Nieuwe router of toch Fritzbox ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Mijn router begint meer en meer kuren te vertonen, we moeten 'm regelmatig power cyclen om terug internetverbinding te hebben. Het lijkt alsof de DHCP het opgeeft.

De setup is als volgt:

Scarletbox op de lijn, zorgt ook voor Belgacom TV
daarachter een Linksys WRT54G (met DDWRT erop) die een eigen sessie opbouwt en zorgt voor het eigenlijke netwerk. Er is momenteel slechts 1 poort in gebruik, die gaat naar een cascade van 2 Gigabit switchen. (er is ook remote acces naar de NAS enzo)

Een aantal bedenkingen:

- op termijn zou ik wel eens met Voip willen beginnen, dus denk ik aan een fritzbox
- ik heb de indruk dat een fritzbox steeds met DSL aan boord is
- dat wil zeggen dat ik de scarletbox moet vervangen en dus TV moet instellen op de fritzbox
- ik lees dat Fritzboxen niet meer ondersteund worden als vectoring wordt ingevoerd, is het dan nog een nuttige aankoop ?

- of misschien beter gewoon een router zonder dsl om de huidige te vervangen, maar dan is de vraag welke ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als je voip wilt doen zou ik een gigaset kopen of een echt voip toestel. Kost niet zoveel meer en heeft zeker dezelfde mogelijkheden.

Belangrijkste vraag is : wat verwacht je van een router, en hoe graag pruts je zelf?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zelf prutsen, een beetje, maar het moet gewoon blijven werken zonder veel omkijken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

krisken schreef:en heeft zeker dezelfde mogelijkheden.
... zei hij zelfverzekerd. Een Fritz!Box is bijvoorbeeld ook een huistelefooncentrale.

Zoals je hier op verschillende threads kan vinden, kan je nog steeds je bestaande modem gebruiken, met daarachter een Fritz!box (via PPPoE). Vectoring is dan geen probleem, en je Fritz!Box krijgt toch een extern IP adres.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Krijg je bij scarlet ook 2 ppoe's?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, zo is het nu ook.

Maar heeft een Fritzbox niet altijd een DSL modem aan boord ?

J.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Quasi allemaal, ja - maar die kan je uitschakelen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Omdat ik gisteren ondervonden heb hoe onstabiel die scarletbox kan zijn, overweeg ik meer om alles te vervangen door 1 fritzbox, alleen weet ik dan niet goed hoe scarlet/belgacom reageert in het geval van lijnproblemen... heeft iemand hier ervaring mee ?

J.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Neem dan de Fritzbox 7360. Doet VDSL en kan vectoring aan sinds de nieuwste firmware van een paar weken geleden. Zou op de whitelist staan om door Belgacom goedgekeurd te worden voor gebruik op hun netwerk. Ik durf niet zeggen of die goedkeuring er al is. philippe_d is hier dé authoriteit bij uitstek als het op fritzbox aankomt. Ik heb zelf ook een FB7360.Tip: zoek eens bij Marktplaats in Nederland. Daar staan er veel te koop voor een fractie van de nieuwprijs. Dat komt omdat sommige providers nieuwe klanten een FB7360 geven bij het afsluiten van een abonnement terwijl die er meestal al een hebben van hun vorige provider. Mijn FB7360 heb ik ook via Marktplaats gekocht. 65 euro of zo betaald (+ nog wat transportkosten).
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Waarom dan niet de Fritz 7340 ? Die kan ook VSDL aan. Maar weet niet of hij vectoring kent.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Omdat de 7340 geen goedkeuring krijgt/zal krijgen van Belgacom in tegenstelling tot de 7360. Er is een topic over de 7360 als ik mij niet vergis.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Als je er niet mee inzit om de Scarlet modem nog te gebruiken en daarachter een Fritzbox, kan je de goedkoopste fritzbox nemen. Voip functionaliteiten zijn dezelfde, wel hebben sommige modellen DECT-ondersteuning.
Zelf heb ik een 7390 achter een BBox3 staan. Mijn indruk is dat de FB sneller en stabieler is als de tv-decoders aan de BBox hangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Neem dan de Fritzbox 7360. Doet VDSL en kan vectoring aan sinds de nieuwste firmware van een paar weken geleden. Zou op de whitelist staan om door Belgacom goedgekeurd te worden voor gebruik op hun netwerk. Ik durf niet zeggen of die goedkeuring er al is.
Wat betreft de 7360:
  • We hebben van EDPnet vernomen dat het testproces voor de 7360 vollop aan de gang is (ook voor vectoring), ze verwachten binnen enkele weken uitsluitsel, maar het ziet er goed uit.
  • De goedkeuring zal gebeuren op basis van één specifieke Firmware, deze zal niet geupgrade mogen worden :(
    Want een nieuwe firmware = nieuwe certificatie = x duizenden euro's kosten voor de ISP.
rmag schreef:Waarom dan niet de Fritz 7340 ? Die kan ook VSDL aan. Maar weet niet of hij vectoring kent.
Alle VDSL2 FritzBoxen met recente FW (OS 06.01) ondersteunen vectoring, maar dat is niet relevant.
Alléén de 7360 zal (indien alles gunstig verloopt) door Belgacom goedgekeurd worden voor vectoring.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zie het wel zitten om een fritz achter de scarletbox te zetten, maar momenteel verdenk ik die box er juist van onstabiel te zijn...

En mijn router die er nu achter staat heeft ook al wat leeftijd.

Vandaar zou ik de hele mikmak willen vervangen. Maar ik vermoed dat het vrij simpel is om een fritzbox eerst achter de scarletbox te zetten en dat daarna te veranderen ?

J.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad.
Gewoon een kwestie van de internet instellingen te wijzigen.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

philippe_d schreef:De goedkeuring zal gebeuren op basis van één specifieke Firmware, deze zal niet geupgrade mogen worden :(
Goed nieuws over de 7360 :-) Welke firmawre is dat? Of moet die nog gereleased worden? nu al updaten en dan nooit meer of nog wachten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik zou zeggen: beter wachten tot we de uitkomst hebben.

Het zou kunnen dat ze de laatste FW gebruikt hebben (06.01), of dat ze eens speciale (lab) versie gemaakt hebben gebaseerd op een vorige FW (05.60-xxxx).
Als je nu update met de laatste release FW (06.01) en je moet terug naar bijvoorbeeld 05.60-xxxx, dan is dit een downgrade.
Bij een downgrade verlies je altijd al jouw instellingen (factory reset).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”