
Petitie lokt al bijna 40.000 tegenstanders rekeningrijden
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Die gaan dat gewoon doorrekenen aan hun klanten zodat alles nog maar eens duurder wordt en er dus nog meer af/uitgesteld gaat worden.Splitter schreef:slafes: en wat doe je dan met kleine zelfstandigen die bv electricien zijn, of schrijnwerker, of ... en dus kilometers MOETEN doen om bij hun klanten te komen?
Het geld dat uitgegeven wordt aan deze heffing gaat elders bespaard worden. Minder consumptie dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Met puur de kilometers doorgeven weet je niet op welke straten dit was en op welk tijdstip waardoor het doel van rekeningrijden weg is, namelijk wagens uit de spits krijgen (wat gewoon de spits zal verschuiven maar zover denken ze niet).Slafes schreef:Op die manier moet je ook geen bakje in je wagen monteren en bang hebben dat uw privacy wordt geschonden, enkel je kilometers doorgeven. Vooral in die laatste groep kan je een gedragswijziging teweeg brengen. Alleen... Ik mag het niet aanhalen want dan ben ik aan het "bashen"... Wat met de privé kilometers van bedrijfswagens? Hoe ga je dat controleren? Ik vind immers dat deze mensen dan ook de centjes zelf mogen ophoesten voor wat ze privé rijden.
In alle geval, de paar keer dat ik een bedrijfswagen had moest ik dagelijks de kilometer stand opschrijven en binnenbrengen op het secretariaat, op die manier kon er niet echt gefoefeld worden. Nu ja, al die systemen zorgen voor extra rompslomp voor de overheid en bedrijven dat het systeem er nooit zal komen denk ik. Het lijkt me makkelijker om de accijnzen op diesel (en mindere mate benzine) meer te verhogen. Meer inkomsten voor de overheid, en mensen die veel rijden gaan dat ook wel voelen.
En voor mijn privé kilometers van men bedrijfswagen betaal ik in principe, want er gaat meer geld van mijn loon voor die wagen dan dat ik verbruik privé


Behalve meer geld in hun zakken is rekeningrijden voor niks een oplossing. Andere maatregelen genoeg die wel kunnen helpen, vrachtwagens uit de spits bijvoorbeeld (geen idee of dat haalbaar is).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Z'n haat, afgunst, vooroordelen zijn daarvoor te groot vrees ik. Mensen moeten ook eens beseffen dat onze "gratis" (want dat zijn ze niet) privé kilometers ook een soort van compensatie zijn voor onze flexibiliteit (of dachten ze nu echt dat we voor ons plezier iedere dag naar een andere kant van de provincie/land rijden ?).MClaeys schreef:Stop die obsessie tegen bedrijfswagens!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zou toch eens leren lezen, ik kan het je echt aanraden...
Ik heb niets tegen bedrijfswagens (haat? afgunst? Waar?) op voorwaarde dat ze gebruikt worden waarvoor ze dienen. Of is 7000 wagens "schenken" aan bank personeel enkel voor privé ritjes te doen dan de oplossing? Ja, dan ben ik absoluut tegen het gebruik van zulke wagens voor privé uitstapjes en woon-werk verkeer die er voor zorgen dat de files enkel langer worden omdat mensen niet hoeven na te denken over hun verplaatsingen. Als jij dat niet wil zien, mja, dat is uw zaak natuurlijk, maar ik noem dat enggeestig. Mijn gok is dat je zelf een bedrijfswagen hebt, in de veronderstelling dat je er toch oh zo veel voor zelf moet betalen dat het opportuun is om er van te profiteren. Wel, dan mag het nog veel meer belast worden want geloof me vrij, een eigen wagen kost een STUK meer dan wat jij maar moet laten vallen voor die wagen. Nogmaals, België is het enige eu land waar ze dit voordelige systeem kennen. Uw argument van wij betalen er wel voor gaat maar voor een beperkt deel op. Misbruik van bedrijfswagens is legio, maar ook dat vinden veel mensen blijkbaar normaal.
Dat ik 2 volle dagen met een bedrijfswagen mocht rondrijden die ik elke avond moest achterlaten, daar had ik nu eens absoluut geen probleem mee, in tegendeel, ik vond dat ok. Net zo normaal dat als ik een bedrijfswagen zou hebben ik per kilometer dat ik privé zou rijden best een vergoeding daarvoor wil neerleggen. Dat je dat er moet bijsleuren vind ik ook allesbehalve maar het toont aan dat zulke verstokte wagenrijders dus zelfs argumenten uit hun context trekken om anderen zwart te maken. Proficiat.
Trouwens, met rekeningrijden per kilometer schiet dit zijn doel niet voorbij. Mensen die veel rijden, tijdens of buiten de spits voelen dat aan de kosten die ze hiervoor moeten neertellen en misschien dat ze dan ook beseffen dat niet elke rit met de wagen nodig is.
Mja, vrachtwagens uit de spits... Laten we lekker egoïstisch doen omdat de wagenrijders wel snel op je werk kunnen raken maar die dat kozen voor het beroep vrachtwagenchauffeur mogen geen leven hebben omdat ze buiten de uren moeten rijden. Gezins- en sociaal leven gooien we maar overboord? Je leest hier toch wat hoor. Ikke ikke ikke en de wereld kan stikken. Helaas de mentaliteit van velen!
Straks met de fiets naar het werk... Lekker lachen morgen om 7u30 met alle auto's die in en rond Leuven vast zitten in de spits als ik naar huis rijd.
Aan r2504, stop aub eens met elke persoon met bedrijfswagen te vergelijken met uw situatie, want dat is voor een zeer grote groep van mensen die in het bezit zijn van een bedrijfswagen niet het geval. Zie de 7000 banken wagens, dat is enkel om naar hun werk te rijden voor in uw ogen een suffe kantoorjob van mensen die niet vooruit willen in het leven.
Nog even een linkje voor zij die "bewijzen" willen: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page. ... 013/08/246 Maar och ja, dat is niet representatief want het is van BBL.
Ik heb niets tegen bedrijfswagens (haat? afgunst? Waar?) op voorwaarde dat ze gebruikt worden waarvoor ze dienen. Of is 7000 wagens "schenken" aan bank personeel enkel voor privé ritjes te doen dan de oplossing? Ja, dan ben ik absoluut tegen het gebruik van zulke wagens voor privé uitstapjes en woon-werk verkeer die er voor zorgen dat de files enkel langer worden omdat mensen niet hoeven na te denken over hun verplaatsingen. Als jij dat niet wil zien, mja, dat is uw zaak natuurlijk, maar ik noem dat enggeestig. Mijn gok is dat je zelf een bedrijfswagen hebt, in de veronderstelling dat je er toch oh zo veel voor zelf moet betalen dat het opportuun is om er van te profiteren. Wel, dan mag het nog veel meer belast worden want geloof me vrij, een eigen wagen kost een STUK meer dan wat jij maar moet laten vallen voor die wagen. Nogmaals, België is het enige eu land waar ze dit voordelige systeem kennen. Uw argument van wij betalen er wel voor gaat maar voor een beperkt deel op. Misbruik van bedrijfswagens is legio, maar ook dat vinden veel mensen blijkbaar normaal.
Dat ik 2 volle dagen met een bedrijfswagen mocht rondrijden die ik elke avond moest achterlaten, daar had ik nu eens absoluut geen probleem mee, in tegendeel, ik vond dat ok. Net zo normaal dat als ik een bedrijfswagen zou hebben ik per kilometer dat ik privé zou rijden best een vergoeding daarvoor wil neerleggen. Dat je dat er moet bijsleuren vind ik ook allesbehalve maar het toont aan dat zulke verstokte wagenrijders dus zelfs argumenten uit hun context trekken om anderen zwart te maken. Proficiat.

