Windows installeren op ssd

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

zit nu al 2 dagen te kl*ten met een laptop van mijn vader. Hij heeft een Acer Aspire v3-731, en klaagde regelmatig dat hij enorm traag is, dus stelde ik voor om een extra ssd te installeren. Heb dan maar een crucial M500 gekocht, laptop opengedraaid en tot mijn verrassing was er een tweede bay voorzien, zodat ik deze simpelweg kon inpluggen. (Toen kreeg ik al een akelig voorgevoel, zo gemakkelijk kon het allemaal niet zijn).

Dus ik steek mijn windows dvd in, om deze te installeren, maar hij verrekte om deze te laden bij opstart, ook nadat ik de cdrom in bios boot als eerste gezet had. Uiteindelijk heb ik dan de Boot Manager kunnen laden met F12 (na te enablen in bios,en mode UEFI te veranderen in Legacy Bios), en kon ik eindelijk booten vanop cd.

Als ik dan eindelijk kan kiezen voor disk (1), krijg ik de volgende error:

En bij elke optie geeft ie aan: "Windows kan niet worden geïnstalleerd op schijf ( details weergeven )"
En bij details geeft ie dan aan:
"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl."

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

ps. (Geprobeerd om met linux cds/usb te starten, maar scherm gaat telkens op zwart bij installeren/live cd, dus hier geraak ik ook niet verder)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom steek je de SSD niet als vervanger de bestaande HDD?
Ik veronderstel dat het SATA is, is de SATA controller bekend bij Windows of niet (laden met F6 als ik me niet vergis).
Is de SSD geformateerd of niet?
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Kreeg de originele niet echt los (kleine schroevendraaiertje kapot gedraaid, zo vast zat ie), en opteerde dan maar voor de tweede bay.

ssd is geformateerd, heb em als MBR gezet, als GPT, maar niks helpt. Daarom dat ik linux wou installeren, en vandaaruit een wonder verrichten, maar nougabolleh :bang:
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Welke versie van Windows is het? Je hoeft een drive normaal niet te formatteren alvorens je er Windows gaat opzetten. Kijk hier eens naar: http://www.sevenforums.com/tutorials/52 ... stall.html
Met name de screenshots van stap 5, 6 en 7 zijn hier belangrijk. Wat ik altijd doe is alle partities verwijderen (Delete in stap 7) tot wanneer alle Unallocated Space van een disk bij elkaar staat. Daarna klik ik gewoon op Next. Op New klikken hoef je helemaal niet te doen aangezien de installatie zelf alle nodige zaken kan voorzien.

Let wel goed op: als je 2 drives in een laptop hebt steken tijdens een Windows-installatie, kan het goed zijn dat hij de andere (oude) drive gebruikt om bepaalde zaken op te zetten die hij nodig heeft om op te starten. Bij het verwijderen van deze drive kan je Windows dus niet meer opstarten. Ik zou alvast aanraden deze drive tijdens het installeren van Windows uit het systeem te verwijderen en achter terug aan te sluiten.
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Kga deze nacht op het werk eens kijken of ik geen extra schroevendraaiertje kan maken, en morgenvroeg/middag die andere schijf eruit probeer te draaien.

Heb alle partities verwijderd, en nieuw volume willen maken, maar blijft die foutmeldingen tevoorschijn toveren.

Windows 7 64-bit Home Premium, ook al een 64-bit Ultimate geprobeerd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Sowieso de SSD als hoofdschijf steken. Zo een tweede bay heeft meestal maar SATA II en dan haal je de volle snelheid niet van je SSD. De originele bay heeft gewoonlijk wel SATA III. Ook best de andere schijf niet in pc laten zitten tijdens de installatie en zeker zien of AHCI aan staat in de bios/efi.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ben je zeker dat je de SSD aanduid ? Indien ja moet je SSD volledig leeg maken, partitie verwijderen.
Dus LET OP dat je geen data verwijderd.

Je kan ook proberen GPT naar MBR te converteren:
http://technet.microsoft.com/nl-nl/libr ... 10%29.aspx
http://www.goeievraag.be/vraag/computer ... ijl.376467
http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
DEWAELE
Member
Member
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik heb eerst SDD via EaseUS Partition Master (free 9.3.0) bewerkt en geformateerd, daarna via EaseUS Todo Backup (free 6.1) een volledige kopie van de HD naar de SDD geschreven, nadien de schijven in de computert verwisseld, bios aangepast naar SDD ipv HD en gewoon oponieuw opgestyart.
HD wordt na wissen nu gebruikt als reserve en backup
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

In de bootmenu selecteer UEFI mode, selecteer ook UEFI cd/dvd (de dvd lezer), zie dat je 64bit DVD gebruikt.

Anders MOET je de SSD van GPT naar MBR converteren zoals hierboven vermeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Even een update:

had oude hdd eruit gehaald, en nieuwe in wou hij niet meer booten, zelfs niet in de bios geraken. Oude schijf terug erin gestoken, in bios terug op legacy bios gezet ipv uefi, en daarna kon ik gewoon windows 7 installeren op de ssd, zonder enige foutmelding.

Nu moet ik nog enkel de oude hdd erinsteken, en hopen dat er geen gez*ik van komt :banana:
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Als je de legacy BIOS gebruikt dan heeft je SSD MBR.

Nadat je de gewone HDD hebt geplaatst, zie in je BIOS dat de SSD nr 1 is en HDD nr 2, alles gaat goed komen :)
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”