verkiezingen 2014

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Welke partij zou je kiezen?

CD&V / CDH
5
6%
Groen / ECOLO
12
13%
Open VLD / MR
9
10%
SP.A / PS
8
9%
LDD
0
Geen stemmen
N-VA
37
42%
Vlaams Belang
6
7%
PVDA
5
6%
BUB
3
3%
Anders
4
4%

Totaal aantal stemmen: 89
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

in navolging van het topic over rekeningrijden, dat nu wel veel subtopics begint te bevatten, waar (als enige, geloof ik zelfs) vaganza hier standpunten van meerdere partijen aanhaalt, dit topic.

1) Welke partij zou dit jaar jullie voorkeur hebben
2) Waarom
3) Bewijs (standpunten, onderdelen van het verkiezingsprogramma, ...) vraag 1 en 2

De hoop is dat dit topic geen flamewar politiek item gaat worden, maar iets waarin we voor de verkiezingen meningen kunnen overlopen,
en eventueel bijstellen in de hoop dat de volgende regering ons iets minder in de zakken zal zitten (of, er tenminste iets meer voor zou teruggeven)

Ik zal dus de aftrap geven:

1) ik stem dit jaar BUB (belgische unie, union belge - linkje

2) Ze hebben, volgens hun programma, als een van de enige partijen de hersenen om in te zien dat het huidige systeem voor geen meter werkt.

-Hun idee is teruggaan naar een federaal belgie, met 1 regering, iets dat alleen al miljoenen / jaar zou besparen.
-Ze willen ook de hulpdiensten (en het leger in capaciteit van hulpverlening) meer middelen geven, voor o.a. meer veiligheid (eindelijk terug blauw op straat dat er niet staat voor enkel te flitsen)
- de successielasten zouden verlagen, de huidige uitkeringen zouden in een ander systeem uitgewerkt worden dat gelijker is voor iedereen, en een verlaging van de arbeidskosten.
- ze willen de belastingen herzien zodat deze niet meer "rijker wordt rijker, armer wordt armer" is + afschaffen van (overdreven) subsidies aan bedrijven
- ze willen de max aantal mandaten verminderen naar 3 (ipv sommige heren ministers die nu 20 mandaten hebben)
- het VERPLICHT tweetalig zijn voor elke minister (logisch, in een land met 3 talen, nee?)
- de afschaf van het subsidieren van politieke partijen met overheidsgeld (waar zelfs niet alle partijen gelijke toegang toe hebben, notabene)

3) hun partijprogramma, dat vrij duidelijk en goed samengesteld is, in pdf formaat: hier

en als kers op de taart: http://www.unionbelge.be/?p=5421
M.a.w., bij de grondwetswijziging van 1970 werden artikels in de grondwet ingevoerd, namelijk die over de gewesten en de gemeenschappen, die niet in de verklaring tot herziening van de grondwet van 1968 vermeld stonden. Dat is verboden en maakt het hele federale systeem ongrondwettelijk.
Laatst gewijzigd door Splitter 15 feb 2014, 14:29, in totaal 3 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Kan hier geen poll over gemaakt worden? Is veel duidelijker om het stemgedrag te bepalen. Velen willen wel op zo'n poll hun keuze aanduiden, maar niet open en bloot op het forum zetten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: -Hun idee is teruggaan naar een federaal belgie, met 1 regering, iets dat alleen al miljoenen / jaar zou besparen.
...
- de afschaf van het subsidieren van politieke partijen met overheidsgeld (waar zelfs niet alle partijen gelijke toegang toe hebben, notabene)

3) hun partijprogramma, dat vrij duidelijk en goed samengesteld is, in pdf formaat: [urlhttp://www.unionbelge.be/wp-content/uploads/20 ... E-2014.pdf]hier[/url]

PVDA+ gaat ook voor dat federale model (ik vermoed dat dit de enige 2 partijen zijn), zij hebben echter wel een grotere kans om in het parlement te geraken (zeker in Wallonië en Brussel, voor Vlaanderen zal het waarschijnlijk enkel bij Antwerpen blijven). Ik ben ook zelf voorstander van een federale kieskring omdat het niet normaal is dat wij niet kunnen stemmen op eender wie in dit land (zelfs buiten de provinciegrenzen is niet mogelijk!).

