Hoe goed is mijn lijn?
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik heb sedert enkele weken mijn ADSL lijn geupgraded naar VDSL2. In het begin een sync op 12/1 en na enkele dagen zakte dit naar 10/0.5 ongeveer.
Wie mij kent van op forum van tik zal weten dat ik niet echt zit te kwijlen op grote download snelheden. De 10Mbps down kan me niet zoveel schelen, de 0.5Mbps up echter is wel een tegenvaller. Dit is gelijk met hetgeen ik kreeg bij ADSL en vooral hierom deed ik de upgrade.
In mijn fritzbox zie ik volgende waarden: Ik heb ook bijna elke dag (merk op dat 13.02.14 ontbreekt) 2 disconnects op redelijk vaste tijdstippen: Afgaande op de waarden uit de eerste screenshot, is mijn lijn echt zo slecht dat het niet hoger kan dan dat?
Wie mij kent van op forum van tik zal weten dat ik niet echt zit te kwijlen op grote download snelheden. De 10Mbps down kan me niet zoveel schelen, de 0.5Mbps up echter is wel een tegenvaller. Dit is gelijk met hetgeen ik kreeg bij ADSL en vooral hierom deed ik de upgrade.
In mijn fritzbox zie ik volgende waarden: Ik heb ook bijna elke dag (merk op dat 13.02.14 ontbreekt) 2 disconnects op redelijk vaste tijdstippen: Afgaande op de waarden uit de eerste screenshot, is mijn lijn echt zo slecht dat het niet hoger kan dan dat?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
10/0.5 is geen provisioned profiel maar een type repairprofiel. Waarschijnlijk zit je hierop omdat je uploadwaardes niet goed genoeg zijn.
Dat duidt meestal op een probleem in binnenbekabeling. Kan je eens een foto nemen van hoe alles is aangesloten?
Dat duidt meestal op een probleem in binnenbekabeling. Kan je eens een foto nemen van hoe alles is aangesloten?
- MaT
- Elite Poster
Foto binnenbekabeling:
Het zou me eigenlijk verbazen als dit gedeelte slecht is..
Is geplaatst door een belgacom technieker een jaar of 5 geleden. De kabel naar de straat is 10 jaar oud (nieuwbouw).Het zou me eigenlijk verbazen als dit gedeelte slecht is..
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zoals reeds gezegd is dit een repair profiel.MaT schreef:In het begin een sync op 12/1 en na enkele dagen zakte dit naar 10/0.5 ongeveer.
Na een check van de binnenbekabeling moet je de automatische lijntest uitvoeren via 0800 22424. Dan kom je terug op je beginprofiel (12/1), en zal het stabiel blijven als alles OK is
Normaal krijg je om de 96 uur een disconnect, tenzij je in de FritzBox hebt ingesteld dat je een geforceerde 24u disconnect wilt.MaT schreef:Ik heb ook bijna elke dag (merk op dat 13.02.14 ontbreekt) 2 disconnects op redelijk vaste tijdstippen:
Dit is een foto van de intro, niet van de (achterliggende) binnenbekabeling.MaT schreef:Foto binnenbekabeling:
We zien dus niet precies waar je modem op verbonden is, en of je ook nog telefonie hebt ...
Ben je er ook zeker van dat deze NTP het éérste punt is op de Belgacomkabel die van straat komt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- MaT
- Elite Poster
Over dat nummer heb ik al gelezen, maar is dit ook voor niet BGC klanten?philippe_d schreef: Na een check van de binnenbekabeling moet je de automatische lijntest uitvoeren via 0800 22424.
Op de fritzbox is geen geforceerde disconnect ingestelt, als ik dat doe komt die er gewoon nog eens bij. Al moet ik dat nog eens testen of dat nog steeds zo is na de 6.03 update van FritzOS, misschien was dat een bug. Disconnects door een onstabiele lijn zouden niet exact 12uur op elkaar volgen met als beginuur het uur waarop de connectie gemaakt is.philippe_d schreef:Normaal krijg je om de 96 uur een disconnect, tenzij je in de FritzBox hebt ingesteld dat je een geforceerde 24u disconnect wilt.
