welk geheugen heb ik?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

hey

kan er iemand me vertellen hoe je te weten kan komen welk geheugen er in een pc zit. want ik kan het nergens vinden.

ik bedoel dus dingen zoals dit "DDR-266mhz - 256 MB - Apacer: PC2100" (van een website gehaald)

en kan je ook ergens zien welke voorzieningen je in je pc hebt om nog geheugen bij te steken, want dat ben ik dus van plan.
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Software als Sisoft sandra of Aida32 geeft je al de informatie die je nodig hebt. Je moet er Google maar eens tegenaan smijten... De ontwikkeling van Aida32 is denk ik wel gestopt.
Voor de rest hangt het er gewoon vanaf of je nog plaats vrij hebt, dan kan je gewoon geheugen bijsteken. Indien niet, zal je er een kleinere moeten uithalen en vervangen door een latje van een grotere capaciteit.
Als dat geheugen niet te oud is, zijn de goeie computerwinkels zelfs zo vriendelijk om dat oud latje over te nemen.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
don_sangiorgio

Op de website http://www.cpuid.com staat een freeware programma "cpu-z". Hiermee kan je bij het gedeelde "memory" kijken wat voor geheugen er in je bakje steekt.
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

don_sangiorgio schreef:Op de website http://www.cpuid.com staat een freeware programma "cpu-z". Hiermee kan je bij het gedeelde "memory" kijken wat voor geheugen er in je bakje steekt.

Leuk programaatje, geeft wel exact weer en gratis dacht ik.
Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

dus als ik het goed voor heb, heb ik een
"micron technology DDR-SDRAM pc2100 - 256mb geheugenkaart"?

(zie screen)

als ik dan een geheugenkaart wil bij kopen, waar moet ik dan op letten?

alvast allemaal bedankt
Bijlagen
cpu-z.PNG
(20.26 KiB) 86 keer gedownload
bubbs
Pro Member
Pro Member

foxxy girl schreef:dus als ik het goed voor heb, heb ik een
"micron technology DDR-SDRAM pc2100 - 256mb geheugenkaart"?

Ja, waarvan blijkbaar 64MB gebruikt wordt als videogeheugen

foxxy girl schreef:als ik dan een geheugenkaart wil bij kopen, waar moet ik dan op letten?

alvast allemaal bedankt

Let erop dat je geheugen minstens PC2100 is... Aangezien je blijkbaar maar een latje geheugen in je PC hebt steken, moet je je niet al te veel aantrekken van single- of double sided DIMM's...
Akira
Elite Poster
Elite Poster

pc2100 is niet zo gemakkelijk te vinden...
maar ik las op een site van een winkel dat pc3200 downward compatibel is met pc2100 uiteraard aan 266Mhz dan maar

maar kzou wachten tot iemand dit hier bevestigt :)
de pispaal <<
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

kunnen jullie me mss aanraden welke geheugenkaart ik best kan kopen,
ik wil in totaal 512mb hebben, dus moet ik een kaart van 256 bijkopen, maar ik heb hier helemaal geen verstand van.
bubbs
Pro Member
Pro Member

Voor normaal computergebruik is normaal elk geheugen geschikt... Als je zwaar wilt gaan overclocken of toch die laatste .5% prestatiewinst uit je systeem wilt persen, ga je best naar de duurdere merken...

Persoonlijk ga ik meestal voor Apacer, kost een fractie meer dan no-name geheugen, maar is meestal van degelijke kwaliteit...

Mr.Cide schreef:maar ik las op een site van een winkel dat pc3200 downward compatibel is met pc2100 uiteraard aan 266Mhz dan maar

maar kzou wachten tot iemand dit hier bevestigt :)

Normaal wel, maar dan natuurlijk wel aan de snelheid van de traagste geheugenmodule...
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Ik vroeger ook niet. Ik nam gewoon mijn latje dat in mijn pc zat en ging ermee naar exell(computerwinkel) en daar gaven ze me dan een latje dat bij dat andere latje paste. :twisted: Rond de 50€ denk ik. :wink:
Akira
Elite Poster
Elite Poster

je gaat naar de winkel en zegt ik wil een pc2100 ddr latje van 256MB.
De kans zit erin dat ze dit niet in stock hebben omdat de meeste pc's nu als standaard pc3200 hebben, maar die zal ook draaien op uw pc weliswaar tegen de snelheid van pc2100.

prijzen die ik gezien heb op sites voor pc3200 latje is 30€-95€ waarin het laatste het beste is (eerste oem en tweede corsair)
de pispaal <<
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Die ram gaat idd onderclocken en is dus perfect bruikbaar.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

oke, bedankt ik zal de raad van mr. cide maar opvolgen zeker :? :P :wink:

het zal nog wel even duren voordat het zover is, maar we zullen wel zien.

bedankt
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

heykes :P

ik krijg waarschijnlijk binnen een paar dagen een geheugen kaartje van een vriend, en ik heb een turorial gezocht om deze te instaleren. kan er even zien of deze een beetje juist en volledig is.

ik vraag mij ook af welke ik moet volgen:
-DIMM's instaleren
-SO-DIMM's instaleren
-SIMM's instaleren.

alvast bedankt
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Als je normaal een latje koopt dan zit er een handleiding bij.

