Wegens een herinrichting van m'n netwerk thuis blijk ik plotseling nog maar een 30 a 50 Mbits te halen (rechtstreeks op TN bijna 120 Mbps, dus het probleem zit wel degelijk bij mij). Om een test te doen tussen m'n server en Routerbord heb ik zonet even de Bandwidth test tool gebruikt... echter deze komt maar aan zo'n 85 Mbps receive (wat zorgt voor 100% CPU op het Routerbord).
Eerste vraag is of dit normaal is, en natuurlijk hoe ik wel kan testen wat de bandwidth is... in theorie zou dat 1 Gbps moeten zijn.
Routerbord bandwidth test
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Als je die 1Gbps wil testen tussen 2 clients die via de RB passeren, kan je dit tooltje gebruiken: http://www.pcausa.com/Utilities/pcattcp.htm
Ik weet echter niet of ik daarmee begrepen heb wat je wilt doen...
Ik weet echter niet of ik daarmee begrepen heb wat je wilt doen...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Wat voor routerboard gebruik je? Zijn het gigabit poorten of ethernet poorten?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
En wa is je config ? Gaat al dat verkeer via switch, bridge, door de firewall of is alles natted etc ? Het is niet omdat je gb poorten hebt dat je router ook de performantie heeft om deze snelheid in alle situaties te halen
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Gigabit is ook ethernet.krisken schreef:Wat voor routerboard gebruik je? Zijn het gigabit poorten of ethernet poorten?

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- krisken
- userbase crew
Meh, je weet wat ik bedoel Trojan 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Off-topic:
Yup, we mogen niet lachen van Kris, hij heeft al veel mensen geholpen met grote miserie, onder andere mij
!
We respect you!
[
Post made via mobile device ]
Yup, we mogen niet lachen van Kris, hij heeft al veel mensen geholpen met grote miserie, onder andere mij

We respect you!

[

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Deel van't meubilair
Ik wou in eerste instantie gewoon een test doen tussen m'n server en de RB zelf... maar blijkbaar is dat niet echt een goed idee (wel raar aangezien volgens de specificaties het RB wel > 700 Mbps zou kunnen routeren... en daar is hier zelfs geen sprake van).Kenw00t schreef:Als je die 1Gbps wil testen tussen 2 clients die via de RB passeren
Een RB450G op 680 MHz... heeft dus gigabit poorten en de nodige performantie.krisken schreef:Wat voor routerboard gebruik je? Zijn het gigabit poorten of ethernet poorten?
Server to router is gewoon over een gigabit switch (tagging op de poort van de server). Het RB is dus zelf verbonden met de switch via een trunk op de gigabit switch en krijgt via dezelfde poort zowel internet als LAN binnen (beide dus op een andere VLAN).VOiD schreef:En wa is je config ? Gaat al dat verkeer via switch, bridge, door de firewall of is alles natted etc ?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Tools/Profiler
Het is een vaag begin, maar wat zegt deze tool bij een transfer?
Bij mij heeft mij RB951G geen enkel probleem met de 120Mbit/s van Telenet. Mogelijk zit er ergens een firewall rule of aanhorigheid die zwaar belast?
[
Post made via mobile device ]
Het is een vaag begin, maar wat zegt deze tool bij een transfer?
Bij mij heeft mij RB951G geen enkel probleem met de 120Mbit/s van Telenet. Mogelijk zit er ergens een firewall rule of aanhorigheid die zwaar belast?
[

