Vectoring friendly maken

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Krijg net een mailtje van edpnet, dat ik de modem moet laten updaten om die vectoring friendly te maken. En dit voor februari.

Met een mooie uitleg waarom het bij mij niet zou lukken : Wan eth1.20 VOIP moet op Connected staan, en de VOIP zelf niet via eth1.20 maar via een andere, bij voorkeur br0.

Ik gaan checken : eth1.20 staat op connected, en de VOIP loopt via ppp0

Volgens ticket, dus ik vermoed dat dit niet een algemeen mailtje zal zijn :)

Enigste andere oplossing is de modem resetten. Dat zal ik dan ook gaan doen als het niet opgelost geraakt. Dus er zit vectoring aan te komen op mijn ROP? Misschien eindelijk tijd om een nieuwe modem aan te schaffen die vectoring aan kan?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Reboot gedaan.

1 opmerking :

- voor de update, stond ik blijkbaar volgens de Sagem op 87Mbps/8Mbps
- na de update terug op de 70/6
- dan is dat spel terug in training gegaan, en nu op 30/6
riji
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb die update vandaag ook gedaan.
Heb je de link in de EDPnet-mail naar de handleiding gebruikt?
Zo kom je te weten dat als je VOIP telefonie gebruikt, je daar nog een extra wijziging moet uitvoeren (instellen op br0).
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Uiteindelijk zo gedaan ja.

Beetje teleurstellend dat ik moet terugvallen op 30/6

Heb altijd stabiel gelopen op 50/6, en nadien ook op 70/6, nooit teruggevallen op 50/6 nadien, ook niet na een herstart van de modem.

Nu sta ik mooi te wezen op 30/6, om wat te wachten op DLM? Indien van wel, beetje debielig dat ik voordien wel 50/6+ haalde, en nu ik zou moeten wachten om eventueel te verhogen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste klant

U bent momenteel in het bezit van een Sagem of BBox2 in combinatie met een VDSL verbinding van edpnet. U bent ook de eigenaar van een publieke IP-range voorzien door edpnet.

De Sagem of BBox2 modem is verbonden met het netwerk van Belgacom. Belgacom update deze toestellen wanneer nodig. Zij lieten ons recent weten dat het nodig is om een nieuwe firmware uit te sturen. Dit om uw toestel voor te bereiden op een belangrijke netwerk update.

Helaas zal hierdoor de Sagem of BBox2 modem aan functionaliteit inboeten. Indien u momenteel een IP range gebruikt op deze modem zal deze stoppen met werken na de upgrade. U zal uw IP range enkel nog kunnen gebruiken als u de modem in bridgemode zet met daarachter een router die verantwoordelijk zal zijn voor de PPP en de IP range(subnet).

Het in bridge-mode zetten van uw toestel neemt slechts 2 minuten in beslag. Hier vindt u meer uitleg:
http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Hoe_ ... y_te_maken

Wees er u van bewust dat van zodra deze interface is opengezet, de Sagem / BBox2 kan beginnen met het updaten van zijn firmware (dit kunnen ook meerdere updates zijn). In het slechtste geval duurt dit tot 1 uur. Gelieve het toestel niet te herstarten of uit te zetten tot dit voltooid is. Indien u dit toch doet riskeert u dat het toestel niet meer zal functioneren.

Het is belangrijk dat u dit doet voor februari 2014 (Hoe vroeger, hoe beter).

Heeft u vragen, aarzel dan niet om via dit ticket te reageren of even contact te nemen met ons op het nummer 03 265 67 00.
Gelukkig gebruik ik al jaren een eigen router :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Jij hebt een IP range,
Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
....
De snelheid wordt verlaagd bij het niet uitvoeren van de update, bij het uitvoeren blijkbaar dus ook :bang:
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

De snelheid wordt permanent verlaagd als je de firmware-update niet doorvoert (fallback profile) en tijdelijk verlaagd als je de firmware-update wél doorvoert. In het laatste geval val je terug op het provisioning profile waarna DLM zijn werk terug kan doen (indien van toepassing).

