Snelheid draadloos internet whoppa

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Beste,

Sinds gisteren heb ik (eindelijk) internet van telenet. Door de promotie van de afgelopen maand heb ik gekozen voor whoppa, die mij een snelheid van 120Mbps belooft.

Bekabeld klopt dit als een bus, draadloos wordt het een ander verhaal. Ik heb sinds gisteren al heel veel gegoogeld en ben erachter dat het draadloze gedeelte van de gateway niet echt je dat is.

Ik zou nu een oplossing om draadloos internet tegen een fatsoenlijke snelheid naar de huiskamer te brengen. Men heeft mij al geleerd dat ik content zal moeten zijn met hoogstens 60Mbps, nu kom ik amper aan 5.....

Wat zijn de (goedkoopste en makkelijkste) oplossingen om dit euvel te verhelpen? Ik kan bekabeld naar de woonkamer geraken, dus een accesspoint of tweede router zou geen probleem mogen zijn. Misschien een repeater zelfs? Ik heb nog een D-link dsl-2740B liggen die ik misschien kan gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp!
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

ik kan via mijn macbook 100Mbps halen,dit via wifi op de 5ghz via wireless modem van telenet.

als je zo'n hoge snelheden wilt,moet je laptop toch ook zeker op 5ghz kunnen werken.
op 2.4ghz is dit bijna onmogelijk.

Je kan je eigen DSL router er tussen steken.
DHCP-server uitschakelen.
Ip van de router veranderen(D-link is meestal ook 192.168.0.1)
Lan kabel in een Lan poort steken.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Merci voor de snelle reactie! Moet ik de ip van de d-link dan in de range van die van de telenet router leggen? En hoe kan ik mijn laptop op 5Ghz laten werken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:Moet ik de ip van de d-link dan in de range van die van de telenet router leggen?
Da's het handigste... neem gewoon 192.168.0.2 of zo.
finchy schreef:En hoe kan ik mijn laptop op 5Ghz laten werken?
Je laptop moet natuurlijk beschikken over een 5 GHz module... en dan zorgen dat je connecteerd op het 5 GHz signaal (als je zowel de 2.4 als 5 GHz dezelfde SSID geeft is dat soms moeilijk).
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Je kan een USB WiFi stick kopen die werkt op 2,4 en 5 Ghz. Ik zou niet zo een heel klein model kopen omdat die minder gevoelig zijn, het beste resultaat bereik ik met een USB WiFi stick die een uitklapbare antenne heeft omdat die veel gevoeliger is.
Als je deze stick gebruikt dan kan je de interne WiFi adapter uitschakelen.
Ik heb WHOP en bereik een downloadsnelheid van 56 Mbps en de max downloadsnelheid van WHOP is 60 Mbps. Met WHOPPA zal je dan wel 100 of 120 Mbps bereiken als uw laptop die snelheid aankan.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Ben er ondertussen achter dat ik een 2,4 ghz modulen in mijn laptop had zitten, heb er eentje op ebay gekocht die ook 5ghz aankan.

Probleem is dat die d-link enkel werkt op 2,4 ghz. Ik zal dus toch een niew accesspoint moeten aanschaffen dat ook op 5ghz werkt.

Repeater is niet aan te raden? Of powerline?

@Janneke: welke stick gebruik jij? En moet die stick dan in de router?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Probeer al eens eerst met die nieuwe module in combinatie met je TN combi.

Waarom meteen vanalles nieuw gaan kopen ?
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Mijn initieel probleem is de sterkte van de wifi, dus ook al heb ik een 5ghz module dan kan ik nog steeds niets met enkel de telenet vateway...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