-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Zoizo de bwtest tool van RB zelf haalt geen hoge snelheden met zo'n cpu, dit gebruikt héél veel CPU... Best ook op tcp zetten ipv udp...
Dit routerboard kan 733.6Mbit aan, echter kom je niet veel 1518 byte pakketjes tegen... eerder 64 byte & 512 byte, dus de snelheid max is eerder gemengd gebruik: ~200Mbit over de cpu max
Doe de bwtest tool even op tcp, of met computers er achter te hangen (http://www.mikrotik.com/download/btest.exe)
Er is momenteel enkel de CCR reeks die wire-speed (gbit) kan routeren. Al de andere routerboards halen geen Gbit (over de CPU!), daarom als ze een switch ingebouwd hebben, moet je die gebruiken.
Dit routerboard kan 733.6Mbit aan, echter kom je niet veel 1518 byte pakketjes tegen... eerder 64 byte & 512 byte, dus de snelheid max is eerder gemengd gebruik: ~200Mbit over de cpu max
Doe de bwtest tool even op tcp, of met computers er achter te hangen (http://www.mikrotik.com/download/btest.exe)
Er is momenteel enkel de CCR reeks die wire-speed (gbit) kan routeren. Al de andere routerboards halen geen Gbit (over de CPU!), daarom als ze een switch ingebouwd hebben, moet je die gebruiken.
-
- Deel van't meubilair
TCP is nochtans complexer als UDP.Tim.Bracquez schreef:Best ook op tcp zetten ipv udp...
De btest laat je toe de packet size in te stellen... trouwens over die kleine packets heb ik wel m'n twijfel... maar een wireshark kan die info wel geven.Tim.Bracquez schreef:Dit routerboard kan 733.6Mbit aan, echter kom je niet veel 1518 byte pakketjes tegen... eerder 64 byte & 512 byte, dus de snelheid max is eerder gemengd gebruik: ~200Mbit over de cpu max
Goh, m'n RB had geen enkel probleem met 120 Mbits... het enige dat ik heb aangepast is dat alle VLAN's nu over dezelfde (ether1) interface binnen en buiten gaan... maar ik denk eerder dat het probleem elders zit. Ik ga vanavond nog eens wat extra testen doen.Tim.Bracquez schreef:Er is momenteel enkel de CCR reeks die wire-speed (gbit) kan routeren. Al de andere routerboards halen geen Gbit (over de CPU!), daarom als ze een switch ingebouwd hebben, moet je die gebruiken.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Om je een idee te geven een screenshot van de load op mijn RB tijdens een speedtest op http://www.upc.nl/speedtest/
(samen met traffic van een IPcam die ook geroute wordt)
(samen met traffic van een IPcam die ook geroute wordt)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Deel van't meubilair
Het probleem zit hem ook niet in de verbinding tussen m'n twee swicthes... ik krijg netjes 120 Mbits op deze bij m'n server.
Het is dus effectief iets met m'n Routerboard... en daar viel mij zonet op dat jou MTU op 1594 staat terwijl die van mij slechts 1522 bytes is (en hij ook niet toelaat om aan te passen).
Nu een ping vanop de Telenet VLAN en via de RB geven beide 1472 bytes aan zonder fragmentatie... wat me normaal lijkt (dus dat is vermoedelijk het probleem ook niet).
Het is dus effectief iets met m'n Routerboard... en daar viel mij zonet op dat jou MTU op 1594 staat terwijl die van mij slechts 1522 bytes is (en hij ook niet toelaat om aan te passen).
Nu een ping vanop de Telenet VLAN en via de RB geven beide 1472 bytes aan zonder fragmentatie... wat me normaal lijkt (dus dat is vermoedelijk het probleem ook niet).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Dus bridging ? Zet internet en lan eens op een aparte poort, waarom stuur je dat over dezelfd kabel ?r2504 schreef:Server to router is gewoon over een gigabit switch (tagging op de poort van de server). Het RB is dus zelf verbonden met de switch via een trunk op de gigabit switch en krijgt via dezelfde poort zowel internet als LAN binnen (beide dus op een andere VLAN).
Internet: EDPNet VDSL
-
- Deel van't meubilair
Nee, geen bridging.
Voordien had ik een apart interface voor Telenet en de VLAN's maar op zich maakt dat niet uit... NukeM gebruikt die setup trouwens ook.
Aangezien NukeM een andere speedtest website vermelde probeerde ik die en kwam ik tot iets heel raars;
http://www.speedtest.net/
10ms / 31.0 down / 5.76 up
http://www.upc.nl/speedtest/
12ms / 114.0 down / 5.81 up
http://speedtest.telenet.be/
10ms / 57.9 down / 5.75 up
Wat is hier aan de hand
Voordien had ik een apart interface voor Telenet en de VLAN's maar op zich maakt dat niet uit... NukeM gebruikt die setup trouwens ook.
Aangezien NukeM een andere speedtest website vermelde probeerde ik die en kwam ik tot iets heel raars;
http://www.speedtest.net/
10ms / 31.0 down / 5.76 up
http://www.upc.nl/speedtest/
12ms / 114.0 down / 5.81 up
http://speedtest.telenet.be/
10ms / 57.9 down / 5.75 up
Wat is hier aan de hand

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
een hoog belaste speedtest server?
een slechtere route ?
...
als je op speedtest eens met een paar verschillende servers probeert
(bv roubaix, haarlem, en diegem) krijg je dan ook 3x een ander resultaat?
een slechtere route ?
...
als je op speedtest eens met een paar verschillende servers probeert
(bv roubaix, haarlem, en diegem) krijg je dan ook 3x een ander resultaat?
-
- Deel van't meubilair
Nog een screenshot tijdens de 120 Mbps UPC test... waar je dus duidelijk kan zien dat het geen performance probleem van het RB is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Deel van't meubilair
-
- Deel van't meubilair
Vanop m'n twee test PC's (met en zonder RB) krijg ik voor Mechelen dus totaal andere resultaten... echter gebruikte server blijkt hetzelfde (telenet01.prod.telenet-ops.be [195.130.144.20] )
Voor Antwerpen en Evere is dit dus niet het geval...
Voor Antwerpen en Evere is dit dus niet het geval...

