verkiezingen 2014

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Welke partij zou je kiezen?

CD&V / CDH
5
6%
Groen / ECOLO
12
13%
Open VLD / MR
9
10%
SP.A / PS
8
9%
LDD
0
Geen stemmen
N-VA
37
42%
Vlaams Belang
6
7%
PVDA
5
6%
BUB
3
3%
Anders
4
4%

Totaal aantal stemmen: 89
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ITnetadmin schreef:Chinees voor mij :-)
Dus zonder btw plichtig te zijn kan je ook niet "excl btw" aankopen neem ik aan, want de btw moet door iemand betaald worden aan het eind van de dag.
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Iedereen, particulier of onderneming, betaalt btw. Alleen, een btw plichtig bedrijf vordert die btw achteraf terug van de staat. Dat verschil wordt berekend door de boekhouder a.h.v. aan- en verkopen. En ofwel vorder je terug van de staat, ofwel stort je btw door. Als particulier ben je die btw gewoon kwijt, die kan je nooit terug vorderen. Als je als bedrijf kiest om niet-btw plichtig te zijn, dan kan je achteraf ook geen btw van de staat terugvorderen maar je kan dan ook geen btw aan de klanten aanrekenen. Ben je (of blijf je) btw-plichtig en je koopt aan in het buitenland: het bedrijf in het buitenland mag jou geen btw doen betalen, maar jij moet dan wel je btw nr. doorgeven aan dat bedrijf. Ik kocht onlangs een grillplaat in Spanje via internet. Ik kreeg een offerte voor iets meer dan 300 euro. Ik heb dan een reply gestuurd met de opmerking dat ik een btw nummer heb, heb mijn btw nr. meegedeeld aan dat bedrijf en ik kreeg een nieuwe offerte voor 250 euro, het netto bedrag dus zonder btw. Dat bedrag heb ik dan betaald en een week later lag de plancha op de dorpel bij mij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

En hoe ga jij ooit verantwoorden bij een controle dat je vennootschap een plancha nodig heeft voor zijn activiteiten? Of breng je die factuur gewoon niet in? Die btw word jou niet aangerekend omdat je die zelf moet betalen en terugvorderen aan de Belgische staat.

Die truc met die opleidingen zal niet lukken nee. Je kunt niet verantwoorden dat je opleidingen volgt voor 0 euro omzet... maar je kan wel je beroepskosten bewijzen in deel 1 van de aangifte. Gen bijberoep voor nodig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:En hoe ga jij ooit verantwoorden bij een controle dat je vennootschap een plancha nodig heeft voor zijn activiteiten? Of breng je die factuur gewoon niet in? Die btw word jou niet aangerekend omdat je die zelf moet betalen en terugvorderen aan de Belgische staat.
Ik hoef dat niet te verantwoorden. Mijn zelfstandig bijberoep heeft alles te maken met horeca, traiteur, restauranthouder... Je kan het zo gek niet bedenken, maar dat mag ik allemaal doen. Ik heb een diploma van kok. Verder ook nog even mijn eerder bericht lezen: mijn vennootschap is een slapende vof. M.a.w. ik doe er niks mee. Ik heb die vennootschap maar dat is dan ook alles. Ik werk niet als kok, ik heb wel mijn zelfstandig bijberoep, maar ik oefen het niet uit. Ik ga gewoon overdag werken als bediende.
En nogmaals: die btw MAG niet aangerekend worden. Dat is een intracomunautaire regeling. Aankopen in het buitenland, als btw-plichtige, zijn ALTIJD vrijgesteld van btw. De verkopende firma moet daartoe verplicht een regeltje op haar factuur vermelden (of een stempel), iets in de zin van: "vrijgesteld van btw, intracomunautair, artikel X, paragraaf Y van het wetboek".
Anderzijds: als je als bw-plichtige iets verkoopt aan een btw-plichtige in het buitenland, dan mag ook jij geen btw aanrekenen voor die verkoop. Anders wordt het als je als btw-plichtige aan een particulier in het buitenland zou verkopen. Dan moet je die btw WEL aanrekenen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Steven7 schreef:...Zo is dat ook met volkeren. Bepaalde tendensen en gebruiken verschillen van volk tot volk en van land tot land.
Aha, nu begrijp ik waarom een smartphone in Brussel minder 4G-straling mag krijgen dan in Vlaanderen.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Een slapende vof die kosten maakt maar geen opbrengsten heeft...