Trouwens, met rekeningrijden per kilometer schiet dit zijn doel niet voorbij. Mensen die veel rijden, tijdens of buiten de spits voelen dat aan de kosten die ze hiervoor moeten neertellen en misschien dat ze dan ook beseffen dat niet elke rit met de wagen nodig is.
Mja, vrachtwagens uit de spits... Laten we lekker egoïstisch doen omdat de wagenrijders wel snel op je werk kunnen raken maar die dat kozen voor het beroep vrachtwagenchauffeur mogen geen leven hebben omdat ze buiten de uren moeten rijden. Gezins- en sociaal leven gooien we maar overboord? Je leest hier toch wat hoor. Ikke ikke ikke en de wereld kan stikken. Helaas de mentaliteit van velen!
Straks met de fiets naar het werk... Lekker lachen morgen om 7u30 met alle auto's die in en rond Leuven vast zitten in de spits als ik naar huis rijd.
Aan r2504, stop aub eens met elke persoon met bedrijfswagen te vergelijken met uw situatie, want dat is voor een zeer grote groep van mensen die in het bezit zijn van een bedrijfswagen niet het geval. Zie de 7000 banken wagens, dat is enkel om naar hun werk te rijden voor in uw ogen een suffe kantoorjob van mensen die niet vooruit willen in het leven.
Nog even een linkje voor zij die "bewijzen" willen: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page. ... 013/08/246 Maar och ja, dat is niet representatief want het is van BBL.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het is altijd hetzelfde liedje met alles: wie zonnepanelen heeft, die is voorstander tot en met. Wie er geen heeft, die uit hier zijn jaloezie, afgunst met de meest belachelijke redenen. Wie een bedrijfsauto heeft, die is voorstander tot en met. Wie dat niet heeft, die uit hier zijn jaloezie, afgunst met de meest belachelijke redenen. Wie iets heeft, krijgt, kan verwerven, die zal altijd pro zijn. Wie datzelfde goed niet heeft, niet kan verwerven, die zal altijd contra zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee, en dat heb ik al vaak geschreven.Slafes schreef:Of is 7000 wagens "schenken" aan bank personeel enkel voor privé ritjes te doen dan de oplossing?
Ja, rechtstreeks gezien haal ik daar voordeel uit... maar lees m'n vorige post eens over de flexibiliteit die het vereist... mag ik die dan ook uitdrukken in een financieel bedrag ?Slafes schreef:Mijn gok is dat je zelf een bedrijfswagen hebt, in de veronderstelling dat je er toch oh zo veel voor zelf moet betalen dat het opportuun is om er van te profiteren. Wel, dan mag het nog veel meer belast worden want geloof me vrij, een eigen wagen kost een STUK meer dan wat jij maar moet laten vallen voor die wagen.
Denk je nu echt dat ze dat vandaag de dag ook niet voelen... wagens rijden nog altijd niet op water maar wel op fossiele brandsctoffen (en vooral veel acijnzen). Trouwens binnen of buiten de spits is iets wat mensen zelden zelf kiezen, eerst er vooral zijn er de uren van het bedrijf... maar nog belangrijker die van het gezin (tof als jij hen daarvoor wil afstraffen).Slafes schreef:Trouwens, met rekeningrijden per kilometer schiet dit zijn doel niet voorbij. Mensen die veel rijden, tijdens of buiten de spits voelen dat aan de kosten die ze hiervoor moeten neertellen en misschien dat ze dan ook beseffen dat niet elke rit met de wagen nodig is.
Mooi voor jou... maar velen hebben die luxe niet.Slafes schreef:Straks met de fiets naar het werk...
Het probleem is net dat jij alle firmawagen gebruikers als loutere profiteurs ziet... maar erger nog voorstellen promoot die ook IEDERE firmawagen gebruiker treffen, ongeacht of deze het effectief nodig hebben om zich constant te verplaatsen naar andere klanten, versus iemand van een bank die iedere dag op dezelfde stoel zit.Slafes schreef:Aan r2504, stop aub eens met elke persoon met bedrijfswagen te vergelijken met uw situatie
Amen !MClaeys schreef:Stop die obsessie tegen bedrijfswagens!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik promoot voorstellen die IEDERE persoon met een wagen treft. Ik trek geen lijn of je nu een bedrijfswagen hebt of niet, groot verschil imho, alleen zien mensen met een bedrijfswagen enkel wat zij willen zien en dan ben ik aan het bashen...
Ik wou Jack zijn voorbeeld daarstraks ook neerpennen maar had het gewist. Enkelen hier in dit topic zijn ook gekend als zonnepanelen bashers maar staan wel groot af te geven als je ook maar naar hun bedrijfswagen met de vinger wijst.
Ook bij zonnepanelen heb ik duidelijk aangegeven dat ik wil gebruiken voor het net, alleen mensen met een bedrijfswagen hebben zoiets van: wij hebben al betaald dus... Doen we maar op. Trust me, dat misbruik zoals ik het noem kan ENKEL en ALLEEN bij bedrijfswagens.
R2504, nogmaals, UW flexibiliteit staat er helemaal los van en is enkel UW PERSOONLIJKE situatie. Jij veralgemeent die helemaal en ik neem het jou nog steeds kwalijk dat je iedereen beschimpt hebt door mensen zonder bedrijfswagen niet flexibel te noemen en doodleuk te vermelden dat ze een suffe kantoorjob hebben en niet vooruit willen in het leven. Sorry, maar daar heb je een flater van jewelste geslagen want het zegt veel over de mentaliteit van iemand.
Heb je het proefproject gelezen in dat artikel van BBL dat ik heb gepost? Opvallend toch dat er ineens veel meer mensen met de trein konden gaan werken...
Ik wou Jack zijn voorbeeld daarstraks ook neerpennen maar had het gewist. Enkelen hier in dit topic zijn ook gekend als zonnepanelen bashers maar staan wel groot af te geven als je ook maar naar hun bedrijfswagen met de vinger wijst.
Ook bij zonnepanelen heb ik duidelijk aangegeven dat ik wil gebruiken voor het net, alleen mensen met een bedrijfswagen hebben zoiets van: wij hebben al betaald dus... Doen we maar op. Trust me, dat misbruik zoals ik het noem kan ENKEL en ALLEEN bij bedrijfswagens.
R2504, nogmaals, UW flexibiliteit staat er helemaal los van en is enkel UW PERSOONLIJKE situatie. Jij veralgemeent die helemaal en ik neem het jou nog steeds kwalijk dat je iedereen beschimpt hebt door mensen zonder bedrijfswagen niet flexibel te noemen en doodleuk te vermelden dat ze een suffe kantoorjob hebben en niet vooruit willen in het leven. Sorry, maar daar heb je een flater van jewelste geslagen want het zegt veel over de mentaliteit van iemand.
Heb je het proefproject gelezen in dat artikel van BBL dat ik heb gepost? Opvallend toch dat er ineens veel meer mensen met de trein konden gaan werken...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Laten we dat inderdaad eens doen, want:Slafes schreef:Ik zou toch eens leren lezen, ik kan het je echt aanraden...
Ik beweer zelf al de hele tijd dat zulke nutteloze bedrijfwagens voor mijn part gerust mogen verdwijnen, maar daar lees je blijkbaar over. Misschien omdat ik duidelijk maak dat er veel bedrijfswagens zijn die niet nutteloos zijn, ook al gebeuren er ook privé kilometers mee.Slafes schreef:Ik heb niets tegen bedrijfswagens (haat? afgunst? Waar?) op voorwaarde dat ze gebruikt worden waarvoor ze dienen. Of is 7000 wagens "schenken" aan bank personeel enkel voor privé ritjes te doen dan de oplossing? Ja, dan ben ik absoluut tegen het gebruik van zulke wagens voor privé uitstapjes en woon-werk verkeer die er voor zorgen dat de files enkel langer worden omdat mensen niet hoeven na te denken over hun verplaatsingen.
Wederom moet u zelf leren lezen, ik spreek de hele tijd over mijn bedrijfswagen maar je moet blijkbaar nog gokken dat ik er een heb. Wat maakt het voor u van verschil of ik nu met mijn eigen wagen in de file sta of met die van het bedrijf? Ik weet wat een wagen kost, ik heb nog een persoonlijke wagen ook waar ik alle kosten van moet betalen en die mijn vriendin gebruikt. Eigenlijk is hij niet van mij maar van mijn vader, want een verzekering verkrijgen als -25 jarige is moeilijk en overdreven duur.Slafes schreef:Mijn gok is dat je zelf een bedrijfswagen hebt, in de veronderstelling dat je er toch oh zo veel voor zelf moet betalen dat het opportuun is om er van te profiteren. Wel, dan mag het nog veel meer belast worden want geloof me vrij, een eigen wagen kost een STUK meer dan wat jij maar moet laten vallen voor die wagen. Nogmaals, België is het enige eu land waar ze dit voordelige systeem kennen. Uw argument van wij betalen er wel voor gaat maar voor een beperkt deel op. Misbruik van bedrijfswagens is legio, maar ook dat vinden veel mensen blijkbaar normaal.
Het klopt, ik betaal voor mijn bedrijfswagen de verzekering en inschrijving niet, maar hij moet voor de werkkilometers toch een verzekering hebben dus dat maakt geen verschil en wat ik afdraag is meer dan wat ik privé aan brandstof verbruik want ik heb echt geen tijd om elke dag en elk weekend maar wat te gaan rondtuffen voor mijn plezier. Dat anderen dat wel kunnen, goed voor hen maar daar ga ik niet groen voor lopen

