Hier op Userbase was er in het Smappee topic sprake van de Flukso https://www.flukso.net/about
Daar mijn interesse in dit toestelletje alleen maar groeide heb ik mij twee weken geleden er ééntje gekocht.
Er is keuze uit twee modellen:
Versie FLM02a met 3 vaste analoge ingangen en 2 pulsingangen. Een bijkomende RS485 ingang.
Versie FLM02b met 1 vaste analoge ingang, 2 ingangen waarvan je via configuratiescherm kan kiezen tussen analoog of pulsingangen en dan nog 2 extra pulsingangen. Een bijkomende ingang voor Nederlandse en Franse smart-meters voor gas en elektriciteit (vervangt de RS485 uit v2a)
Aan elk van die bijkomende ingangen kan je 3,3V of een 5V positieve voeding aansluiten om vb een sensor te voeden. De negatieve vind je dan wel telkens aan elke pulsingang.
Die pulsingangen kunnen gebruikt worden voor gas- en watermeters uit te lezen met een reedcontact, of voor de aansluiting (open collector) van een DIN-energiemetertje voor je zonnepanelen.
Indien je een 3 fasespannings installatie hebt dan moet je alvast de FLM 2a versie aanschaffen, maar dan heb je nog slechts 2 pulsingangen over.
Indien je installatie uit slechts 1 fase bestaat koop je best versie 2b, want dan hebt je nog 4 pulsingangen over om van alles aan te sluiten.
Ik heb mij alvast versie 2b aangeschaft samen met een 50A stroomtangetje die je op 1 fazedraad moet klikken vlak voor je hoofd diferentieel schakelaar.
Daar ik ook nog gas en water wilde loggen maar nog oude meters heb thuis die niet of slecht voorzien zijn voor reedcontacten heb ik dus in de Flukso shop geen reedcontacten meer aangeschaft.
Het aansluiten en configureren van de FLM stelde was simpel en na een paar minuten was op de Flukso.net website de grafiek van mijn elektriciteitsverbuik te zien.
Voor mijn gasmeter wilde ik ook dat het werkte, maar met een kompas merkte ik maar een heel zwakke magnetische puls per 0,1 m³. Ik heb toen beslist om gelijk anderen eens te experimenteren met een fotocel dat het reflecterende cijfer 6 van de liters kon detecteren.
Gisteren kwam mijn bestelling van de optische schakelaar binnen en ben dan onmiddellijk aan de slag gegaan. Moet zeggen dat het zeer goed werkt en de detectie per 0,01 m³ is zeker voldoende.
Nu nog mijn watermeter aanpakken. Heb gelezen dat sommigen met een oude meter dit met een soort proxi-switch doen wegens gebrek aan een ingebouwde magneet.
Hiervoor had ik mij wel wat te vroeg een hall element schakeling gekocht voor magneet detectie, maar zal nog zien of het zal werken...

Via de site PVOutput http://www.pvoutput.org/ kan je ook je energieverbruik laten weergeven samen met de opbrengst van je zonnepanelen (voor zij die er hebben natuurlijk), maar alleen je energieverbruik weergeven gaat dus eigenlijk ook. Enkel een account aanmaken en je sensor en token ingeven en je bent klaar.
Wordt vervolgd ...
Indien nodig zal ik ook wat foto's posten

Verdere info op de website van Flukso zelf maar alles is daar in het engels.
Er is ook een forum aan verbonden, maar ook in 't engels en dit is omdat er ook toestellen o.a. op de Australische en Nieuw Zeelandse markt worden gebracht.