Wat betreft de stopzetting van subsidiëren van politieke partijen, daar heb ik het moeilijk mee. Want wie zal voornamelijk die partijen sponsoren? Je moet maar naar Amerika kijken, zo'n systeem heeft veel meer nadelen wegens belangenvermengingen eens ze aan de macht zijn.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

dat het huidig sisteem voor geen meter werkt is al lang geen geheim meer...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Het federaal model werkt niet in de praktijk, daar komen we net van....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek

De 2 deelstaten met elk hun bevoegheden in een sterk "ééngemaakt!" europe werkt het best.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik denk dat ik eens een vakantie ga boeken tijdens de komende verkiezingen. Waar je op stemt, het is telkens afwachten of ze wel doen wat ze beloven...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:Het federaal model werkt niet in de praktijk, daar komen we net van....
euh, excuseer, maar wat heeft de historiek van wafelijzerpolitiek te doen met federalisme?
de "wafelijzerpolitiek" was gewoon een knap staal van absurde verdeeldheid in belgie,
een bewijs van "wij willen evenveel als jullie want wij hebben daar ook recht op" binnen de overheden...
als je het federaal model correct zou uitwerken, en HEEL belgie in 1 regering giet, dan is die wafelijzerpolitiek niet van toepassing...
je hebt enkel 1 federale kas, 1 regering die het moet regelen, en 1 land dat op x OF y geld nodig heeft.

imho, als je de wafelijzerpolitiek als standpunt neemt om te zeggen dat federalisme niet werkt, ben je al verloren als "nuttige stemmer"
als je zelf nadenkt:
1) er staat nergens dat het door het federalisme is,
2) het gaat over een budgetteringsmethode, en iedereen weet hoe goed ons landje budgetten opstelt

het is geen aanval op jou persoonlijk, maar als je wat verder kijkt dan die korte stelling (nva stemmer? :p) dan zou je zien dat je met die stelling helemaal niet over het geheel van federalisme spreekt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Oppassen met de afschaf van subsidies, het geld moet ergens van komen, en ik heb liever niet amerikaanse toestanden van de partijfondsen van prive bedrijven komen, want voor wat hoort wat en die bedrijven zijn natuurlijk zwaar aant lobbyen.
In de US is het weinig uitzonderlijk dat een bedrijf een wettekst zelf schrijft, zodat de overheid enkel nog effe moet stemmen erover. Democratie kost nu eenmaal geld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

ok, maar het systeem van subsidies moet herzien worden iig..
als je nu kijkt zie je in een boerendorp soms 50 borden, gedeeld tussen 3 partijen staan, gedurende een halfjaar bijna.
dan heb je nog een paar partijen die de 2 maanden hun smoel op tv in het groot laten duwen.

en helemaal achteraan huppelen 10 andere partijen die soms even goed in elkaar zitten (of beter),
maar die geen geld hebben om diezelfde publiciteit te maken.
het huidige systeem van zowel de subsidies (en bijhorende publiciteit) als de verkiezingen zelf,
is imho niet democratisch (en misschien zelfs geeneens legaal? moet je bij federale verkiezingen niet vrij zijn FEDERAAL te kiezen? want ik kan straks, hier, niet voor bv de ps stemmen - niet dat ik dat zou doen, maarbon)

