aankoop alarmsysteem problemen achteraf....

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb in 2009 een alarmsysteem laten plaatsen( dit is niet gehuurd dit is gekocht)en heb hier etterlijke duizende euros voor betaald...
nu volgens mijn contractvoorwaarden kon ik mijn onderhoudscontrat opzeggen met 3 maanden vooropzeg(wat ik ook gedaan heb....)
dit is ook gebeurd en sinds 1 /02/2014 is dit volledig afgesloten..

ik heb deze firma die deze installatie geplaatst had gevraagt om de installateurscoce(+ de sleutel van de kast)
dit heb ik al op volgende manieren gedaan:

via telefoon
via fax
via mail
via aangetekende zending...

maar ik word van het kastje naar de muur gestuurd....
nu belde ik vandaag nog eens voor deze zaken en werd ik gewoon aan de telefoon uitgescholden door de zaakvoerder en heeft de telefoon ingesmeten....

ik ben ten einde raad nu... deze installatie is mijn eigendom.... maar kan geen enkele andere onderhoudsfirma hieraan laten werken vermits ik de instalateurscoce niet heb alsook de sleutel niet van deze installatiekast...

kan iemand mij tips geven,hoe ik dit in orde krijg?

die firma bellen enz is geen optie meer.....

mss langs het vredegerecht gaan?

kan toch moeilijk een advocaat gaan nemen en hier nog eens voor honderden euros moeten opdraaien?

iemand die me kan helpen?
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 17 keer

Dat heb je als je met dergelijke bedrijfjes in zee gaat.

Had je moeten vragen voor je het contract stopzette.

Veel sucess!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

geen rechtsbijstand in je verzekering die dit voor je kan afhandelen?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ze moeten dat geven.
Afin, in feite al gegeven hebben...

Dit is geregeld per Koninklijk Besluit.
En net omwille van het probleem dat jij hier nu neerschrijft!
De beveiligingsonderneming maakt bij oplevering van het systeem de installateurscode zonder bijkomende kosten over aan de eigenaar van het alarmsysteem.
Bron.

Wees maar zeker dat een vrederechter jou gelijk zal geven. En allicht zal dit voor jou de enige weg zijn. Helaas.
Om naar het vredegerecht te stappen dien je geen advocaat te hebben. Maar schrijf en documenteer je probleem uitvoering.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

kan ik naar het vredegerecht?
zoja dan wil ik dit zeker doen....

ben deze firma spuugzat.... mijn vader heeft een gelijkaardig probleem met deze firma....
ik mag helaas geen namen geven van maar anders had ik zeker iedereen willen informeren over deze praktijken bij deze firma....

ik zou graag zelf eens naar daar bellen en die man uitschelden.... maar iets zegt me dan weer van... dit is zo laag....
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ja, je kan naar het vredegerecht.
En, laat de vrederechter maar schelden.
Dat heeft meestal meer effect. :wink:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bel eens een andere firma, 9/10 weten ze hoe het systeem een masterreset te geven.
En die sleutel zal ook wel niet zo superfameus zijn zeker?

En anders al eens brief laten schrijven door een advocaat, dan binden de meesten snel in.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

hey thamar

ik heb de nieuwe firma voor onderhoud al gecontacteerd... maar ze kunnen dit niet zomaar resetten....
ze moeten echt de installateurscode hebben...
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Alarm systemen plaatsen/onderhouden is een beroep dat zwaar gereglementeerd is door (oa Binnenlandse Zaken), je moet vergunningen hebben en dergelijke.
Sommige installateurs zijn dan ook nog eens inCert gecertificeerd (hoewel dat geen voorwaarde is).
Ik zou hiermee eens durven gaan naar instanties die verantwoordelijk zijn voor uitreiking van die vergunningen, en eens zien wat die daarop te zeggen hebbben.

Overigens; welk merk alarm is het? Normaal kan je de meeste wel een reset geven, Soms heb je hiervoor wel speciale tools nodig (bijvoorbeeld een kastje om het systeem aan een PC te hangen.

Welke firma is dat trouwens (mag in een PB bericht)?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Mag ik weten over welk merk/type alarm het gaat , en of er een telefoon melder op zit ?
Misschien heb ik wel een oplossing voor je.
Kan je me per PM eens laten weten door welke criminelen je het hebt laten plaatsen ?

De voorgaande installateur moet jouw normal gratis de installateurs kode geven.
(met uitzondering als er nog een betalings conflict is dacht ik)
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Gaat het toevallig over een Antwerpse firma, genaamd ceul***ns security? :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ceulemans geeft je wel degelijk de code, dus ik vermoed niet dat het over hun gaat...
je moet er natuurlijk wel bijnemen dat ze dan geen verdere verantwoordelijkheid nemen voor de installatie (wat normaal is)

de codes moeten inderdaad, in principe, worden vrijgegeven als de (ex)klant dit vraagt...
en een andere firma zal niet zomaar een ander systeem "resetten" zonder die code (zou net iets te makkelijk zijn moest dat zo simpel zijn, of denk je dat inbrekers niet aan dezelfde tools geraken?)

natuurlijk kan je wel gewoon bruutweg de kast openbreken (zorg dat ze dan niet aan een telefoonlijn hangt, of je krijgt de politie op bezoek wegens sabotage alarm),
maar dan is het natuurlijk niet echt herbruikbaar meer.
of je kan op internet even zoeken naar de "default" codes, soms staan installateurscodes gewoon domweg op de standaard instellingen, en dan kan je er zo in
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Bepaalde systemen zijn wel degelijk te resetten naar factory defaults als je correcte weg kent.
Wat ben je ermee als inbreker?
Tegen dat jij het systeem gereset hebt door middel van hem aan laptop te hangen (dat impliceert dus > kast zoeken, openbreken, de RS232 bedrading aankoppelen) heeft het systeem al lang de meldkamer verwittigd.