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, die omzet is er wel, maar op lange termijn en niet bewijsbaar verstrengeld in het hoofdberoep. En als "investering in de toekomst" krijg je dat ook niet verkocht. Spijtig wel :-)
En dan is er nog het probleempje dat het hoofd- en het bijberoep hetzelfde zouden zijn in essentie, network/sysadmin.
Maar beroepskosten bewijzen geeft niks extra, want je hebt al forfaitaire aftrek. Als dit er bovenop zou komen zou dit nuttig zijn, maar als ik ineens AL mijn beroepskosten moet kunnen bewijzen heeft het geen nut.

Nu, Ik heb nooit maar dan ook nooit een vak economie gehad. Maakt het er niet makkelijker op om door de miserie aan kluwen te navigeren :-)

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 16 feb 2014, 15:14, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Een slapende vof die kosten maakt maar geen opbrengsten heeft...]
Ik denk dat je er ofwel helemaal niks van begrijpt of dat je het er om doet: waar staat dat ik onkosten maak? Ik heb een slapende vof. Ik verdien er niks mee; ik dien geen facturen in, ik heb mijn statuut van zelfstandige (in bijberoep), niet meer of niet minder. Ik houd dat statuut aan om in bepaalde winkels te kunnen kopen in België waar ik anders niet binnen geraak. Maar vertel mij eens: waarom zou ik mijn btw nr. niet gebruiken? Tenzij jij liever 300 euro voor iets betaalt wat je ook kan kopen voor 250 euro. En als ik in het buitenland kan kopen zonder btw, waarom zou ik het niet doen?
O ja, voor de geïnteresseerde starters: als je een vennootschap op wilt richten moet je ook een bewijs/diploma van bedrijfsbeheer kunnen voorleggen. Ik heb het geluk dat dat ooit deel uitmaakte van mijn studies aan het hoger onderwijs. Als je dat niet hebt, dan kan alvast een cursus volgen. Ik denk dat Syntra die organiseert. Dacht dat die een maand of 6 duurt.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 16 feb 2014, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Maar hoe gebruik je je btw nummer om goedkoper aan te kopen zonder daar verder gebruik van te maken of winst mee te maken via je vennootschap? En hoe maak je er meer winst op dan je kosten?

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij snappen ze het hier nog altijd niet. Hoe gebruik ik mijn btw nr? Simpel, door mijn btw nummer door te geven aan de (buitenlandse) firma. Dan krijg ik een factuur zonder btw. Toch niet zo moeilijk om te begrijpen? Lees anders mijn vorige berichten nog eens goed door. Dan weet je wat er op btw gebied geregeld is bij aankopen in het buitenland.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Ik begrijp het maar al te goed. Lees dit ook eens door als voorbeeld of spreek eens met je boekhouder.
http://bouwinfo.be/forum/threads/193290-BTW-buitenland

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Geeuw. Ik dien hier geen facturen in. Stond hier ondertussen al een paar keer te lezen. Beetje kwade wil? Wat moet ik mij dan zorgen maken omtrent een factuur die niet ingediend wordt?
Goztow
userbase crew
userbase crew

Ik geef het op. Iemand anders mag proberen het duidelijk te maken :).