-
- Deel van't meubilair
Niemand een wild idee wat dit zou kunnen veroorzaken ?
Ik ga straks m'n firewall rules eens bekijken ivm. het andere Routerboard topic... al zou het probleem zich dan voor iedere Speedtest server moeten voordoen volgens mij.
Ik ga straks m'n firewall rules eens bekijken ivm. het andere Routerboard topic... al zou het probleem zich dan voor iedere Speedtest server moeten voordoen volgens mij.
- krisken
- userbase crew
Zet anders je fw rules hier eens? Je weet nooit
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Code: Selecteer alles
[admin@MikroTik] /ip firewall> export
# feb/18/2014 12:59:27 by RouterOS 6.10
#
/ip firewall address-list
add address=209.208.241.106 list=crashplan
/ip firewall filter
add action=drop chain=input comment="Drop invalid connections" connection-state=invalid
add action=add-src-to-address-list address-list=black_list address-list-timeout=1d chain=input comment=\
"Detect DOS attack" connection-limit=10,32 protocol=tcp
add action=tarpit chain=input comment="Suppress DOS attack" connection-limit=3,32 protocol=tcp src-address-list=\
black_list
add action=drop chain=input comment="Detect and drop port scan connections" protocol=tcp psd=21,3s,3,1
add chain=input comment="Inter VLAN test" disabled=yes dst-address=192.198.20.0/24 protocol=tcp
add action=drop chain=input disabled=yes dst-address=192.168.20.0/24
add chain=input comment="Allow router ping" protocol=icmp
add chain=input comment="Allow established connections" connection-state=established
add chain=input comment="Allow related connections" connection-state=related
add chain=input comment="Accept local connections" src-address=192.168.1.0/24
add chain=input comment="SSTP Server" dst-port=4443 protocol=tcp
add action=drop chain=input comment="Drop everything else"
add action=drop chain=forward comment="Drop invalid connections" connection-state=invalid
add chain=forward comment="Allow related connections" connection-state=established
add chain=forward comment="Allow established connections" connection-state=established
add chain=forward in-interface=ether1-VLAN100 out-interface=Telenet-VLAN-E1
add chain=forward in-interface=ether1-VLAN20 out-interface=Telenet-VLAN-E1
add chain=forward in-interface=<sstp-xxx> out-interface=ether1-VLAN100
add chain=forward in-interface=ether1-VLAN100 out-interface=<sstp-xxx>
add chain=forward in-interface=<sstp-xxx> out-interface=Telenet-VLAN-E1
add chain=forward in-interface=Telenet-VLAN-E1 out-interface=<sstp-xxx>
add action=drop chain=forward comment="Drop everything else"
/ip firewall nat
add action=dst-nat chain=dstnat comment=Crashplan dst-port=4242 in-interface=Telenet-VLAN-E1 protocol=tcp \
to-addresses=192.168.1.253 to-ports=4242
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=443 in-interface=Telenet-VLAN-E1 protocol=tcp to-addresses=192.168.1.253 \
to-ports=443
add action=masquerade chain=srcnat comment="default configuration" out-interface=Telenet-VLAN-E1 to-addresses=0.0.0.0
-
- Deel van't meubilair
Zonet nogmaals wat geherconfigureerd... de TN VLAN zit nu op een andere fysieke interface dan de overige VLAN's (LAN, guest, ...). Beide interfaces zijn echter trunks naar de managed switch.
Wonder boven wonder haal ik terug netjes 120 Mbps nu op de server in Mechelen en die in Evere.
Met alle VLAN's op één fysieke interface deed oa. Mechelen heel raar... al heb ik er nog steeds geen verklaring voor
Wonder boven wonder haal ik terug netjes 120 Mbps nu op de server in Mechelen en die in Evere.
Met alle VLAN's op één fysieke interface deed oa. Mechelen heel raar... al heb ik er nog steeds geen verklaring voor