Ervaringen Meraki

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Heeft er iemand ervaring met Meraki materiaal, en hoe het met de licenties zit, is dit enkel onderhoud, of geld dit ook voor de cloud management e.g. als je 5 jaar licentie neemt, heb je dan na die 5 jaar nog steeds management via de cloud applicatie?

Voor vernieuwingen en nieuwe installaties op mijn werk zijn we op zoek naar wat netwerk materiaal. Er zijn een paar kantoren verspreid in Europa en de IT wordt gecentraliseerd in Belgie. De 2 grootste kantoren zijn +-30man de 3 andere kantoren zijn +-10 man. Voor enkele kantoren gaan we VOIP uitrollen (glasvezel beschikbaar), stabiele connectiviteit zowel intern als extern is belangrijk, zonder internet kan er niet gewerkt worden (helft personeel is servicedesk, andere helft is administratief en IT). Er draaien geen externe webapplicaties bij ons, die draaien 'in the cloud'.
Belangrijk voor het nieuwe netwerk is: IPSec verbinding naar onze cloud provider en tussen kantoren aan acceptabele snelheden. Zeer snel intern netwerk voor file-sharing en interne applicaties (crm, ...). Gezien we in verschillende landen actief zijn en het beheer centraal hier gebeurt is management van alle componenten ook wel een punt.

Eerst hadden we gedacht aan Cisco Catalyst 2960S reeksen met Mikrotik CCR1036-12G-4S. Maar we denken dat de meerprijs voor Meraki materiaal misschien de moeite is gezien het management (en wijzigingen doorvoeren) op die switchen een pak makkelijker is en wij daarvoor niet ter plaatse moeten 1 maal alles opgezet is. Basis cisco kennis is aanwezig (lees: we krijgen basic switching wel aan de praat), maar niemand hier heeft CCNA certificering.

Het beoogde materiaal is:
- Router: MX100 (IPSec, dual wan, eventueel glasvezel direct hierop koppelen)
- Switch: MS320-48 (10gbit fiber tussen switches op de grotere kantoren)

In de toekomst worden de interne applicaties ook naar de cloud gemigreerd, de enige servers die lokaal blijven staan zijn de Domain Controller en de SAN. En sinds we al 2014 zijn is telewerken ook iets wat we gaan uitrollen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kijk eens naar Ubiquity Unifi's zou ik zeggen.

Ik zie trouwens niet in wat de rest van je posting te maken heeft met je wireless oplossing die je kiest.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaring met Meraki apparatuur. De response tijd van wijzigingen in het Cloud platform is tamelijk snel, in vergelijking tot bvb het Cloud platform van Xirrus waar je tot 15 minuten moet wachten tot de aanpassingen zijn gebeurd.

Meraki heeft ook een prachtige level 7 firewall waarmee je letterlijk ALLES kan blokkeren of dichtknijpen. Sommige toestellen zoals de MR12 kan je inzetten als thuiswerker access point en het bedrijfsnetwerk zo verder uitbreiden. De MR12 heeft ook een LAN poort aan boord waarmee je er gemakkelijk nog een netwerk printer kan aanhangen ook voor een thuiswerkplek.

Qua licentie zit het zo dat die telt voor de Cloud management.
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hmmm, ik sprak eigenlijk nergens over access points / wireless (daar gaan we UBNT UniFi AP of Meraki MR16 voor gebruiken), het gaat vooral over wired netwerk en algemene ervaring van Meraki in bedrijfsnetwerk (eventueel vs combi cisco catalyst / mikrotik).
Wireless is niet bedrijfskritisch, alle telefoons, PC's, multifunctionals zijn met een kabeltje aangesloten, we bieden wireless aan voor de paar laptops die we hebben (voor wanneer er eens een vergadering is - en daar is ook kabel voorzien) en voor de ipads/smartphones van de werknemers (en die hebben een guest netwerk)