5 GHz gaat het probleem alléén maar erger maken dan... dus logisch gezien is een extra AP aangewezen.

Persoonlijk probeer ik echter dingen steeds stap voor stap... wireless is zo ie zo een onvoorspelbare technologie.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Dus sowieso een AP? Geen extra router? Ik zie niet onmiddellijk het verschil...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Als ge whoppa hebt dan heb je toch ook een telenet modem,routeren WiFi AP in een toestel. Met dit toestel kan werken op 2,4 en 5 Ghz gelijktijdig en dan kan ook nog een TELENET homespot in iedere frequentie band.
De volgende stap is dan uw uw laptop in de buurt van deze modem testen en ook met het programma inSSIDer kijken welke WiFi netwerken actief zijn en op welke kanalen werken. Als je dan een ongestoord kanaal gekozen hebt oor uw netwerk dan kan je gaan testen welke downloadsnelheid daar mogelijk is.
Dan kan je de laptop verplaatsen naar zijn normale plaats en daar dan ook kijken met inSSIDer of daar geen bijkomende stoorzenders zijn. Daarna een test voor de haalbare downloadsnelheid.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Heb ik allemaal gedaan hoor. Alleen is de snelheid bedroevend laag (telenet speedtest geeft 4Mbps...). Daarom dat ik het draadloze gedeelte wil laten uitvoeren door een degelijker toestel. Eigenlijk toch tenenkrullend dat telenetklanten verplicht worden om hunnen rommel te gebruiken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:Dus sowieso een AP? Geen extra router? Ik zie niet onmiddellijk het verschil...
Een AP inderdaad... je hebt namelijk al een router (onderdeel van je TN combi).
finchy schreef:Heb ik allemaal gedaan hoor. Alleen is de snelheid bedroevend laag (telenet speedtest geeft 4Mbps...). Daarom dat ik het draadloze gedeelte wil laten uitvoeren door een degelijker toestel. Eigenlijk toch tenenkrullend dat telenetklanten verplicht worden om hunnen rommel te gebruiken...
Overhaaste conclusies in combinatie met je drang om vanalles nieuw aan te kopen... da's niet meteen de meest ideale methode om een probleem correct op te lossen.

Het feit dat er mensen zijn die meer dan 100 Mbps wireless halen met hun TN combi geeft duidelijk aan dat er hier mogelijks een ander probleem is. Ik hoop ook dat je beseft dat 4 Mbps naast je TN combi een abnormaal gegeven is, daarom m'n advies van eerst je nieuwe wireless module te testen voor je laptop (of eventueel eens een vriend vragen met een recente laptop).
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Als uw laptop dicht bij de router staat dan zou je normale snelheden moeten halen. Ik heb de WiFi bandbreedte voor mijn telenet modem op auto gezet voor 2.4 en 5 Ghz. De Modem gebruikt dan wel 2 kanalen op iedere frequentieband maar men haalt een veel hogere snelheid.
Als je niet gestoord wordt door andere WiFi netwerken dan zou je normale draadloze snelheden moeten halen.
Ik heb hier enkele testen voor WHOP gedaan :
desktop met interne adapter 2.4 GHz : 45 Mbps
desktop met externe adapter 2.4 Ghz : 56 Mbps
desktop met externe adapter 5 Ghz : 56 Mbps
tablet met win8.1 interne adapter 2.4Ghz : 56 Mbps
tablet met win8.1 interne adapter 5 Ghz : 56 Mbps
Geef uw netwerk ook een verschillende namen in de 2.4 Ghz en 5 Ghz band, want dezelfde naam kan voor problemen zorgen en je weet dan ook niet welke band ge gebruikt.
Je maakt toch geen verbinding via uw TELENET HOMESPOT want deze is duidelijk trager dan uw eigen WiFi netwerk.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

toen ik bij telenet zat haalde ik vlotjes 110-115 met deze stick
http://mycom.be/desktops-randapparatuur ... apter-300n
en deze
http://www.cdromland.nl/productinfo/180305/

maar de modem van telenet geeft toch ook 5ghz
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Ik heb alle testen gedaan via de speedtest van telenet:

tablet 2,4 ghz: 25 Mbps
tablet 5 ghz: 35 Mbps

En dan de laptop op 2,4Ghz: ontzettend rare meetresultaten: het ene moment krijg ik 95 Mbps en als ik onmiddellijk daarna de test opnieuw doe krijg ik slechts 20 Mbps.

Ik zit onmiddellijk naast de router. Ik merk trouwens serieuze verschillen tussen de telenet speedtest en die van ookla!
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