Abonnement is dommel netline + speedpack, dus geen actieve belgacomlijn of analoge telefonie.philippe_d schreef: Dit is een foto van de intro, niet van de (achterliggende) binnenbekabeling.
We zien dus niet precies waar je modem op verbonden is, en of je ook nog telefonie hebt ...
Ben je er ook zeker van dat deze NTP het éérste punt is op de Belgacomkabel die van straat komt?
De grijze kabel komt uit de wachtbuis en is rechtstreeks op de NTP aangesloten, er zit niets tussen.
De zwarte telefoonkabel in de fiche is de kabel naar de fritzbox. Standaard meegeleverd kabeltje.
-
- Moderator
Dit nummer is ook geldig voor Dommelklanten, het is namelijk Belgacom die zorgt voor de VDSL2 verbinding.MaT schreef:Over dat nummer heb ik al gelezen, maar is dit ook voor niet BGC klanten?
Je zal echter het (fictief) nummer van jouw lijn nodig hebben. Indien je dit niet hebt, sluit een analoog telefoontoestel aan op de NTP en vorm het nummer 1924. Een computerstem zal jou het nummer dicteren.
Mijn excuses, ik had niet gezien dat je bij Dommel bent (my bad). De 96u disconnect is voor Belgacom klanten.MaT schreef:Op de fritzbox is geen geforceerde disconnect ingesteld, als ik dat doe komt die er gewoon nog eens bij. Al moet ik dat nog eens testen of dat nog steeds zo is na de 6.03 update van FritzOS, misschien was dat een bug. Disconnects door een onstabiele lijn zouden niet exact 12uur op elkaar volgen met als beginuur het uur waarop de connectie gemaakt is.
Als je de logs goed bekijkt, zal je vaststellen dat de PPPoE disconnect exact om de 36u (1.5 dag) plaatsvindt:
- 11.02.14 01.06
12.02.14 13.06
14.02.14 01.06
15.02.14 13.06
PS - Indien jouw lijn onstabiel zou zijn, zou je niet alleen een PPPoE disconnect krijgen, maar ook regelmatige re-syncs.
Ziet er perfect uitMaT schreef:De grijze kabel komt uit de wachtbuis en is rechtstreeks op de NTP aangesloten, er zit niets tussen.
De zwarte telefoonkabel in de fiche is de kabel naar de fritzbox. Standaard meegeleverd kabeltje.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
Ik meende hier enige tijd terug gelezen te hebben dat Dommel geen VDSL2 meer verkoopt... Hoe komt het dan dat MaT zijn lijn (schijnbaar) toch heeft kunnen migreren? Sorry als dit een beetje off-topic is, maar aangezien hij zo laag synct...
EDIT: lees nu pas deftig dit topic door... Netline + speedpack (aka VDSL2-upgrade) soooorrry
EDIT2: ik schrijf beter pas wat na het nadenken, maar zou de OP misschien al op een DSLAM met vectoring actief zijn aangesloten en dus is zijne fritz misschien al geblacklist...
EDIT: lees nu pas deftig dit topic door... Netline + speedpack (aka VDSL2-upgrade) soooorrry
EDIT2: ik schrijf beter pas wat na het nadenken, maar zou de OP misschien al op een DSLAM met vectoring actief zijn aangesloten en dus is zijne fritz misschien al geblacklist...
- MaT
- Elite Poster
En ik had niet goed gekeken dat het 01h en 13h op verschillende dagen waren.. je hebt gelijk.philippe_d schreef: Als je de logs goed bekijkt, zal je vaststellen dat de PPPoE disconnect exact om de 36u (1.5 dag) plaatsvindt:
Met fritzOS 6.01 had ik wel dat probleem, nu met 6.03 lijkt het veel stabieler.
(al verklaart dat nog niet waarom er op 13.02.14 geen disconnect plaatsvond )
Dan ga ik dat nummer eens proberen en kijken of het nu wel op 12/1 blijft. Het kan zijn dat alle problemen die ik had aan fritzOS 6.01 te wijten waren.
Alvast bedankt voor deze info
Ik weet niet waar belgacom vectoring al geactiveerd heeft natuurlijk, maar tot nu heb ik altijd al de indruk gehad dat ze in mijn gebied nooit haast hadden om nieuwe dingen te voorizen of upgrades te doen.serialchiller schreef: EDIT2: ik schrijf beter pas wat na het nadenken, maar zou de OP misschien al op een DSLAM met vectoring actief zijn aangesloten en dus is zijne fritz misschien al geblacklist...
