Ik heb dit als volgt opgelost.axs schreef:Is het dichtdraaien van de kranen in de leefruimte wel een oplossing om enkel de slaapkamer een beetje bij te warmen tijdens de nacht? Het verwamingssysteem zal toch blijven doordraaien aangezien het de leefruimte gaat willen opwarmen tot de gevraagde temperatuur ....? Of zie ik hier wat over het hoofd?
Ben dus ook op zoek naar een andere oplossing ... misschien toch maar eens laten bekijken of we de circuits niet kunnen opsplitsen met aparte thermostaten of dergelijke.
Echter geen idee hoe dat in zijn werk gaat....
Op de collector achter de ketel zijn 4 circuits aangesloten:
- 1 = living, inkomhall
2 = keuken, wasplaats beneden
3 = slaapkamer 1, 2, 3
4 = badkamer + slaapkamer 4
- - Ik heb 4 thermostaten: living, keuken, slaapkamer 2, badkamer.
- Op de 4 circuits heb ik 4 elctroventielen gemonteerd (op de retourleidingen, vlak voor de collector).
- Naast de ketel, hangt een schakelkastje, met daarin 4 relais.
- de thermostaten sturen één van de relais aan, en op het relais staat enerzijds het elctroventiel, en anderzijds de sturing naar de ketel (dit is het contact dat vroeger van de centrale thermostaat kwam).
Zolang tenminste één van de circuits open is, blijft de ketel en de pomp draaien.
Hiermee vermijd ik het probleem met de blijvend draaiende pomp of de noodzaak van een overdukventiel.
Dit systeem werkt hier al >20 jaar, en ik vind het zeer comfortabel (als ik vergelijk hoe sommige mensen - met veel recentere installaties - sukkelen met kranen open/toe zetten beneden om boven warmte te krijgen, en hun centrale thermostaat downgraden naar een gewone schakelklok).
- 's Morgens verwarm ik alleen de badkamer en de keuken. Na de ochtenddrukte gaat de badkamer terug op "nacht" (16°).
- Als je buiten de geprogrammeerde uren een bad/douche wil nemen: thermostaat op "zonnetje" en 5 min later is het warm in de babkamer (radiator in kamer 4 staat dicht).
- nadeel boven is één thermostaat voor kamer 1, 2, 3 - maar deze thermostaat hangt in de studentenkamer (radiator in kamer 1+3 staan normaal dicht).
- geen nood aan programmeerbare individuele thermostaatkranen (ik heb zelfs geen enkele thermostatische kraan nodig).
Bestaande installaties op die manier omvormen is natuurlijk niet altijd eenvoudig
- - je moet een kabeltje trekken vanaf het relaisskastje naar de verschillende thermostaten (kan waarschijnlijk ook draadloos opgelost worden)
- je moet de verschillende circuits kunnen onderbreken voor het elctroventiel.