dat je met het hervormen van politiek geld moet opletten om niet zoals amerika te worden... sja, daar heb je idd een goed punt
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:Het federaal model werkt niet in de praktijk, daar komen we net van....
Ik ga niet zeggen dat dit een goede politiek was, maar het wil niet zeggen omdat we naar federalisme gaan dat dit moet terugkomen. Het grote voordeel aan federalisme is dat de unitaire partijen terug komen. Waarom? Tegenwoordig is het meer communautair gezwets ipv over de kern van de zaak. De Nederlandstaligen en Franstaligen zullen eerst al binnen een partij overeen moeten komen en kan de discussie meer over de inhoud gaan.
Gray schreef:De 2 deelstaten met elk hun bevoegheden in een sterk "ééngemaakt!" europe werkt het best.
Een grotere tegenstelling kan je in mijn ogen niet stellen: langs de ene kant splitsen, langs de andere kant in een NOG groter geheel implementeren. Als we het in een land als België al zogezegd zo moeilijk hebben, waarom dan zou dat in een nog groter geheel nog beter gaan (waar nota bene die andere deelstaat ook in zit)??? Die logica ontgaat mij volledig. Europa is maar voor 1 zaak en dat is kapitalisme. Ik geloof daar niet in dat het op de manier waarop ze nu bezig zijn een verbetering is voor de gewone man.

Ook hoor je overal dat er te veel ambtenaren zijn, maar denkt er nu niemand aan dat hoe meer je zaken zal splitsen, er meer ambtenaren nodig zullen zijn? Elke gemeenschap moet dan voor alle taken zijn eigen ambtenaren moeten hebben... Om nog maar te zwijgen van de belachelijke afwijkingen in verschillende dossiers (geluidsnormen rond Zaventem om maar 1 vb te noemen)...

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:1) Welke partij zou dit jaar jullie voorkeur hebben
Ik zou liever op programmapunten stemmen dan partijen... zou het niet fijn moest er een globale lijst met programmapunten zijn waarbij iedere partij kan aangeven hoe men er tegenover staat (en er ook op afgerekend wordt als men het niet realiseerd) ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:ok, maar het systeem van subsidies moet herzien worden iig..
Wat stel je zelf dan voor als hervorming? Het lijkt mij ofwel subsidie ofwel Amerikaans systeem. Is er nog een andere weg?
Splitter schreef:is imho niet democratisch (en misschien zelfs geeneens legaal? moet je bij federale verkiezingen niet vrij zijn FEDERAAL te kiezen? want ik kan straks, hier, niet voor bv de ps stemmen - niet dat ik dat zou doen, maarbon)
Zelfs nog belachelijker: je kan niet buiten de provinciegrenzen stemmen. Als jij bv in Oost-Vlaanderen woont kan je niet stemmen op mensen uit Antwerpen.

PS: bedankt voor de poll :wink:

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Splitter schreef:1) Welke partij zou dit jaar jullie voorkeur hebben
Ik zou liever op programmapunten stemmen dan partijen... zou het niet fijn moest er een globale lijst met programmapunten zijn waarbij iedere partij kan aangeven hoe men er tegenover staat (en er ook op afgerekend wordt als men het niet realiseerd) ?
Ik volg je redenering wel, want op 1 partij stemmen is echt moeilijk. Je keuze komt nooit 100% overeen met je standpunten. Echter lijkt het mij niet realiseerbaar om op partijpunten te gaan stemmen. We zouden trouwens ook enorm lang in de rij moeten staan aan het kieshokje :roll: :wink:

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Vaganzza schreef:Het grote voordeel aan federalisme is dat de unitaire partijen terug komen.
Unitaire partijen in een land met twee totaal verschillende culturen... proficiat om ze te vinden.

Zelfs vandaag zijn sommige standpunten zelfs compleet anders binnen de zusterpartijen.

En wie of wat belet dat er een niet-unitaire partij komt die genoeg stemmen heeft om toch zijn ding te doen ?
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

r2504 schreef:Unitaire partijen in een land met twee totaal verschillende culturen... proficiat om ze te vinden.
Er zijn toch al partijen, laat de shifting maar beginnen, waarom moeten dat perse unitaire partijen zijn? Toch perfect mogelijk 1 regering met 5 vlaamse en 4 waalse ministers?
Wat dat wafelijzer betreft: Het moet toch niet zo moelijk zijn om geld te geven waar nodig geacht ipv wij-omdat-zij-er-ook-kregen gedoe...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard heb je altijd discussie, zelfs binnen éénzelfde partij. Daar is toch niets abnormaals aan? Uiteindelijk moet je wel met een gezamenlijk standpunt naar buiten komen binnen éénzelfde "familie". Nu gaat het over pure profilering van de partijen en willen ze ons vooral doen geloven dat wij lijnrecht tegenover de Franstaligen staan. Echter de gewone man op straat heeft daar geen last van, integendeel. Waarom zijn er maar weinigen bereidt om het land te splitsen?

