Snelheid draadloos internet whoppa

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Eerst en vooral kan je proberen de kanaalbreedte op 40MHz zetten, dit zal je snelheid moeten verdubbelen, als er niet te veel andere netwerken in de buurt zijn.
Ook kan je proberen is het kanaal manueel in te stellen door met je laptop en inssider is door je huis te lopen en te zien welk kanaal niet bezet is / leegst is. Dit kanaal stel je dan in op het TN bakje.
Signaalsterkte langs de router zal altijd wel goed zijn, waar je meestal zit is het belangrijker, zolang het boven de -80dBm hebt zullen de snelheden wel redelijk zijn.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

kanaalbreedte naar 40 brengen haalt niks uit, als je al slechte snelheid hebt als je langs de router zit.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Onlangs nog bij iemand geweest die een linksys EA6500 E4200 had samen met telenet.
Op een 5-tal meter gaf dat (met een muur ertussen) toch mooi 118Mbit/s (802.11a 5GHz). Zonder enig gefoefel met instellingen. En dat op mn 6 jaar oude laptop. Ik stond zelf versteld.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Sylvester schreef:kanaalbreedte naar 40 brengen haalt niks uit, als je al slechte snelheid hebt als je langs de router zit.
Euhm, niet om onbeleefd te klinken, maar lees je eens in op draadloze technologie? 40MHz vs 20MHz is een autostrade vs een provenciale weg, twee keer zoveel bandbreedte en dus twee keer zoveel snelheid. (Tenzij je midden in een stad woont met tientallen netwerken natuurlijk)
brubbel schreef:Onlangs nog bij iemand geweest die een linksys EA6500 E4200 had samen met telenet.
Op een 5-tal meter gaf dat (met een muur ertussen) toch mooi 118Mbit/s (802.11a 5GHz). Zonder enig gefoefel met instellingen. En dat op mn 6 jaar oude laptop. Ik stond zelf versteld.
Maak er 802.11n van en ik geloof je wel :-)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nee, omzetten naar 40 Mhz gaat hier niets uithalen.
Lees maar eens het ganse topic.
De TS heeft zelfs maar 5 Mbps als hij langs de router zit. Dus er iets anders fout, en gaat het niks uithalen.
Denk je nu echt dat hij van 5 naar 118 Mbps gaat als hij overschakelt van 20 naar 40 Mbps? Ik denk het niet hoor.

Dat er verbetering is als je omschakelt naar 40 Mbps, is een feit. Maar hier is dat niet relevant.

Ik haal sowieso bijna 120 Mbps met wifi, rechtstreeks op de modem. Ik heb nog andere AP's in huis, en daar haal ik evenzeer 100 tot 120 Mbps.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De TS schreef:
finchy schreef:download 66Mbps
upload 5Mbps
Dus aan die 100 Mbps kom ik op geen stukken na.
Als een overschakeling van 20MHz naar 40MHz een verdubbeling zou betekenen, dan heeft hij toch zijn 120 mbps :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

AndRo555 schreef:Maak er 802.11n van en ik geloof je wel :-)
Het gaat om devolgende kaart in de laptop, dus het zal wel n zijn :-)
Intel WiFi Link 5300 [802.11a/g/n (3x3)]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:* Momenteel steekt er een Intel centrino wireless N 1030 module in
Da's dus een 1x2 op basis van http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... brief.html

Je snelheid lijkt me dan ook volledig normaal en heeft niets te maken met de TN "rommel" !
finchy schreef:en ik heb een Intel centrino advanced N 6230 module gekocht.
En da's een 2x2 op basis van http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... brief.html

Beter... maar geen 3x3... dan moet je naar een Intel Centrino Ultimate-N 6300 bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

philippe_d schreef:De TS schreef:
finchy schreef:download 66Mbps
upload 5Mbps
Dus aan die 100 Mbps kom ik op geen stukken na.
Als een overschakeling van 20MHz naar 40MHz een verdubbeling zou betekenen, dan heeft hij toch zijn 120 mbps :)
In zijn allereerste post verwijst hij naar 5 Mbps down :
finchy schreef:Beste,

Sinds gisteren heb ik (eindelijk) internet van telenet. Door de promotie van de afgelopen maand heb ik gekozen voor whoppa, die mij een snelheid van 120Mbps belooft.