janneke dust schreef:Als uw laptop dicht bij de router staat dan zou je normale snelheden moeten halen. Ik heb de WiFi bandbreedte voor mijn telenet modem op auto gezet voor 2.4 en 5 Ghz. De Modem gebruikt dan wel 2 kanalen op iedere frequentieband maar men haalt een veel hogere snelheid.
Als je niet gestoord wordt door andere WiFi netwerken dan zou je normale draadloze snelheden moeten halen.
Ik heb hier enkele testen voor WHOP gedaan :
desktop met interne adapter 2.4 GHz : 45 Mbps
desktop met externe adapter 2.4 Ghz : 56 Mbps
desktop met externe adapter 5 Ghz : 56 Mbps
tablet met win8.1 interne adapter 2.4Ghz : 56 Mbps
tablet met win8.1 interne adapter 5 Ghz : 56 Mbps
Geef uw netwerk ook een verschillende namen in de 2.4 Ghz en 5 Ghz band, want dezelfde naam kan voor problemen zorgen en je weet dan ook niet welke band ge gebruikt.
Je maakt toch geen verbinding via uw TELENET HOMESPOT want deze is duidelijk trager dan uw eigen WiFi netwerk.
Je kanaalbreedte voor 2.4 GHz op 40Mhz (=auto) kan zeer onvoorspelbare resultaten hebben , niet alle apparaten vinden dat lekker.
Daarnaast is het nogal lastig voor je buren.

@TS , begin best door WPA2/PSK met AES encryptie in te stellen (niet dat auto WPA/WPA2 gedoe dat Telenet er standaard in steekt)
't is hier al een paar keer boven gekomen dat niet elk apparaat dat graag heeft.
WIreless-N standaard gaat uit van WPA2 met AES encryptie , best zo kort mogelijk bij die standaard blijven.

Ikzelf haal nu 85Mbps op de 5Ghz band op die Telenet bak. 't bereik is niet heel denderend maar qua snelheid heb ik niet te klagen.
Floris Bakker for president!
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Heb de instellingen veranderd maar dat wijzigt niets aan de snelheid. Moet ik het wifi kanaal wel gewoon op automatisch laten staan?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dat kan je gewoon op auto laten staan ... tesamen met dus 20 MHz en WPA2/PSK met AES encryptie.

Ken je niemand met een andere laptop voor een extra test ?
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Ben erachter dat er zelfs een verschil is tussen cat5 en cat5e.
Snelheid op cat5 is 95Mbps en op cat5E is 115Mbps. Wist niet dat er zoveel verschil op zat...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Cat5 is voor snelheden tot 100 Mbps, Cat5e voor snelheden tot 1000 Mbps... al betwijfel ik of je er veel van gaat merken over een korte afstand van enkele meters.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Het verschil tussen die 5 en 5e kan niet, zeker niet op korte afstand. Dan is er iets mis met die kabel.
Ik haal hier gemakkelijk snelheden over de 500 Mbps over oude cat. 3 kabel.
Pas als je de grenzen gaat tarten, gaat er een verschil zijn.

Als je de wifi snelheid al niet haalt als je kort bij de modem zit, is er iets anders mis.
Heb je al eens geprobeerd om een ander kanaal (niet automatisch) te nemen?
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Heb al vanalles geprobeerd.

Wat bedoel je met "de wifi- snelheid"?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Dat heb ik wat verkeerd uitgedrukt. Je haalt maar 20 Mbps als je naast de router zit, terwijl je toch wat meer moet halen, toch op zijn minst 90 of 100 Mbps.
Uiteraard is alles afhankelijk van de instellingen, dus moeilijk in te schatten.
Ik bedoelde dus gewoon : je haalt de snelheid niet die je zou moeten halen, ondanks dat je er naast zit.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Er zijn inderdaad immens veel instellingen die ik zou kunnen wijzigen, ik ben ook al het hele weekend bezig geweest om daarmee te spelen.

Ik heb net nog de test gedaan via ookla en dan gekozen voor de server in Luik (want blijkbaar geven andere servers soms heel andere snelheden)

download 66Mbps
upload 5Mbps

Dus aan die 100 Mbps kom ik op geen stukken na.

Ik zit vlak langs mijn modem en die modem is tegen een houten wand geschroefd, ik ga er toch van uit dat dat geen factor gaat spelen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

finchy schreef:Eigenlijk toch tenenkrullend dat telenetklanten verplicht worden om hunnen rommel te gebruiken...
Probeer misschien eerst eventjes te aanvaarden dat het probleem bij jou ligt, en stap voor stap de raadgevingen te volgen ... vooraleer je het op de "rommel" van Telenet steekt.

Telenet verplicht je tot niets: je had ook een modem-only kunnen vragen, en daarachter je eigen "rommel" aansluiten.