Woon net buiten de rand van de stad in een doodlopende straat en in een zone met relatief weinig belgacom klanten tegenover telenet klanten.
Zo is ADSL2 hier nooit beschikbaar geweest bijvoorbeeld en op een kaartje met de uitrol van VDSL2/belgacomTV een jaar of 2 geleden, was bijna iedereen aansluitbaar behalve de doodlopende straten.
Ook geeft de lijntest 11/1 aan voor VDSL2, met vectoring zou ik toch hoger verwachten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Mat,
Indien bij jou alles ok lijkt, zou ik contact opnemen met Dommel en de situatie uitleggen.
(Waarom contact opnemen?)
Internet was traag bij een van mijn kennissen die bij Dommel zit, bleek dat zijn snelheid adsl van 13/1 naar 4/1 omlaag ging.
Heb toen Dommel contacteert, ze hebben nadien de snelheid omhoog gedreven.
Indien bij jou alles ok lijkt, zou ik contact opnemen met Dommel en de situatie uitleggen.
(Waarom contact opnemen?)
Internet was traag bij een van mijn kennissen die bij Dommel zit, bleek dat zijn snelheid adsl van 13/1 naar 4/1 omlaag ging.
Heb toen Dommel contacteert, ze hebben nadien de snelheid omhoog gedreven.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
dat zwarte kabeltje tussen de ntp en de modem...
kan je dat een keer vervangen?
lijkt me niet dat dat het kabeltje is dat bij een fritzbox geleverd zou worden, en kan best wel storing geven (als het wat lang is)
voor vdsl is het vrij belangrijk:
- een goed afgeschermd kabeltje te hebben (dus niet zo'n plat dat op de foto te zien is)
- dat niet opgerold zit rond zijn eigen (kabeltje 2m te lang? ff oprollen en vastbinden => storing)
- en dat dan best rechtstreeks in de modem zit (dus niet eerst naar een stopcontactje en daar dan een plug in en daar dan de modem in, etc etc)
EDIT: ik lijk ook wat oxidatie te zien op het blauwe kabeltje?
eventueel dat een keer losmaken en proper schrapen met iets, zodat de oxidatie ervanaf is.
durft ook al wonderen te doen
kan je dat een keer vervangen?
lijkt me niet dat dat het kabeltje is dat bij een fritzbox geleverd zou worden, en kan best wel storing geven (als het wat lang is)
voor vdsl is het vrij belangrijk:
- een goed afgeschermd kabeltje te hebben (dus niet zo'n plat dat op de foto te zien is)
- dat niet opgerold zit rond zijn eigen (kabeltje 2m te lang? ff oprollen en vastbinden => storing)
- en dat dan best rechtstreeks in de modem zit (dus niet eerst naar een stopcontactje en daar dan een plug in en daar dan de modem in, etc etc)
EDIT: ik lijk ook wat oxidatie te zien op het blauwe kabeltje?
eventueel dat een keer losmaken en proper schrapen met iets, zodat de oxidatie ervanaf is.
durft ook al wonderen te doen
- Splitter
- Elite Poster
jacko:
wil dus zeggen dat de filter ook geen noodzaak is, maar dat kabeltje kan dus wel storen
dus dat zwart kabeltje gaat naar de modem en er is geen actieve (vaste) lijn.MaT schreef:Abonnement is dommel netline + speedpack, dus geen actieve belgacomlijn of analoge telefonie.
De grijze kabel komt uit de wachtbuis en is rechtstreeks op de NTP aangesloten, er zit niets tussen.
wil dus zeggen dat de filter ook geen noodzaak is, maar dat kabeltje kan dus wel storen
-
- Moderator
Toch wel: er is ook 36u verschil tussen 12.02.14 13.06 en 14.02.14 01.06MaT schreef:En ik had niet goed gekeken dat het 01h en 13h op verschillende dagen waren.. je hebt gelijk.