Nu plots is het 2 dagen, als je de context niet in je originele bericht plaatst kan men deze ook niet lezenSlafes schreef:Dat ik 2 volle dagen met een bedrijfswagen mocht rondrijden die ik elke avond moest achterlaten, daar had ik nu eens absoluut geen probleem mee, in tegendeel, ik vond dat ok. Net zo normaal dat als ik een bedrijfswagen zou hebben ik per kilometer dat ik privé zou rijden best een vergoeding daarvoor wil neerleggen. Dat je dat er moet bijsleuren vind ik ook allesbehalve maar het toont aan dat zulke verstokte wagenrijders dus zelfs argumenten uit hun context trekken om anderen zwart te maken. Proficiat.

Ik besef maar al te goed dat niet elke verplaatsing met de wagen nodig is, ik neem dan ook nog vaak genoeg de fiets voor kortere ritten in mijn privé-tijd. Daar heb ik geen rekeningrijden voor nodig, het enige wat rekeningrijden zou doen voor mij (moest ik met de privé wagen moeten rijden) is de kosten opdrijven wat er dan weer voor zou zorgen dat ik op den duur beter kan doppen en op men gat thuis zitten dan naar een job gaan. Of dacht je dat iedereen met een job poen schept? Ik sta aan de start van mijn werkleven, veel moet er niet gebeuren om onder de dopgrens te zitten wees gerust. En dat maakt me niet uit, want ik doe mijn job graag en ik hoop er in te groeien.Slafes schreef:Trouwens, met rekeningrijden per kilometer schiet dit zijn doel niet voorbij. Mensen die veel rijden, tijdens of buiten de spits voelen dat aan de kosten die ze hiervoor moeten neertellen en misschien dat ze dan ook beseffen dat niet elke rit met de wagen nodig is.
Voila, exact mijn punt! Datzelfde gaat namelijk ook gebeuren met rekeningrijden, mensen gaan buiten de spits moeten rijden naar hun job waardoor deze gewoon naar de meest bizarre uren gaat verschuiven.Slafes schreef:Mja, vrachtwagens uit de spits... Laten we lekker egoïstisch doen omdat de wagenrijders wel snel op je werk kunnen raken maar die dat kozen voor het beroep vrachtwagenchauffeur mogen geen leven hebben omdat ze buiten de uren moeten rijden. Gezins- en sociaal leven gooien we maar overboord? Je leest hier toch wat hoor. Ikke ikke ikke en de wereld kan stikken. Helaas de mentaliteit van velen!
Tja, veel plezier, ik ga er heus niet van wakker liggen dat je met je fietsje rapper thuis bent dan ik met men wagen. Met de fiets kwam ik helemaal niet thuis, of het moet eens een opdracht zijn in de buurt waar ik niet veel materiaal voor moet meesleuren en in dat geval neem ik met plezier de fiets. Mijn werkgever promoot trouwens het gebruik van het openbaar vervoer naast het bedrijfsvoertuig, als ik weken/maanden bij dezelfde klant zou moeten werken aan een opdracht en deze is gemakkelijk met het OV te bereiken dan bezorgen ze een abonnement. Oh nee, schandalig want dan rij ik gratis met het OV, profiteur dat ik ben!!! Om even een beeld te scheppen van de situatie van het OV, mijn meme is in de 80 en niet meer zo goed te been. Zij heeft haar wagen al vele jaren weg gedaan en gebruikt puur het OV. Zij is niet zo goed te been, dus afstanden te voet zijn niet mogelijk. Om te gaan stemmen binnen een paar maand moet zij 2 keer overstappen waaronder een uur wachten bij haar laatste overstap. 3 Bussen heen en 3 terug voor een afstand die ze te voet niet aankan en met de wagen 7 minuten onderweg is. Zij staat er op haar burgelijke plicht te vervullen en dus te gaan stemmen, maar ze gaat zich uiteraard wel laten voeren die dag want met het OV is het gewoonweg niet te doen. Leve het OVSlafes schreef:Straks met de fiets naar het werk... Lekker lachen morgen om 7u30 met alle auto's die in en rond Leuven vast zitten in de spits als ik naar huis rijd.