@Sardonis
Die MX100 zou toch een dergelijke firewall moeten zijn, zoals ik las? Die MR12 had ik ook al in het snotje, vooral voor de IT'ers die toch geregeld van thuis werken :-)
Thx voor de duidelijkheid in het licentie verhaal. Die licenties zijn wel een serieuze kost (vooral van de router/firewall) vs de normale cisco catalyst series...
Laatst gewijzigd door dredalious op 18 feb 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb thuis een Meraki liggen, omdat ik deze gratis heb gekregen. Wat kan ik meer zeggen dan ... "het werkt". Maar licenties zijn niet zo mn ding, dus daarmee zal het hier spoedig (mn gratis licentie is bijna afgelopen) ook Unifi worden :)

Als je switches nodig hebt, waarom kijk je dan niet verder bij Mikrotik? Bvb de CRS modellen (bvb http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-RM)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Zelf enkel ervaring met:
  • MX80 (dual wan telenet & belgacom) + 3G stick
  • één gratis webinar MR12 Access Point
  • free "System Manager" voor Desktop, Tablets, Phones & Chromebooks.
Als je een gebouw van WiFi wil voorzien zou ik ook eerder voorstander zijn van de Ubiquity Unifi's (Enkel en alleen al voor de prijs...) maar die dingen werken nog eens super goed.

Natuurlijk zijn de Unifi's geen "mesh" oplossing zoals Meraki & Open-Mesh.
Als het de bedoeling is met 1 centraal punt te werken en dan een kleine MX op de andere locaties te plaatsen als doorstroomverbinding (VPN) kan ik Meraki toch wel aanraden. MX naar MX of MX naar AP (als appart SSID) gaat allemaal vlotjes.

Het is ook super simpel te configureren,en de support is goed.
Als ik het vergelijk met een Dell SonicWall (vb 2400) weet ook direct wat te kiezen...

Qua licenties is het wel degelijk zowel support, onderhoud (hardwarevervangingen als er iets kapot gaat) als het management via de cloud dat je betaald.
Als je licentie weg is, kan je ook niet meer verder configureren.

Hopelijk ben je hier iets mee...

Zelf heb ik geen ervaringen met de Meraki switches maar ik bekijk wel af en toe de webinars die later op YouTube geplaatst worden.
Meraki werkt goed samen met andere gear (HP Pro Curves etc...) maar ze hebben natuurlijk het liefst dat je alles van hun gebruikt.
En dat doen ze door handige features in te bouwen.

Min punten:
  • Kostprijs
  • Af en toe is de cloud eens wat traag (Meestal server n19...)
EDIT: Trage cloud wil niet zeggen dat de wijzigingen niet meer (bijna) instant zijn maar als je bv. statistieken wil opvragen er een vertraging is.

PS: Aangezien dit alles toch in de cloud is, is een van de eerste aanpassingen die ik gedaan heb, Google's 2way Verification aangezet. (Google Authenticator)
Laatst gewijzigd door FunkStar op 18 feb 2014, 10:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb inderdaad eens rondgekeken bij Mikrotik, maar max 24 poorten en 1x SFP (1gbit) is een beetje weinig. Zelfs de kantoren met 10 man krijgen zo'n switch makkelijk vol (PC+telefoon+multifunctional+AP en je hebt al poorten te kort). Om dan meerdere switches te kopen zit je tegen de limiet van de uplink SFP aan, die maar tot 1gbit gaat. Vandaag klink 1gbit voor 10 man wel rap, maar als ze met 3 wat files aan het kopieren/uploaden/downloaden zijn en terwijl aan het bellen slaan zit je er rap aan.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dan koppel je toch gewoon meerdere verbindingen aan elkaar dmv bonding :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dredalious schreef:Zelfs de kantoren met 10 man krijgen zo'n switch makkelijk vol (PC+telefoon+multifunctional+AP en je hebt al poorten te kort). Om dan meerdere switches te kopen zit je tegen de limiet van de uplink SFP aan, die maar tot 1gbit gaat.
Je telefoons, multifunctionals, AP's... komen allemaal samen vermoedelijk nog niet eens aan 1 Gbps... lijkt me dus niet echt een argument.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