(al verklaart dat nog niet waarom er op 13.02.14 geen disconnect plaatsvond )
Er is geen verschil tussen OS 06.01 en 06.03 (buiten het dichten van het security lek op poort 443)MaT schreef:Het kan zijn dat alle problemen die ik had aan fritzOS 6.01 te wijten waren.
Ik denk dat zijn lijnwaarden er heel anders zouden uitzien.serialchiller schreef:maar zou de OP misschien al op een DSLAM met vectoring actief zijn aangesloten en dus is zijne fritz misschien al geblacklist...
Goede tips. De DSL ingang van de FritzBox is een RJ45. Je zal dus wel ergens een adapter nodig hebben, tenzij je zelf een kabeltje maakt (RJ11 aan de ene kant, RJ45 aan de andere kant).Splitter schreef:voor vdsl is het vrij belangrijk:
- - een goed afgeschermd kabeltje te hebben (dus niet zo'n plat dat op de foto te zien is)
-
- Elite Poster
Wordt bij Dommel standaard meegegevenphilippe_d schreef:De DSL ingang van de FritzBox is een RJ45. Je zal dus wel ergens een adapter nodig hebben, tenzij je zelf een kabeltje maakt (RJ11 aan de ene kant, RJ45 aan de andere kant).
-
- Elite Poster
Ik woon in een appartement, heb mijn tel aangesloten aan de NTP (heeft logo van Belgacom) in mijn appartement, maar krijg niks te horen? Als de Fritzbox ook op deze lijn aangesloten is dan hoor ik een geruis.philippe_d schreef:Dit nummer is ook geldig voor Dommelklanten, het is namelijk Belgacom die zorgt voor de VDSL2 verbinding.
Je zal echter het (fictief) nummer van jouw lijn nodig hebben. Indien je dit niet hebt, sluit een analoog telefoontoestel aan op de NTP en vorm het nummer 1924. Een computerstem zal jou het nummer dicteren.
Ik heb ADSL2 Cityline (Internet + Telefoon)
-
- Moderator
Dit ging over een VDSL2 lijn.
Bij VDSL2 wordt de DSL verbinding verzorgd door Belgacom, tot in één van de 5 POP's in België, waar de OLO de trafiek overneemt.
Bij een Cityline gebruikt Dommel alleen de Belgacom koperparen, maar die zijn in de LEX (centrale) rechtstreeks verbonden met een Dommel DSLAM. Dat is een groot verschil!
Dat is ook de reden waarom Dommel andere ADSL2+ profielen (vb 24 mbps down) kan aanbieden dan Belgacom ADSL2+ (12 mpbs max).
Bij VDSL2 wordt de DSL verbinding verzorgd door Belgacom, tot in één van de 5 POP's in België, waar de OLO de trafiek overneemt.
Bij een Cityline gebruikt Dommel alleen de Belgacom koperparen, maar die zijn in de LEX (centrale) rechtstreeks verbonden met een Dommel DSLAM. Dat is een groot verschil!
Dat is ook de reden waarom Dommel andere ADSL2+ profielen (vb 24 mbps down) kan aanbieden dan Belgacom ADSL2+ (12 mpbs max).
-
- Elite Poster
Ah.. Bij ADSL2 van Dommel kan ik niks zelf doen ?
- MaT
- Elite Poster
Ik heb 2x gebeld naar 0800 24424 (gisterenavond en vanmorgen) maar ik kom niet op terug 12/1. Volgens mijn gevoel gebeurd er helemaal niets, geen disconnect, geen resync, alles blijft gewoon werken. Na de stekker eens uit de fritz te trekken synct hij gewoon weer op 10/0.5.
Ik gebruik het oproepnummer dat vermeld stata op het papier van toen belgacom mijn lijn kwam aansluiten op straat. Dat nummer heeft wel nooit gewerkt, ik ben in de tijd rechtsteeks van telenet naar dommel homeconnect (met raw copper) gegaan. Kan het daar mee te maken hebben?
Het zwarte kabeltje op de foto was toch niet hetgeen standaard meegeleverd werd met de fritz. Dat was nog een kabeltje van mijn siemens gigaset die ik had bij homeconnect en netline + boostpack.
In de doos van de fritzbox zat nog het originele kabeltje dat meegeleverd werd. De connectoren zien er iets professioneler uit maar dat is ook al. Hij is ook 2m lang ipv 1m en dat heeft geen positief effect blijkbaar, de upload zakt nog verder (let op de signal-to-noise ratio bij het zenden): Wat voor kabels gebruiken jullie om de modem aan te sluiten?