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als je België gaat splitsen (VL bij NL en WA bij FR), dan is dat alleen maar voordelig voor de Nederlanders. Want elk jaar als ze dan met de caravan naar het zuiden van Frankrijk trekken moeten ze niet meer door België rijden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Vaganzza schreef:Waarom zijn er maar weinigen bereidt om het land te splitsen?
FUD en sentiment... gezond verstand zou tot iets anders komen (niet dat ik daarmee wil zeggen dat we moeten splitsen... er zijn andere compromissen).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Gezond verstand? Ik ben ervan overtuigd dat het er niet beter op wordt bij splitsing. Het zal alleen maar meer de (donker)blauwe kant op gaan.

wied
Elite Poster
Elite Poster

en als het herlezen van Socrates, en vooral van Plato, te veel moeite kost dan maar...

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Stel dat men splitst wat is dan het volgende? Dat die Limburgers profiteren van de rijkdom van de andere provincies? De profiteurs... Afsplitsen die handel.

Ik sta volledig achter een EU als "nationale Europese regering" met deelstaten zoals bv. de US. In plaats van landen in nog kleinere stukken te verdelen zou de autonomie beter wat teruggeschroefd worden en Europa als een geheel bestuurd worden.
Ondertussen hebben we op alle vlakken al kunnen zien hoe absurd het er aan toe gaat als bevoegdheden opgesplitst worden. Simpel voorbeeld dat deze week nog in het nieuws was, verschillende stralingsnormen in Brussel dan in VL/W.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Elke stem die niet rood ziet is een goeie stem op dit moment ;-)
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Wat is het nut van een stem als de partijen nadien toch nog een kunstmatige meerderheid kunnen samenstellen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

on4bam schreef:Stel dat men splitst wat is dan het volgende? Dat die Limburgers profiteren van de rijkdom van de andere provincies? De profiteurs... Afsplitsen die handel.
Dat is een argument dat nogal makkelijk wordt ingeroepen en dat op den duur écht op de lachspieren gaat werken. Feit is dat we in dit land een schuldgevoel aangepraat worden, het "solidariteits"gevoel. Alleen is die solidariteit altijd 1 richting uitgegaan. In Cataluña wordt dit jaar dacht ik, een referendum georganizeerd over de onafhankelijkheid van hun regio. In Madrid zit de regering met een serieus ei in hun broek en willen ze kost wat kost dat referendum verbieden of tegenhouden. Ik schaar mij achter de Catalanen met hun streven naar onafhankelijkheid. Ze hebben weliswaar een hoge graad van autonomie, maar ook daar slaat de balans serieus door, in het voordeel van Madrid (en de rest van Spanje in zijn geheel). De Catalanen vormen de economische motor van het hele land. Zij dragen een pak belastingen af aan het centraal gezag maar wat zij retour krijgen voor dat vele geld, is peanuts. Logsich dat zij op een bepaald ogenblik zeggen "genoeg is genoeg". Wij beslissen voortaan zelf wat we met ons geld doen. En gelijk hebben ze.
In Cataluña valt het bv. ook op dat de fervente tegenstanders van de Catalaanse autonomie.... buitenstaanders zijn. Ik heb vorig jaar met mensen ginder gepraat en de teneur was altijd hetzelfde: Catalanen: pro onafhankelijkheid; de overige Spanjaarden contra. Tegenstanders riepen meteen het bankroet in van Cataluña maar andere argumenten konden ze dan weer niet aanhalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Vaganzza schreef: Een grotere tegenstelling kan je in mijn ogen niet stellen: langs de ene kant splitsen, langs de andere kant in een NOG groter geheel implementeren. Als we het in een land als België al zogezegd zo moeilijk hebben, waarom dan zou dat in een nog groter geheel nog beter gaan (waar nota bene die andere deelstaat ook in zit)??? Die logica ontgaat mij volledig. Europa is maar voor 1 zaak en dat is kapitalisme. Ik geloof daar niet in dat het op de manier waarop ze nu bezig zijn een verbetering is voor de gewone man.