krisken schreef:Als je switches nodig hebt, waarom kijk je dan niet verder bij Mikrotik? Bvb de CRS modellen (bvb http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-RM)
Ik wil geen off-topic discussie starten (dan kan er een eigen topic voor open), maar ik zou voorlopig nog even wegblijven van de CRS125 reeks. Mikrotik heeft nog teveel zaken die je van een standaard managed L2 switch verwacht niet in het RouterOS voor deze switches kunnen verwerken (of het gaat over de CPU, wat zeker niet de bedoeling is). Dat is toch mijn conclusie na het lezen van enkele posts over deze switch op hun eigen forum.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

r2504 schreef:Je telefoons, multifunctionals, AP's... komen allemaal samen vermoedelijk nog niet eens aan 1 Gbps... lijkt me dus niet echt een argument.
1Gbit is absoluut geen bottleneck voor een bureau van 10man. Bij ons op het werk gebruiken we nog steeds 2(voor de redundantie) x 1 Gbit voor meer dan 500 gebruikers. 10gbit is enkel voor de servers.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

1 Gigabit te weinig voor 10 man, 10 Gigabit voor kantoren van 30 man....
Mijn advies: meten is weten. Zorg dat je weet wat er op je netwerk gebeurt vooraleer beslissingen te nemen op basis van wat natte vinger werk.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

NuKeM schreef:
krisken schreef:Als je switches nodig hebt, waarom kijk je dan niet verder bij Mikrotik? Bvb de CRS modellen (bvb http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-RM)
Ik wil geen off-topic discussie starten (dan kan er een eigen topic voor open), maar ik zou voorlopig nog even wegblijven van de CRS125 reeks. Mikrotik heeft nog teveel zaken die je van een standaard managed L2 switch verwacht niet in het RouterOS voor deze switches kunnen verwerken (of het gaat over de CPU, wat zeker niet de bedoeling is). Dat is toch mijn conclusie na het lezen van enkele posts over deze switch op hun eigen forum.
Dat heb ik op het forum van mikrotik ook al gelezen. Maar het is natuurlijk geen slechte investering wetende dat de functies er in de nabije toekomst gaan komen of performanter gaan worden.

Prijs/kwaliteit haal je nog steeds iets goed in huis.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

VOiD schreef:Mijn advies: meten is weten.
Inderdaad... bij grote server configuraties heb ik ook al vaak de vraag gekregen voor dedicated gigabit poorten voor bepaalde applicaties... maar je dan uiteindelijk 1% load op ziet :bang:
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier trekken we al snel een gigabit bij sommige klanten met een hoopje IP cams in 2 à 5 Megapixel. Altijd leuk om te zien dat de servers dat perfect aankunnen met de fiber NICS :-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hetgeen ik er nu zet vormt de basis voor het netwerk het komende decennia, dus het mag wat speelruimte hebben. De 10gbit connectie is bedoeld tussen de switches, niet naar servers of workstations. Die krijgen gewoon gigabit.
Over het netwerk gebruik, dat valt nogal tegen.... Momenteel is de 'crm' een bigass +300mb excel file, die moet dus iedere keer over her netwerk gestuurd worden. Er is een echte crm applicatie in aanbouw, maar dat duurt nog even. Daarboven worden er ook gewoon heel veel bestanden (pdf) over het netwerk heen en weer gestuurd.
Buiten bandbreedte is ook latency belangrijk, we doen nogal wat dingen die realtime data gebruiken (categorie <250ms en een klein deel <100ms). Qos en consorten spelen dus ook een rol.
De load over langere tijd kan mss maar enkele % zijn, ook op piek momenten moet deze infrastructuur blijven performen, zeker de eerste jaren zou zelfs op piekmomenten de load niet 100% mogen zijn.