Ik gebruik het oproepnummer dat vermeld stata op het papier van toen belgacom mijn lijn kwam aansluiten op straat. Dat nummer heeft wel nooit gewerkt, ik ben in de tijd rechtsteeks van telenet naar dommel homeconnect (met raw copper) gegaan. Kan het daar mee te maken hebben?
Het zwarte kabeltje op de foto was toch niet hetgeen standaard meegeleverd werd met de fritz. Dat was nog een kabeltje van mijn siemens gigaset die ik had bij homeconnect en netline + boostpack.
In de doos van de fritzbox zat nog het originele kabeltje dat meegeleverd werd. De connectoren zien er iets professioneler uit maar dat is ook al. Hij is ook 2m lang ipv 1m en dat heeft geen positief effect blijkbaar, de upload zakt nog verder (let op de signal-to-noise ratio bij het zenden): Wat voor kabels gebruiken jullie om de modem aan te sluiten?
-
- Elite Poster
Ik gebruik de meegeleverde kabel van Dommel
Bij Belgacom word een standaard telefoon kabel meegeleverd.
Bij Belgacom word een standaard telefoon kabel meegeleverd.
- MaT
- Elite Poster
Vergeten vermelden bij de vorige post..philippe_d schreef: Er is geen verschil tussen OS 06.01 en 06.03 (buiten het dichten van het security lek op poort 443)
Misschien niet nee, maar toch had ik met 6.01 zowat elke nacht een crash van mijn fritz rond 01:00. Dit doet zich niet meer voor sinds de update naar 6.03.
Daarom werd ik misschien op het repair profiel geplaatst omdat ik nooit langer dan 24 zonder resync verder kon.In dat geval is de oplossing voor mijn probleem gewoon mijn originele snelheid terugkrijgen. Is de DLM trouwens niet verondersteld dat automatisch te doen?
-
- Moderator
Neen.
DLM is niet in staat om je van het repair profiel te krijgen, daar is een TBF voor nodig, die je kan initiëren via dat 0800 nummer.
Eens je op een standard profiel staat, zal DLM je verder verhogen, voor zover er hiervoor marge is.
Met uitzondering van het 12/1 profiel, waarvoor er geen DLM profiel bestaat.
Maar in jouw geval is er iets mis met de lijn: jouw attaibable upload was 888 kbps (eerste screenshot), en zelfs verder gedaald naar 475 kbps (2de screenshot).
De FritzBox heeft jou een upload gegeven van 475 kbps (nog minder dan het repairprofiel 10/5), dit om jouw upload SNR niet onder de 6dB te doen dalen.
Met deze lijnwaarden kan je onmogelijk een hoger profiel krijgen (zelfs geen 12/1) .
Indien het probleem niet op je binnenbekabeling zit, dan komt het van buiten, en moet er een ticket voor Belgacom aangemaakt worden. Mogelijke oorzaak (hoe ongeloofwaardig het ook klinkt): je synct op één aangesloten draad (in plaats van 2).
Kijk toch nog eens de bekabeling na (probeer de draden oxydatievrij te krijgen), en check de andere draden eens op de NTP ...
DLM is niet in staat om je van het repair profiel te krijgen, daar is een TBF voor nodig, die je kan initiëren via dat 0800 nummer.
Eens je op een standard profiel staat, zal DLM je verder verhogen, voor zover er hiervoor marge is.
Met uitzondering van het 12/1 profiel, waarvoor er geen DLM profiel bestaat.
Maar in jouw geval is er iets mis met de lijn: jouw attaibable upload was 888 kbps (eerste screenshot), en zelfs verder gedaald naar 475 kbps (2de screenshot).
De FritzBox heeft jou een upload gegeven van 475 kbps (nog minder dan het repairprofiel 10/5), dit om jouw upload SNR niet onder de 6dB te doen dalen.
Met deze lijnwaarden kan je onmogelijk een hoger profiel krijgen (zelfs geen 12/1) .