Ook hoor je overal dat er te veel ambtenaren zijn, maar denkt er nu niemand aan dat hoe meer je zaken zal splitsen, er meer ambtenaren nodig zullen zijn? Elke gemeenschap moet dan voor alle taken zijn eigen ambtenaren moeten hebben... Om nog maar te zwijgen van de belachelijke afwijkingen in verschillende dossiers (geluidsnormen rond Zaventem om maar 1 vb te noemen)...

Die tegenstelling is er nu eenmaal omdat Walen en Vlamingen toch wel wat verschillen, bekijk de verkiezingsuitslag in Vlaanderen, draai deze om en je hebt de verkiezingsuitslag in Wallonie. We hebben dus een heel andere kijk op de dingen, jammer genoeg bestaat de beste oplossing dan in gesplitste bevoegdheden en meer ambtenaren. Maar tegelijk ken ik genoeg van economie om te weten dat we ook naar een groter geheel moeten gaan.
er moet een ééngemaakt Europa komen, het europa van nu is inderdaad van de kapitalisten en banken. Hierdoor kunnen bedrijven fiscaal optimaliseren aan de hand van de lidstaat ze verblijven. Gewoon 1 btwtarief, belastingvoet, invoerheffing enz... veel eenvoudiger, en hierdoor ook meer investeringen en werkgelegenheid.
Dus stuur de ambtenaren die nu op Belgisch niveau zitten naar Europa en werk daar aan ééngemaakte regels, wetten en belastingvoeten. :wink:
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Bruggelingen en Gentenaars ook, misschien moeten we dan ook maar splitsen :roll:
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Twitter: frederikdevos
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

Zot hoeveel er N-VA aanduiden.. :eek:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

is (imho spijtig genoeg) ook te zien aan de verkiezingsbarometers overal...
nva is om een of andere reden de grootste partij... maar ik kan niet dadelijk hun standpunt/stappenplan voor een beter belgie terugvinden....
wel verwoordingen van zo moet het niet en wij willen dat voor de burger, maar nergens aangeduid hoe ze of wat ze gaan doen.

en hoewel ik in sommige nva punten wel te vinden ben, en nva een betere keus zal zijn als vlaams belang (vermoed ik),
denk ik toch dat we alweer -net zoals altijd- blijven doorhinkelen met een politiek die niet de burger dient.

en wat off topic (en wss niet in dank afgenomen door de nva kiezers hier), ik zag overlaatst een foto van bdw en kon het niet laten hem te vergelijken met een vroege hitler...
ik zeg niet dat ons bartje een oorlog gaat beginnen, maar er zijn wel wat vergelijkende lijnen tussen de 2.
FrederikD
Plus Member
Plus Member

Het verbaasde me gewoon omdat dit in mijn eigen omgeving totaal niet zo is.

En inderdaad, de fascistische/extremistische trekjes zijn inderdaad niet ver te zoeken bij N-VA.
wied
Elite Poster
Elite Poster

eerste vijf partijen van de lijst hierboven hebben tientallen jaren mee aan de knoppen gedraaid en zijn bijgevolg verantwoordelijk voor de bestaande puinhopen! Van hun kant zal er zeker geen drastische oplossing komen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

FrederikD schreef:En inderdaad, de fascistische/extremistische trekjes zijn inderdaad niet ver te zoeken bij N-VA.
Tijd voor een cordon sanitaire zou ik zeggen !
wied schreef:eerste vijf partijen van de lijst hierboven hebben tientallen jaren mee aan de knoppen gedraaid en zijn bijgevolg verantwoordelijk voor de bestaande puinhopen! Van hun kant zal er zeker geen drastische oplossing komen...
Er is nochtans genoeg kiesvee dat blijft volhouden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