Maar bon, we draaien al teveel rond de pot nu. Kilometerrijden gaat mensen raken die met de eigen wagen naar het werk gaan enorm.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het probleem is dat mensen met een bedrijfswagen niet kiezen waar ze morgen moeten werken... als m'n baas morgen tegen een collega zegt jij krijgt een project op 10 km van je deur, en tegen mij jij een project op 100 km van je deur dan moet ik eerst en vooral meer flexibel zijn (wat soms neerkomt op twee volle werkdagen per week extra in de auto zitten !)... maar dan vind jij het nog normaal ook dat IK daarvoor zou moeten opdraaien door extra belastingen te betalenSlafes schreef:Ik promoot voorstellen die IEDERE persoon met een wagen treft. Ik trek geen lijn of je nu een bedrijfswagen hebt of niet, groot verschil imho, alleen zien mensen met een bedrijfswagen enkel wat zij willen zien en dan ben ik aan het bashen...

Nee, ik veralgemeen juist niet... ik geef gewoon aan dat het voor de "rechtmatige" gebruiker van een bedrijfswagen geen pure luxe is (wat jij nog altijd gelooft). Net zoals alle extra legale voordelen trouwens... voor sommige is een bedrijfs GSM pure luxe (ze krijgen nooit een telefoontje van het werk), voor andere is het een "geschenk" waardoor ze nooit nog gerust zijn (maar ook daar worden we allemaal evenveel belast - ik betaal zelfs meer belastingen op m'n GSM dan het aantal privé gesprekken dat ik doe !).Slafes schreef:R2504, nogmaals, UW flexibiliteit staat er helemaal los van en is enkel UW PERSOONLIJKE situatie. Jij veralgemeent die helemaal
Blijkbaar begrijp je figuurlijke uitspraken niet... de manier waarop je er dan op reageerd is dan ook droevig.Slafes schreef:en ik neem het jou nog steeds kwalijk dat je iedereen beschimpt hebt door mensen zonder bedrijfswagen niet flexibel te noemen en doodleuk te vermelden dat ze een suffe kantoorjob hebben en niet vooruit willen in het leven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik ga er verder echt niet meer op reageren want het gaan een "wie heeft de langste" spelletje worden. (en dat win ik toch.
)
Laatste keer: ik heb niets tegen een bedrijfswagen als werkinstrument, ik heb wel iets tegen de profiteurs die in heel het systeem frequent aanwezig zijn en laat dat net diegenen zijn die ook bij het eventuele rekeningrijden de dans ook zullen ontspringen. Sommigen blijven dat helaas verdedigen.
Oh, en speciaal voor r2504, figuurlijke uitspraken?
1) [bijvoeglijk naamwoord]• bij wijze van spreken, niet werkelijk vb:in 'een boom van een kerel' is 'boom' figuurlijk ...
2) metaforisch, overdrachtelijk, zinnebeeldig...
3) •via verbeelding....

Laatste keer: ik heb niets tegen een bedrijfswagen als werkinstrument, ik heb wel iets tegen de profiteurs die in heel het systeem frequent aanwezig zijn en laat dat net diegenen zijn die ook bij het eventuele rekeningrijden de dans ook zullen ontspringen. Sommigen blijven dat helaas verdedigen.
Oh, en speciaal voor r2504, figuurlijke uitspraken?
1) [bijvoeglijk naamwoord]• bij wijze van spreken, niet werkelijk vb:in 'een boom van een kerel' is 'boom' figuurlijk ...
2) metaforisch, overdrachtelijk, zinnebeeldig...
3) •via verbeelding....
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Je hebt, denk ik, zij die een bedrijfswagen (en/of gsm, laptop, ...) krijgen omdat ze hem nodig hebben, en zij die hem krijgen als verborgen loonsdeel, maar eigenlijk nooit de baan op moeten.
Je zal altijd bedrijven hebben die profiteren van de regeltjes en voordelen om minder loon maar meer natura te betalen.
Dit lijkt me de tweesplitsing tussen de meeste opinies terzake die hier gepasseerd zijn.
Vraag is of mensen die in dat laatste geval zitten niet naar het werk zouden rijden als ze dat met hun eigen wagen moesten doen, en ik denk dat de meesten daar zoiezo op de baan zouden zitten.
Die extra verkeerstaks wordt toch "doorgerekend" door alle bedrijven naar de eindconsument. Betalen zullen toch altijd dezelfden, nl de slachtoffers die dat niet kunnen doorrekenen (zij die zonder bedrijfswagen naar het werk moeten zullen wss ook de extra taksen van de bedrijfswagens indirect op hun rekeningen te zien krijgen wanneer de prijzen omhoog gaan, etc etc)
[
Post made via mobile device ]
Je zal altijd bedrijven hebben die profiteren van de regeltjes en voordelen om minder loon maar meer natura te betalen.
Dit lijkt me de tweesplitsing tussen de meeste opinies terzake die hier gepasseerd zijn.
Vraag is of mensen die in dat laatste geval zitten niet naar het werk zouden rijden als ze dat met hun eigen wagen moesten doen, en ik denk dat de meesten daar zoiezo op de baan zouden zitten.
Die extra verkeerstaks wordt toch "doorgerekend" door alle bedrijven naar de eindconsument. Betalen zullen toch altijd dezelfden, nl de slachtoffers die dat niet kunnen doorrekenen (zij die zonder bedrijfswagen naar het werk moeten zullen wss ook de extra taksen van de bedrijfswagens indirect op hun rekeningen te zien krijgen wanneer de prijzen omhoog gaan, etc etc)
[