Indien het probleem niet op je binnenbekabeling zit, dan komt het van buiten, en moet er een ticket voor Belgacom aangemaakt worden. Mogelijke oorzaak (hoe ongeloofwaardig het ook klinkt): je synct op één aangesloten draad (in plaats van 2).
Kijk toch nog eens de bekabeling na (probeer de draden oxydatievrij te krijgen), en check de andere draden eens op de NTP ...
- MaT
- Elite Poster
De kortere zwarte kabel terug gestoken en volledig ontward zodat hij zichzelf niet meer raakt en hoppa, direct terug online met volgende waarden:
Maar het grootste probleem is nu dus die TBF initiëren om de 12/1 terug te krijgen. Dat is me nog steeds niet gelukt via dat nummer.
Daar zal ik dan eens een case voor aanmaken bj dommel desnoods en meteen vragen om te bekabeling te testen. Al hoop ik dat dat laatste me niet teveel gaat kosten...
Misschien kan het nog verbeteren als ik het kabeltje inkort tot de gepaste lengte (0.5m) of zelf een kabeltje maak met STP/FTP (of zou UTP ookal schelen?).Maar het grootste probleem is nu dus die TBF initiëren om de 12/1 terug te krijgen. Dat is me nog steeds niet gelukt via dat nummer.
Daar zal ik dan eens een case voor aanmaken bj dommel desnoods en meteen vragen om te bekabeling te testen. Al hoop ik dat dat laatste me niet teveel gaat kosten...
-
- Moderator
Neen, dat is niet jouw grootste probleem.MaT schreef:Maar het grootste probleem is nu dus die TBF initiëren om de 12/1 terug te krijgen
Zoals hierboven reeds uitgelegd: jouw probleem is de te lage attainable upstream.
Zolang die onder de 1.000 kbps blijft, mag je volgens mij een 12/1 profiel op je buik schrijven
- MaT
- Elite Poster
Goed, dan ga ik eens kijken of we boven de 1000 kunnen komen door te experimenteren met kabels naar de fritz.
Kan je die NTP weglaten en de grijze kabel rechtstreeks aansluiten op de fritz of heeft die een functie buiten het voorzien van een fiche?
Kan je die NTP weglaten en de grijze kabel rechtstreeks aansluiten op de fritz of heeft die een functie buiten het voorzien van een fiche?
-
- Moderator
Ik zou vooral experimenteren met de kabel naar de NTP (en de NTP niet weglaten).
Maken dat alle contacten volledig oxidatie vrij zijn (schuurpapier) en de contacten goed gemaakt zijn.
En ook eens de niet gebruikte draden uitmeten (of trial and error?)
Zonder fouten op je lijn, zou je attainable upload gerust 5-6 mbps kunnen zijn !
Maken dat alle contacten volledig oxidatie vrij zijn (schuurpapier) en de contacten goed gemaakt zijn.
En ook eens de niet gebruikte draden uitmeten (of trial and error?)
Zonder fouten op je lijn, zou je attainable upload gerust 5-6 mbps kunnen zijn !
- MaT
- Elite Poster
Volgende dingen gedaan:
-Alle draden een stuk afgeknipt en opnieuw gestript -> niet het minste beetje oxidatie meer.
-Alle combinaties op de NTP uitgeprobeerd. Alles, behalve grijs-wit, synct maar de originele combinatie heeft de best SNR en hoogste attainable data rate.
-Kabel naar de fritz vervangen door UTP cat6.
-Zwart telefoonkabeltje naar de fritz met meer dan de helft ingekort zodat het niet langer is dan nodig.
De hoogste attainable data rate die ik behaald heb was 960kbps.
Volgens mij ligt het nu niet meer in mijn handen maar moet er elders iets mis zijn. Voor mijn line attenuation en SNR waardes zou ik toch hoger verwachten.
Ik zal dommel eens contacteren of het mogelijk is hier iets aan te doen.
-Alle draden een stuk afgeknipt en opnieuw gestript -> niet het minste beetje oxidatie meer.
-Alle combinaties op de NTP uitgeprobeerd. Alles, behalve grijs-wit, synct maar de originele combinatie heeft de best SNR en hoogste attainable data rate.
-Kabel naar de fritz vervangen door UTP cat6.
-Zwart telefoonkabeltje naar de fritz met meer dan de helft ingekort zodat het niet langer is dan nodig.
