Hi all!
Sinds kort had ik een defect aan mijn sagem modem, heb deze nu omgeruild voor een Obox.
Ik heb een vast ip range bij edpnet.
Vroeger was de sagem geconfigureerd dat hij automatisch een buiten IP uit de range doorgaf aan de toestellen die erachter stonden.
Nu blijkt dat dit onmogelijk is met de Obox. Klopt dit?
Ik zou een bridge achter de obox moeten zetten die dan buiten IPs uit mijn range doorgeeft.
Kan iemand mij een toestel aanwijzen die hier voor geschikt is?
alvast bedankt!
Sagem -> Obox
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 11 keer
Bedoel je een router die een vaste ip lease heeft aan alle toestellen die aangesloten zijn op de router.
Indien het dit is kan je dat met de meeste hedendaagse routers doen.
Indien het dit is kan je dat met de meeste hedendaagse routers doen.
Ik bedoel:
Voorbeeld: mijn vaste ip's zijn 213.180.124.8 / 213.180.124.9 / 213.180.124.10 / 213.180.124.11
Het toestel/gateway/router moet de Obox gebruiken om in te bellen en dan de bovenstaande ip's uitdelen en de toestellen die er achter staan
Voorbeeld: mijn vaste ip's zijn 213.180.124.8 / 213.180.124.9 / 213.180.124.10 / 213.180.124.11
Het toestel/gateway/router moet de Obox gebruiken om in te bellen en dan de bovenstaande ip's uitdelen en de toestellen die er achter staan
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
in dat geval vraag je beter aan EDPnet dat ze je een a-mod bezorgen ipv de o-box: dit is gewoon een modem die in bridged mode staat en dus alle WAN IP's naar je LAN gaat forwarden.
-
- Dummy
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 7 keer
Kan je wat meer over die a-mod kwijt? Is het een o-box3 in bridge mode? Of is het een ander merk. In het laatste geval: is de modem door Belgacom gecertificeerd?
-
- Premium Member
de a-mod is de 3e in de reeks die Belgacom verleden jaar heeft uitgebracht, en heeft VDSL input en 4x gig ethernet output (geen wifi, geen voice, geen USB), en is eigenlijk bedoeld voor professionele klanten. En uiteraard is die goedgekeurd voor vectoring.
-
- Dummy
Ik vind weinig of geen informatie over die a-mod. Is hij te koop? Is hij vector friendly of vector ready? Is er iemand die deze a-mod gebruikt? Wat is het voordeel om een a-mod als modem in bridge mode te gebruiken in vergelijking met een bbox3 of o-box3 als modem in bridge mode te gebruiken?
Dank voor pointers, URLS etc...
PS; Ik heb een statische/vaste v4 en v6 EDPnet configuratie, maar, na dit weekend was de snelheid slecht en ik heb mijn cisco router (niet gecertificeerd) moeten loskoppelen en mijn oude (nu vector friendly) sagem (v4-only) moeten in de plaats zetten om terug betere snelheid te krijgen. Ik denk er nu sterk over om een gecertificeerde vector ready box als modem in bridge mode te gebruiken en er een (misschien zelf gemaakte linux) router achter te zetten die de PPPOE doet en me mijn kwijtgespeeld statisch v6 subnet terug geeft.
Dank voor pointers, URLS etc...
PS; Ik heb een statische/vaste v4 en v6 EDPnet configuratie, maar, na dit weekend was de snelheid slecht en ik heb mijn cisco router (niet gecertificeerd) moeten loskoppelen en mijn oude (nu vector friendly) sagem (v4-only) moeten in de plaats zetten om terug betere snelheid te krijgen. Ik denk er nu sterk over om een gecertificeerde vector ready box als modem in bridge mode te gebruiken en er een (misschien zelf gemaakte linux) router achter te zetten die de PPPOE doet en me mijn kwijtgespeeld statisch v6 subnet terug geeft.
-
- Premium Member
de a-mod is vector ready, en is eigenlijk gemaakt om alleen in bridged mode (zelfs op VLAN 10 of 20) te werken. De bbox3 kan je alleen in bridged mode (laten) zetten op VLAN 30 voor IPTV (net zoals met de bbox2) en gaat dus niet helpen in jouw geval. Ik weet niet of EDPnet die ook gaat aanbieden (ze zouden beter in zo'n gevallen als de jouwe) maar voor zover ik weet gaat Belgacom die niet als losse modem verkopen, maar alleen in een pack aan business klanten.
