Krisken, ik kan je redenering volgen. Maar met rechtspraak weet je nooit...
Mijn buikgevoel zegt me, dat een kopie van je (gekochte) cd in the cloud, met dit nieuwe signaalintegriteit decreet, anders behandeld zal/kan (?) worden, dan de content die je van TV zenders afhaalt. Deze zender content heb je niet echt "aangekocht". Op dezelfde wijze als je een cd aankoopt. Ofwel ?
Zo ja, waarom is er dan geen mogelijkheid voorzien om dit digitale signaal (vanaf je digibox) te exporteren ?
Bij cd's is dit wel mogelijk, anders zou je ze niet zelf in The Cloud kunnen zetten.
En waarom dan heel die polemiek dat reclame niet doorgespoeld mag worden. Die reclame wordt ergens mee verkocht en "moet" dus mee uitgekeken worden. Tenzij daar andere rand voorwaarden voor gelden (je betaalt bv meer aan de zender, om geen reclame te hoeven zien). Beetje zoals bij Spotify. De gratis versie is met reclamespotjes, de betalende zonder.
Wat me alvast lijkt, is dat de zenders, die eigenaar zijn van hun content, daar meer inspraak over willen hebben. Zoals bv: Hoe vaak mag je deze content herbekijken ? Mag je die vanaf elke locatie bekijken, etc ? Dat zijn allemaal "gebruiks" rechten die ingevuld en nageleefd moeten worden.
Zoals bv die CI+ modules (in nieuwe televisie). Je steekt een Telenet kaartje erin en kan naar de zenders (die Telenet verdeelt) kijken. Echter bepaalt dat kaartje wel of je die content mag opnemen (ja/nee). Bijkomende randvoorwaarden (zoals bv regio check, reclame spoelen, etc) kunnen daar later ook in geprogrammeerd worden (mocht dit een vraag/voorwaarde van die zenders zijn, om hun content te bekijken).
Met zo een CI+ module (bv bij Telenet) kun je programma's opnemen naar een externe harde schijf. Maar je kan de opgenomen tv-programma’s (op die harde schijf) alleen op het aangesloten tv-toestel bekijken ! Je merkt het, die content wordt dus 'afgeschermd'. Je bent niet echt (ten volle) eigenaar.
De ZENDERS willen (meer) inspraak hebben in wat je met hun materiaal aanvangt. Bv opnemen of niet opnemen, spoelen of niet spoelen, het al dan niet in the cloud plaatsen, etc. Je hebt hun toestemming hiervoor nodig.
Draait daar deze rechtzaak (in zijn essentie) ook niet om ?
Dat Bhaalu geen toestemming van die zenders heeft gekregen.
Hier zal men dus moeten over oordelen.
Heeft Bhaalu (als 'cloud' service/verdeler) het recht die content te 'beheren', zonder voorafgaandelijk akkoord (en dus toestemming) van de eigenaars. Hebben ze bv het recht daar een dienst (naar klanten toe) mee op te richten en daar geld aan te verdienen ?
Jij mag je thuis kopie (van je CD's) gerust in the cloud zetten. Maar daar geen geld mee verdienen. Is het niet ? Zo ja, stel dat je er geld mee verdient. Moet er dan geen stukje van dit geld terugvloeien naar de rechthebbende eigenaars van dit materiaal ?
on4bam schreef:Ik hoop dat men van deze zaak geen gebruik gaat maken om de wetgeving op zo'n manier aan te passen dat het moeilijker/onmogelijk gaat worden om je recht op thuiskopie te doen gelden.
Jaren terug kon je op je VHS cassette programma's opnemen en meenemen naar een vakantieverblijf om daar te bekijken. Nu kan je een opname met digicorder nog wel thuis bekijken maar niet meer elders, een stap achteruit.
We zien mensen steeds meer kiezen om content "on demand" te hebben (Spotifymodel). De muziekindustrie gaat hier de goede weg op. Wat TV betreft doet men het omgekeerd en verhindert men zijn klanten om enige vrijheid te hebben bij het kijken. Kijk naar het succes van Netflix en andere online diensten. Vooruitstrevende managers van mediabedrijven hadden moeten instappen in initiatieven als Bhaalu. Zo zou de klant meer kijkvrijheid hebben en konden ze een graantje meepikken van de inkomsten.
De restricties die de zenders en verdelers aan hun klanten opleggen zouden wel een een omgekeerd effect kunnen krijgen. Mensen gaan niet goed om met dwang.
Helemaal mee eens. En mooi verwoord. Overigens, het is ook mijn verzuchting (al een hele tijd). Heb er gisteren nog een topic over gestart. Dat het huidige televisie kijken niet meer van deze tijd is. Dat
lineaire model. Waarbij je moet kijken, het moment dat het wordt uitgezonden. Dat is voorbij gestreefd ! Alsook heel dat gedoe met (afgesloten) decoders, het zelf moeten programmeren van je opnames, etc.
Wat ook ergens niet kan (vind ik), is dat de keuze van distributeur je aanbod 'bepaalt". Dat is toch absurd ? Niet ? Als ik via Firefox surf, kan ik niet naar deredactie.be kijken. Maar wel via internet explorer ? Zouden jullie zo een "gedrag" van je browser (als distributie/access laag) normaal vinden en aanvaarden ? Ik denk het niet. Maar Telenet bepaalt wel als verdeler welke zenders je kan zien en welke niet (bv Studio 100, Libelle, Njam zijn enkel exclusief bij hen te bekijken).
Bij muziek gaat het inderdaad de goede kant op. Maar heel het film, serie en TV gebeuren, hokt hopeloos achterop. De komst van bv Netflix zou eens deugd doen. Maar komt die er dit jaar ? Ik ben benieuwd...
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).