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie idd niet in hoe je kan btw "ontduiken" zonder aangiftes of winst. Tenzij op een weliswaar legaal juiste wijze die toch ietwat onkoosjer is. Maar ik kan me vergissen, want ik ken er niet veel van.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Steven7 schreef: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G8N3OH5LR
Hieruit blijkt dat er procentueel veel meer ambtenaren in Wallonië dan in Vlaanderen zijn.
duidelijk iemand die ERG selectief leest?
Conclusie: 54 procent van deze ambtenaren is afkomstig uit Vlaanderen, 'terwijl de Vlamingen bijna 58 procent van de Belgische bevolking vertegenwoordigen', aldus Weyts. 'Winnaar is Wallonië, dat met maar 32 procent van de bevolking wél 37 procent van de ambtenaren levert
VLAANDEREN is dus verantwoordelijk voor 54% van al de ambtenaren...
het heeft er geen zak mee te maken dat het grootste deel van de bevolking in vlaanderen woont of niet!
dat de overige 37% walen zijn, is trouwens ook nog eens ongetwijfeld een groot deel voor het brussels gewest!
en het feit dat ze frans spreken, wat in brussel (willen of niet) nog steeds de "verkoren" taal is

mijn stelling, om al de regeringen af te schaffen en ENKEL de federale over te houden, is dus iets dat perfect stand kan houden,
en ongetwijfeld beter zou zijn dan een splitsing (elk deel apart inkomsten, regeltjes, ... : bv, als jij dan naar luxemburg ofzo moet, je passeert wallonie, mogen zij ineens tol vragen, remember that)
Steven7 schreef:Sinds wanneer is Wallonië als bevolkingsgroep groter dan Vlaanderen? Zo je het geografisch bedoelt, wat heeft dat dan te maken met de zogenaamde oververtegengwoordiging van het aantal ambtenaren in Vlaanderen?
geografisch bedoel ik, idd, maar wat bedoel je met die vraag?
Steven7 schreef:Vertel mij eens over die zogenaamde omgekeerde transfers van Wallonië naar Vlaanderen en in welke periode dat zou geweest zijn?
Hier vind je nergens correcte informatie over (enkel voor en tegenstanders die elk hun eigen mening verkondigen), dus kan ik je enkel links geven die ik als onbetrouwbare bronnen beschouw.
ik ga ook geen uren zoeken achter bronnen die wel betrouwbaar zijn, want de hele geldstroom interesseert me zelfs niet.
dat verhaal is volledig op te lossen door eens een keer een deftige politieke structuur te hanteren.
Steven7 schreef:Wat heeft het aantal agenten te maken met wafelijzerpolitiek? http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek
kijk eens goed wat wafelijzerpolitiek is: dat is niet meer of minder als de ene vindt dat de ander oneerlijk met het geld omgaat.
net zoals de vriendjespolitiek, en beide hebben geen bal te maken met het al dan niet splitsen van belgie.
de wafelijzerpolitiek kan eenvoudigweg voorkomen worden door NA TE DENKEN ipv te eisen dat beide delen evenveel krijgen.
dit is simpelweg een resultaat van de frictie tussen vlaanderen en wallonie, die kunstmatig! in het leven wordt gehouden.
(en door radicale vlamingen)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

@ Jack Daniëls :

Ik neem aan dat het controlekantoor waar uw VOF onder valt er zich waarschijnlijk niet erg druk over zal maken, gezien het maar om een klein bedrag gaat. Maar ik geef het U toch maar even mee:

Voor uw aankoop uit Spanje met uw BTW-nummer waar de Spaanse leverancier dus géén BTW op berekent (intracommunautaire levering). Normaal gezien moet U die aankoop in uw BTW-aangifte opnemen. U moet daar zélf de 21% Belgische BTW op berekenen en die ingeven als verschuldigd aan de staat en tegelijk kan U die BTW ook weer aftrekken.

Aangezien U de aankoop privé gebruikt : U moet dit als een verkoop aangeven van de VOF én daar 21% BTW bij aanrekenen.

Bijkomende nota : uw Spaanse leverancier moet een intracommunautaire listing opmaken waar hij de BTW-nummers van zijn buitenlandse klanten + de bijhorende omzet op vermeld. Deze gegevens worden uitgewisseld door de BTW-diensten van de EU-landen. En zo komen ze ook in bezit van het controlekantoor waar uw VOF onder valt.

