Iemand een idee hoe je dit aanpakt?
Ik wil:
- Draadloos netwerk (WIFI) op 4 verdiepingen
- Bekabeld internet op 4 verdiepen
- Gebruik maken van een Time Capsule
- Gebruik maken van een netwerkprinter.
- Gebruik maken van externe harde schijf/schijven. (Nas of verbonden met Time Capsule?)
- Apple TV
- Sonos geluidssyteem
- Wireless Cam
Voor alle duidelijkheid, ik kan dus geen ethernetkabels naar alle verdiepingen trekken.
Met powerline adapters (of D-link?) krijg ik echter wel het bedrade net in orde, maar dan heb ik nog steeds niet overal WIFI. De Time capsule is zelf ook een router maar ook dit signaal zal de 4 verdiepingen niet dekken. Bovendien lijken WIFI telenet en WIFI TimeCapsule naast elkaar me niet zo handig.
Ik zou de WIFI van Telenet kunnen uitzetten en enkel de WIFI van de Time capsule gebruiken, maar hoe krijg ik die dan krachtig genoeg om de vier verdiepingen te bestrijken? Uitbreiden met nog een airport express ook gelinkt aan een powerline adapter op elk verdiep?
En waar hang ik het Sonos geluidssysteem aan? Link met de Timecapsule of met de telenetmodem via een powerlink? En de appleTV?
Gebruik ik hoe dan ook powerlink adapters van telenet of D-link powerlines van apple? Waar moet ik op letten 500+Mb? En wat als ik ook nog een paar D-link Wireless camera’s of andere netwerkcamera’s wil installeren?
Om het niet té moeilijk te maken, heb ik voorlopig de ook nog te verbinden Wii, de playstation, en eventueel een wireless beamer buiten beschouwing gelaten. Dat wijst zichzelf wel uit.
Wie kan me de juiste volgorde van adapters, versterkers, routers en connecties uitleggen zonder me een gigantische “cyberkoppijn” te bezorgen? En ja, je mag er gerust een tekeningetje bij maken.
HELP!!!
*Uitleg bij voorkeur niet in “techneuts”
Help Netwerkprobleempje
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Op elke verdieping een powerlan 200-500 mbit en indien je meer dan 1 ethernet poort wil dan koop powerlan met build in switch.
Aan elke powerline een access point, met zelfde SSID en wachtwoord.
Wat moet je nog weten?
[
Post made via mobile device ]
Aan elke powerline een access point, met zelfde SSID en wachtwoord.
Wat moet je nog weten?
[

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Starter
Thx JOS123.
Maar kan ik dan van de Time Capsule express genieten?
Dan maak ik toch gewoon 1 groot ander netwerk aan? Krijg ik dan niet - WIFI telenet + Telenet homespot beneden, eventueel WIFI Time Capsule + WIFI TIME CAPSULE HOMESPOT op het eerste verdiep en jouw netwerk nog eens overal waar ik een powerlan zet?
Maar kan ik dan van de Time Capsule express genieten?
Dan maak ik toch gewoon 1 groot ander netwerk aan? Krijg ik dan niet - WIFI telenet + Telenet homespot beneden, eventueel WIFI Time Capsule + WIFI TIME CAPSULE HOMESPOT op het eerste verdiep en jouw netwerk nog eens overal waar ik een powerlan zet?
-
- Elite Poster
Ja 1 groot netwerk.
Powerlan en de access point zitten in de fysische laag.
Geef alle Wifi zelfde naam & wachtwoord!
Zolang je geen router erbij plaatst zou alles in orde moeten zijn
[
Powerlan en de access point zitten in de fysische laag.
Geef alle Wifi zelfde naam & wachtwoord!
Zolang je geen router erbij plaatst zou alles in orde moeten zijn