Bekabeld klopt dit als een bus, draadloos wordt het een ander verhaal. Ik heb sinds gisteren al heel veel gegoogeld en ben erachter dat het draadloze gedeelte van de gateway niet echt je dat is.

Ik zou nu een oplossing om draadloos internet tegen een fatsoenlijke snelheid naar de huiskamer te brengen. Men heeft mij al geleerd dat ik content zal moeten zijn met hoogstens 60Mbps, nu kom ik amper aan 5.....

Wat zijn de (goedkoopste en makkelijkste) oplossingen om dit euvel te verhelpen? Ik kan bekabeld naar de woonkamer geraken, dus een accesspoint of tweede router zou geen probleem mogen zijn. Misschien een repeater zelfs? Ik heb nog een D-link dsl-2740B liggen die ik misschien kan gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp!
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Ben nog wat aan het nadenken en misschien is het volgende een punt van discussie?

Mijn telenet-modem hangt tegen de houten omkasting waar mijn heel elektriciteitskabels achter liggen (erboven ligt de zekeringkast).
Zou dat voor interferentie kunnen zorgen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als je met je pc vlak naast de gateway staat en je taakbeheer opent (ctrl-shift-esc), wat is dan de gerapporteerde link speed onder de netwerk tab? Wat is dit op de plaats waar je normaal met je pc zit, living/keuken/bureau/... ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:In zijn allereerste post verwijst hij naar 5 Mbps down :
Maar in een andere post die jij eveneens gequote hebt spreekt hij van 66 Mbps.

Z'n huidige kaartje is een 1x1... dus meer moet hij niet verwachten... da's puur een beperking van z'n laptop.
finchy schreef:Mijn telenet-modem hangt tegen de houten omkasting waar mijn heel elektriciteitskabels achter liggen (erboven ligt de zekeringkast).
Zou dat voor interferentie kunnen zorgen?
Nee, da's geen probleem... ik denk niet dat jij thuis hoogspanning en zware motors hebt draaien.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

AndRo555 schreef:Als je met je pc vlak naast de gateway staat en je taakbeheer opent (ctrl-shift-esc), wat is dan de gerapporteerde link speed onder de netwerk tab? Wat is dit op de plaats waar je normaal met je pc zit, living/keuken/bureau/... ?

Link speed net langs de router is 78Mbit/sec. Als ik dan een speedtest uitvoer krijg ik 25Mbps.
Link speed in de ruimte waar ik normaal zit (zit een muur tussen) is 6Mbit/sec. De speedtest geeft 1,5Mbps. Daarmee dat ik een AP wilde plaatsen
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

(Deftig) AP hangen en klaar is kees, met je huidige laptop zal je geen 120Mbps halen, maar snelheden zullen al een heel stuk hoger liggen.