-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Nemen ze hier de bedrijfswagen weg, dan zal het terug met de fiets worden, en een goedkope wagen. Anderzijds klagen we allemaal dat het te duur wordt en alles wordt doorgerekend aan de consument. Terwijl elke goede Belg het onderste uit de kan wil halen en telkens overal korting wil en desnoods het buitenland gaat opzoeken. De meeste Belgen proberen zo weinig mogelijk belastingen te betalen, net als bedrijven. We forceren bedrijven om vanuit het buitenland te opereren om zo een 'goede' prijs te geven. Ik kan niet echt zeggen dat het oude dametje van de de vroegere kruidenierswinkel met een dikke bmw rondreed, en toch bleven algauw de klanten weg om in de supermarkt goedkoper in te kopen. Als iedereen nu eens gewoon toegeeft : we zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek 

-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Meer dan 50% van de wagens in de spits zijn bedrijfswagens.
Maak het fiscaal een pak duurder om de bedrijfswagen privé en woon/werk te gebruiken en rekeningrijden is niet meer nodig.
Nu is het te gemakkelijk, gaan wonen in het hol van pluto waar de bouwgrond goedkoop is en dan maar zagen dat men de auto absoluut nodig heeft.
Maak het fiscaal een pak duurder om de bedrijfswagen privé en woon/werk te gebruiken en rekeningrijden is niet meer nodig.
Nu is het te gemakkelijk, gaan wonen in het hol van pluto waar de bouwgrond goedkoop is en dan maar zagen dat men de auto absoluut nodig heeft.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Slafes, misschien is dat omdat het systeem zo in elkaar zit. Als je met een paar vrienden een weekendje weggaat, probeer je dat uiteraard met de bedrijfswagen en bijhorende tankkaart te doen om de kosten te drukken. Je zou zot moeten zijn om het niet te doen (en dat heeft niets met misbruik te maken, maar wel met het maximaliseren van het voordeel tov het loon dat je moest inleveren).
Misschien moet je dan ook eens beseffen dat het een extralegaal voordeel is dat je op dit moment helaas niet zomaar kan laten omzetten in loon of een andere vergoeding zonder dat de werkgever OF de werknemer zich in het vel snijdt. En daar moet de discussie in mijn ogen over gaan: de keuze laten tussen de bedrijfswagen indien men die nodig heeft, of een eerlijk en gelijkwaardig loon / kilometervergoeding / <voeg-hier-ander-voorstel-in> mogelijk maken voor de werknemer zonder dat de werkgever financieel het verschil voelt. Het probleem ligt dus alweer bij de staat en haar hoge loonkost!
Uiteindelijk brengen bedrijfswagens een hoop overhead en miserie mee, waarbij de maaltijd- en echochecques eigenlijk verbleken als ik eens luidop nadenk:
Dit gezegd zijnde zou ik als werknemer ook liever de mogelijkheid hebben om meer loon of andere vergoeding te krijgen, op voorwaarde dat dit voor de werkgever qua loonkost op hetzelfde neerkomt. En dit is waar het foutloopt. Ik krijg gewoon niet de keuze om mijn werk met de privéwagen te doen, want het vergiftigde geschenk van de bedrijfswagen MOET je wel aanvaarden als je het financieel bekijkt.
De enige andere optie is dat ik freelancer zou worden, maar dat is wel een grote sprong...
Misschien moet je dan ook eens beseffen dat het een extralegaal voordeel is dat je op dit moment helaas niet zomaar kan laten omzetten in loon of een andere vergoeding zonder dat de werkgever OF de werknemer zich in het vel snijdt. En daar moet de discussie in mijn ogen over gaan: de keuze laten tussen de bedrijfswagen indien men die nodig heeft, of een eerlijk en gelijkwaardig loon / kilometervergoeding / <voeg-hier-ander-voorstel-in> mogelijk maken voor de werknemer zonder dat de werkgever financieel het verschil voelt. Het probleem ligt dus alweer bij de staat en haar hoge loonkost!
Uiteindelijk brengen bedrijfswagens een hoop overhead en miserie mee, waarbij de maaltijd- en echochecques eigenlijk verbleken als ik eens luidop nadenk:
- Snelheidsboetes komen bij de leasemaatschappij toe en worden dan via de werkgever naar de werknemer gestuurd (meestal via PDF, soms per post). De leasingmaatschappij legt ZELF boetes op indien ze een herinnering ontvangen van de politie omdat deze nog niet betaald was. Je wilt dus niet weten wat voor een wespennest het kan worden als je ook maar denkt dit aan te vechten omdat je recht in je schoenen staat -> je betaald dus snel om ervan af te zijn.
- Je bent een nachtje gaan stappen met vrienden: oh, iemand heeft met zijn fiets krassen gemaakt op de bedrijfswagen? Bij einde lease of ontslag moet je wagen een soort stofkamanalyse ondergaan, waardoor je zwaar zal opdraaien voor iets wat een onnozele kras lijkt. Dit loopt snel op tot honderden of zelfs meer dan duizend euro als je een paar jaar gereden hebt. Vroeg of laat krijgt iedereen wel te maken met 'gebruikerssporen' in een wagen, maar de leasing wil de wagens graag verkopen alsof het spiksplinternieuwe zijn!
- Ga je bij een ander bedrijf werken, dan moet je het daar stellen met wat er op de parking staat (wagens van mensen die het bedrijf verlaten hebben). In uitzonderlijke gevallen leaset men een auto voor korte termijn (wat héél duur is voor de werkgever, waardoor je meestal een klein model krijgt). Dan moet je natuurlijk je proefperiode nog uitdoen (pakweg 6 maand). Dan mag je een auto bestellen en dit laten goedkeuren. Levertermijn en overhead van de leasemaatschappij bijgerekend loopt dit soms ook al snel op tot 6 maanden. Als je dus van werk verandert duurt het gemakkelijk 1 jaar eer je je goesting hebt. Stel dat er pakweg 1 jaar later "iets gebeurt" (nieuwe manager met een vijs los, jobinhoud is het niet wat het moet zijn, grootste klant verloren en cijfers zijn slecht, ...), dan verander je van werk en begint het pervers spelletje van voor af aan!
- Sommige bedrijven zijn niet beschaamd om u met een veredelde reclamebak te laten rondrijden. Ik kijk naar u, Systemat (witte zielige Peugeot's met blauw logo) en RealDolmen (de knullige Audi A1).
- Ondanks de lage kosten van bedrijfswagens voor werkgevers (vergeleken met de loonkost indien men equivalent loon geeft), brengen deze ook risico's met zich mee. Steeds meer wagens worden geleaset op 5 en 6 jaar ipv de vroeger gebruikelijke 3 en 4 jaar. Als je dus een paar werknemers hebt die op korte termijn hun ontslag indienen, sta je daar dan op de parking met een stel wagens die u maandelijks geld kosten en waarvan je weet dat je ze nog jaren zal moeten betalen (opzeg is onbetaalbaar, vandaar dat men liever nieuwe werknemers zoekt om deze wagens toe te kennen).
Dit gezegd zijnde zou ik als werknemer ook liever de mogelijkheid hebben om meer loon of andere vergoeding te krijgen, op voorwaarde dat dit voor de werkgever qua loonkost op hetzelfde neerkomt. En dit is waar het foutloopt. Ik krijg gewoon niet de keuze om mijn werk met de privéwagen te doen, want het vergiftigde geschenk van de bedrijfswagen MOET je wel aanvaarden als je het financieel bekijkt.