[

-
- Starter
Effe kijken of ik als computerleek nog volgen kan : klopt het dat jij nu eigenlijk het volgende zegt:
Rechtstreeks van de Router van Telenet met Powerline adapters (al dan niet met switch) naar elk verdiep en daar telkens een acces point op zetten en alles dezelfde SSID etc geven?
Mijn vraag blijft - worden alle mac's, ipad en iphones dan automatisch geback-upped of enkel als je in de buurt van de Time Capsule komt?
Rechtstreeks van de Router van Telenet met Powerline adapters (al dan niet met switch) naar elk verdiep en daar telkens een acces point op zetten en alles dezelfde SSID etc geven?
Mijn vraag blijft - worden alle mac's, ipad en iphones dan automatisch geback-upped of enkel als je in de buurt van de Time Capsule komt?
-
- Starter
zelfde probleem met bvb printer of extra harde schijf als het geen NAS of netwerkprinter is, die kan je nl aan de TimeCapsule hangen en zijn dan bereikbaar binnen het netwerk.
-
- Starter
dus eigenlijk -
gelijkvloers gewoon dekking door modem telenet zelf en 1 powerline
1 ste verdiep - powerline + acces point
2de verdiep - Powerline + Time Capsule (?)
3 de verdiep Powerline + acces point
??
gelijkvloers gewoon dekking door modem telenet zelf en 1 powerline
1 ste verdiep - powerline + acces point
2de verdiep - Powerline + Time Capsule (?)
3 de verdiep Powerline + acces point
??
-
- Elite Poster
Edit: Volgens Apple moet die extender een Airport express zijn dus access point aan een powerline gaat niet ok zijn als je effectief je hele huis met die time capsule wilt laten werken.
het word ook aangeraden om apple powerline te gebruiken maar ik denk dat het geen must is.
[
het word ook aangeraden om apple powerline te gebruiken maar ik denk dat het geen must is.
[

-
- Starter
Blijf ik dan niet met volgende problemen zitten? :
zelfs als ik airport express gebruik zit ik op de N standaard terwijl de Time Capsule op AC zit wat sneller heet te zijn? Dan zou ik al van elk acces point een Airport extreme moeten maken?
Heeft dit überhaupt zin? Want ze spreken wel over 200 - 500mbit powerline adapters, maar blijkbaar halen die (al naargelang de afstand en leeftijd van het elektriciteitsnet) maar een fractie van hun debiet?
Bovendien zit ik dan hoe dan ook nog met enerzijds het telenet wifi netwerk, en anderzijds het "apple wifi netwerk. Naar verluidt schakelen lang niet alle apparaten al automatisch over op het meest performance netwerk, wat dan ook weer voor problemen zou kunnen zorgen. Of leg ik dan gewoon de wifi van telenet af? …..
zelfs als ik airport express gebruik zit ik op de N standaard terwijl de Time Capsule op AC zit wat sneller heet te zijn? Dan zou ik al van elk acces point een Airport extreme moeten maken?
Heeft dit überhaupt zin? Want ze spreken wel over 200 - 500mbit powerline adapters, maar blijkbaar halen die (al naargelang de afstand en leeftijd van het elektriciteitsnet) maar een fractie van hun debiet?
Bovendien zit ik dan hoe dan ook nog met enerzijds het telenet wifi netwerk, en anderzijds het "apple wifi netwerk. Naar verluidt schakelen lang niet alle apparaten al automatisch over op het meest performance netwerk, wat dan ook weer voor problemen zou kunnen zorgen. Of leg ik dan gewoon de wifi van telenet af? …..
-
- Elite Poster
Als je met die airport express werkt heb je geen powerlines nodig, die airport express maken draadloos verbinding.
Behalve 1 powerline voor de time capsule.
Hangt inderdaad af van je electriciteit opstelling.
Je kan proberen om de telenet wifi in de apple netwerk te plaatsen maar let op dat de time capsules features niet goed zullen werken.
Helaas heb ik niet veel kennis met apple netwerken
[
Behalve 1 powerline voor de time capsule.
Hangt inderdaad af van je electriciteit opstelling.
Je kan proberen om de telenet wifi in de apple netwerk te plaatsen maar let op dat de time capsules features niet goed zullen werken.
Helaas heb ik niet veel kennis met apple netwerken