Je moet eigenlijk gewoon de stekker uit de pc doen, je pc open vijzen. Dan die twee klepjes naar boven doen, het latje erin steken, de klepjes weer toe doen,....
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

heeft iemand daar foto's van ofzo, want omdat het kaartje uit een andere pc komt, zit er geen handleiding bij, en ik weet dus ook niet waar ik het juist moet steken.

vind windows xp die kaart zelf?
Akira
Elite Poster
Elite Poster

naast de proc zitten geheugenbankjes en als ge kijkt naar het ram latje dan zult ge zien dat da daar in moet ;)

meestal zijn dat 4 van die bankjes naast elkaar en je oude ram zal daar ook zitten (is rechtopstaand latje met chips op :) (ge kunt er nie naast kijke)

je moet dat gewoon terwijl de pc uitstaat erinduwen (liefst nie te ruw) en dan opstarten en dan zal windows da wel herkennen :wink:

en die tutorial is voor andere soorten geheugen (wat ij hebt is ddr sdram)
de pispaal <<
crapiecorn.

:-)

het is geen geheugenkaart, ram latje in de volksmond of gewoon ram geheugen, en windows xp heeft daar niets mee te maken, je bios moet dat vinden, als je hetzelfde latje kan vinden heeft het geen belang en je je hem gewoon in vrije slot naast oud latje steken, als je met verschillende snelheden werkt weet ik niet juist hoe ze moeten zitten.
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

???

ik heb een geheugen latje van 256mb en ik krijg er één van dezelfde grote.
als ik deze onder men oude latje steek, zorgt windows dan zelf dat het in orde komt?

kan er iemand een foto nemen en aanduiden waar ik het precies in moet duwen, want ik wil niks verkeerd doen en ik ken totaal niks van hardware laat staan om het te instaleren.
crapiecorn.

ik zou een foto nemen maar dan zou je het niet herkennen wegens ram koeling omhusel , nogalmaal ram is afhankelijk van een os maar van de bios .,en je steekt het er naast , niet onder :-)
Akira
Elite Poster
Elite Poster

Afbeelding

het zijn de gele onder dat gele vierkant met in het midden dat wit (daar zit de proc)

je kan niet missen omdat die ramlatjes nergens anders inpassen

(kleuren kunnen verschillen :wink:

ik begrijp je onzekerheid omdat je het nog nooit gedaan had, ik had dat ook toen ik de eerste keer een hdd er wou insteken

een tip: probeer het niet te forceren en doe het voorzichtig anders moogt ge een nieuwe kopen :oops: (/me is onhandig)
de pispaal <<
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

(/me is onhandig)

:lol: ik zal men best doen, als ik binnen een paar dagen het latje krijg, laat ik jullie wel weten of het gelukt is of dat ik een nieuwe pc hebt gekocht :P
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

aja, als het niet direct past, dubbelcheck dan eens waar de plastic scheiding zit, want bij het nieuwe ram is het moeilijk te zien dus kan je je latje er verkeerd proberen in te duwen, dus eens andersom proberen ook
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

SeNsEi Ze0n schreef:aja, als het niet direct past, dubbelcheck dan eens waar de plastic scheiding zit, want bij het nieuwe ram is het moeilijk te zien dus kan je je latje er verkeerd proberen in te duwen, dus eens andersom proberen ook

bedankt voor de tip (daar had ik anders nooit achter gekomen)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb toch al eens een pc gehad (van de buur) en op dat geheugen moest ik toch heel wat kracht zetten voordat dat latje er fatsoenlijk inzat. Maar dat zal door het mobo zijn. :)
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mijn ram herkent dat proggy niet.

512 2pack Muskin High Perf Rev2 Pc133 222
[/img]
Bijlagen
ram.jpg
(41.71 KiB) 42 keer gedownload
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik kom hier nu wel tot de vaststelling dat ik een tijdje geleden mijn clockings vergeten terug goed te zetten heb... hehe

Nu zijn ze weer goed se
Bijlagen
ram.jpg
(39.48 KiB) 43 keer gedownload
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”