Trouwens: als je systeem is geconfigureerd om buiten te bellen over PSTN en over GSM (of over TCP IP) staan de flikken al aan de deur terwijl jij de telefoonlijn aan het afkoppelen bent :-)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Klinkt wel crimineel die firma waar je bij was. Misschien ook geen slecht idee om de installateurscode te laten veranderen voordat die firma straks nog het lef heeft om zelf bij jou in te breken.

Vraag me eigenlijk wel af of een alarm firma met meldkamer tegenwoordig nog veel uithaalt. Het schrikt tegenwoordig de inbrekers toch al niet meer af (zie kris peeters) omdat ze weten dat het toch een 5 à 10 minuten duurt voordat de politie ter plaatse is. Op die tijd is toch al veel schade aangericht en het meeste waardevolle weggehaald. Denk dat een mistgenerator de enigste oplossing is die inbrekers echt de halt kan toeroepen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik heb nog nooit geweten als het alarm afgaat dat de flikken aan je deur staan, met 3 meldkamers gewerkt en steeds belt de meldkamer je op bij alarm waarbij jijzelf je code moet geven en zij stellen de vraag of de flikken evt moeten komen, vanzelf zullen ze in principe nooit komen....
onze ministers zullen dan weer een uitzondering op de regel zijn en zullen voorspraak hebben...
ik herrinner me dat het alarm eens afging bij mijn werkgever in het weekend en wijzelf moesten eerst gaan en pas ter plaatse moesten we evt maar naar de politie bellen, ze dierven zelf niet als eerste gaan.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Politie dient normaal altijd door een persoon ter plaatse te worden opgeroepen...
Dit is waarschijnlijk om de politie te ontlasten van vele valse alarmen. Als ze zich daar steeds zouden moeten mee bezighouden... en er wordt nu al geklaagd dat er te weinig blauw op de straat is.

Ik zou TS ook aanraden om ofwel brief via advocaat te laten versturen, ofwel naar de vrederechter te stappen.
axs
Moderator
Moderator

laroyj schreef: , ze dierven zelf niet als eerste gaan.....
Dat zijn dus van die typische toogverhalen ...
Politie zal in elk geval als ze ter plaatse zijn als eerste binnengaan, GEEN uitzonderingen!

En dat ze nog blokje omrijden.. zelfde verhaaltjes-categorie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:En dat ze nog blokje omrijden.. zelfde verhaaltjes-categorie.
We hebben ooit iets verdacht gezien bij onze overburen en hiervoor contact opgenomen met de politie... resultaat; met loeiende sirenes stonden ze 10 minuutjes later daar om te merken dat er natuurlijk niets meer te zien was (we hebben de personen dan ook zien vluchten vanaf het moment dat we de sirenes hoorden) :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

OFF TOPIC: Het gevaar was dan toch geweken ? daar had je de politie toch voor gebeld ? :cop:

ON TOPIC: pluis eens uit wat je met één of andere 'gilde der alarminstallateurs' kan bereiken dat haalt soms sneller iets uit dan de vrederechter.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En de les die iedereen hieruit moet leren is: altijd alle paswoorden opeisen bij installatie, en zet dat maar gerust in het contract.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

@ axs... ooit zelf al de politie gebeld bij een inbraak , alarm ?
Ik verzeker je dat je zelf als eerste moet ter plaatse zijn, en bij een callcenter moet je er zelf om vragen dat de politie ter plaatse komt, de enige keer dat men direct komt is bij meerdere keren vals alarm om een pv op te maken, of een gasboete te schrijven..

Onangs heeft mijn schoonmoeder het nog voorgehad, bedreigt en gestalkt, ze wilden niet eens komen, er moest eerst iets gebeuren...

In sommige streken is het misschien anders maar dit is geen toog of cafepraat, maar de ware realiteit...
enkele maanden geleden stond een bende vreemdelingen bij ons aan het station jonge gasten slaag te geven, de politie kwam traag aangereden, ze zagen het gebeuren en reden gewoon voorbij, zonder enige actie te ondernemen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
axs
Moderator
Moderator

Ja... helaas wel!
Inbraakalarm was hier afgegaan en we hebben dan meteen gebeld.
Ze waren hier meteen ter plaatse en hebben het volledige huis doorzocht met getrokken wapens en zelfs een 30 minuten later speurhonden ingezet.

