HSPA, HSPA+, DC-HSPA

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Bij 3G heb je een aantal standaarden, waar ik wijs probeer uit te geraken. Ik heb er al wat over opgezocht maar de sites met technische uitleg zijn meestal nogal fragmentair.

HSPA: snellere versie van 3G -> "H" op statusbalk telefoon
HSPA+: nog snellere versie van 3G -> "H+" op statusbalk telefoon
DCHSPA: nog snellere versie van HSPA door over twee kanalen tegelijk te werken -> eveneens "H+" op de statusbalk?
-- of is er ook een verschil tussen DC-HSPA en DC HSPA+?

Mobistar heeft dat nu DC-HSPA uitgerold, dacht ik. Als ik het goed gelezen heb dan zou een goede DC-HSPA verbinding bij benadering even snel zijn als een matige 4G-verbinding, in theorie (ja, dat komt in de praktijk nooit voor, ik weet het) tot 84.4 MBps? http://www.radio-electronics.com/info/c ... -hsdpa.php

Hoe kan je zien of je DC-HSPA hebt? In mijn statusbalkje verschijnt enkel H+, nooit iets wat lijkt op DC-HSPA(+). Ook een widget die de netwerknaam en -type geeft maakt er geen melding van?
Laatst gewijzigd door hendrake 20 jan 2014, 14:38, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

DC is Max 42Mbit door combinatie van 2x 21Mbit HSPA+ (in België).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Geraak in antwerpen-noord uitzonderlijk een keer boven de 20 Mbps, maar doorgaans blijft het tussen de 6 en 9 Mbps...
Bijlagen
dashboard.JPG
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

UMTS (384 kbit/s)
HSPA: (High Speed Packet Acces), bevat HSDPA en HSUPA D en U voor down/uplink. Snelheid (in de downlink) varieert van 1.8Mbit, 3.6Mbit, 7.2Mbit tot 14.4Mbit, waar de laatste twee het meest voorkomen in Belgie.
HSPA+ = evolved HSPA tot 21.6Mbit per 5MHz bandbreedte
DC-HSPA (zonder + geschreven, maar gebaseerd op HSPA+) is Dual Cell HSPA en gebruikt twee keer 5MHz voor 2x21.6Mbit = 42Mbit

Verdere combinaties van meerdere 5MHz kanalen en MiMo geven de mogelijkheid tot hogere snelheden, al zijn die niet uitgerold in belgie. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/HSDPA

Alle drie de providers bieden DC-HSPA aan, wel niet overal (DC-HSPA vereist geen extra hardware tov HSPA+ en is dus een softwarematige update aan de kant van de providers)

Stock Andoid geeft alleen aan of je op UMTS zit (=3G) of HSPA/HSPA+/DC-HSPA (allemaal aangeduid met H) Skins van bepaalde merken maken daar nog eens onderscheid in H (HSPA) en H+ (HSPA+/DC-HSPA)

Om te checken of je op DC-HSPA zit: https://play.google.com/store/apps/deta ... lnet&hl=en
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Een erg volledige en duidelijke uitleg van AndRo555.
Alleen de applicatie die je aanhaalt geeft volgens mij geen DC-HSPA weer, maar enkel tot HSPA +. Dat komt door de manier waarop Android werkt(volgens de app developer) . Tenzij er in KitKat iets veranderd is waardoor DC-HSPA wel weergegeven kan worden via die app.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Het geeft het in ieder geval weer in KitKat, de versies er voor weet ik niet. Ik ben overgestapt van een Galaxy Nexus op een Nexus 5 dus ik heb geen idee wat een DC-HSPA capabele telefoon weergeeft op 4.3 of vroeger.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Hangt ook wel af van fabrikant tot fabrikant denk ik. Mijn telefoon kan DC-HSPA aan en toch geeft de app maximaal HSDPA voor 3G weer. Een snelheidstest van meer dan 22 Mbps bevestigd dan wel dat de masten in de buurt DC-HSPA aankunnen. Zal dan inderdaad veranderd zijn vanaf 4.4:-)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”