected". Ik ga eens met wat instellingen spelen, zowel op de Dreambox als op de Fritzbox, zoals daar zijn DHCP, beveiliging, wifi standaard...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef: Ik ga eens met wat instellingen spelen, zowel op de Dreambox als op de Fritzbox, zoals daar zijn DHCP, beveiliging, wifi standaard...
Nogmaals... een bridge is transparant... er is dus geen enkele reden om settings op je Dreambox aan te passen.

Op je Fritzbox trouwens ook niet... als de bridge in staat is met de juiste security te connecteren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eerst eens beginnen met beveiliging uit te zetten. Kijken of er beterschap is. Zou jammer zijn mocht het niet blijken te werken. Ik vind het net zo een handig toestel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bon, ik heb dat spel hier aan de klap gekregen maar het is godverdomme niet simpel, al zeg ik het zelf. Wat ik heb moeten doen: bij het scannen naar hotspots krijg je bovenaan een lijst met beschikbare hotspots waaronder dat van jezelf. Als ik hier op klik en dan de volgende instellingen ingeef, dan blijkt die AP dat om een of andere reden niet te onthouden. Krijg altijd als status "disconnect". Onder die lijst heb je dan de optie op zelf de naam van een SSID en kanaal in te geven. Dat heb ik gedaan en bingo. Als ik hier zelf manueel mijn SSID ingeef, dan onthoudt hij het wel. Kan misschien een tip zijn voor andere gebruikers die dit ook gekocht hebben en problemen mochten ondervinden om het AP aan de praat te krijgen.
En al meteen een update doorgevoerd. Blijkt dat die regelmatig bijgewerkt wordt door Vonets.
Edit: nu nog een manier vinden om terug op de webinterface van de Dreambox te kunnen gaan. Aan de netwerkinstellingen van de Dreambox heb ik niks veranderd, maar de pagina wilt niet meer laden. Ik heb wel toegang tot het AP. Op de Dreambox staat netwerk met een statisch IP adres, krijgt het dus niet via mijn router uitgedeeld. Iemand een idee?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Op de Dreambox staat netwerk met een statisch IP adres, krijgt het dus niet via mijn router uitgedeeld. Iemand een idee?
Je zit maw. nog steeds in die configuratie modus... de bridge is nog steeds niet actief ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

toch wel; bridge is actief; kan ze vanop de Mac benaderen door het IP adres in een browser in te typen. Alleen, als ik het IP adres van de DB ingeef, dan krijg ik de foutmelding "kan geen verbinding maken".
EDIT: ik zou mijn DB moeten instellen op een IP adres verkrijgen via DHCP en geen vast IP adres invoeren. 2 sat gebruikers op een ander forum hebben mij deze tip aan de hand gedaan.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 06 maa 2014, 17:07, in totaal 1 gewijzigd.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