Ik blijf toch met vragen zitten of die mikrotik switches alles gaan kunnen. Het grootste pand heeft nu 30 man, maar wel plaats voor 150, dat zijn wel heel veel 24 poort switches, vooral als je dan nog eens enkele poorten gaat gebruiken om te trunken. En wat met de router, wat als ik filtering \ ids \ ips wil, daar heeft geen enkele routerboard een oplossing voor, zover ik zie.

Ik heb wel nog niets negatiefs gehoord over de alternatieve combinatie met de ouwe getrouwe cisco catalysts. En over meraki ook niet echt iets negatief, buiten dat krisken er niet van zijn sokken us geblazen.

Ps: het mag wel iets kosten, ik zoek niet de goedkoopste oplossing. Eerder een schaalbare, duurzame oplossing die goed samenwerkt met al de rest en die klaar is voor de toekomst. Het gaat hier ook niet enkel over belgie, maar ook over nederland en duitsland, waar glasvezel bij bedrijven ondertussen de standaard is, en gbit glas al om de hoek loert.

Pps: ik ben vooral bezig met de grotere kantoren, de kleinere kantoren hebben idd mss geen 10gbit conn nodig, maar we gaan wel in dezelfde lijn van hardware blijven voor iedereen, dat houd het wat consistend en makkelijker onderhoudbaar.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

dredalious schreef:Ik heb wel nog niets negatiefs gehoord over de alternatieve combinatie met de ouwe getrouwe cisco catalysts.
Daar zal je ook niets slecht over horen, het probleem is eerder de kostprijs van cisco (en consoorten), die nogal aan de hoge kant is. Daarom dat de meeste hier mikrotik routerboard aanraden omdat die over een gelijkwaardige functionaliteit beschikt voor een fractie van de prijs.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dredalious schreef:Ik heb wel nog niets negatiefs gehoord over de alternatieve combinatie met de ouwe getrouwe cisco catalysts.
Ik vind Routerboard wel leuk (vooral prijs/kwaliteit) maar voor switches zou ik het persoonlijk ook niet gebruiken... just my feeling.

Cisco heeft trouwens betaalbare managed gigabit switches... en daar kan je echt niets mee fout doen.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

dredalious schreef:Ik heb wel nog niets negatiefs gehoord over de alternatieve combinatie met de ouwe getrouwe cisco catalysts. En over meraki ook niet echt iets negatief, buiten dat krisken er niet van zijn sokken us geblazen.
Ga dan maar voor een volledige oplossing van Meraki hé. Deftig materiaal...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je gaat mij niks verkeerds horen zeggen hoor over Meraki. Wat ik thuis heb liggen is overigens zo een gratis wifi van een webinar. Werkt prima, doet zijn ding maar ik weet niet wat jij natuurlijk wilt hebben/gebruiken hé. Ik gebruik het gewoon om 3 ssid's in de lucht te houden die elk neerkomen op een eigen vlan. Werkt goed, maar binnenkort mag ik beginnen dokken want dan is mijn gratis licentie van 3 jaar weg. En dan kies ik wss voor Unifi, geen licenties, en goed genoeg voor wat ik nodig heb/gebruik.

Wat voor filtering wil je dan doen?