Als het probleem volgens jou toch de Telenet modem/router is (die misschien op een ongunstige plaatst staat), is de beste oplossing een degelijk wireless access point (AP), met UTP kabel verbonden met je Telenet home gateway. Je kan deze dan plaatsten op de meest gunstige plaats t.o.v de gebruikers.
finchy schreef:download 66Mbps
upload 5Mbps
Dus aan die 100 Mbps kom ik op geen stukken na.

Ik zit vlak langs mijn modem en die modem is tegen een houten wand geschroefd, ik ga er toch van uit dat dat geen factor gaat spelen...
Voor draadloos is dit een zeer mooi resultaat, veel meer moet je niet verwachten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:Er zijn inderdaad immens veel instellingen die ik zou kunnen wijzigen, ik ben ook al het hele weekend bezig geweest om daarmee te spelen.
Oh ja... en wat zijn die dan zoal ? Het enige wat je moet instellen is WPA-PSK AES... voor het overige is er niets van belang (een slecht kanaal gaat heus geen verschil maken als je er met je laptop naast zit).
finchy schreef:download 66Mbps, upload 5Mbps
Dus aan die 100 Mbps kom ik op geen stukken na.
Mogelijk is dat perfect normaal voor jou laptop... wireless n is niet wireless n... technische zijn hier nog heel wat verschillen wat betreft aantal streams (wat een impact heeft op de performance). Voor je dus TN routers "'rommel" noemt zou ik eerst wat verder onderzoek doen naar je eigen hardware.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Rommel was misschien niet goed uitgedrukt....Toch vind ik het raar dat telenet zijn klanten verplicht om bepaalde hardware te gebruiken (die je dan enkel vanop hun website kan bedienen).

En waar had ik dan kunnen kiezen voor modem-only? Die optie werd mij bij bestelling niet doorgegeven?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:Toch vind ik het raar dat telenet zijn klanten verplicht om bepaalde hardware te gebruiken
De electriciteits, gas, water, ...maatschappij verplicht je ook hun meter te gebruiken (terwijl je misschien liever een intelligente meter had die je via wireless zou kunnen uitlezen), al begrijp ik je standpunt als het gaat over de router en wireless functionaliteit (het modem gedeelte beheren ze beter zelf).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Zolang beide kanten geen deftige wifi aparatuur ondersteund ga je nooit de 100mbps ook echt halen.

100Mbps over een enkele stream halen is quasi onmogelijk, tenzij je met 5GHz 802.11 ac begint, dan is de meest gebruikelijke link speed 433mbps (80MHz bandbreedte, 256QAM)
Dat telenet ding heeft waarschijlijk slechts single stream 2.4/5GHz 802.11n, waar je met 40MHz bandbreedte (dubbele van de standaard 20) theoretisch 150mbps kunt halen, 75mbps in een enkele richting. Als je dan 66mbps haalt is dat meer dan zeer redelijk.

Om hogere snelheden te halen kan je, indien je laptop aan 2x2 of 3x3 MiMo doet, een deftig AP zetten dat dat ook doet, met respectievelijke theoretische snelheden 300 en 450mbps. Als je laptop dat niet ondersteund zal je iets extern moeten gebruiken om 100mbps te halen.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Dank voor jullie reacties.

Ik denk ook dat mijn verwachtingen iets te hoog gespannen waren. Ik kwam van een simpel ADSL-abonnementje met een theoretische download van 5Mbps en die haalde ik ook draadloos. Daarom dat mijn verwachtingen draadloos ook ergens rond de 100Mbps zouden liggen.

@AndRo555: Wat stel jij dan voor als AP?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

finchy schreef:@AndRo555: Wat stel jij dan voor als AP?
Nogmaals... de TN hardware is in staat 100 Mbps wireless te leveren (dat hebben andere posters reeds laten weten in diverse topics)... als je die dus niet kan halen zit het probleem in je eigen "rommel" :wink: Trouwens had jij geen andere wireless module in bestelling voor je laptop ?
Rke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 nov 2006, 23:35
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Het is absoluut haalbaar! Ik haal thuis via wifi 113 vd beloofde 120 Mbps. Toch netjes! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Omdat het examens zijn houd ik me meer bezig met andere dingen dan buiten de examens. :P

Heb nu hier thuis eens alle routers getest: http://loeri.be/tests/wifitests
Denk dat ik me ook eens een deftig AP zal moeten aanschaffen, toch gebruik ik meestal mijn laptop en pc met de kabel voor de gigabit speed natuurlijk. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Loeri schreef:toch gebruik ik meestal mijn laptop en pc met de kabel voor de gigabit speed natuurlijk. :wink:
En hoe vaak haal je dan ook gigabit speeds ? Om te surfen of zelfs normale downloads heb je meestal niets aan gigabit.
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef:
Loeri schreef:toch gebruik ik meestal mijn laptop en pc met de kabel voor de gigabit speed natuurlijk. :wink:
En hoe vaak haal je dan ook gigabit speeds ? Om te surfen of zelfs normale downloads heb je meestal niets aan gigabit.
Nee dan haal ik de 130Mbps download.
Anders met 100Mbps maar 90Mbps.