Ik heb zelf opzettelijk VLAN20 niet openstaan, zodat ik zelf kan bepalen wanneer een firmware-update gebeurt (door te bellen naar 0800/95 055).
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

DLM zijn werk doen, dus als DLM zegt njet is het njet? Voor de update was de 50/6 en 70/6 totaal geen probleem, en dat was er voor er van DLM sprake was. Met een beetje pech kan ik nu een tijdlang op een lager profiel staan of zelfs permanent?
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Ik kreeg vorig jaar een SMS van Belgacom (terwijl ik bij EDPnet zit) om ook bepaalde dingen te veranderen op mijn BBOX zodat ze firmware updates kunnen doorsturen. Dat heb ik toen keurig gedaan. Nu WEER een bericht daarover, maar van EDPnet zelf? Hoe kan dat?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

50/6 en 70/6 totaal geen probleem, en dat was er voor er van DLM sprake was
En wie anders dan de dlm kan je dan die hogere profielen dan provisioning profielen toekennen !
maleadt
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 6 keer

Hoe kan je controleren of de firmware update doorgevoerd is? Ik heb eth2.10 ingeschakeld, en VOIP via br0 laten gaan (is dat de juiste keuze icm PPPoE?), maar heb geen wijzigingen gezien in de firmware of runtime code.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Het zou erg fijn zijn om te weten over welke firmware- en/of runtime-versie je bbox2/Sagem f@st 3464 (minimaal) dient te beschikken om "vectoring friendly" te zijn.
Lezen er hier BGC-werknemers mee? :-D
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Op http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2firmwareversies vind je gerichte informatie terug.

Voor EDPNet heb ik zojuist bevestiging gekregen dat
  • Runtime Code Version: 60R10E-60A072
  • VDSL Version: Firmware-VTU-R:9.3.2.5.ENGIK105012 Time Feb 9 2012
de juiste versie is.
Computer(k)nul
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

jackho schreef:
50/6 en 70/6 totaal geen probleem, en dat was er voor er van DLM sprake was
En wie anders dan de dlm kan je dan die hogere profielen dan provisioning profielen toekennen !
Waarschijnlijk wel :)

Sinna schreef:Op http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2firmwareversies vind je gerichte informatie terug.

Voor EDPNet heb ik zojuist bevestiging gekregen dat
  • Runtime Code Version: 60R10E-60A072
  • VDSL Version: Firmware-VTU-R:9.3.2.5.ENGIK105012 Time Feb 9 2012
de juiste versie is.

6LR10A-6LA05S
Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009

dit is m'n huidige, dus al die 'moeite' van gisteren en er zou dus nog steeds niet de juiste opstaan, maar de snelheid is wel weg?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MichelJ schreef:dus al die 'moeite' van gisteren en er zou dus nog steeds niet de juiste opstaan, maar de snelheid is wel weg?
Geduld is toch ook een schone deugd :wink:
  • de snelheid krijg je terug, dat is hier al gemeld ... een ogenblikje geduld a.u.b
  • de moeite is niet tevergeefs. Door het openzetten van VLAN20 zal je de update - ten gepaste tijde - wel krijgen.
    Je kan die update ook forceren door een factory reset, maar dan ben je alle instellingen kwijt.
    Waarom wil je nu perse zo snel die update? Je zal die wel op tijd krijgen, zelfs maanden voor jouw ROP aan de beurt is!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Geduld heb ik wel, soms :)

Omdat in de weggeknipte Full quote ( wat eigenlijk geen quote was :P ) ik dit moest uitvoeren voor februari
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier op m'n fritzbox 7390 al een update geïnstalleerd die maakt dat die ook vectoring friendly is... Ik ben benieuwd. Wel ben ik op 70/6 gebleven :)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator

Benieuwd?