-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat komt ook omdat we gewoon worden doodgesmeten met belastingen en we niks nuttig zien gebeuren met het geld. Als ik 2000 euro moet betalen en niks zie veranderen of ik moet er 2000 betalen en ik zie dat men ze goed besteed dat zou voor mij toch een verschil maken. En ik denk bij veel mensen. Nu voelt het aan als alles in een bodemloze put gooien. En het feit dat zij die belachelijk veel poen scheppen geen belastingen betalen door allerhande achterpoortjes die de gewone werkmens niet kentMichelJ schreef:Nemen ze hier de bedrijfswagen weg, dan zal het terug met de fiets worden, en een goedkope wagen. Anderzijds klagen we allemaal dat het te duur wordt en alles wordt doorgerekend aan de consument. Terwijl elke goede Belg het onderste uit de kan wil halen en telkens overal korting wil en desnoods het buitenland gaat opzoeken. De meeste Belgen proberen zo weinig mogelijk belastingen te betalen, net als bedrijven. We forceren bedrijven om vanuit het buitenland te opereren om zo een 'goede' prijs te geven. Ik kan niet echt zeggen dat het oude dametje van de de vroegere kruidenierswinkel met een dikke bmw rondreed, en toch bleven algauw de klanten weg om in de supermarkt goedkoper in te kopen. Als iedereen nu eens gewoon toegeeft : we zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek

Maar we zijn inderdaad allemaal in hetzelfde bedje ziek

Nog nooit een boete gehad, dus geen idee.Kenw00t schreef:
- Snelheidsboetes komen bij de leasemaatschappij toe en worden dan via de werkgever naar de werknemer gestuurd (meestal via PDF, soms per post). De leasingmaatschappij legt ZELF boetes op indien ze een herinnering ontvangen van de politie omdat deze nog niet betaald was. Je wilt dus niet weten wat voor een wespennest het kan worden als je ook maar denkt dit aan te vechten omdat je recht in je schoenen staat -> je betaald dus snel om ervan af te zijn.
Met dat probleem zit ik momenteel, ik sta dagelijks op verschillende plaatsen in Antwerpen. Ik heb dit weekend gezien dat er een kras op mijn bumper staat, daar ik goed weet dat ik nergens ben tegen gereden ken ik de oorsprong niet. Maar om eerlijk te zijn ben ik ook zo dom geweest hem bij ontvangst niet grondig na te kijken, de mijne was namelijk al 2 jaar in gebruik en nu 4 jaar voor mij.Kenw00t schreef:
- Je bent een nachtje gaan stappen met vrienden: oh, iemand heeft met zijn fiets krassen gemaakt op de bedrijfswagen? Bij einde lease of ontslag moet je wagen een soort stofkamanalyse ondergaan, waardoor je zwaar zal opdraaien voor iets wat een onnozele kras lijkt. Dit loopt snel op tot honderden of zelfs meer dan duizend euro als je een paar jaar gereden hebt. Vroeg of laat krijgt iedereen wel te maken met 'gebruikerssporen' in een wagen, maar de leasing wil de wagens graag verkopen alsof het spiksplinternieuwe zijn!
In mijn geval dus een auto van 2 jaar oud, de eerste 2 weken een gehuurde Renault Clio omdat deze nog niet beschikbaar was. Bij ons is er wel geen keuze qua wagen, je neemt aan wat je krijgt. Dus ook geen keuze aan wat je er van afdraagt van je loon of keuze in opties.Kenw00t schreef:
- Ga je bij een ander bedrijf werken, dan moet je het daar stellen met wat er op de parking staat (wagens van mensen die het bedrijf verlaten hebben). In uitzonderlijke gevallen leaset men een auto voor korte termijn (wat héél duur is voor de werkgever, waardoor je meestal een klein model krijgt). Dan moet je natuurlijk je proefperiode nog uitdoen (pakweg 6 maand). Dan mag je een auto bestellen en dit laten goedkeuren. Levertermijn en overhead van de leasemaatschappij bijgerekend loopt dit soms ook al snel op tot 6 maanden. Als je dus van werk verandert duurt het gemakkelijk 1 jaar eer je je goesting hebt. Stel dat er pakweg 1 jaar later "iets gebeurt" (nieuwe manager met een vijs los, jobinhoud is het niet wat het moet zijn, grootste klant verloren en cijfers zijn slecht, ...), dan verander je van werk en begint het pervers spelletje van voor af aan!
Een zwarte of witte BMW 116D zonder enige optie bij ons, met in het groot reclame er op. Om eerlijk te zijn maakt me dat totaal niet uit, ik geraak droog en comfortabel op mijn werk terwijl ik wat naar muziek luister en ook naar mijn bijscholingen of andere plaatsen waar ik heen moet/wil. Daar dient het tenslotte toch voor? Behalve navigatie mis ik er niet echt iets op, en die reclame mag er van mij gerust op plakken want daar heb ik geen last van (al is het op sommige plaatsen jammer genoeg een uitnodiging om in te breken omdat ze hopen er laptops etc... in te vinden). Met die gehuurde Renault was ik even tevreden.Kenw00t schreef:
- Sommige bedrijven zijn niet beschaamd om u met een veredelde reclamebak te laten rondrijden. Ik kijk naar u, Systemat (witte zielige Peugeot's met blauw logo) en RealDolmen (de knullige Audi A1).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De vraag is of je dan iedereen moet bestraffen of enkel zij die er misbruik van maken ?ITnetadmin schreef:e zal altijd bedrijven hebben die profiteren van de regeltjes en voordelen om minder loon maar meer natura te betalen.
Dit lijkt me de tweesplitsing tussen de meeste opinies terzake die hier gepasseerd zijn.
Bedrijfswagens ben je als bedrijf gewoon verplicht in bepaalde sectoren... anders geraak je gewoon aan geen volk meer... al hoor ik sommigen weeral meteen dat het is omdat het volk wil profiteren. Zij die het echt nodig hebben gaan heus niet het risico nemen om met hun eigen (kleinere auto) dagelijks zoveel kilometers te doen voor hun baas.Kenw00t schreef:Uiteindelijk brengen bedrijfswagens een hoop overhead en miserie mee, waarbij de maaltijd- en echochecques eigenlijk verbleken als ik eens luidop nadenk:
Blijkbaar heb je al jaren geen boete meer gekregen.Kenw00t schreef:[*]Snelheidsboetes komen bij de leasemaatschappij toe en worden dan via de werkgever naar de werknemer gestuurd (meestal via PDF, soms per post).
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Inderdaad, dat was ik nog vergeten vermelden dat bedrijfswagens als het ware een magneet zijn voor inbraken. Ik plak onderaan op de nummerplaat zelfs de naam/website van de leasingmaatschappij af zodat het van buitenaf onherkenbaar is.MClaeys schreef:(al is het op sommige plaatsen jammer genoeg een uitnodiging om in te breken omdat ze hopen er laptops etc... in te vinden).
Vertel? Ik heb elk jaar wel een boete of 2, dus deze info is accuraat...r2504 schreef:Blijkbaar heb je al jaren geen boete meer gekregen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Boetes komen normaal rechtstreeks naar de bestuurder... jij staat ook als bestuurder in de databank van het DIV.Kenw00t schreef:Vertel? Ik heb elk jaar wel een boete of 2, dus deze info is accuraat...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Boetes gaan naar de eigenaar eerst. En dat is de leasing maatschappij, je krijgt immers het 2e luik van inschrijvingsattest niet mee, nodig om te verkopen.
@MClaeys : "Een zwarte of witte BMW 116D zonder enige optie bij ons, .... Behalve navigatie mis ik er niet echt iets op,...." , als er nu iets is wat je niet gaat missen is het die veel te dure optie , trekt op niks bij BMW vind ik persoonlijk
@MClaeys : "Een zwarte of witte BMW 116D zonder enige optie bij ons, .... Behalve navigatie mis ik er niet echt iets op,...." , als er nu iets is wat je niet gaat missen is het die veel te dure optie , trekt op niks bij BMW vind ik persoonlijk

