Ik koop me een setje powerline adapters.
Ik neem ze in gebruik.
Ik start de bijhorende configuratiesoftware en wat merk ik... er zijn apparaten in het netwerk te vinden die niet van mij zijn.
Ik kan zelfs nu hun netwerk gebruiken!!
Zo te zien is dergelijk netwerk niet echt veilig!
Zijn er nog mensen die hun powerline netwerk gescand hebben en tot dezelfde bevindingen gekomen?
Powerlines zijn niet veilig
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
is in theorie dan meer de elektra die niet helemaal goed is + slecht ingestelde powerlines denk ik...
1) powerlines gaan normaal niet verder dan de meterkast (is in sommige gevallen naart schijnt wel zo, vooral in appartementsblokken van vroeger)
2) ze zijn normaal beveiligd met een code, dus in principe kan je er dan niet op tenzij je dezelfde code in jouw powerlines hebt (zeer onwaarschijnlijk)
dus in theorie, om effectief op anderen hun powerlines te kunnen moet je:
1) op dezelfde meterkast zitten
2) dezelfde (of geen) beveiligingscodes erin hebben
lijkt me sterk dat dit dus "zomaar" kan...
EDIT: wat ik dus wil zeggen dat het me sterk lijkt, is NIET dat het onmogelijk is, want het is wel degelijk mogelijk,
maar dan zit je meestal in de situatie van appartementen (of oudere rijhuizen e.d.) + geen beveiliging op beide powerline setjes wss
(anders zouden ze ook niet kunnen koppelen met elkaar)
zorg dus dat je zeker je powerlines beveiligt, en eventueel kan je als je er paranoia over bent, een bepaalde filter in je zekeringskast steken (low pass of low band ofzoiets),
waardoor de signalen er in principe helemaal niet meer doorkunnen.
geen idee in welke mate dat werkt though
1) powerlines gaan normaal niet verder dan de meterkast (is in sommige gevallen naart schijnt wel zo, vooral in appartementsblokken van vroeger)
2) ze zijn normaal beveiligd met een code, dus in principe kan je er dan niet op tenzij je dezelfde code in jouw powerlines hebt (zeer onwaarschijnlijk)
dus in theorie, om effectief op anderen hun powerlines te kunnen moet je:
1) op dezelfde meterkast zitten
2) dezelfde (of geen) beveiligingscodes erin hebben
lijkt me sterk dat dit dus "zomaar" kan...
EDIT: wat ik dus wil zeggen dat het me sterk lijkt, is NIET dat het onmogelijk is, want het is wel degelijk mogelijk,
maar dan zit je meestal in de situatie van appartementen (of oudere rijhuizen e.d.) + geen beveiliging op beide powerline setjes wss
(anders zouden ze ook niet kunnen koppelen met elkaar)
zorg dus dat je zeker je powerlines beveiligt, en eventueel kan je als je er paranoia over bent, een bepaalde filter in je zekeringskast steken (low pass of low band ofzoiets),
waardoor de signalen er in principe helemaal niet meer doorkunnen.
geen idee in welke mate dat werkt though
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
Inderdaad, de code moet afstaan, maar die staat standaard af als je ze voor het eerst gebruikt (Devolo)
Ik heb nieuwe meters van 2003 en het zijn niet mijn directe buren, want daar heb ik reeds gaan horen of zij zoiets hebben.
Blijkt dat EANDIS geen filters aanwezig heeft in zijn meter(kasten)
Gaat wel komen (slimme meters)
[
Post made via mobile device ]
Ik heb nieuwe meters van 2003 en het zijn niet mijn directe buren, want daar heb ik reeds gaan horen of zij zoiets hebben.
Blijkt dat EANDIS geen filters aanwezig heeft in zijn meter(kasten)
Gaat wel komen (slimme meters)
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Weetje:
Heb eens gehoord van een technicus dat powerlines niet veilig zijn en daarom gebruikt hij ze niet en gebruikt hij alleen wifi.
Wat een domme argument zeg, wifi is openbaar voor de hele omgeving en is "gemakkelijker te hacken", powerlines alleen in bepaalde gevallen.
Of je nu Powerlines of Wifi gebruikt of iets anders, altijd beveiliging controleren, want Wifi kan ook openstaan...
Heb eens gehoord van een technicus dat powerlines niet veilig zijn en daarom gebruikt hij ze niet en gebruikt hij alleen wifi.
Wat een domme argument zeg, wifi is openbaar voor de hele omgeving en is "gemakkelijker te hacken", powerlines alleen in bepaalde gevallen.
Of je nu Powerlines of Wifi gebruikt of iets anders, altijd beveiliging controleren, want Wifi kan ook openstaan...
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Je moet maar slim genoeg zijn om de beveiliging in te stellen lijkt me.
Om het heel simpel te zeggen:
En ja, powerlines werken over meerdere fasen, al is dat niet optimaal.
In theorie zitten er 2 huizen tussen om op hetzelfde koper aangesloten te zijn, dus er is een zekere koppeling door de isolatie door.
Om het heel simpel te zeggen:
En ja, powerlines werken over meerdere fasen, al is dat niet optimaal.
In theorie zitten er 2 huizen tussen om op hetzelfde koper aangesloten te zijn, dus er is een zekere koppeling door de isolatie door.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Misschien "?" toevoegen aan topic
?

Internet: edpnet internet vdsl
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Dit is niet zo onwaarschijnlijk. Bij sommige merken van Powerlines is standard dezelfde code ingevoerd.Splitter schreef:ze zijn normaal beveiligd met een code, dus in principe kan je er dan niet op tenzij je dezelfde code in jouw powerlines hebt (zeer onwaarschijnlijk)
Ook de configuratiesoftware van sommige merken stelt standard dezelfde code voor - die je dan kan (lees: moet) wijzigen.
Dat Powerlines niet door de meterkast gaan is wel een fabeltje. Het is wel zo dat hun bereik beperkt is, en dus de kans dat je bij de boeren terechtkomt, met de afstand verkleint.
Maar in appartementen of rijhuizen is het niet onmogelijk om bij de buren terecht te komen.
Het is aan de gebruiker om ervoor te zorgen dat hij zijn Powerlines "paart" met een veilige code.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
eikes, zijn er nu nog steeds firma's die defaults hetzelfde zetten... ik dacht dat we anno 2014 wel zouden geleerd hebben een random code in alles te zetten...philippe_d schreef:Dit is niet zo onwaarschijnlijk. Bij sommige merken van Powerlines is standard dezelfde code ingevoerd.
maarbon, blijkbaar niet dus

daarom dat ik er ook bij gezegd had dat dit in appartementen weleens durft anders te zijn, en dat die filter die je kan plaatsen (en in sommige kasten staat),philippe_d schreef:Dat Powerlines niet door de meterkast gaan is wel een fabeltje.
dat wel degelijk (zou moeten) tegenhouden.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
misschien takt uwen buur wel van u af 
Of gij en uwe buur hebben geweldig goede powerlines, .. ik kan sommige kamers in mijn eigen huis niet bereiken en gij wel de buren lol.

Of gij en uwe buur hebben geweldig goede powerlines, .. ik kan sommige kamers in mijn eigen huis niet bereiken en gij wel de buren lol.