Als AP eentje dat 2.4 en 5GHz doet, liefst nog met meerdere streams (2x2 of 3x3) zou ideaal zijn. 802.11ac is leuk, maar het nu (nog) niet echt nodig (tenzij je veel files verschuift over het netwerk of gewoon het snelste, meest toekomstgerichte wilt hebben)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:Link speed net langs de router is 78Mbit/sec. Als ik dan een speedtest uitvoer krijg ik 25Mbps.
Waar komt dan je uitspraak vandaan dat je 66 Mbits kan halen ?
AndRo555 schreef:(Deftig) AP hangen en klaar is kees, met je huidige laptop zal je geen 120Mbps halen, maar snelheden zullen al een heel stuk hoger liggen.
Met zijn 1x1 zal hij niet veel meer halen... het probleem zit hem niet in z'n AP.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Die snelheid van 66 heb ik wel.degelijk ooit gehaald, het wijzigt alleen ontzettend snel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef: Met zijn 1x1 zal hij niet veel meer halen... het probleem zit hem niet in z'n AP.
... maar in de plaatsing ervan. Wat opgelost wordt met een AP:
finchy schreef: Wat zijn de (goedkoopste en makkelijkste) oplossingen om dit euvel te verhelpen? Ik kan bekabeld naar de woonkamer geraken, dus een accesspoint of tweede router zou geen probleem mogen zijn. Misschien een repeater zelfs? Ik heb nog een D-link dsl-2740B liggen die ik misschien kan gebruiken?
En je kan alleszins eens proberen door doe D-link met een lan (geen wan) te verbinden met de TN gateway via die (toekomstige?) kabel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:... maar in de plaatsing ervan. Wat opgelost wordt met een AP:
Moesten de omstandigheden normaal zijn... dat hij een kamer verder nog maar 6 Mbits kan halen geeft volgens mij aan dat er meer aan de hand is.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Heb je al eens van frequentie veranderd? Toevallig hetzelfde aan de hand gehad bij een kennis.
Dikwijls wordt kanaal 1 genomen, en laat die nu net vaak te druk en gestoord zijn.
Neem eens 13 of 9. En kijk dan eens hoe het gaat.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:... maar in de plaatsing ervan. Wat opgelost wordt met een AP:
Moesten de omstandigheden normaal zijn... dat hij een kamer verder nog maar 6 Mbits kan halen geeft volgens mij aan dat er meer aan de hand is.
Een beetje staal in de muur icm een matige router en matige netwerkkaart is 6mbit echt niet ondenkbaar. Door een AP te zetten dichter bij waar de pc echt gebruikt wordt, veronderstel ik, dat TS de linkspeed van (quasi) vlak bij de gateway haalt, en dus een pak hoger gaat liggen.

Wat zijn trouwens de link snelheden die gehaald worden met andere apparatuur op dezelfde plek?
Sylvester schreef:Heb je al eens van frequentie veranderd? Toevallig hetzelfde aan de hand gehad bij een kennis.
Dikwijls wordt kanaal 1 genomen, en laat die nu net vaak te druk en gestoord zijn.
Neem eens 13 of 9. En kijk dan eens hoe het gaat.
Indien dat zo was zou TS geen 25Mbps halen dicht bij de router.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Bedankt allemaal om mee te denken! Ik heb al verschillende keren van kanaal gewisseld, maar geen verandering.

Ik ga nu mijn d-link router als AP instellen en zal hier posten wat het verschil is. Als ik mijn nieuw wifikaartje voor laptop heb, verbetert het misschien nog meer.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

PS: Heeft uw laptop wel genoeg antenne-aansluitingen? Ik geloof dat er bij mij 3 connectors toekomen op dat mini-pciE kaartje.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Dan moet ik hem eens opendraaien....

Heb ondertussen de dlink aan de praat gekregen als AP en heb nu in de woonkamer een serieuze snelheidsverhoging. De linkspeed wisselt nu tussen 65 en 130 mbps, de speedtest via telenet geeft rond de 70Mbps. Uit wat ik heb begrepen moet ik niet veel meer verwachten door mijn laptopbeperkingen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ik weet niet hoeveel antennes er aangesloten zijn op die N1030, maar als het er maar eentje is zal dit ver het maximum zijn. Mochten het er twee zijn dan draait de D-link waarschijnlijk op 20Mhz en kan het nuttig zijn om in de settings die op 40MHz te zetten (indien mogelijk).

Ik haal hier 140 a 150 Mbit over een 2x2 5GHz 40MHz 802.11n verbinding, dus ik schat dat dat met de 6230 (indien de antennes het ondersteunen) en een beter AP zeker mogelijk moet zijn. De vraag is alleen of je het ervoor over hebt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Mochten het er twee zijn dan draait de D-link waarschijnlijk op 20Mhz en kan het nuttig zijn om in de settings die op 40MHz te zetten (indien mogelijk).
Is wel een beetje associaal... als je weet dat 2.4 GHz maar ruimte heeft voor 3 gescheiden 20 MHz kanalen.

In de eerste plaats zou ik dus eens kijken waarom je hogere snelheden nodig hebt... voor het surfen, mailen, gamen, ... heb je dat zeker niet nodig.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:Mochten het er twee zijn dan draait de D-link waarschijnlijk op 20Mhz en kan het nuttig zijn om in de settings die op 40MHz te zetten (indien mogelijk).
Is wel een beetje associaal... als je weet dat 2.4 GHz maar ruimte heeft voor 3 gescheiden 20 MHz kanalen.