LDD zit ook bij de eerste 5. :-D

Persoonlijk twijfel ik nog tussen groen en sp.a( heb bij de gemeenteraadsverkiezingen op de piratenpartij gestemd, maar ik weet niet of die nationaal opkomen en ik woon sowieso in een linksere stad dus die stem was wel een experimentje waard. Nationaal ben ik nog niet bereid om te gaan spelen met mijn stem).
Voornamelijk omdat die partijen ideologisch het dichts aanleunen bij mijn gedachtengoed.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

wied schreef:eerste vijf partijen van de lijst hierboven hebben tientallen jaren mee aan de knoppen gedraaid en zijn bijgevolg verantwoordelijk voor de bestaande puinhopen! Van hun kant zal er zeker geen drastische oplossing komen...
correctie: de eerste ZES partijen van de lijst hierboven hebben tientallen jaren mee aan de knoppen gedraaid: Geert Bourgeois is al sinds 2004 minister, en sinds 2009 is daar nog Philippe Muyters bijgekomen. Zoiets noemen ze selectief geheugenverlies :bdaysmile:
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Tijd voor een cordon sanitaire zou ik zeggen !
Dat is gewoon asociaal en ondemocratisch als je een partij direct uitsluit zonder er naar te luisteren. Dan zou betekenen dat die mensen die daar op stemmen niet zouden meetellen.
Ik heb ze liever ook niet in de regering en hoop dat het hun ook niet. Zolang de andere partijen maar een meerderheid hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Stroper schreef:Persoonlijk twijfel ik nog tussen groen
Ga je ons terug naar de middeleeuwen katapulteren :eek:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

flupke19 schreef:Geert Bourgeois is al sinds 2004 minister, en sinds 2009 is daar nog Philippe Muyters bijgekomen. Zoiets noemen ze selectief geheugenverlies :bdaysmile:
en dat is het hem dus hé...
al jaren loopt alles slecht, al jaren zitten meerdere van die nva'ers in de regering, al was het destijds onder naam van de volskunie,
en toch stemt ineens iedereen nva... terwijl ze dus voor een groot deel ex vu volk hebben.

mij lijkt het dat het systeem van "gewoon de naam veranderen en het schaap volgt" niet enkel bij de banken werkt,
maar ook al jaren zijn werk bij de politiek doet.
"shit, teveel verkloot, even naam veranderen, nieuw logo, tada, nieuwe en betere partij"

ik snap dat de kleinere partijen niet snel een macht zullen hebben over het land, maar ze krijgen -zoals de peiling hier ook laat zien- geeneens een kans.
men blijft vastgeroest in de oude partijen, waarvan iedereen het thans eens is dat ze geen grote veranderingen (of toch niet positief) hebben teweeggebracht in de laatste 20 jaar.
behalve dan opsplitsingen die ons geld kosten, maar oh zo mooi verklaard worden als onafhankelijkheid (wat absurd is, gezien men tegelijk dus een europese afhankelijkheid maakt),
en de overdreven belastingen (binnenkort ongetwijfeld op het ademen ook nog)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

iceke schreef:Elke stem die niet rood ziet is een goeie stem op dit moment ;-)
+1
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Vld of cd&v ik moet nog kiezen.

NVA ik kijk al niet eens verder als ik zie staan "algeheel verbod op softdrugs" :nono: gaan we ook een politieland worden zoals de meeste Engels sprekende landen?
Groen (spa in mindere mate ook) elke stem op de xxx is er een teveel! Al wie een auto gebruikt zou er al niet mogen op stemmen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Goztow 15 feb 2014, 06:50, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: taalgebruik wat opgekuist
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Grappig he, dat het land dat het liberaalst is in hun softdrugsbeleid z'n wied in België komt kweken ;-)

Tuurlijk is m'n ideale wereld niet die die NVA ons voorschotelt, die zit veel minder rechts. Langs de andere kant zie je NVA in Antwerpen dingen doen die 20 jaar geleden al moesten gedaan worden. Dus ik geef ze gerust een kans om dat op federaal vlak ook te proberen.
FrederikD
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
Stroper schreef:Persoonlijk twijfel ik nog tussen groen
Ga je ons terug naar de middeleeuwen katapulteren :eek:
Amai, wat een hyperbool! Groen is juist de partij die mee is met zijn tijd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”