150 mensen valt overigens nog mee : zou niet weten waarom mikrotik dit niet kan managen, en anderen wel? In een datacenter waar ik kom is er één CCR die dient als uplink (4x fiber mogelijk, dus 4x1gbit en dacht zelfs dat je die kan uitbereiken naar 4x10gbit (niet zeker!)) en per rack zijn er 2 CRS switches van 24 poorten. Dus 46 aansluitingen (2x 24 poort switches - 2x uplink) * 6 racks = 276 poorten. Daarvan zijn er zeker 200 aangesloten. En werkt als een zonnetje :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Net terug van het hoofdbureau in Amsterdam, waar ik samen met mijn collega IT'er even (8h) verder gebrainstormed heb en uiteindelijk met onze big boss eens de kostprijs / budget bekeken heb. Daaruit bleek het volgende (vooral van toepassing voor het grootste kantoor die nu 30 man heeft en tegen eind dit jaar waarschijnlijk rond de 50 gaat draaien):
- Het hele netwerk wordt opnieuw aangelegd (heel het gebouw word toch vernieuwt, dus doen ze dit ook maar ff) Cat6 enz
- 3 dubbele WAN connectie (100Mbit Glas, 100mbit Coax en VDSL - exactie snelheid niet gekend maar iets in de regionen van 30/5)
- VOIP (met PBX in the cloud) over Glas met backup VDSL
- Data over Glas met backup Coax
Outages, vertragingen, hickups, ... zijn in die mate destructief voor de dagelijkse werking dat deze ten alle kost vermeden moeten worden. Kostprijs is onderschikt, zelfs de duurste oplossingen (10gbit meraki switches en MX400 router) is haalbaar.
Ideale oplossing lijkt ons een volledig apart netwerk voor VOIP telefoons enerzijds en het data netwerk anderzijds. Qua switches denken we aan 3x MS220-48 (de 10gbit uplink lijkt ons idd wat overkill nu dat we VOIP op een gescheiden netwerk, en dus switch zetten). Voor de routers zijn we er nog niet volledig uit, de MX100 voldoet niet volledig aan onze eisen, de mikrotiks hebben geen IDS/IPS/anti-virus/url-filtering maar kunnen wel flexibeler ingesteld worden (geen limitaties op aantal WAN poorten). De ASA 5512-X blijkt op het eerste zicht 1 van de enige producten te zijn die wel kan voldoen aan al onze eisen, maar niet makkelijk configureerbaar is. Misschien is een combi RB / firewall (FortiGate 300C ofzo) de beste oplossing...

Wat kan Mikrotik niet dat bv Meraki wel kan: Tjah, in de basis kunnen ze alle twee wel genoeg, maar bv. alle androids en iphones limiteren op 250kb/s, op een eenvoudige manier tonen welke devices problemen hebben, remote troubleshooting.

Ohja, ik heb zelf thuis een RB2011-nogwat-RM en ter depannage staat er een RB1100AHx2 op een kleine site, ik ben dus wel gekend met het aangename fenomeen van Mikrotik.
Ik denk voor kleine branches / opstarts dat de MikroTik oplossing wel iets kan zijn, vooral routergewijs, want daar is de kost een echt groot verschil.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klinkt als een leuke setup :-)
Hou je ons opde hoogte?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Update!
Het meraki verhaal kreeg wat een zure smaak na tientallen telefoontjes met hun en onduidelijke antwoorden. Sales mensen kennen de producten amper, laat staan dat je ergens een antwoord krijgt op een wat meer technische vraag.
Mss hebben wij wat pech gehad, allesinds is het vertrouwen wat weg nu. Er zijn nu wat mikrotik routertjes besteld om te testen: een RB1100AHx2 en een CCR1036-12G-4S-EM. De ccr is 'wat' overkill, maar gezien we gebudgetteerd hadden voor meraki gerief kon dit.
Qua switches zijn we er nog niet uit 24poortjes is echt te weinig, zal waarschijnlijk de ouwe getrouwe catalysts worden.

Ohja, de rb1100 is reeds aangekomen en ben ik nu wat mee aan het dpelen, failover wan lijkt toch niet zo simpel om goed werkende te krijgen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik heb min of meer dezelfde ervaring...

Vroeger ging het aankopen via resellers die er dan effectief niet zoveel van wisten maar had je een UK contactpersoon die echt uitblonk!
Nu gaat het via een "Meraki authorized reseller" in mijn geval 1tje van aan de kust.

Véél blablabla vooral...