-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik ken iemand bij Leaseplan die alleen bezig is met boetes rond te sturen dus... Boetes komen toe bij de leasing maatschappij die deze dan doorstuurt, en nog erger, ook achter uw vodden moet zitten als je niet betaalt. 

-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Klopt niet. Gaat naar de eigenaar van de wagen... in dat geval de leasingmaatschappij.r2504 schreef:Boetes komen normaal rechtstreeks naar de bestuurder... jij staat ook als bestuurder in de databank van het DIV.Kenw00t schreef:Vertel? Ik heb elk jaar wel een boete of 2, dus deze info is accuraat...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zo herinner ik het mij ook : boetes gaan naar de leasingfirma, die sturen het naar de werkgever, en die opnieuw naar de werknemer.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Geen idee, maar een outdated tomtom is ook niet allesMichelJ schreef:@MClaeys : "Een zwarte of witte BMW 116D zonder enige optie bij ons, .... Behalve navigatie mis ik er niet echt iets op,...." , als er nu iets is wat je niet gaat missen is het die veel te dure optie , trekt op niks bij BMW vind ik persoonlijk


Boetes komen bij ons bij de leasing toe, die stuurt een pdf naar iemand van de directie die zorgt dat deze pdf bij de juiste persoon komt. En het is ook de persoon van de directie die achter u gat zit als ge de betaling niet doet. Zo zie ik het alleszins bij collega's.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb verleden jaar in de zomer nog een boete gehad... en die kwam rechtstreeks van de Politie (envelope van hun met m'n naam in het venstertje).
Spijtig genoeg is er ondertussen nog één onderweg... zal wel zien hoe die aankomt
Vroeger passeerde het inderdaad de leasing maatschappij en het werk... maar da's al lang geleden.
Spijtig genoeg is er ondertussen nog één onderweg... zal wel zien hoe die aankomt

Vroeger passeerde het inderdaad de leasing maatschappij en het werk... maar da's al lang geleden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140217_00983636
VAB: ‘Proefproject rekeningrijden is volksverlakkerij’
Ben het zelfs helemaal eens met VAB...
VAB: ‘Proefproject rekeningrijden is volksverlakkerij’
Ben het zelfs helemaal eens met VAB...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het is inderdaad absurd... eigenlijk moet je eerst al enkele maanden het normale gedrag van de proefpersonen monitoren (dus gewoon het bakje plaatsen zonder hen enige feedback te geven)... pas daarna kan je het systeem gaan invoeren, maar dan ook met de financiele consequenties van het finaal voorstel. De analyse van beide verschillen is dan nog haast onmogelijk vanwege zoveel rand factoren...
- de persoon heeft "geld genoeg"
- de persoon geeft de voorkeur aan de luxe van z'n eigen wagen (en wil de meerkost dus dragen)
- de persoon wil de meerkost niet dragen en past z'n gedrag aan
- de persoon wil de meerkost niet dragen maar past z'n gedrag niet aan (vanwege geen alternatieven)
- ....
Je zou dus individueel per persoon moeten gaan onderzoeken waarom er al dan niet een verschil is wat niet echt realistisch is.
- de persoon heeft "geld genoeg"
- de persoon geeft de voorkeur aan de luxe van z'n eigen wagen (en wil de meerkost dus dragen)
- de persoon wil de meerkost niet dragen en past z'n gedrag aan
- de persoon wil de meerkost niet dragen maar past z'n gedrag niet aan (vanwege geen alternatieven)
- ....
Je zou dus individueel per persoon moeten gaan onderzoeken waarom er al dan niet een verschil is wat niet echt realistisch is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Hoogste prijs voor rekeningrijden is tussen 7 en 9 's morgens. Stel dat de werkende bevolking zijn gedrag aanpast en plots om 6 uur naar het werk bolt om aan een lager tarief belast te worden. Dan krijg je én een verschuiving van het fileprobleem en minder inkomsten voor de overheid. Dan passen we toch maar even de uren aan van 6 tot 9 zeker? We gaan niet toestaan dat we minder geld in het laatje krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Weet ik ook wel... maar wou die discussie even opzij zetten (net zoals het feit dat het allemaal de fout is van firmawagens).on4bam schreef:@r2504 Je gaat er van uit dat die heffing iets te maken heeft met mobiliteit. Zoals steeds is het "all about the money".
Het is trouwens absurd deze dingen te vergelijken met Londen wat een ENORM efficient metro net heeft... terwijl we voor Brussel zo goed als niets hebben.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
8 tot 10 pond per dag om in Londen te mogen rijden vinden jullie wel normaal?
Voor iemand die dus 260 dagen per jaar in het centrum moet rijden is dit ongeveer 2500 euro. SLIK.
Aan de andere kant, zo radicaal voor een ommezwaai kiezen heeft wel degelijk effect gehad en heeft nog steeds effect.
Op TV nog een bespreking gezien van het onderwerp rekeningrijden. De benzine en dieselprijs waren een paar jaar terug ook enorm gestegen en dat had wel degelijk effect op de ritten die mensen deden en dan treed er een vorm van gewenning op en hup, iedereen neemt weer de auto om naar de bakker te rijden. Ze vermoeden dat rekeningrijden hetzelfde effect zou hebben. Al denk ik dat mensen er misschien toch net iets langer stil bij staan als zo'n bakje ook steeds de werkelijke kost aangeeft.
Blijft natuurlijk het probleem dat het voor iedereen veel duurder gaat uitvallen met de huidige prijzen dat ze er op plakken, ook voor mensen die al weinig rijden. Nu ja, we zijn zo ver nog niet.