De hoogste attainable data rate die ik behaald heb was 960kbps.
Volgens mij ligt het nu niet meer in mijn handen maar moet er elders iets mis zijn. Voor mijn line attenuation en SNR waardes zou ik toch hoger verwachten.
Ik zal dommel eens contacteren of het mogelijk is hier iets aan te doen.
- Splitter
- Elite Poster
1 iets dat je nog zou kunnen proberen..
origineel zat op de ntp BLAUW boven, en daaronder ORANJE.
je kan altijd even proberen om die 2 te wisselen, zodat ORANJE eerst zit, en daaronder BLAUW.
er is een kans dat dit je waardes dan in orde brengt om 12/1 te hebben, en het is nu niet bepaald veel moeite dit te proberen.
origineel zat op de ntp BLAUW boven, en daaronder ORANJE.
je kan altijd even proberen om die 2 te wisselen, zodat ORANJE eerst zit, en daaronder BLAUW.
er is een kans dat dit je waardes dan in orde brengt om 12/1 te hebben, en het is nu niet bepaald veel moeite dit te proberen.
- MaT
- Elite Poster
Heb ik geprobeerd splitter, dat was onderdeel van alle combinaties. Polariteit maakt niet uit, alles blijft hetzelfde.
Toch bedankt om mee te denken
Wat ik wel ondervonden heb is dat het oproepnummer, dat ik gekregen heb bij de aansluiting van mijn lijn op straat, niet hetzelfde is als het nummer dat ik krijg bij het bellen naar 1924 met een analoge telefoon.
Ik heb dan opnieuw naar 0800 22424 gebeld met dit nieuwe nummer en onmiddelijk gebeurde dit:
Even op 12/1, maar direct terug op 10/0.5 dus
Toch bedankt om mee te denken
Wat ik wel ondervonden heb is dat het oproepnummer, dat ik gekregen heb bij de aansluiting van mijn lijn op straat, niet hetzelfde is als het nummer dat ik krijg bij het bellen naar 1924 met een analoge telefoon.
Ik heb dan opnieuw naar 0800 22424 gebeld met dit nieuwe nummer en onmiddelijk gebeurde dit:
Code: Selecteer alles
20.02.14 14:04:09 DSL is available (DSL synchronization exists with 10093/564 kbit/s).
20.02.14 14:03:45 Timeout during PPP negotiation.
20.02.14 14:03:44 Internet connection cleared.
20.02.14 14:03:39 DSL not responding (no DSL synchronization).
20.02.14 14:01:04 Internet connection established successfully. IP address: xxxxxxxxxxxxx, DNS server: 193.109.184.72 and 193.109.184.75, Gateway: xxxxxxxxxxxxxx, Broadband PoP: MSR91GEN5-H101L1711L00PA
20.02.14 14:01:00 DSL is available (DSL synchronization exists with 12068/965 kbit/s).
20.02.14 14:00:19 DSL not responding (no DSL synchronization).
20.02.14 14:00:17 DSL is available (DSL synchronization exists with 12068/965 kbit/s).
20.02.14 13:59:33 Timeout during PPP negotiation.
20.02.14 13:59:32 Internet connection cleared.
20.02.14 13:59:28 DSL not responding (no DSL synchronization).
- MaT
- Elite Poster
De lijnwaarden tijdens de 2min sync op 12/1:
-
- Moderator
Volgens mij heb je alles gedaan wat mogelijk is, je zal dus de ISP moeten inschakelen.
Maar om toch nog de fout bij de modem volledig te kunnen uitsluiten, misschien eens proberen met een andere modem (andere Fritz of een b-box)? Kan je niet eens eentje van iemand lenen?
Maar om toch nog de fout bij de modem volledig te kunnen uitsluiten, misschien eens proberen met een andere modem (andere Fritz of een b-box)? Kan je niet eens eentje van iemand lenen?
- MaT
- Elite Poster
Dit weekend zou ik een BBOX2 kunnen lenen van een kennis.
We zullen zien wat dat geeft en dan contacteer ik dommel.
We zullen zien wat dat geeft en dan contacteer ik dommel.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
wat waren je lijnwaardes toen je nog adsl had?