In de eerste plaats zou ik dus eens kijken waarom je hogere snelheden nodig hebt... voor het surfen, mailen, gamen, ... heb je dat zeker niet nodig.
Of dit eventueel asociaal is afhankelijk waar ge woont. Ik woon in een alleenstaand huis en ontvang mijn buren heel zwak. Ik ga er dus van uit dat zij mij ook heel zwak ontvangen en dus niet gestoord worden als ik 2 kanalen gebruik. Ik gebruik ook 2 kanalen in de 5 GHz band en daar zit er geen enkele buur in die band, dus daar kan je zeker niet spreken van asociaal gedrag. In mijn SSID kunnen de buren ook zien dat dit mijn WiFi netwerk is . Als er problemen zouden zijn dan kunnen ze me daarover aanspreken en kunnen we een oplossing zoeken.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Het ervoor over hebben is geen probleem. Ik weet niet of het echt nodig is als ik tegen de 100 Mbps kan komen, maar ik vind het een beetje zonde dat ik er theoretisch 120 heb om dan er maar 70 te gebruiken. Daar moet ik nog eens over nadenken...

Nog een vraagje: op dit moment heb ik mijn AP dezelfde naam gegeven als de telenet-router. Is het nu nodig dat ik wifi op de telenet-modem afzet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

finchy schreef:Ik weet niet of het echt nodig is als ik tegen de 100 Mbps kan komen, maar ik vind het een beetje zonde dat ik er theoretisch 120 heb om dan er maar 70 te gebruiken
Ik zou daar niet zolang over nadenken. De meesten onder ons zouden héél blij zijn met een WiFi snelheid van 70 mbps.
Ik ben er zeker van dat jij - bij het surfen - geen enkel verschil zal merken tussen 70 mbps en 100 mbps
Al bij al, een zéér grote verbetering, gezien je gewoon was om aan 5 mbps te surfen vroeger :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:maar ik vind het een beetje zonde dat ik er theoretisch 120 heb om dan er maar 70 te gebruiken.
Zelfs die 70 Mbits ga je niet gebruiken... voor de meeste dingen zal je amper enkele Mbits gebruiken.

Het "probleem" zit hem dus gewoon tussen je twee oren.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Ik kan zeker niet akkoord gaan dat het probleem vooral tussen de oren zit.
Als men betaalt voor 120 Mbps download dan zou men toch iets in die buurt moeten krijgen met een bekabelde goede PC.
De WiFi snelheid is afhankelijk van te veel factoren en moet geval per geval bekeken worden.
Die gemeten snelheden zijn zijn ook een beetje gemanipuleerd omdat deze testen gedaan worden met een krachtige server met een heel snelle lijn die waarschijnlijk niets anders doet.
In de echte internet wereld wordt de snelheid vooral bepaalt door volgende elementen :
- de server die men aanspreekt
- de plaats van de server in het net
- het aantal hubs tussen uw PC en de server
- de lijnsnelheden tussen die hubs
- de belasting op die verschillende lijnen.
- prioriteiten die kunnen ingesteld worden voor bepaalde trafieken, bronnen of bestemmingen.
- uw lokale verbinding
- uw eigen PC

Er kunnen dus nog voldoende redenen zijn waarom uw snelheidstesten goed kunnen zijn en dat alles toch niet werkt zoals gewenst.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:Mochten het er twee zijn dan draait de D-link waarschijnlijk op 20Mhz en kan het nuttig zijn om in de settings die op 40MHz te zetten (indien mogelijk).
Is wel een beetje associaal... als je weet dat 2.4 GHz maar ruimte heeft voor 3 gescheiden 20 MHz kanalen.

In de eerste plaats zou ik dus eens kijken waarom je hogere snelheden nodig hebt... voor het surfen, mailen, gamen, ... heb je dat zeker niet nodig.
Al de mensen die in een drukbevolkt appartement allemaal hun wifi Tx power op 100% hebben staan zijn ook asociaal, alleen kunnen de niet technische mensen daar weinig aan doen.