Aan de andere kant, zo radicaal voor een ommezwaai kiezen heeft wel degelijk effect gehad en heeft nog steeds effect.
Op TV nog een bespreking gezien van het onderwerp rekeningrijden. De benzine en dieselprijs waren een paar jaar terug ook enorm gestegen en dat had wel degelijk effect op de ritten die mensen deden en dan treed er een vorm van gewenning op en hup, iedereen neemt weer de auto om naar de bakker te rijden. Ze vermoeden dat rekeningrijden hetzelfde effect zou hebben. Al denk ik dat mensen er misschien toch net iets langer stil bij staan als zo'n bakje ook steeds de werkelijke kost aangeeft.
Blijft natuurlijk het probleem dat het voor iedereen veel duurder gaat uitvallen met de huidige prijzen dat ze er op plakken, ook voor mensen die al weinig rijden. Nu ja, we zijn zo ver nog niet.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee, het is niet normaal... verkeersbelasting betaal je voor iedere straat... niet een selectie omdat het plaatselijk verkeer is (vermoedelijk omdat iemand z'n vriendje er woont), een sluikweg is of gewoon omdat het te druk is. Wat mij betreft zijn dat allemaal gevolgen van een slecht verkeersplan en die los je niet op met mensen te belasten maar wel door betere alternatieven (en daar moet je toegeven dat Londen haast perfect is... iets wat je niet van Belgie kan zeggen).Slafes schreef:8 tot 10 pond per dag om in Londen te mogen rijden vinden jullie wel normaal?Voor iemand die dus 260 dagen per jaar in het centrum moet rijden is dit ongeveer 2500 euro. SLIK.
Inderdaad... en uiteindelijk zal men dan nog eens de prijs gaan verhogen... maar het meest droevige is dat er ondertussen geen alternatieven zijn (en nooit zullen komen, daar heb je namelijk dat bakje niet voor nodig maar wel een gezonde regering).Slafes schreef:Ze vermoeden dat rekeningrijden hetzelfde effect zou hebben.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Deze discussie over het geld dat het ons gaat kosten doet me sterk denken aan de discussie over arme mensen en hun leningen voor alles en nog wat. Degene met geld vinden het irrationeel, onverantwoordelijk, 'ze kunnen immers zonder die tv, smartphone of reis, dat is niet echt nodig' . Deze maatregel zal dan vooral degene treffen die zeer veel kilometers doen, als dat voor het werk is, dan is dat in de kern een kost voor je baas, en niet voor de werknemer, zijn dat veel kilometers voor jezelf, dan heb je veel tijd en geld, dus denkt de rijkere klasse : 'je MOET niet zoveel rondrijden, dat is niet echt nodig, bespaar maar ergens een beetje als je dan toch wil rondtuffen' 

-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Als dat voor het werk is, dan is die extra kost voor de werkgever. Die op zijn beurt die meerkost zal doorberekenen in de verkoop van zijn product dat hij op de markt brengt. Met als gevolg dat de klant een hogere prijs voor dat product moet gaan betalen waardoor klanten misschien minder zullen gaan kopen, waardoor bedrijven minder omzet draaien, waardoor er misschien afdankingen volgen, waardoor bedrijven misschien moeten sluiten. Enfin, de perfecte vicieuze cirkel, je snapt het plaatje wel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Bedrijven sluiten omdat ze niet genoeg winstGROEI kennen, immers aandeelhouders wensen niet alleen jaarlijks een mooi dividend, maar ze willen dat de aandelen nog eens stijgen ook. Dus wat zeggen ze : die chinees kost me 2 euro/uur, jij kost me 20+ euro/uur, lijkt me evident dat dit een mooie post is om op te besparen.
Nu hoe zouden we die 20 euro/uur naar dezelfde kost kunnen brengen : weg met de indexering, weg met de belastingen en sociale lasten(of een deel). Wat doet het bedrijf, de winst op zak steken en hun produkt niet goedkoper maken. Spijtig genoeg heeft de consument geen loonsverhoging, dus de consumptie neemt niet toe. Ze blijft wel hetzelfde met grotere winst. Oei, aandeelhouders niet tevreden, bedrijf op de fles of ze verhuizen. Simplistisch voorgesteld.
Het huidige kapitalisme drijft enkel nog op winstgroei, niet meer op gewoon winst en omzet.
Nu hoe zouden we die 20 euro/uur naar dezelfde kost kunnen brengen : weg met de indexering, weg met de belastingen en sociale lasten(of een deel). Wat doet het bedrijf, de winst op zak steken en hun produkt niet goedkoper maken. Spijtig genoeg heeft de consument geen loonsverhoging, dus de consumptie neemt niet toe. Ze blijft wel hetzelfde met grotere winst. Oei, aandeelhouders niet tevreden, bedrijf op de fles of ze verhuizen. Simplistisch voorgesteld.
Het huidige kapitalisme drijft enkel nog op winstgroei, niet meer op gewoon winst en omzet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
En dat is het probleem: een bedrijf dat groeit, maar minder snel groeit dan vorig jaar, of dan de verwachte projectie, moet besparen. Absurd tot en met, want eeuwige groei (laat staan eeuwig toenemende groei) bestaat niet. Voor mij is een bedrijf dat geen echt verlies (dus niet verlies gedefinieerd als minder groei) maakt nog altijd goe bezig.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En uiteindelijk is rekeningrijden een extra "loonkost"... werknemers worden dus nog duurder voor sommige bedrijven.MichelJ schreef:jij kost me 20+ euro/uur
Blijkbaar heeft onze regering het dus nog steeds niet begrepen... we (gans Europa trouwens) prijzen ons gewoon uit de globale markt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Op loon spelen is smerig, je kan daar niet tegenop, zelfs met 0 extra kosten blijft het verschil gigantisch. Denk je echt dat bedrijven de prijs gaan drukken omdat ze minder moeten betalen? Ja, tot ook die pot in de winst zit, en dan gaan ze het elders halen. Opnieuw winst maken is importeren vanuit een goedkoper land, lokale produktie kan er niet aan tippen, of wil je dat die mensen dan geen 20 euro mag krijgen(+0 lasten) en jij wel?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Niet meteen... maar voor investeerders blijft het een cruciaal element... en hoe groter we de drempel maken hoe moeilijker het zal zijn !MichelJ schreef:Denk je echt dat bedrijven de prijs gaan drukken omdat ze minder moeten betalen?