Nu denk ik niet dat ze zich daar op uw controlekantoor mee gaan bezig houden, maar ze kunnen het mogelijk wel. En ze mogen ook boetes toepassen.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Goztow
userbase crew
userbase crew

Dank u wel funfile.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Maar hoe zit dat dan als hij niet btw plichtig is wegens te weinig omzet? Moet hij dat dan niet aangeven, of mag hij dat dan niet btw-vrij aankopen? Of sla ik er weer ns helemaal naast? ;-)

axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Wijze woorden wijselijk ingetrokken ... Echter staat de samenvatting in de volgende post.
Laatst gewijzigd door axs 16 feb 2014, 22:25, in totaal 3 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Vreemd dat mensen die eerst lopen vertellen dat ze veel te veel belastingen moeten betalen, uiteindelijk er veel te weinig blijken te betalen... :bang:
Laatst gewijzigd door axs 16 feb 2014, 22:23, in totaal 3 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew

ITnetadmin schreef:Maar hoe zit dat dan als hij niet btw plichtig is wegens te weinig omzet? Moet hij dat dan niet aangeven, of mag hij dat dan niet btw-vrij aankopen? Of sla ik er weer ns helemaal naast? ;-)

ITnetadmin, je mag me per PB contacteren als je wil. ik heb een aantal jaren onder dat statuut gewerkt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Will do, maar niet meer vanavond :-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Terug even on-topic... als ik trouwens de poll bekijk verbaast het me dat er zoveel Groen! stemmers zijn ?

Zijn we hier allemaal zo milieu bewust... of is het eerder de linkse gedacht ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: Even een reminder: net zoals de vorige versie zal er streng gemodereerd worden als het uit de hand loopt.
hmm verkiezingen <=> btw en bijberoep... ;)
kon het niet laten goztow :p
Goztow
userbase crew
userbase crew

Euhm ja, beetje off topic, hoewel belastingsdruk toch wel een belangrijke inzet is van de volgende verkiezingen! :)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

@ Splitter, het feit dat Vlaanderen meer inwoners heeft dan Wallonië is juist wel belangrijk in deze vergelijking. Het toont aan dat er in Wallonië een oververtegenwoordiging is aan ambtenaren t.o.v. Vlaanderen .

Jouw argument om Vlaamse en Waalse regering af te schaffen houdt geen steek. Zo zou Vlaanderen - verder bouwend op jouw redenering - even goed bij Nederland kunnen gaan en Wallonië bij Frankrijk. Moet er ook geen tol meer geheven worden aan die grensposten, toch?

Welk punt wilde je maken door te schrijven dat Wallonië geografisch groter is dan Vlaanderen?

Als je vind dat er geen betrouwbare informatie is dat er vroeger geldstromen van Wallonië naar Vlaanderen gingen, schrijf dat dan ook niet. Feit is wel dat er al jaren geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië gaan en daar zijn cijfers en betrouwbare bronnen genoeg van.

Die wafelijzerpolitiek is een typisch gevolg van de twee bevolkingsgroepen met andere belangen. Door zogezegd "na te denken" los je dat niet op.
Het probleem zit erin dat twee partijen geld (onevenredig) afdragen aan een gezamenlijke derde partij. Als een van beide partijen iets wil realiseren moeten ze bij die derde partij aankloppen en krijgt de partij die op dat ogenblik niets nodig heeft ook eenzelfde bedrag voor een te verzinnen project.
Schaf die derde partij af en laat elke partij zelf beslissen aan wat ze hun geld willen besteden. Dan hoeft de andere partij geen geld te krijgen voor prestigeprojecten.
Die derde partij afschaffen die moet ontvangen en herverdelen scheelt trouwens een pak administratie.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Steven, ik zie dat er niet veel te discussieren valt, je mening is duidelijk gemaakt en zal niet openstaan voor verder te kijken dan wat je is voorgeschoteld.
nog even dit en dan stop ik ermee:
Steven7 schreef:het feit dat Vlaanderen meer inwoners heeft dan Wallonië is juist wel belangrijk in deze vergelijking. Het toont aan dat er in Wallonië een oververtegenwoordiging is aan ambtenaren t.o.v. Vlaanderen .
waarom is dat belangrijk? het gaat over FEDERALE politiekers (dus BELGISCH, en niet vlaams of waals), en daarvan levert VLAANDEREN 54%.
dat ze gaan klagen dat dat statisch gezien, als je inwonersaantallen erbij neemt, niet evenredig verdeeld is, dan moeten ze op FEDERAAL niveau de examens / selecties aanpassen.