Met twee andere 2.4GHz wifi net werken zou ik ook 40MHz aanzetten als het kon ( (cr)apple netwerkapparatuur )
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

finchy schreef: Nog een vraagje: op dit moment heb ik mijn AP dezelfde naam gegeven als de telenet-router. Is het nu nodig dat ik wifi op de telenet-modem afzet?
Blijkbaar nog geen antwoord gekregen op die vraag.
Nee, het is zelfs aan te raden om die aan te laten. Dan heb je betere dekken door je ganse huis.
Laat ze in 'roaming staan', dus zelfde naam en paswoord, maar ander kanaal.
Jouw toestellen zullen automatisch het sterkste wifi signaal kiezen (als die toestellen automatische overschakeling aankunnen).
Alleen maar een voordeel dus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Over dit laatste zijn de meningen erg verdeeld, zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit.
  • Eén van de mogelijkheden is inderdaad, zoals Sylvester beschrijft, roaming: beide AP's hebben zelfde SSID, zelfde encryptie, zelfde paswoord, ander kanaal. De toestellen worden verondersteld het beste signaal te kiezen, en automatisch over te gaan.
    Nadeel: soms wekt dat absoluut niet, en je hebt géén idee met welk AP je verbonden bent ...
  • Een andere mogelijkheid is beide AP's een verschillende naam te geven. Ook in dit geval zullen toestellen - in principe - wisselen naar het andere AP, als het eerste signaal te zwak wordt (voorwaarde: beide WLANs staan ingesteld om automatisch te verbinden).
    Voordeel: je ziet met welk AP je verbonden bent, en je kan manueel wisselen indien nodig.
Dezelfde discussie bestaat ook bij een dual WLAN: geef je het 2.4GHz en het 5GHz signaal dezelfde naam, of een verschillende naam? De meningen zijn verdeeld.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:[*]Een andere mogelijkheid is beide AP's een verschillende naam te geven. Ook in dit geval zullen toestellen - in principe - wisselen naar het andere AP, als het eerste signaal te zwak wordt (voorwaarde: beide WLANs staan ingesteld om automatisch te verbinden).
Het wisselen zal pas gebeuren als de laptop de verbinding effectief verliest, niet wanneer het andere AP sterker is !

In dat opzicht is de eerste methode beter omdat daar effectief gekeken wordt naar de signaalsterkte (als de driver het correct doet, maar zelfs indien hij het niet correct doet ben je niet slechter af). Als je natuurlijk steeds manueel gaat connecteren dan moet je wel degelijk het tweede scenario gebruiken.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

philippe_d schreef: Nadeel: soms wekt dat absoluut niet, en je hebt géén idee met welk AP je verbonden bent ...
Als het niet werkt, moet er iets mis zijn met de computer, laptop, tablet of ...
Waarom zou je willen weten met welk AP je verbonden bent?
r2504 schreef:
Het wisselen zal pas gebeuren als de laptop de verbinding effectief verliest, niet wanneer het andere AP sterker is !
't Is te zien wat je verstaat onder 'effectief verliezen'. Ik vermoed dat de AP's dan te ver uit elkaar staan, met blinde plekken in huis.

Ik heb hier getest met een laptop en iPhone. Deze gaan netjes over van de ene naar andere AP, zelfs zonder verlies van data. Met een continue ping zie ik toch dat hij geen packet-loss heeft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Ik heb hier getest met een laptop en iPhone. Deze gaan netjes over van de ene naar andere AP, zelfs zonder verlies van data. Met een continue ping zie ik toch dat hij geen packet-loss heeft.
Mooi dan... en vermoedelijk zal het allemaal afhangen van je driver... en als die slecht/goed is zal het in beide gevallen slecht/goed gaan.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Geen idee of er een 'driver' in een iPhone of Macbook zit. Zal wel.
Maar zoals vaak werkt dat gewoon op een Mac en moet je je nergens iets van aantrekken.
Maar we dwalen af zeker?
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Sylvester schreef:Geen idee of er een 'driver' in een iPhone of Macbook zit. Zal wel.
Maar zoals vaak werkt dat gewoon op een Mac en moet je je nergens iets van aantrekken.
Maar we dwalen af zeker?
Natuurlijk moet ge u niets aantrekken want je kan toch geen externe gevoelige ontvanger aansluiten.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Waarom zou ik iets extern hangen? Het werkt toch.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”