En dagelijks zet ik een paar GB aan bestanden over in het LAN netwerk.
Moest dit over 100Mbps gaan dan belast zowat het hele netwerk. :wink:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef:
finchy schreef:@AndRo555: Wat stel jij dan voor als AP?
Nogmaals... de TN hardware is in staat 100 Mbps wireless te leveren (dat hebben andere posters reeds laten weten in diverse topics)... als je die dus niet kan halen zit het probleem in je eigen "rommel" :wink: Trouwens had jij geen andere wireless module in bestelling voor je laptop ?
Ik twijfel er niet aan dat dat niet haalbaar is, maar waarschijnlijk niet in de omstandigheden van TS.

Ik ken zeer weinig van TN apparatuur, maar ik vermoed wel met vrij grote zekerheid dat er geen multiple antenne setups inzitten (=> 300mbps/450mbps link speeds). Max op n met 40MHz is dus 150mbps. In goede ontvangst omstandigheden, verder verwijderd zal die terugvallen op lagere link speeds; 54, 36, 12,... Met meerdere antennes (langs beide kanten) kan je dus verder van het AP 2 of 3 keer die link speed halen. (108, 72, 24,.. of 162, 108, 36,...) om nog maar te zwijgen hoeveel betere ontvangst, en dus snelheid, deftige apparatuur aan beide kanten haalt.

Om TS te helpen met eventuele extra apparatuur is het handig om te weten wat voor wifi setup er in zijn huidige TN router zit, wat voor wifi zijn laptop gebruikt en eventuele signaalsterkte op de plek waar de laptop het meest gebruikt wordt. (in dBm)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Ik twijfel er niet aan dat dat niet haalbaar is, maar waarschijnlijk niet in de omstandigheden van TS.
Naast de router heeft hij ook geen bevredigende resultaten... vandaar reeds 10x het advies van eens te testen met een andere laptop.

Nu ja... als hij graag naar de winkel loopt en z'n centen over de toonbank wil gooien is dat prima voor onze economie... maar het is niet de manier waarop je dergelijk probleem onderzoekt. In gans deze thread heb ik nog nergens gelezen welke WIFI module hij momenteel gebruikt in z'n laptop, noch welke hij blijkbaar zou aangekocht hebben.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef: Nu ja... als hij graag naar de winkel loopt en z'n centen over de toonbank wil gooien is dat prima voor onze economie... maar het is niet de manier waarop je dergelijk probleem onderzoekt. In gans deze thread heb ik nog nergens gelezen welke WIFI module hij momenteel gebruikt in z'n laptop, noch welke hij blijkbaar zou aangekocht hebben.
AndRo555 schreef: Om TS te helpen met eventuele extra apparatuur is het handig om te weten wat voor wifi setup er in zijn huidige TN router zit, wat voor wifi zijn laptop gebruikt en eventuele signaalsterkte op de plek waar de laptop het meest gebruikt wordt. (in dBm)
Noodzakelijke informatie om te weten.
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Ik ga proberen te antwoorden op de vragen:

* Momenteel steekt er een Intel centrino wireless N 1030 module in en ik heb een Intel centrino advanced N 6230 module gekocht.

* Welke wifi setup er in mijn TN router zit? Ik weet niet goed wat ik hier op moet antwoorden dus ik zal het proberen: op de 2,4ghz
staat 802.11bgn automatische kanaalkeuze, kanaalbreedte 20 mhz. Op de 5ghz staat de 802.11n, automatische kanaalkeuze, kanaalbreedte 20 mhz. Allebei wpa2 psk beveiliging met AES encryptie.

* Welke wifi setup in laptop? Ik vind enkel wpa2 personal beveiliging met AES encryptie.

* Signaalsterkte langs router: -25 dBm

Hoop dat dit de info is die jullie vragen....
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”