het argument om de vlaamse en waalse regering af te schaffen, net als die van het brussels gewest en de duitstalige gemeenschap, om alles ENKEL federaal te maken,
houdt net wel steek: een stuk minder politiekers, en een stuk meer (indien deftig gevoerd beleid, natuurlijk) besparingen en verbeteringen.
uit je eigen post:
Steven7 schreef:Schaf die derde partij af en laat elke partij zelf beslissen aan wat ze hun geld willen besteden.
maar, like i said, ik geef het op want je gaat toch niet inzien dat wafelijzerpolitiek en een federale regering niet aan elkaar hoeven vast te hangen.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Splitter, blijkbaar wordt het te inhoudelijk en wil je niet op vragen of bemerkingen ingaan. Ik heb inderdaad een mening, net als jij die hebt.

Wat de ambtenaren betreft was mijn punt dat in Wallonië veel meer een ambtenarencultuur heerst wat drukt op de pensioenen.
Dit wordt aangetoond met die oververtegenwoordiging. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het aantal ambtenaren binnen de werkende bevolking in ieder landsdeel.
Zoals je schrijft moet dat op federaal niveau aangepast worden. Echter, met een PS in de regering zal dat niet dadelijk gebeuren.
Daarom ook dat het belangrijk is dat ieder zelf kan beslissen zonder federale inmenging waar het geld naartoe gaat.

Mijn vraag blijft: wat heeft Vlaanderen meer gemeen met Wallonië dan met pakweg Duitsland of Nederland om er zoveel geld in te pompen?

Met jouw argumentatie kan je ineens alle grenzen afschaffen en enkel nog Europese verkiezingen organiseren. Nog veel minder politiekers en parlementen.
Dan wordt alles nog meer over de hoofden van de mensen beslist in een particratie waar niemand echt wat aan heeft.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Splitter schreef:
waarom is dat belangrijk? het gaat over FEDERALE politiekers (dus BELGISCH, en niet vlaams of waals), en daarvan levert VLAANDEREN 54%.
dat ze gaan klagen dat dat statisch gezien, als je inwonersaantallen erbij neemt, niet evenredig verdeeld is, dan moeten ze op FEDERAAL niveau de examens / selecties aanpassen.
Moeten we daar net niet van af? Quota's instellen op jobs? Betere kandidaten laten lopen omdat de quota het zegt en dan maar minder bekwame aanwerven?

Bepaal het profiel van wat je nodig hebt, en neem dan de beste kandidaat. Bij gelijkwaardige kandidaten kan je dan andere parameters in rekening brengen, maar toch niet een quota, kan je het evengoed afschaffen.
Steven7 schreef:Mijn vraag blijft: wat heeft Vlaanderen meer gemeen met Wallonië dan met pakweg Duitsland of Nederland om er zoveel geld in te pompen?
Het is tot op heden België, ofwel splits je volledig en dan heb je die zorgen niet, ofwel zijn niet alle lasten evenredig. Dan kan binnenkort elk groepje van de bevolking beginnen klagen, zoals de kindlozen vs kindhebbende :) (of nog beter bedrijfswagenrijders en de anderen :p )

Het is dan mss wel een feit, het zou efficienter kunnen, maar dan moet je een verregaande eenmaking hebben, wat in een 2(3)-talig land niet gemakkelijk is.
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Twitter: frederikdevos
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

r2504 schreef:Terug even on-topic... als ik trouwens de poll bekijk verbaast het me dat er zoveel Groen! stemmers zijn ?

Zijn we hier allemaal zo milieu bewust... of is het eerder de linkse gedacht ?
Het is ook gewoon een mooi alternatief denk ik. Ze hebben op vele vlakken een redelijker, menselijker programma. (Denk aan GAS-boetes, drugsbeleid, etc.)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”