GRRRRRRRRR hier werkt het ook niet!
Wat ik ook ingeef, hij onthoud de parameters blijkbaar niet voor bridging... de repeater modus lijkt wel te werken maar daar heb ik niets aan...
Ik heb het SSID nu eens manueel ingegeven maar dan kent hij het MAC adres niet meer ...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MadCompie schreef:GRRRRRRRRR hier werkt het ook niet!
Wat ik ook ingeef, hij onthoud de parameters blijkbaar niet voor bridging... de repeater modus lijkt wel te werken maar daar heb ik niets aan...
Ik heb het SSID nu eens manueel ingegeven maar dan kent hij het MAC adres niet meer ...
Zo heb ik het gedaan: surf naar vonets.cfg en login met "admin" en "admin". Dan klik je op hotspots en aan de rechterkant krijg je een lijst bovenaan met beschikbare wifi hotspots. Het jouwe zal erbij staan. Ik heb geen gebruik gemaakt van deze lijst. Onder de lijst zie je nog een knop staan die je kan aanklikken. In het vakje ernaast staat "SSID" en daarnaast de kanalenlijst. Klik dit knopje aan, vul de naam van je SSID in (zorg dat de schrijfwijze identiek is met je bestaande SSID), geef eventueel het kanaal in en klik op "next" of "apply" (weet ik zo even niet uit het hoofd). Je krijgt een melding dat de update doorgevoerd is en dat je het AP van de stroom moet halen. Trek de usb stekker uit, wacht even, plug opnieuw in en de instellingen staan goed. Ik weet, het is een werk van lange adem, alles behalve gebruiksvriendelijk, maar ik heb het aan de praat gekregen. Als je opnieuw ingelogd bent nadat je de stroom er even hebt afgehaald, dan kan je in de linkerkolom klikken op een knop om de status van het AP te controleren. Je moet kijken bij "current hotspot" en niet in de lijst van "hotspot in memory" of zoiets. Kan best zijn dat je disconnect ziet staan; scroll even naar beneden en daar zie je staan "clear all". Klik hierop en onnodige info zal verdwijnen uit dit overzicht. Je moet wel voldoende geduld oefenen om "disconnect" te zien veranderen in "connect". Bovenaan rechts zie je ook een "stralings" pictogram, een groen bolletje met links en rechts golfjes. Zolang het AP geen verbinding heeft zie je op dat groene bolletje een heel klein rood kruisje. Als er effectief een verbinding tot stand is gekomen, dan is dat rode kruisje weg. Stel vervolgens ook je beveiliging in met behulp van de andere knoppen in de linkerkolom. Heel erg vervelend vind ik het feit dat je steeds de stroom moet loskoppelen om de aanpassingen op te slaan.
Wat het MAC adres betreft: dat herkent hij bij mij ook niet, maar ik vind het geen ramp. Tenzij je filtert op MAC adressen om toegang te geven tot je netwerk.
Ook zeker niet vergeten om in het vakje waar Wifi repeater hotspot of zoiets staat, de naam van je SSID in te vullen. Mocht het niet lukken, dan wil ik je wel telefonisch bijstaan en kunnen we samen de instellingen overlopen. Dan bezorg ik je mijn gsm nr. via PM.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik heb een mailke gestuurd naar VONETS want ik geraak er geen wijs meer uit. Misschien idd. geen slecht idee Jack om elkaar eens te contacteren. (ik heb jee een pm gestuurd)
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:toch wel; bridge is actief; kan ze vanop de Mac benaderen door het IP adres in een browser in te typen. Alleen, als ik het IP adres van de DB ingeef, dan krijg ik de foutmelding "kan geen verbinding maken".
Dan is je bridge dus duidelijk niet actief... anders zou je aan je DB kunnen. Het lijkt erop dat het toestelletje gewoon een client is van je netwerk.
Jack Daniels schreef:EDIT: ik zou mijn DB moeten instellen op een IP adres verkrijgen via DHCP en geen vast IP adres invoeren. 2 sat gebruikers op een ander forum hebben mij deze tip aan de hand gedaan.
Een bridge is transparant (je kan het dus gewoon "wegdenken")... je DB moet dus gewoon een IP krijgen van je router aan de andere kant (maar als jij zelf een vast IP ingeeft moet dit ook werken).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504: ik moet je tegenspreken. Mijn DB heeft wel degelijk een netwerk verbinding. Anders zou ik geen tv kunnen kijken omdat een en ander via het internet binnenkomt. Straks of dit weekend eens de DB instellen op DHCP in plaats van fix IP adres.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Mijn DB heeft wel degelijk een netwerk verbinding.
Dan spreek je jezelf toch tegen want je schrijft; foutmelding "kan geen verbinding maken" ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee. DB heeft internet verbinding, alleen kan ik via een browser niet naar de interface surfen. Dus op vlak van het home netwerk loopt het mis. Volgens wat iemand mij vertelde: mijn Dreambox mag wel een vast IP adres hebben maar dat moet buiten de range liggen die mijn router toekent. En dat is nu niet het geval. Ik bekijk het wel even.
Edit: DHCP ingeschakeld op de Dreambox maar nog geen toegang tot de webinterface. Codes blijven wel binnenlopen via internet. Een scan van mijn netwerk leert mij dat mijn DB een IP adres heeft, maar ik kan er niet naar toe surfen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 06 maa 2014, 20:55, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Nee. DB heeft internet verbinding, alleen kan ik via een browser niet naar de interface surfen.
IP verkeer werkt normaal in twee richtingen hoor... tenzij er een firewall zou tussen zitten.
Jack Daniels schreef:mijn Dreambox mag wel een vast IP adres hebben maar dat moet buiten de range liggen die mijn router toekent.
Helemaal niet... wie zou dan de routing moeten doen tussen die twee subnets ? (je eigen router niet hoor... die kent geen andere subnets)

Voor de zoveelste maal... een bridge is transparant... het is dus equivalent aan een normale UTP kabel !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het rare is: het IP scan programma ziet een IP adres van de Dreambox. In de WLAN verbindingen van mijn Dreambox is er geen spoor te bekennen van het IP adres van de DB. En toch werkt de DB.

EDIt: moest dus zijn "in de WLAN verbindingen van mijn FRITZbox...". Het wordt wat verwarrend op de duur. Dus mijn modem ziet het IP adres van de Dreambox niet terwijl het IP scanner programma wel een IP adres ziet.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 06 maa 2014, 21:16, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”