Hangt misschien af van de zone, maar hier toch telkens als ze nodig zijn, zijn ze meteen ter plaatse... ongeval / inbraak / incidenten / ... steeds meteen ter plaatse en correct afgehandeld.

Nu ja, terug ontopic dan maar... zullen er steeds wel met slechte/goede ervaringen te vinden zijn..
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:En de les die iedereen hieruit moet leren is: altijd alle paswoorden opeisen bij installatie, en zet dat maar gerust in het contract.
en dan zet de alarmfirma gelijk in het contract dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele valse alarmen, omdat je met die installateurscode de programmatie kan wijzigen.
krijg je dan een of meerdere valse alarmen, kan jij voor de kosten opdraaien...
in principe zegt de wet idd dat die code moet worden gegeven, in de praktijk is dit niet realistisch omdat iemand dan het systeem volledig kan ontregelen.

wél moeten ze niet flauw doen en bij einde contract gewoon de code geven indien gevraagd.

en zoals laroyj zegt, idd moet er in principe steeds een verantwoordelijke eerst aanwezig zijn, die dan ook het alarm kan uitschakelen.
als ik me niet vergis, mag in principe anders de politie niet binnen (leuk toch, wetgeving? :) )
ze zullen echter wel onmiddelijk komen bij bv alarmen van sabotage of paniek/dwang (stil alarm)

en @avenger: nog een leuke: je mag niet zomaar een mistgenerator (of eender wel ander nuttig anti-inbreek middel) plaatsen,
alweer dankzij onze geweldige wetgeving: er mag niets geplaatst worden dat de hulpdiensten kan hinderen, of kwetsuren kan toebrengen aan derden (inclusief die inbreker dus)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:en dan zet de alarmfirma gelijk in het contract dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele valse alarmen, omdat je met die installateurscode de programmatie kan wijzigen.
Dan vraag je ze op onder gesloten/verzegelde envelope... al moet je hun dan wel vertrouwen dat er wel degelijk de juiste code in zit.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Splitter schreef: en zoals laroyj zegt, idd moet er in principe steeds een verantwoordelijke eerst aanwezig zijn, die dan ook het alarm kan uitschakelen.
als ik me niet vergis, mag in principe anders de politie niet binnen (leuk toch, wetgeving? :) )
ze zullen echter wel onmiddelijk komen bij bv alarmen van sabotage of paniek/dwang (stil alarm)
En uiteraard maakt de meldkamer ook een soort van 'betrouwbaarheidsparameter' op per alarm.
Meerdere detectoren die zeer kort na elkaar alarm slaan (bijvoorbeeld: glasbreukdetectie en vervolgens een PIR die beweging detecteert in de gang) duidt meestal op een echt alarm. 1 detector die slechts alarm slaat, en vervolgens geen enkele andere, duidt meestal op een vals alarm.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
Splitter schreef:en dan zet de alarmfirma gelijk in het contract dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele valse alarmen, omdat je met die installateurscode de programmatie kan wijzigen.
Dan vraag je ze op onder gesloten/verzegelde envelope... al moet je hun dan wel vertrouwen dat er wel degelijk de juiste code in zit.
Dan lijkt me nuttiger om de toestellen zo te programmeren dat ze een timelog maken van elk gebruik van die code. Want als je ze niet kunt testen gaan ze idd mogelijk "per ongeluk" de foute code meegeven.
Ik ben en blijf natuurlijk een ITer die in geen geval in mijn huis iets wenst waar ik zelf geen mastercode/adminpwd van heb :-)

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De reden dat je niet standaard de installateurs code krijgt is vrij simpel

Een alam dient in eerste instantie vaak voor de verzekeings maatschappij content te stellen.
Er moet dus ook kunnen uitgesloten worden dat het dat klant niet is welke de inbraak zelf gepleegd heeft.
Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

petzl: die redenering klopt voor geen meter :)

als je de gebruiker bent, kan je het alarm zelf aan en uit zetten...
met de installateurscode kan je het alarm NIET uitzetten als het actief is.

de enige reden dat deze code niet meegegeven wordt, is het feit dat mensen alles dan kunnen ontregelen,
waardoor er twijfel kan ontstaan over de aansprakelijkheid (valse alarmen, geen alarm bij inbraak, ...),
daarom ook dat een alarmfirma meestal een clausule opneemt waarbij zij niet langer verantwoordelijk zijn voor het correct functioneren van het systeem,
indien de eigenaar ook de installateurscode meekrijgt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Inderdaad kan een gebruiker zijn alarm aan / uit zetten, maar het gebeurt wel eens dat bij een inbraak er een geldige code gebruikt word.
Vaak dan ex werknemers of gewoon de eigenaar welke de verzekering wil oplichten.

Een installateur kan zo'n dingen vaak afleiden uit het geheugen. (minimum 250 gebeurtenissen moeten worden bewaard)
Ook word zo voorkomen dat de gebruiker zelf teveel dingen kan uitschakelen, herprogrameren zodat ze niet werken.

Tegenwoordig mag de eigenaar wettelijk zelf het onderhoud uitvoeren, maar voor de verzekering is dat dan toch weer niet toegelaten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”