In theorie weten we nu al wat het gevolg zal zijn:
  • - van zodra vectoring op jouw ROP ge-activeerd staat, zal de FritzBox (ongeacht de vectoring Firmware) op een fallback profiel komen.
    - tenzij die intussen op de whitelist staat, maar er is op dit ogenblik geen enkel initiatief om de 7390 te laten goedkeuren.
Ik zou er dus niet te veel op hopen, bespaart jou een ontgoocheling achteraf :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ohja, er ligt hier een BBOX3 als backup :)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Als ik mee wil gaan met vectoring is het een o-box/bbox3 aanschaffen?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou persoonlijk nog even wachten met een BBox3 / OBox3 / ...
De problemen die ik hier op het forum lees maken me niet echt blij :?
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator

MichelJ schreef:Als ik mee wil gaan met vectoring is het een o-box/bbox3 aanschaffen?
Wat bedoel je met "meegaan met vectoring" ?
Er zijn 3 mogelijkheden:
  • ofwel heb je een 8d profiel (afstand >400m): geen vectoring
  • ofwel heb je een 17a profiel (30/6) en je huidige snelheid is al verhoogd door DLM: geen verbetering (je surft nu al aan 50 mbps)
  • ofwel heb je een 17a profiel (30/6), maar geen verhoging: met vectoring krijg je een aanzienlijke verbetering.
Alléén in dit laatste geval heeft het zin om een b-box3 aan te schaffen.
In jouw geval (modemresultaat gepost op 11/08/2013) heb je nu al en sync van 70 mbps (modem max 106 mbps). Een b-box3 zal hieraan niets veranderen, jouw modem-friendly b-box2 zal nog een tijdje meedraaien :-) .
wimpie3
Premium Member
Premium Member

VLAN 20 stond al aan bij mij, maar zonder IP adres. Dit heb ik nu in orde gebracht. Modem gereboot. Internet is er terug. Maar GEEN update van de firmware gehad... wat nu?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Wachten :beerchug:
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

philippe_d schreef:
  • ofwel heb je een 17a profiel (30/6) en je huidige snelheid is al verhoogd door DLM: geen verbetering (je surft nu al aan 50 mbps)
  • ofwel heb je een 17a profiel (30/6), maar geen verhoging: met vectoring krijg je een aanzienlijke verbetering.
Het zou natuurlijk ideaal zijn mochten ze op termijn het maximum uit alle vectored lijnen halen... - misschien dat ze in Mechelen nog eens een advertentiecampagne over snelheid moeten starten?
jackho
Elite Poster
Elite Poster

meegaan met vectoring is één punt maar daarom heb je nog geen snelheid winst en zeker in eertse instantie niet als je verder zit dan 400m van de ROP
ik zit dus nog altijd goed met mijn bbox2 op 70/6
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Ik zat ook goed op 70/6 , tot ik dacht is iets goeds te doen en me al voorbereiden op de toekomst.
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Hoe zit dit met de fritz!box 7360? Is die al goedgekeurd door belgacom?
wimpie3
Premium Member
Premium Member

Update: firmware is intussen bijgewerkt. Blijkbaar werkt de modem eerst nog een tijdje gewoon door, tot plots het internet uitvalt en de upgrade begint. Duurde bij mij iets minder dan een half uurtje.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Hey iedereen. Ik heb ook een mailtje gehad van EDPnet met de vraag om vlan20 op te zetten (en dan ontdekt dat VOIP op br0 moest staan). Heb dat dus gedaan, de modem gereboot, en nog geen firmware update.

Ik ben wel even op een training profiel gezet, waarna ik nu op 10/0,5 Mbps profiel zit. Ik zat gezellig op een 70/6 profiel :-( Moet ik nu gewoon even wachten op een update of EDPnet hier toch al over aanspreken?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Ik heb momenteel mijn Sagem in bridging staan en leg dmv een Juniper Netscreen een PPPoE verbinding met internet. Gezien mijn drukke agenda heb ik geen tijd (of zin) om dit zelf uit te zoeken dus hierbij een (misschien domme) vraag:

Kan ik die VLAN 20 aanpassing uitvoeren door gewoon een network kabel rechtstreeks in de Sagem te steken en via de portable een fix IP in te stellen? En welke range moet dat dan zijn?