Dus zelfs voor mensen die graag hun Fritz blijven gebruiken zou dit een goedkopere oplossing moeten zijn dan de bbox of obox die je alleen als modem gebruikt.
Dus zelfs voor mensen die graag hun Fritz blijven gebruiken zou dit een goedkopere oplossing moeten zijn dan de bbox of obox die je alleen als modem gebruikt.
-
- Dummy
@flupke19
Bedankt voor alle informatie.
Ik vond, eerder per toeval, nog veel relevante informatie op userbase. De userbase zoekfunctie is misschien niet perfect.
Het verwondert me dat vlan 10 (internet) niet kan ge-bridged worden op bbox/sagem.
Ik hoor zo dikwijls zeggen: zet je router (l3) in bridge (l2) en een router erachter. Dat gaat toch over vlan 10?
Groeten
Bedankt voor alle informatie.
Ik vond, eerder per toeval, nog veel relevante informatie op userbase. De userbase zoekfunctie is misschien niet perfect.
Het verwondert me dat vlan 10 (internet) niet kan ge-bridged worden op bbox/sagem.
Ik hoor zo dikwijls zeggen: zet je router (l3) in bridge (l2) en een router erachter. Dat gaat toch over vlan 10?
Groeten
heb net reactie gekregen van EDPnet:
Kort samengevat: We hebben de toestellen nog niet.
Ik kan nog niet bevestigen of we deze effectief zullen bestellen, of wanneer we ze zullen ontvangen. We zijn er ons wel van bewust dat het toestel bestaat, maar de beslissing om ze te bestellen dient vanuit het management te komen.
Kort samengevat: We hebben de toestellen nog niet.
Ik kan nog niet bevestigen of we deze effectief zullen bestellen, of wanneer we ze zullen ontvangen. We zijn er ons wel van bewust dat het toestel bestaat, maar de beslissing om ze te bestellen dient vanuit het management te komen.
-
- Dummy
Dag notorious
Ik ga een simpel antwoord geven, voor diepere background, zie wikipedia en ultiem: de RFCs.
Qua PPP configuratie is in principe enkel user name en passwoord nodig om aan te melden bij provider.
Nu, verschillende hw/sw heeft daar zo al zijn eigen interface voor.
Groeten
Ik ga een simpel antwoord geven, voor diepere background, zie wikipedia en ultiem: de RFCs.
Qua PPP configuratie is in principe enkel user name en passwoord nodig om aan te melden bij provider.
Nu, verschillende hw/sw heeft daar zo al zijn eigen interface voor.
Groeten
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 8 keer
Hier gebruik ik de gewone Belgacom BBox3 als bridge met een /27. Maar daar achter hangt wel een router die mijn subnet delegeert naar servers en clients.
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
Telefonie = EDPNet - WeePee
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
-
- Dummy
@Stefan-
Dank voor reactie
--
Hier gebruik ik de gewone Belgacom BBox3 als bridge met een /27. Maar daar achter hangt wel een router die mijn subnet delegeert naar servers en clients.
--
Het is me niet duidelijk welk device (BBox3 of router erachter) PPP opzet.
Wat is een /27 bridge? Is een L2 device sowieseo geinteresseerd in L3 masks?
Overigens, welk type router? En is er ook v6?
Met dank bij voorbaat
Dank voor reactie
--
--
Het is me niet duidelijk welk device (BBox3 of router erachter) PPP opzet.
Wat is een /27 bridge? Is een L2 device sowieseo geinteresseerd in L3 masks?
Overigens, welk type router? En is er ook v6?
Met dank bij voorbaat
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 8 keer
Mijn DrayTek 2920 doet het inloggen bij EDPnet en ipv6 komt gewoon automatische mee via de PPP.
/27 is mijn ip range of subnet die ik heb van EDPnet...
/27 is mijn ip range of subnet die ik heb van EDPnet...
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
-
- Dummy
@Stefan-
Bedankt voor de details.
Ik ga dan ook zo'n BBOX3 kopen.
Qua router denk ik erover om zelf een minipc met gentoo linux en 2 eth te maken.
Groeten
Bedankt voor de details.
Ik ga dan ook zo'n BBOX3 kopen.
Qua router denk ik erover om zelf een minipc met gentoo linux en 2 eth te maken.
Groeten