Enkele voorbeeldjes:
- Konden zotte dingen doen om de licentie-kosten omlaag te halen, maar na een maand nog altijd geen offerte ontvangen.
- Niet komen opdagen op afspraak (héél vaag ook: vb. volgende week komen we langs, om dan de avond voordien te mailen dat ze langskomen... Want wij hebben niets beter te doen -.-)
- Afspraak dezelfde dag afbellen
- Mij willen "omkopen" toen ik vermelde dat ik een MR12 van de webinar had een "beter" model aanbieden voor thuis... :roll: Seriously???

Ik probeer dan ook weer contacten te leggen met UK zelf om deze dwaze tussenpartij(en) te omzeilen.

PS: Eenmaal je een product (en dus dashboard bij Meraki hebt) zou ik aanraden via "Help -> Cases" een ticket aan te maken.
Je krijgt dan iemand toegewezen van Meraki Engineers, Sales Managers van North and Central Europe en in mijn geval 1x "Adam XXX" director of sales (EMEA).
Met die personen nog geen slechte ervaring gehad.

PS2: Heb wel maar 5 "cases" :)
Afbeelding
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Misschien had je het al bekeken maar ik heb goede ervaringen met Ruckus.
Mikrotik heeft recentelijk ook een oplossing voor AP management gelanceerd maar ik heb er geen ervaring mee.
Ik vind trouwens de laatste versies van RouterOS tegenvallen, ik moet op 6.5 blijven of mijn pptp werkt niet meer en op 6.8 had ik last van reboots... :x
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tb0ne schreef:Ik vind trouwens de laatste versies van RouterOS tegenvallen, ik moet op 6.5 blijven of mijn pptp werkt niet meer
Beetje bizar... ondertussen zitten we aan 6.11 en volgens jou zou iets essentieels als pptp al niet meer werken sinds 6.5 ?

Zelf heb ik pptp disabled staan omdat ik al lang SSTP gebruik.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Ik moet bekennen dat ik niet de tijd genomen heb om uitgebreid te troubleshooten maar bij een upgrade kan ik geen pptp meer opzetten met mijn GSM.
Ook op 6.11 werkt dit niet, een downgrade naar 6.5 lost het op.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

dredalious schreef:Update!
Het meraki verhaal kreeg wat een zure smaak na tientallen telefoontjes met hun en onduidelijke antwoorden. Sales mensen kennen de producten amper, laat staan dat je ergens een antwoord krijgt op een wat meer technische vraag.
Mss hebben wij wat pech gehad, allesinds is het vertrouwen wat weg nu. Er zijn nu wat mikrotik routertjes besteld om te testen: een RB1100AHx2 en een CCR1036-12G-4S-EM. De ccr is 'wat' overkill, maar gezien we gebudgetteerd hadden voor meraki gerief kon dit.
Qua switches zijn we er nog niet uit 24poortjes is echt te weinig, zal waarschijnlijk de ouwe getrouwe catalysts worden.

Ohja, de rb1100 is reeds aangekomen en ben ik nu wat mee aan het dpelen, failover wan lijkt toch niet zo simpel om goed werkende te krijgen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Als je ze nog wil , ik bestel ze via onze gewone leverancier in Grimbergen (Active-IT)... technische vragen moeten ze zelf doorspelen aan Meraki zelf denk ik , maar geen blablabla en correcte info.
De eerste batch gateways had ik via Simac.
Floris Bakker for president!
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

NFR Meraki gear besteld aan 70% korting om te testen... Komt binnen 2 weken binnen...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

70% korting, waar wat hoe!

Heb normaal nog een MR18 incomming vandaar
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

FunkStar schreef:70% korting, waar wat hoe!

Heb normaal nog een MR18 incomming vandaar
Enkel voor Meraki partners die eveneens IT handelaar/integrator zijn en dus klant zijn bij en IT distributeur zoals Ingram Micro of Tech Data en andere...
NFR = Not for resale.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”