Als je ver van de rop zit, wat wss het geval zal zijn, zou je een att. bitrate van ongeveer 1500 à 2000 moeten halen. Aangezien je maar 900kbps haalt is het logisch dat je lijn telkens terug op een repairprofiel wordt gezet.
Als je ver van de rop zit, wat wss het geval zal zijn, zou je een att. bitrate van ongeveer 1500 à 2000 moeten halen. Aangezien je maar 900kbps haalt is het logisch dat je lijn telkens terug op een repairprofiel wordt gezet.
- MaT
- Elite Poster
Dat weet ik niet meer vanbuiten hoor nolfie, maar ik dacht dat dat wel goed was.
Ik had een 6/0.6 profiel op adsl en haalde effectief iets meer dan 5/0.5 ongeveer. Ik weet wel nog dat ik eens berekend had hoever ik van de centrale zat met de waardes die ik toen had en op 900m uitkwam.
Maakt dat eigenlijk iets uit? Het laatste stuk bij VDSL2 is toch anders dan ADSL? Volgens mijn line attenuation zou ik nu op <100m zitten.
Ik had een 6/0.6 profiel op adsl en haalde effectief iets meer dan 5/0.5 ongeveer. Ik weet wel nog dat ik eens berekend had hoever ik van de centrale zat met de waardes die ik toen had en op 900m uitkwam.
Maakt dat eigenlijk iets uit? Het laatste stuk bij VDSL2 is toch anders dan ADSL? Volgens mijn line attenuation zou ik nu op <100m zitten.
- MaT
- Elite Poster
Ik heb enkele tests gedaan met een andere fritzbox 7360 en een bbox2 die ik heb kunnen lenen.
De nieuwe fritz geeft hetzelfde resultaat.
De bbox2 geraakt ook niet hoger dan 10/0.5 en vdsl2tool geeft het volgende resultaat: Waar ik voor vreesde blijkt realiteit te zijn: Alle doodlopende straten in mijn buurt worden nog steeds stiefmoederlijk behandeld door belgacom en krijgen de restjes van de ROP die voor de doorlopende straten bedoeld zijn.
De nieuwe fritz geeft hetzelfde resultaat.
De bbox2 geraakt ook niet hoger dan 10/0.5 en vdsl2tool geeft het volgende resultaat: Waar ik voor vreesde blijkt realiteit te zijn: Alle doodlopende straten in mijn buurt worden nog steeds stiefmoederlijk behandeld door belgacom en krijgen de restjes van de ROP die voor de doorlopende straten bedoeld zijn.
-
- Moderator
Ik denk dat je hier de verkeerde conclusie trekt.MaT schreef:Waar ik voor vreesde blijkt realiteit te zijn: Alle doodlopende straten in mijn buurt worden nog steeds stiefmoederlijk behandeld door belgacom en krijgen de restjes van de ROP die voor de doorlopende straten bedoeld zijn.
Met de testen die je gedaan hebt (het proberen van 3 verschillende modems) en het nakijken van je hele binnen binneninstallatie, kan je wel concluderen dat het probleem niet bij je FritzBox ligt en ook niet aan de binnenbekabeling.
Er is dus duidelijk een probleem met je lijn, dat alleen Belgacom kan oplossen (via een ticket dat van Dommel moet komen)
De véél te lage SNR op jouw upload duwt je op een repair profiel. Dit wijst op een fout.
Zelfs indien je - kwa afstand - op de limiet zou zitten (1400m), dan nog moet je modem met groot gemak een 12/1 profiel halen, en niet telkens op een repair profiel vallen.
- silentkiller
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
- MaT
- Elite Poster
Er is vandaag een technicus langs geweest om de lijn te testen.
Hij heeft de NTP vervangen, een splitter geplaatst en het platte kabeltje naar de fritz vervangen door een, weliswaar veel langere, ronde kabel.
Dit zijn de nieuwe waarden sedert 45minuten:
Hij heeft de NTP vervangen, een splitter geplaatst en het platte kabeltje naar de fritz vervangen door een, weliswaar veel langere, ronde kabel.
Dit zijn de nieuwe waarden sedert 45minuten:
- MaT
- Elite Poster
Terug op 10/0.5 helaas...
Wat is een cab interventie?
Wat is een cab interventie?