[

-
- Starter
Ja, ik begin ook te vrezen dat ik de ideale oplossing nog niet gevonden heb. Is ook een kluwen als je er rekening mee houdt dat bepaalde toestellen best kabelverbinding hebben, andere in een bestaand wifi net horen te werken en sommige hun eigen netwerk maken / of versterken(SONOS).
Zo moet je bvb ook opletten dat je verbinding met je tv rechtstreeks van de telenet routeer komt of hij accepteert het Ip adres niet. What thé f…..?
Kan natuurlijk ook terug een boek lezen en LP's gaan kopen en de technologie aan me laten voorbijgaan, maar dat lijkt zo op opgeven. Sommigen moeten mij toch vooraf gegaan zijn. Spreek hier enkel over relatief goedkope alledaagse apparatuur die al minstens paar jaar op de private consumer markt bestaat.
Zo moet je bvb ook opletten dat je verbinding met je tv rechtstreeks van de telenet routeer komt of hij accepteert het Ip adres niet. What thé f…..?
Kan natuurlijk ook terug een boek lezen en LP's gaan kopen en de technologie aan me laten voorbijgaan, maar dat lijkt zo op opgeven. Sommigen moeten mij toch vooraf gegaan zijn. Spreek hier enkel over relatief goedkope alledaagse apparatuur die al minstens paar jaar op de private consumer markt bestaat.
-
- Elite Poster
Er zijn natuurlijk wel oplossingen voor iedere situatie.
Als je met time capsule werkt dan ben je beperkt tot apple producten (Airport Express). Mits je een apparaat vind die volledig werkt met time capsule?
Je kan de iphone/mac met de apple apparatuur laten werken en de niet-apple zoals wii enz.. met de niet apple, uiteraard gaat het niet goedkoop zijn, maar dat is altijd bij Apple het geval.
[
Als je met time capsule werkt dan ben je beperkt tot apple producten (Airport Express). Mits je een apparaat vind die volledig werkt met time capsule?
Je kan de iphone/mac met de apple apparatuur laten werken en de niet-apple zoals wii enz.. met de niet apple, uiteraard gaat het niet goedkoop zijn, maar dat is altijd bij Apple het geval.
[

-
- Starter
Niemand anders nog een idee hoe ik het best functionerende snelle netwerk dien op te zetten rekening houdende met alle bovenstaande factoren?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Linkje... want uiteindelijk kan die Time capsule gewoon niet het verschil zien of een toestel geconnecteerd is via wired of wireless !jos123 schreef:Edit: Volgens Apple moet die extender een Airport express zijn dus access point aan een powerline gaat niet ok zijn als je effectief je hele huis met die time capsule wilt laten werken.
Nogmaals... dit zou volledig transparant moeten zijn... en maakt dus normaal niet uit.jos123 schreef:het word ook aangeraden om apple powerline te gebruiken maar ik denk dat het geen must is.
Het antwoord is al in het begin gegeven volgens mij... aan wat twijfel je nog ?VentvanGent schreef:Niemand anders nog een idee hoe ik het best functionerende snelle netwerk dien op te zetten rekening houdende met alle bovenstaande factoren?
-
- Elite Poster
Vind de link niet terug, heb andere gevonden waar blijkt dat er een verschil is tussen repeater en access point!r2504 schreef:Linkje... want uiteindelijk kan die Time capsule gewoon niet het verschil zien of een toestel geconnecteerd is via wired of wireless !
https://discussions.apple.com/message/23324301#
Dus repeaten is niet ok volgens hem maar als access point met kabel/powerline is het geen probleem

Dus volgens deze gebruiker in de Apple forum zou het geen probleem moeten zijn om powerline + access point te combineren met de time capsule, probleem opgelost

-
- Deel van't meubilair
Ook niet geheel correct... men schrijft op de betreffende web pagina dat Apple z'n implementatie niet compatible is (zodat een repeater gewoon niet zal werken).jos123 schreef:Vind de link niet terug, heb andere gevonden waar blijkt dat er een verschil is tussen repeater en access point!
Maar maakt niet uit... de persoon hier wil gewoon AP's aansluiten.
-
- Elite Poster
Mits je universele repeater gebruikt...
[
[

-
- Deel van't meubilair
Je hebt geen repeater nodig... gewoon AP's.