En dan misschien nog belangrijker: kan ik na de aanpassing en upgrade mijn Sagem nog altijd op die manier gebruiken? EDPnet helpdesk zegt van wel, maar veel vertrouwen heb ik daar niet meer in, zeker gezien het niveau van nederlands in de reply (da's toch ECHT een oud zeer daar hoor!)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Je bent lang niet de enige die een router achter de Sagem heeft staan die de PPPoE-verbinding opzet.
Wat de bereikbaarheid betreft heb ik het opgelost door de WAN-interface van die router een extra adres te geven in het netwerkbereik van die Sagem (standaard 192.168.1.x). Hierdoor kan ik vanaf mijn netwerk toch aan de Sagem, hoewel het internetverkeer via de PPPoE-verbinding van de router verloopt.
Op 't werk heb ik de fw-update al doorgevoerd en blijft alles werken zonder aanpassingen te moeten doorvoeren aan de configuratie.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator

Sven.VdS schreef: Kan ik die VLAN 20 aanpassing uitvoeren door gewoon een network kabel rechtstreeks in de Sagem te steken en via de portable een fix IP in te stellen? En welke range moet dat dan zijn?
Ja dat kan op die manier. Range 192.168.1.xxx
De fw upgrade zal niets wijzigen aan jouw configuratie
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Weet er soms iemand welke type Cisco modem (rack model misschien) gebruikt word door belgacom/Edpnet voor de professionele formules?

Mijn Thomson Business model ga niet meer vectoring friendly zijn heb ik het vermoeden :)

Ik heb ook al een bericht gekregen van EDPnet die open te zetten voor Februari 2014 anders snelheid verlaging.
ldw
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Mijn sagem staat ook in bridge. Ik heb hem gewoon is gereset en de update werd vanzelf uitgevoerd. Ongeveer 10 seconden werk...
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

PleXuS schreef:Weet er soms iemand welke type Cisco modem (rack model misschien) gebruikt word door belgacom/Edpnet voor de professionele formules?
in dat geval wordt de a-mod als front-end gebruikt
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Voor edpnet gerbuik ik fritzbox 7570 en ik zit op 16.5/10 ik vermoed dat ik die 7570 niet vectorfriendly kan maken?

Voor belgacom zit ik op 16/2 ook met een 7570 dus hier hoef ik ook niks te doen...

Wat moet ik doen om de fritz achter de bbox2 te hangen zodat ik de 7570 verder kan gebruiken? (belgacom tv, en 2 voip accounts op de fritz)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
PleXuS
Plus Member
Plus Member

Ik snap niet waarom iedereen zo tegen die bbox3 is, lijkt mij een prima toestel als modem :P

Gisteren overstap van oudere Thomson VDSL2 modem naar deze bbox3 gewaagd.

PPPoE via PFsense of deftige router/gw en dat werkt perfect hier :-)

Enige nadeel dat ik aan die bbox3 vind is dat je geen sync waarden kan uitlezen. Maarja speedtest apps genoeg, die geven geen exacte waarde weer maar toch ongeveer.

Fritzbox is echt overkill en te duur voor wat het is 8)
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Er tegen zijn is veel gezegd, maar op het forum lees ik hier en daar dat er toch nog wat kleine bugjes overblijven,
wat nog niet wil zeggen dat de problemen onoverkomelijk zijn,
ik zelf kan uit de praktijk niet meespreken want ik werk nog altijd met een bbox2
PleXuS
Plus Member
Plus Member

Wat voor bugjes?
Misschien zijn deze er uit met de update die ik moest uitvoeren?
Ofwel gebruik ik die functionaliteit niet aangezien ik enkel de modem in bridge mode benut.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”